Vyjedou u nás vlaky na vodík? Zvažuje je už druhý kraj, Moravskoslezský už vymýšlí dopravní model
Jednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom
Nizozemsko je další zemí, kde minulý týden došlo k otestování provozu vlaku na vodík. Myšlenkami na provoz takových vlaků se
V článku se píše o bezemisních vodíkových vozidlech, ale výroba vodíku není bezemisní. Výroba vodíku elektrolýzou vody je energeticky náročná, tudíž neekonomická a taky neekologická. Je to podobně bezemisní jako když nabíjíte elektromobil elektřinou vyrobenou v uhelné elektrárně. Řekl bych, že zatrolejování tratí by bylo levnější než celá vodíková infrastruktura. Samozřejmě se to všechno zaplatí dotacemi z peněz daňových poplatníků.
Já si tedy i nadále myslím, že je lépe pokročit s elektrizací tratí. Mnohde se jezdí v motoru/dieselu i pod dráty prostě proto, že chybí nějaký kus troleje někde na konci ramene (Králíky nebo Lanškroun například). Kdyby se třeba kolem Prahy podařilo vše doelektrizovat, výrazně by se i zjednodušila situace v provozu (mohly by se přestat řešit různé jízdy pro naftu, častěji do depa apod, stačily by jednotné zálohy).
takze on tam objednava sukafony, slusne vozy na frenstat maji zpozdeni 20 let, ale ta fixace na vodik ho porad ne a ne pustit…
Snad toto přejde po volbách
Dostaví někdy stát základní dálniční síť? Otázku si klade už druhý kraj, zlínský už přemýšlí, kudy povedou.
Na začátek by úplně stačilo, aby osobáky v Karlovarském a Plzeňském kraji (a mnoha dalších) byly vedeny elektrickými jednotkami s obsaditelností cca 120 míst a PESA Sharky by se posunuly někam mimo trolej. Dnes je naprosto běžné, že Sharky jezdí 100% pod trolejí.
V druhé fází by mohl někdo poptat kombinaci trolej/diesel na takové výkony, jako Plzeň – Bezdručice, atd…
Až nakonec se můžeme hádat, jestli vodík nebo trakční baterky pro ty zbývající výkony.
Lepší by sem to nenapsal pane.je to prasecina krajů že motory posílají pod dráty.
Žraloci jezdí i do Domažlic, tam jste někde viděl trolej ?
jednou ty kamna rozhicovali a pak ji videli! 🙂
Pane redaktore, prosil bych bez hrubek 😉 oslovit dopravce, zda jsou schopni nikoliv „schopny“. Děkuji.
Rozhodně je ve vodíku více než se obecně míní. Doprava by jím získala značnou míru nezávislosti na deficitních zdrojích, vodíku je hooooodně a jen tak se nevyčerpá. jen si připomínám ten smutný osud Atlantidy, starověké technologické mocnosti. Kdo s čím totiž zachází…
Ty jo, Atlantida a nekonečné zdroje vodíku. Jestli s tímhle backgroundem tvoříte ty své technicko-ekonomicke strategie a analýzy všeho druhu, tak bůh ochraňuj vaše klienty.
Odpadním produktem vodíkového pohonu je vodní pára, která je několikanásobně silnější skleníkový plyn, než CO2. Tak jak vodík pomůže s „bojem proti oteplování“? 🤔😁
Jenže koncentrace vodních par závisí mimo jiné na teplotě a tlaku, takže se víceméně nic nestane, protože vodní pára zkondenzuje zpátky do formy kapalné vody
Tím, že z páry zaprší.
Dokud situace nebude velmi vážná (nebudeme totálně v p.deli), tak to bohužel většinová společnost nebude řešit aneb za nás bez potopy a co bude po nás. Tlak na „ekologizaci“, je znát u “ Západních“ společností, i když zde je silné ekonomické hledisko se zaměřením na zisk (zatím velmi často dotace), „Východ“ zatím řeší především peníze, spotřebu a konzum. Situaci změní nové generace mladých uvažujících jiným způsobem.
No přece ta vodní pára a CO2, který vzniká jako vedlejší produkt výroby vodíku ze zemního plynu, ohřejí atmosféru, tím pádem nebude potřeba v zimě topit a tím pádem dojde k ochlazení. Co na tom nechápete? 😁
Skvělý nápad, ve Spolchemii vodík vyrábí a vyrábět budou a areál mají kousek od kolejiště Ústí západ. Navíc z Ústí vychází řada neelektrifikovanych tratí, kde dratizace není ekonomický reálná. Držím jim palce.
