Vydrží Vindobona? DB spojení Berlína a Vídně přes Prahu neprodávají, ČD vyčkávají
Railjet v Praze před odjezdem do Grazu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Další omezení na trase Praha – Berlín začnou v dubnu, vlaky pojedou odklonovou trasou o 20 minut déle.
Jó, pamatuji si dobře časy starého expresu Vindobona, kdy jsme ho jako děti vítali a mávali na něj v pražské Stromovce, to bylo období 1973-1980, kdy jezdila nádherná motorová jednotka DR řady 175, to byla nevšední krása v tehdejším šedivém socialistickém bezčasí. Jinak jsme také hodně obdivovali mezinárodní vlak Balt-Orient expres, byl pro nás takovým synonymem dálek a exotiky. Jezdíval pravidelně na trase Berlín-Praha-Budapešť-Bukurešť a byl poskládaný i z kurzových lehátkových a lůžkových vozů různých tehdejších železničních správ (SJ, DSB, DR, ČSD, MÁV, CFR, BDŽ) od Malmo/Stockholm/Kodaň po Sofii/Istanbul/Beograd.
Dokud se nezmůžeme na plnohodnotnou VRT (min. 300 km/h) mezi Berlínem a Vídní přes Prahu, nebudou nás naši sousedi brát vážně. A toho se díky „kvalitě“ našeho politického spektra asi nedožijí ani moji vnuci. Už samotná existence boje o tak prestižní spoj jako je Vindobona, je obrovská ostuda tak slavné země, jakou jsme kdysi bývali. U nás se maximálně zmůžeme na vyhrocené diskuze o tom, jestli my VRT vůbec potřebujeme nebo ne, ale to, že je to hlavně otázkou prestiže na této trase pořádnou VRT mít, na to zde většina „malých“ lidí u nás nedokáže ani pomyslet. Natož jaké možnosti… Číst vice »
VRT bude, pokud se vyplatí = pokud bude dostatečná a solventní poptávka.
A pokud jde o cosi jako „prestiž“. Vzhledem k tomu, že nás naši němečtí a rakouští sousedi dotují, tak tomu odpovídá i jejich vztah k nám. Viz seznam státu jejichž daňoví poplatníci dotují zbývají státy EU.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/promeny-ceskych-regionu/temp-prehled-evropskych-fondu/r~f1b0dd86d70811eab115ac1f6b220ee8/
VRT se nikdy nevyplatí, žádné VRT nikde není výdělečné stejně jako Eurotunel nebo metro. VRT tu není od toho, aby se na něm vydělávalo přímo. Takové stavby slouží za prvé jako důkaz vyspělosti a schopnosti ekonomiky, ale hlavně na podporu ostatních odvětví ekonomiky. Pokud bychom dokázali z Čech udělat evropskou křižovatku nejkvalitnějších, nejrychlejších a nejmodernějších cest, budou se tu scházet businessmani z celé Evropy a potažmo i celého světa, což z naší republiky udělá centrum světového obchodu a to nám přinese netušené možnosti. Když lidi přejdou z letadel do vlaků, budou se v těch vlacích setkávat, jednat a dělat spoustu… Číst vice »
ČD vyčkávají už od roku 1989, moc se toho nezměnilo, za 32 let je to doslova bída.
Tak Jančura ten kačák trochu rozvířil, ne?
Čili způsob dopravy, který jsem v posledních letech rád používal, se stal/stane prakticky nepoužitelný. Jak vyhnat lidi zpět do aut.
Přesně tak miliardové investice k tomu, aby železnice nakonec kromě šotoušů nikoho nebavila, pro většinu zákazníků z toho dělají opruz.
Až budou ComfortJety, tak budou podobné problémy mezi Kúty a Bratislavou? Do cca 2029?
Připomínám, že sedačka v ComfortJetu vychází na cca 1,3 milionu Kč, a v éře vysokých úroků je ještě obtížnější návratnost investice ČD než v minulosti.
Tož jsem zvědav.
https://zdopravy.cz/misto-koridoru-opravy-kritickych-mist-zsr-maji-konecne-harmonogram-investic-na-nasledujicich-deset-let-98908/
Letadlo stojí rámcově 13 milionů (737) – 27 milionů (A350) na sedačku. Co nám to říká? Kolik zadků se na ní vymění, kolikrát denně, po jak dlouhou dobu?
Znamená to, že si sedačka si na sebe musí vydělat.
