Vykolejení vlaku v Kralupech způsobily nevyhovující výhybka a špatně naložený vůz
Brusičské práce probíhaly v nevyhovujících podmínkách za plného provozu ve spěchu a bez patřičného klidu.
Drážní inspekce dokončila vyšetřování mimořádné události v Kralupech nad Vltavou, která v srpnu 2021 zastavila provoz na koridorové trati z Prahy do Děčína. Za vykolejení nákladního vlaku ČD Cargo mohla jak Správa železnic, tak dopravce.
Vyplývá to ze zveřejněné závěrečné zprávy Drážní inspekce. Ta při vyšetřování zjistila mimo jiné i systémový problém v oblasti údržby výhybek. K nehodě došlo 4. srpna 2021 ve 4:59 h. Nákladní vlak Pn 62310 vykolejil třemi vozy na vjezdovém zhlaví od Prahy. Celková škoda přesáhla dva miliony korun, na několik hodin byl zastaven provoz.
„Pravý jazyk výhybky byl v nevyhovujícím technickém stavu, a umožnil tak vyšplhání kola nesprávně naloženého drážního vozidla na jeho temeno,“ uvádí se v závěrečné zprávě. Podle ní byl jednou z příčin mimořádné události špatně naložený vůz ČD Cargo. Náklad na ložné ploše vozu byl rozložený nerovnoměrně. Vozy byly naloženy svitky drátů z Itálie.
Bez systému přejímky, za plného provozu
Ke špatnému stavu výhybky podle vyšetřování přispělo neodborně provedené obroušení jazyka při opravných pracích. Inspekce konstatovala, že Správa železnic ani nezjistila, že je jazyk ve špatném technickém stavu. Vykolejení tak mělo i systémovou příčinu: absenci jednoznačného a jednoduchého technologického postupu, ve kterém by byl shrnut jasný postup a jednoznačné požadavky na parametry měření a přejímky jazyka po zřízení nového začátku jazyka. Špatný stav jazyka výhybky potvrdil posudek z Ústavu železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební VUT v Brně.
Kromě chybějící kontroly při převzetí upozornila Drážní inspekce na další skutečnost. K broušení došlo v době, kdy nebyla nařízena výluka. Brusičské práce tak probíhaly v nevyhovujících podmínkách za plného provozu ve spěchu a bez patřičného klidu. „Navíc po provedeném broušení dne 27. 4. 2021 prokazatelně nedošlo k ověření správné funkce přestavovacího a zabezpečovacího zařízení provedením západkové zkoušky a zkoušky indikace v obou koncových polohách výměny oprávněným zaměstnancem správce zabezpečovacího zařízení, jak to stanovují technologické postupy provozovatele dráhy SŽ,“ uvádí zpráva.
Drážní inspekce doporučila Drážnímu úřadu, aby opatřením zajistil u Správy železnic vytvoření jednotných, jednoznačných a pochopitelných technologických postupů pro výkon kontroly, měření a přejímky jazyků výhybek po jejich úpravě – zřízení nového začátku jazyka.