Ano, pro Spolchemii je to skvělý nápad, nejde si stabilního a obchodne zcela měkkého odběratele pro svůj produkt. Pro toho, kdo tu srandu bude financovat, už to tak skvěle nezní. A kdo to bude? Že by mi všichni, případně občané Německa, Holandska atd?? No a environmentalni efekt nula, při našem energetickem mixu.
Z Ústí nad Labem nevychází ANI JEDNA neeliktrifikovaná trať, ale právě naopak šest elektrifikovaných dvoukolejných tratí (směr Teplice, směr Úpořiny a na oba směry po obou březích Labe).
V ústí se uvazuje o vodikovych autobusech.
Nechci prudit, jak mne zde někdo nařkl, ale myslím si, že toto je zatím fantasmagorie. Spíš by se měl kraj starat o to, aby třeba na Osoblažce měli více než jedno hnací vozidlo.
V turnusu jsou tři fírové, tak budou mít dvě mašiny vodík a diesel, jeden fíra bude umět jenom vodík, druhý jenom diesel, třetí bude mít seznání.
Na zastávkách NAD se bude hlásit „dneska vlak vyjel“
Tohle je ekologický nesmysl. Z elektřiny vyrobit vodík, ten složitě dopravit, skladovat, z něj vyrobit elektřinu, tu nabít do baterie a tou pohánět elektromotor. Pomalu dosáhneme účinnosti jako měly parní lokomotivy, ale je to „zelené“, tedy „modré“.
Nešlo by tu baterii (když už tu trať nejde elektrifikovat) nabíjet v depu nebo stanici obratové? Bez nutnosti toho vodíkovýho hospodářství?
No to je, ale praktický je to nesmysl. Z elektřiny udělát vodík. 😀 Větši kravinu jsem neslyšel. To co pospiujete popíra fyzikální zákony.
Vodík se výrabí většinou ze zemního plynu, případně elektrolýzou. Ten se zkapalněný přepravi, uskladní. Natankuje do zasobníku, spalováním vytvoří elektrickou energie, ketrá jedna pohaní kola a v případě přebytku jde do baterii nebo se z něj čerpa.
U dieselu, či cng je to uplně stejný postup až na menší dílčí aspekty. U cng je podobný postup, u dieselu je rozdíl že vyrábí z ropy., a je to kapalina nikoliv plyn.
Prosím vás, a ta elektrolýza je na petrolej?
On je rozdíl z elektřiny vyrobít vodík a pomocí elektřiny vyrobit vodík z něčeho.
a co ten motor mít přímo na zemní plyn? Zkuste si zjistit, kolik kg CO2 vznikne při výrobě 1 kg vodíku ze zemního plynu… Ale – jezdí to na vodu, že???
7,05 kg.
A motor na zemní ply je CNG…
Omlouvám se za to, že jsem to nerozepsal do vzorečků a výkresového schématu. Ostatní to zjevně pochopili.
i tohle je smutne…
https://i2.wp.com/www.greenoptimistic.com/wp-content/uploads/2015/02/tony-seba-Hydrogen-vs-EV.jpg
Jasně, vodík je výhodný, ale nejprve ho musí stát tučně zadotovat, co to je za logiku? Přemýšlí vůbec někdo? A o konverzi fosilních paliv na vodík už ani nemluvě.
Pokud chce kraj a stát něco něco opravdu dělat pozitivního pro přírodu, může začít organizovat pravidelné a hromadné úklidy odpadků z příkopů silnic a kolejišť, to budou mít co dělat i za deset let, protože ten bo-del přibývá geometrickou řadou.
Protože jsme národ prasátek a ten bordel do škarpy furt házíme. Zkuste začít každý u sebe, ten bordel se tam nedělá sám.
Přesné a výstižné. Děkuji.
Nesmysl ,vlak na vodík ..dráha technologie.u nás jediné zadratovani zadratovani a zadratovani tratí.na zbytku ať jezdí diesel nebo diesel s možností přepnout na elektřinu.. a nevymýšlet nesmyslné pohádky.
Ano vozidla u nas nejsou nejlepší ale železniční infrastruktury je děs.v roce 2020 nejsou dostavěný koridory a ty první už se nám rozpadají.stale není zadratovana trať c.323 z Ostravy do valmezu nebo Brno – Jihlava ,Opava přes Krnov do Olomouce a další.otresne traťové rychlosti 30 km/h na vedlejší trati .zmastene jízdní řády ..někam se dostat .. otřesné..a řeší se píčoviny typu vlak na vodík.dalsi důkaz že kraje jsou jen úředníci co nás stojí x miliard.