Když bude stát drahý Comfortjet končit v polích poblíž Malacek, tak si na sebe nebude vydělávat tolik, jako kdyby dojel až do Budapešti/Bratislavy.
Tak jak se dnes děje viz téma tohoto článku o Berlinerech.
Hm, to by jeden neřekl. Já myslel, že když jste tím číslem flákl na stůj jako s trumfem, že k tomu máte nějaké šokantní kalkulace a ono nic, jen prázdné teze.
A jaké kalkulace předpokladáte?
Railjety/interjety/Comfortjety se zaplatí leda, když budou jezdit pro bohaté cestující, kteří budou na jízdném platit výrazně víc než 1,5 Kč/oskm bez DPH.
Jestli break even je jízdné 3 nebo 8 Kč/oskm není tolik důlezite jako kolik osobokm denně vagon uveze, Což bylo na co jsem poukazoval ohledně výluk u Blavy.
Je to marný, je to marný, je to…. no nic, marný.
Neuspokojil jsem Vás. Holt nemám na Vás. A proto Vám ponechám prostor, abyste svůj názor vyjevil.
To mi nějak nesedí. Kilometr na trase Praha – Olomouc je mnohem levnější, než Praha – Děčín nebo Č.Budejovice. Když srovnám vozový park, vaše teorie je v troskách.
SIce reagujete mimo, ale míříte na jinou podstatnou věc…..K Vašemu „Kilometr na trase Praha – Olomouc je mnohem levnější“… Vy píšete údaje o nákladech dopravců na kilometr? Kilometr čeho – místokm? Pokud ano, tak jaké kritérium jste použil pro klíčování režijních nákladů?
Pokud jde o přímé spojení Berlína a Vídně, tak to Němce, ani Rakušáky zas až tak moc nemrzí, protože mají přímé vlaky přes Linz/D. – Nürnberg – Erfurt s jízdní dobou kratší o ca. 1 hodinu, než má dosavadní Vidnobona s transitem přes Česko.
Př.: ICE 92: W 10:15 – B 17:58 = Σ 7:43.
S přestupem v Norimberku (pausa 30 min. mezi vlaky) = Σ 8:15, což je pořád o půlhodiny kratší jízdní doba, než má Vindobona.
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?ld=435&country=DEU&protocol=https:&seqnr=1&ident=m1.0256635.1667026372&rt=1&rememberSortType=minDeparture&REQ0HafasScrollDir=1&lastConId=C0-2#hfsseq2|m1.0256635.1667026372
Souhlas. Včera jsme v Norimberku sledovali 14.20-15.40 cvrkot. Za tu dobu asi 10 ICE, 2 spojovali atd. Soto silenost. Lidi jak máku. My měli jedno ICE zpoždění, ujel pripoj a od té doby jsme jezdili okružní trasu po Německu se salutovanim pruvodcich…A to Němci brblaji, ze už vlaky nejezdi včas, ale diky hodně rekonstrukcí některé spoje mají klidně hodinu zpoždění. Včera jsme zažili příjezd Stuttgart, na vjezdu 5 minut, pak nás nechali 10 minut u návěstidla, zprehazene naplánováno peronu, k našemu ICE jsme sice ještě doběhl, ale zakázali nám do nej nastoupit, protože už bylo odbavene a mělo zelenou. Všude… Číst vice »
A jezdit přes Vojtanov?
Jezdit přes Vojanovy se těžko vyplatí. Navíc, kapacita Berlínského uzlu je a bude stavebními pracemi silně omezena.
Jsou to takové škodolibé články …
Popsání reality
Osobně bych to uvítal, aby se vrátil spolehlivý dopolední spoj z Prahy hl. n. (odtud výchozí) ve směru Brno, namísto dvouhodinové díry mezi čím dál horšími Metropolitany. Z Berlína vedený rj 259 je v Praze na čas málokdy, navíc momentálně jen Holešovice, a asi i Rakušák je naštvaný, že musí z Vídně do Grazu občas vyslat náhradní soupravu. A co se to, proboha, stalo s EC na Berlín… :/ Patnáct let zpátky naprostá pohoda, využíváno pro cesty nejen do Berlína, ale i na vnitru do Děčína nebo Ústí. Před osmi lety už to bez místenky v exponovaných časech opravdu nešlo,… Číst vice »
Pořád se mluví o přechodu z asfaltu na koleje, což je „B“, ale na to „A“, aby preferovaná dopravní cesta před spuštěním kampaně měla dostatečnou kapacitu, se jaksi „pozapomnělo“.
