Výhradní provoz pod ETCS je na další části koridoru, první týden neukázal zásadní problémy
Za týden dojde ke spuštění na trati z České Třebové do Břeclavi.
Od dnešní půlnoci zavedla Správa železnici výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS na další části české sítě koridoru. Po úseku Česká Třebová – Přerov jde o spojení mezi Bohumínem a Břeclaví.
Zkušenosti z prvního týdne provozu jsou zatím podle ohlasů dopravců, strojvedoucích i Správy železnic vesměs pozitivní. „Problémy jsou, ale systém jako celek funguje dobře. Dopadlo to tak, jak jsme čekali,“ uvedl David Votroubek z Federace strojvůdců.
Podle něj se v případě strojvedoucích objevují problémy s nedostatečným proškolením. „Na školení na jízdu pod ETCS nebylo dostatek času, dělalo se to na poslední chvíli. ETCS není zjednodušení pro práci strojvedoucího, ale výrazné zvýšení bezpečnosti,“ dodal. Za problém označil i skutečnost, že jsou různé verze systému na hnacích vozidlech a ta se pak chovají často jinak, než strojvedoucí předpokládá.
Přímé vlaky z Hodonína do Myjavy na osm měsíců skončí, čeká se na ETCS
Podle dat Správy železnic ujely vlaky pod ETCS na trati Česká Třebová – Přerov (za první týden) už celkem 140 tisíc kilometrů. „Infrastrukturní část funguje zcela správně,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
36 zastavení z 2 500 jízd
K chvilkovému zastavení jízdy vlaku vlivem rozpadu spojení (tzv. trip) došlo v 36 případech z přibližně 2 500 jízd vlaků, což představuje asi jedno a půl procenta. „Zastavení je obvykle krátké, nejčastěji zhruba na několik málo minut, než se restartuje mobilní jednotka na lokomotivě a pak vlak normálně a bezpečně pokračuje v jízdě. Takové zastavení je bezpečnou automatickou reakcí systému a nepředstavuje žádnou větší provozní komplikaci. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že nejčastějším důvodem chvilkového zastavení je porucha na palubní jednotce ETCS,“ doplnil Gavenda.
Strojvedoucí sobě. Federace pořádá workshop o ETCS, mohou si vyměnit zkušenosti
Do konce ledna budou následovat ještě další úseky a na konci měsíce bude pod kontrolou nového systému 622 kilometrů tratí. Od 15. ledna bude výhradní provoz v úseku mezi stanicemi Česká Třebová a Břeclav s výjimkou brněnského uzlu a od 22. ledna úsek Praha-Běchovice – Česká Třebová.