Elektřina až na statickou není přírodní zdroj, těmi jsou zdroje pro výrobu elektřiny (uhlí, plyn, uran, slunce, vítr, příliv…), Proto je zvyšování spotřebních nároků elektřiny jaksi propojeno s dosti nepříjemnou ekologickou stopou. Případ těžařů kryptoměn je symptomatický.
Aha vodík je přírodní produkt od kdy ..?radši vyrobit el.energii a postavit kvůli tomu atomovou elektrárnu.a rekuperace vám nic neříka Přemeku použij to co nosíš na krku.
vodíku jsou plný hvězdy… jen jak ho dostat na zem, zůstává stále otázkou…
Od velkého třesku? 😀 Navíc ve vesmíru není snad žádného prvku víc, než právě vodíku, problém ale je jeho získání na Zemi. Do budoucna asi bude vodíkový pohon dobré řešení, ale do té doby souhlasím s elektřinou a zadrátováním co nejvíce tratí.
Máte tam překlep, ty spěšné vlaky by měly jezdit v trase Louny – Lovosice – Ústí.
jj, díky
Nemá to být Žatec – Louny – Lovosice – Ústí n.L.? Nebo z toho už sešlo a rozhodli se to zkrátit? Děkuji
Nemá to být Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem? Nebo se plány změnili a budoucí linka bude zkrácena?
Ještě k administrátorům: Už několik se mi stalo, že jsem napsal komentář, odeslal, normálně se zobrazil a po obnovení stránky tam již nebyl.
Řekněme, že zdejší administrátor je poněkud specifický :-).
Čtu-li názory některých čtenářů, dovolím si kratičké vyjádření – jako ten, kdo vystudoval fyziku – vodíkové vozidlo versus vozidlo na baterii – se liší v podstatě pouze primárním článkem – baterie – dlouhé dobíjení a spousty chemie a i lithiové baterie nejsou nejlehčí (vezměte do ruky baterii z notebooku, zatímco vodík – bomba, vodíkový článek a velmi rychlé doplnění paliva, odpad po reakci = voda, což v současném kriticky zašpiněné Zemi není špatné. I technologie z obavy úniku a eventuálních výbuchů je už zvládnuta – nic není 100 % – baterie také může chytit a hašení je velmi problémové, benzín… Číst vice »
a co se dá revolučního vylepšit na elektrolýze vody, aby to bylo velmi účinné?
Nic :-(. Ale existují i efektivnější způsoby výroby vodíku.
Například?
Termochemická reakce pomocí tepla z HTGR a kyseliny sírové.
Ten vodíkový článek ve vozidle stejně pracuje v tandemu s baterií – kvůli regulaci, která u článku není dostatečně rychlá pro pohon vozidla (rychlé změny potřebného výkonu) a dále pro rekuperaci. Takže hmotnost se neušetří. Ekologicky a ekonomicky smysluplné získávání vodíků je obrovská výzva, ale nikoliv jediná – další je celková účinnost procesu od nějakého primárního zdroje energie na kola vozidla – jako fyzik víte, že tyto se násobí.. LED jsou dnes levné, ale u palivových článků to tak asi nebude – pro jejich cenu je rozhodující obsah platinových kovů jako katalyzátorů elektrodových reakcí. Samozřejmě je snaha snížit jejich dávkování,… Číst vice »
Tady spíš půjde o velikost té baterie… (když mám ve vozidle palivový článek, nepotřebuju tak velkou kapacitu baterie pro danou trasu)
V Ostravě je nejmodernější MHD v CR a letos dorazí další nové tramvaje. Většina, možná dnes příměstské autobusy jsou na CNG. Když jsem před 8 lety četl, že bude mít nejnovější dopravní infrastrukturu v CR dost jsem nad tím kroužil hlavou a nevěřil jsem jim. Zde jde vidět, že mají jasnou linii a pokračují dále v ozeleneni dopravy.