V tomhle má zdejší pan František velkou pravdu a máslo na hlavě mají i „soudruzi z tehdejší NDR“
Tak snad současná kapacitní omezení z důvodu rekonstrukcí, jsou začátkem procesu, který tu byl před rokem zmíněn titulkem: „Z Vídně do Berlína přes Prahu za čtyři hodiny, slibují tři ministři“.
https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/
Na druhou stranu, ve vnitru do Ústí se dá jet Krušnohorem, ten snad má volné kapacity dost.
Do Ústí možná jo, ale do Děčína nejede…
Rakušák není naštvaný… Rakušan už to ČD pěkně naúčtuje to vystavení nového rj… už bylo dost trpělivosti se zpožděnými náležitostmi od ČR – kombinace SŽ a ČD v jednom => téměř pořád pozdě.
Ale …on už i ten „Západ“ je nemocný… chybí provozní personál, chybí lidi v dílnách…je to jak mor v celé Evropě… mládežníkům se už nechce makat po víkendech, nočních…a harcovníci stárnou a jdou do penze…a vzniká dost velký personální i provozní problém. Téměř všude.
Částečně se to snaží řešit outsourcingem. Stalo se mi, že jízdenky v příměstském vlaku kontroloval zaměstnanec externí firmy, která např. v Česku provádí úklidové služby v nemocnicích.
Co se týče přeplněnosti, tak souhlasím, že i když je dodrženo plánované řazení, tak je kapacita poměrně naplněna, ovšem víc vozů je schopno dodat pouze DB, u ČD se jedná o utopii (do teď nechápu, proč spoj není provozován při vozové spoluúčasti obou dopravců) … Co se týče fašistických průvodčích, tak to je ale problém vládního konceptu, a pokud si myslíte, že se to dá „obchcat“ podobně jako v ČR, tak se hluboce mýlite, mentalita je hold jiná 😉
Tak pokud je to pravda, tak je vládní koncept v Německu vůči nám fašistický. Nejde o žádné ochcávání, ale pokud konzumuji džus a svačinu a průvodčí sprostě k zákazníkovi řve, že si musí nasadit respirátor (ale už neřekne jak se má pít přes respirátor), zatímco němce ve stejné situaci si zkrátka nevšimne je to špatně. Stejně tak mu nevadili ilegálové kdesi z blízského východu, kteří respirátor neměli vůbec, měl vlak mimořadně zastavit v nejbližší stanici a v souladu se služebními pomůckami je vysadit. Zkrátka si člověk v těchto vlacích nepřipadá jako zákazník, ale jako škodná nebo obtížný hmyz. Takže do… Číst vice »
Obecně si nemyslím, že němečtí průvodčí diskriminují Čechy, cestuji sporadicky do Německa (převážně Bavorsko), a i když jsem tehdy slyšel pro nás nepochopitelné fráze typu „ve vlacích pouze respirátor FFP2, ne roušku“, tak to průvodčí říkala všem bez rozdílu. Každopádně neříkám, že nemůžete narazit na idiota, ale za mě se ve většině případů dá pochopit jednání personálu, což, kdybyste s nimi někdy mluvil, neznamená, že s tímto konceptem vždy souhlasí, ale stoprocentně jej respektují, a to je to, přes co mi přijde, že v našich končinách nejede vlak.
Tak jestli je koncept, že konzumující Němec respirátor mít nemusí a konzumující Čech ano, tak ho stoprocentně dodržují. Ale máte pravdu v Bavorsku jsem se s podobnými problémy nesetkal. Nicméně pořád jsou to jedny DB, které si nějakým způsobem vybírají zaměstnance a nás zákazníky to vůbec nezajímá, mají se chovat stejně všude a ke všem.
otázka – proč lžeš?
Nelžu vlastní zkušenost.
no, jestli ses choval jako typicky arogantni cechacek, co tam tri hldiny lemtal jedno kafe … a dovolaval se svych prav …
a ted to tady jen pribarvujes … tak skoda, ze te rovnou nevysadili
Ok. Možná by se DB a celé Německo mělo zamyslet nad jedním zajímavým úkazem. Bylo 5.10. a týdenní incidence v ČR byla na 188. Bylo doporučeno v dopravě používat jakoukoliv ochranu. Denně jezdím po Praze metrem a potkám pár jedinců s rouškou nebo respirátorem. Jak mi tedy němečtí soudruzi vysvětlí, že u nás bez dodržování jakýchkoliv opatření incidence klesla na dnešních 65 nemocných na 100.000 a stále klesá. Není ten hadr na ksichtu opravdu zbytečný? Zvláště když Novoněmci je pošlou se zakrytím obličeje do míst, kam Alláh nevidí.
