LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Vyjedou u nás vlaky na vodík? Zvažuje je už druhý kraj, Moravskoslezský už vymýšlí dopravní model

Jednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

Nizozemsko je další zemí, kde minulý týden došlo k otestování provozu vlaku na vodík. Myšlenkami na provoz takových vlaků se

Nizozemsko je další zemí, kde minulý týden došlo k otestování provozu vlaku na vodík. Myšlenkami na provoz takových vlaků se po Moravskoslezském kraji zabývá nově už i Ústecký kraj.

V Ústeckém kraji zatím řeší, na které tratě by vodíkový pohon mohl nasadit a jak je takový provoz reálný. „Oslovil nás dodavatel plnících stanic, zda o takovou technologii máme zájem,“ potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj jsou jednání teprve na začátku. Kraj se chystá oslovit dopravce, zda jsou schopni takové vlaky zajistit. V Ústeckém kraji řeší přechod na vodík ústecký dopravní podnik, který by jím chtěl pohánět část autobusů.

Kraj přitom spoléhá na to, že půjde o technologii, která bude zejména na počátku dotovaná. „Je jasné, že provoz bez dotací by byl v tuto chvíli vzhledem ke stavu této technologie a rozšíření výrazně dražší než konvenční vlaky na naftu,“ dodal Komínek. Kraj má aktuálně provoz na neelektrizovaných tratích vysoutěžen až na deset let, poptává ale i další výkony. „Stále platí, že bychom rádi zavedli spěšné vlaky Louny – Lovosice – Ústí nad Labem. Bohužel, nikdo z dopravců pro ně nemá vhodná vozidla,“ dodal Komínek.

O vlacích na vodík v Česku jako první začal mluvit Moravskoslezský kraj. „Zpracováváme dopravní model, zatím pro trasy Opava – Bruntál – Olomouc a Frýdek-Místek – Český Těšín,“ řekl náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Podle něj je reálné, že by vlaky na tento pohon mohly vyjet v roce 2027, dříve by se v kraji měly objevit autobusy na vodík. „Soutěž na ně vyhlásíme ještě letos,“ dodal Unucka.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka je odklon od dieselových vozidel patrný u všech velkých dopravců v západní Evropě. „S ohledem k rozsahu elektrifikace a provázanosti elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratí v Česku i k délce vozebních ramen na neelektrifikovaných tratí se jeví pro naši síť jako optimální hybridní vozidla trolej/baterie, která nejsou žádnou novinkou,“ řekl Joklík.

Nasazení vodíkových vlaků zejména v Německu podle něj České dráhy sledují. „U tohoto typu energie je však třeba vzít v úvahu potřeba výstavby celé nové infrastruktury k výrobě, distribuci, skladování a zásobování vozidel vodíkem, což se může vyplatit především u rozsáhlých neelektrifikovaných systémů,“ dodal Joklík. „Pořízení hybridních nebo vodíkových vozidel při dnešních cenách vykazuje výhodnost z hlediska celoživotních nákladů a teď je potřeba, aby stát a kraje vytvořily pro nákup a rozšíření těchto bezemisních vozidel podmínky, ať už jde o vodíkové vlaky nebo vozidla bateriová.  Příkladem podpory mohou být dotace na nákup bezemisních vozidel nebo dostatečně dlouhé smlouvy na dopravní obslužnost, které zajistí ekonomickou návratnost hybridních a bezemisních vozidel. Tady musí spolupracovat výrobci, dopravci, ale především jejich pořízení musí chtít objednavatelé dopravy,“ upřesnil Joklík.

Tagy České dráhy Moravskoslezský kraj Top Ústecký kraj vlaky na vodík vodíkové autobusy
90 komentářů