Vylepšené elefanty i přísnější sankce. ČD míří ve Středočeském kraji k desetileté smlouvě

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhyElektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy

České dráhy pokročily ve vyjednáváních o smlouvě se svým druhým největším zákazníkem po ministerstvu dopravy. Středočeský kraj s nimi chce

České dráhy pokročily ve vyjednáváních o smlouvě se svým druhým největším zákazníkem po ministerstvu dopravy. Středočeský kraj s nimi chce napřímo uzavřít desetiletou smlouvu na provoz regionálních vlaků. Smlouva má umožnit i možné soutěžení některých výkonů a modernizaci některých typů vlaků, zejména pak CityElefantů.

Věřím, že jednání přecházejí do závěrečné fáze, za naši stranu chceme směřovat k dohodě do konce prázdnin,“ řekl ředitel IDSK Michal Štěpán, který do začátku roku působil jako náměstek pro osobní dopravu Českých drah a od května nově vede středočeského objednatele a koordinátora veřejné dopravy. Obě strany zatím nevědí ještě cenu, dosud Středočeský kraj platí za vlaky 1,9 miliardy korun ročně.

IDSK postupuje ve vyjednávání podle zadání kraje, jehož rada i zastupitelstvo bude ve finále celý kontrakt schvalovat.  Podle Štěpána se počítá s modernizací velké části vozového parku. Má jít především o postupné úpravy jednotek CityElefant. Základ příměstské dopravy má dostat při vyvazovací opravě nové sedačky, dojde k úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. Modernizací má projít všech 71 elefantů, které jezdí ve Středočeském kraji, u prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.

Podle Štěpána chce objednatel řešit i možnost pořízení zcela nových vozidel: ta se mají objevit na trase Praha – Kladno, kde ale stále běží soutěž Českých drah a není jasné, kdo a za kolik nové motoráky dodá. Středočeský kraj i Praha chtějí také nové elektrické jednotky na některé příměstské tratě. Podle Štěpána je už jasné, že páteřní tratě by měly dál obsluhovat převážně dvoupodlažní jednotky. Není ale zatím shoda na tom, jak velké a v jakém počtu. „Konkrétní počty budou ale sjednány s dopravcem později v některém z dodatků smlouvy, a to ve vazbě na finanční možnosti Středočeského kraje. Nejsme ale zastánci ucelených jednotek s kapacitou 800 a více míst. Pokud dojde k jejímu odstavení, bude to pak citelně znát v celé dopravní obslužnosti,“ podotkl Štěpán.

Modernizací má projít i vozový park na některých méně vytížených regionálních tratích, kde dnes stačí regionovy nebo motorové vozy řady 810. Středočeši chtějí podobně jako v jiných krajích jejich úpravy, například doplnění o zásuvky a wifi, v případě 810 pak má jít o  úpravy podobné těm, co si objednal Moravskoslezský kraj.

Novinkou zejména pro České dráhy bude ve smlouvě jasnější stanovení sankcí za nedodržování standardů kvality. Ty mají být podobné jako v rámci Pražské integrované dopravy. Dosavadní smlouva příliš tvrdá na České dráhy není a za nasazení jiných vozidel nejsou prakticky nijak sankcionovány. „Jde o to si smlouvou vynutit kvalitu, protože Středočeský kraj vyčleňuje na dopravní obslužnost opravdu velkou částku,“ dodal Štěpán.

Podle Štěpána je ve hře i postupné otvírání některých provozních souborů do soutěží. „Logicky se nabízí postupovat podle kvality vozového parku, možnostem jeho obměny a v rámci vyčleněných financí. Tedy tam, kde zůstane nejstarší, tam bychom chtěli řešit výběr dopravce nejdříve,“ nastínil. „Ve finále tak lze předpokládat, že rychlost a úspěšnost jednání se bude hodně odvíjet od nabídky, s kterou dráhy během prázdnin přijdou,“ míní Štěpán.

Tagy České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Středočeský kraj Top
169 komentářů