To sousední Havířov měl první autobus na plyn v 1991 a už od roku 2017 je celá MHD v CNG a i většina PHD
Hlavně už by měl někdo utnout ty infantilní plány pana Unucky…vodík je sice krásná surovina, snil o ní už J.Verne ale souhlasím se slovy p.Joklíka že ceny vozidel, provozu, výstavba infrastruktury…to přece nemůže v rozpočech projít. Radši by se mělo něco urychleně změnit na linkách S1, S10, R61, vyhodit řadu 810 a 460, vždyť ta koncepce trolej/baterie je vcelku reálná, proč by vlaky Těšín-Opava nemohly zajet i na Krnov… a pár motorových jednotek směrem Krnov-Bruntál-Moravský Beroun, Krnov-Jeseník a Opava-Hlučín by zase tolik nestálo. Všichni onanují nad push-pully pro Beskydy, ale MS kraj pokračuje i na druhou stranu, na západ od… Číst vice »
Pan Unucka blouzní o tom, jak se bude jezdit na vodík, jak po VRT Brno-Ostrava budou jezdit za hodinu do práce ostraváci do Brna a brňáci do Ostravy, ale že z/do Veřovic po 323 (55 km) to pořád trvá vlakem skoro 2 hodiny ho asi nezajímá. Pánbů zaplať, že už brzy půjde do háje….
V poslední době se tu rozmohl takový nešvar. Ze států a teď i krajů se zde stávají vizionáři, kteří finančně podporují tohleto a tamhleto. Za mě tu je velký problém. Za prvé rozhazují peníze, které nejsou jejich, nemají zodpovědnost za to, když ta jejich investice nedopadne dobře a za poslední, těch odborníků tam v politice také moc není a v krajích už vůbec ne. Za mě je tohle neakceptovatelné rozhazování. Za mě by měl stát řešit efektivitu vynaložených peněz. I ten Křižík vypočítal, že jeho technologie bude levnější, spolehlivější, a tak se do toho šlo. Zde? Zadotujeme něco o čem… Číst vice »
že Vy závidíte tomu Brnu ten hyperloop?:)
A že rozhazují na nesmyslné dotování leteckých linek Vám nevadí? 😉
Nevím, proč mi něco takového posouváte? Nic takového neříkám a jsem v zásadě proti těmhle „developerským“ aktivitám krajů. To je dle mého stejný nešvar jako tento „vizionářský“ nešvar. Znova je to o rozhazování cizích peněz.
Na 27km trati mezi F-M a ČT by místo vodíku dávala smysl nějaká elektrická hybridní jednotka s baterii. Ted regionovy čekají na orat necelou pul hodinu. ČT elektridikovan je a F-M v plánu je, takže mi přijde neekonomicke budovat infrastrukturu pro vodík v mezi eleltrifikovanymi koncovymi body.
Ona se ta trať měla elektrizovat ještě dříve, než 323, hlavně kvůli Hyundai, ale nějaké místní sdružení z Hnojníka to nesmyslně stoplo – asi jim vadilo, že by jim tam neskřípaly a nepískaly Regionovy, ale jezdily by tam o poznání tišší elektrické lokomotivy na zrekonstruované trati.
Spolek je ze Střítěže. Vede ho nějaký Edvard Siwy. Ale opravu 322 zablokovala i samotná obec Střítěž… Když jsem poptával proč neboť mi to hlava nebrala. Dopátral jsem se toho. Na obci i ve spolku se dočetli, že kapacita tratě bude až 96 vlaků za 24 hodin. No osobních je cca 20 párů to je 40 vlaků. Výhledově se počítá s 50 vlaky což je 25 párů. A zbytek se zalekli že jim tam budou frnkat desítky dlouhých nákladních vlaků. Do vyčerpání kapacity dráhy. Právě ze zmíněné automobilky zejména a při odklonech… No a už jim to nikdo nedokázal vysvětlit… Číst vice »
Vodík je nesmysl. Už z dob cepelínů. Sice se používá, třeba pro řezání kovů, ale jeho rizika potrvrdí 9 z 10 technologů svařování. Od jeho získávání, skladování až po využití v palivových článcích. Všechno je s životností, materiály, těsněním pěkně na hrnci. Zkrátka má moc málo atomů a je tudíž agresivní, což odkývne absolvent osmé třídy ZDŠ. Podobný nesmysl, snad ještě blbější, existuje ještě jeden, říkají mu hyperloop. Vábnička akcionářů a snaha zachovávání statu quo, dokud to jde. Pionýři slepých uliček, spojte se. Pro drážní vozidla se přímo nabízí kombinace aku/trolej.
Proč se vlastně skoro vůbec nedělají hybridní vozidla? Tj. dieselový motor i pantograf? Mrtvá váha? Nevěřím že to technicky možné není, a přitom by to bylo z hlediska ekologie asi nejlepší
Třeba ve Francii jich jezdí docela dost, hodně se teď dodávají do Británie. Technický problém to není, spíš je to otázka vůle k investici, přes přesvědčení že je to vhodné ekologicky a pro cestující.
V Británii jsou „bi-mode“ jednotky spíš záplata za jejich zpackanou elektrizaci, kdy se dostali s cenou na trojnásobek toho, co na kontinentu. Zato jejich stožáry přečkají atomový výbuch a kvůli nim se zvedla světová produkce oceli 🙂
Ta posedlost nakupovat ne zcela vyzkoušené technologie s nejasnou ekonomikou, ta je věčná. Opravdu má být technický rozvoj financován z obecních peněz? Když vzpomeneme např. na epizodní provoz raných a nedomyšlených trolejbusů v Cmuntu, vidíme, že nic nového pod Sluncem.
Problém je, že celá česká společnost je technologicky „připos***“. Bojíme se nových technoloií, nechceme nic zkoušet, dostáváme se ke všem technologiím o 20 let později. Trochu odvahy by to chtělo.
nemusíme být nutně průkopníky slepých uliček
Ano,trochu odvahy, a ne příliš odvahy. Mám zkušenost, že spoléhat na to, že i příliš odvážné projekty přece s Boží pomocí musí vyjít, se nedá.
Je ovšem rozdíl financovat pokrok z vlastních prostředků a z veřejných, protože za to vás mohou zavřít.
Mozna by stacilo par 810 predelat na drevoplyn… SZ chce vykacet vetsinu drevin kolem trati, jezdily by tedy skoro zdarma dalsich 100 let.
Prohnat je kotlíkovýma dotacema a cestující budou přikládat peletky
Ze by prislo k uzitecnosti to hlaseni o opozdeni vlaku z duvodu ztraty lopatky? Jen ho predelat na peletky…
Nedovážely se peletky náhodou z Číny ?
Třeba by takový SENTINEL by byl provozuschopný i bez dotací. Zdokonalit a někde by to ekonomicky mohlo vyjít. Nemám ale nic proti vodíku. Spíš jsem ale příznivec bez dotačních technologií v praxi. Pokud jsou tak života schopné bez dotací, je to patrně krok správným směrem.
Otázkou je, jestli by v dlouhodobém horizontu nevyšla levněji elektrifikace tratí v místě, kde by chtěly tyto vlaky provozovat a provoz elektrických jednotek, než nákup a provoz těchto vlaků na vodík.
Čekal bych, že rozhodující budou parametry jako délka trati a takt. Na „krátkou“ trať odbočující z elektrifikované vyjdou nejsíše nejlépe baterie, na trati s hustou osobní dopravou (?dejme tomu alespoň 2 vlaky za hodinu v každém směru?) vyjde pravděpodobně nejlépe elektrifikace, no a na dlouhé trati s „málo“ vlaky za den by vodík mohl vyjít nejlépe vodík, zvlášť pokud se v některém místě stýká takovýchto tratí víc. S tím že pravidelná nákladní doprava bude vždy plus pro elektrifikaci.
neco k tematu vodik/baterie/trolej: https://www.railwaygazette.com/in-depth/accelerating-the-decarbonisation-of-rail/55086.article
Jen ať vyjedou. Když to jde v Braniborsku, proč ne u nás?
Už jim někdo řekl, že vodík se dnes získává primárně z ropy? Jeho získávání elektrolýzou vody je příšerně náročný a neefektivní proces.
Dobrá poznámka. Ještě však prosím dodejte, kolik CO2 se vyprodukuje při produkci nějakého množství vodíku z ropy.
No, problém je tam pak účinnost toho samotného procesu. Bohužel to u vodíku rapidně klesá a to do takové míry, že při současných technologiích je třeba v autech vodík hloupost z pohledu emisí.
A nejen samotná výroba ale i natlakování na stovky barů.
“ Energie potřebná na stlačení vodíku na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu.“
To nevadí. Hlavně aby tyto motory nebyly příliš výbušné. 😃
Při započtení celého cyklu včetně distribuce atd je poměr účinnosti nafta : vodík : elektřina s rekuperací asi 10 – 20 : 30 – 40 : 70 – 80 %
Jinak řečeno vodík se vyplatí pouze pokud je k jeho výrobě a stáčení použita elektřina z obnovitelných zdrojů nebo noční přebytky.
Ano, při tomto použití se nejspíše jedná o smysluplné řešení. Jako doplněk a né jako „jediná možná budoucnost“. Takhle plánují udělat plničku(i s výrobou elektrolýzou vody) vodíku v Ově na terminálu Hranečník.