Fašistický… Ilegalove… Vy jste asi solidni de*il
Tak to jste především vy sám. Oba výrazy jsou obejktivní. První je hodnocení chování personálu DB k platícím zákazníkům z ČR. A druhý je stejný jako používají členové vlády ČR, protože v tomto případě se v žádném připadě nebavíme o válečných uprchlících z UK, ale z bezpečného Turecka, kam jezdí lidé na dovolenou s malým dětmi.
takze volic fasounka okamury?
Ako by ste nazval mladeho Syrcana, ktory v Turecku studoval na vysokej skole, ale sa rozhodol ist cez pol Europy do Nemecka. Momentalne sa zasekol na zeleznicnej stanici na Slovensku a dozaduje sa statusu vojnoveho uprchlika. Som nevedel, ze v Turecku prepukla vojna a preto musi ujst cez nebezpecne Bulharsko, Rumunusko, Madarsko, Slovensko, Cesko az do bezpecneho Nemecka.
Nedavno som sa rozpraval s panom, ktory ubytovaval ukrajincov. Nejake obdobie mal aj rodinu dochodcov z Kyjeva. Ked to zacalo, tak prisli na Slovensku. Vydrzali na Slovensku par mesiacov a vratili sa na Ukrajinu, lebo to vyzeralo ze sa to ukludnilo. Pani je uz zase na Slovensku ako im to tam zacalo znovu lietat. Nedavala to psychicky ako to zacalo znovu lietat. Kazdodenne niekolkohodinove letecke poplachy. Oni byvaju v byte a nemaju sa kde ukryt tak len cakaju ci to nepadne na ich bytovku. Takze sa zbalila a odisla. Manzel odmietol odist, ze on sa uz nebude stahovat nikde. Trochu… Číst vice »
Taky by vás nezabilo si ten respirátor sem tam nasadit. Obzvlášť pak pokud jedete celou dobu v jídeláku o jedné kávě.
Nejel jsem v jídeláku o jedné kávě, ale zrovna němci jedoucí v jídeláku o jedné kávě si ho nasazovat nemuseli.
No s nemeckym personalem mam taky spatne zkusenosti. Jak zjisti , ze jsem čech tak jsou protivny , povyseny , neochotny .
Přesně tak, osobně jsem zažil jak IC Kodaň – Hamburg, složené ze dvou cca 35 let starých olezlých popelnic DSB, kdy v jedné nešlo ani jedno WC, ve druhé šlo jen jedno ze dvou, ale zase byla obutá, četa DB v Padborgu bez problémů převzala. A to nemluvím o službách ve vlaku vyšší kvality, které prostě nebyly, jídelní vůz, minibar, nic. Ale v Děčíně na ČD hledají pomalu prázdný zásobník na toaleťák…
Nefunkční WC v motorových jednotkách je u DB (ale i jiných německých dopravců) vcelku běžné, tak s tím asi neměli problém. 🙂
A divíte se? Praha-Berlin jezdím poměrně často, a češi se chovají jako Mojmír, nejsou si schopni během jízdy Německem nasadit respirátor, a chovají se arogantně.
A konzumují při tom? Na to je výjimka.
i vy kecko.
Krásná čeština: „…aby konzumující Češi měli respirator, zatímco konzumují Němce…“
Tak aspoň je Mojmír vtipnej
Člověk by řekl, že už je dávno rozhodnuto co a jak pojede. Evidentně tedy ještě ne.🤷🏼♂️
DB ani ÖBB s tím nepočítají, ČD to nějak odjezdi, vlaky má a dotace dostane.
Tak na druhou stranu je lepší že o tom přemýšlí a myslí i na náklady a ne jak dobrá správa, která je schopná z Prahy hl. n. nasáčkovat odjezd 4 vlaků stejným směrem během deseti minut a pak se strašně diví, že ten poslední to za první dva měsíce provozu nebyl schopný ani jednou vyjet s méně než +15.
A to byl měl být reálně výhledově být ještě větší tlak na větší počet spojů, jestli má železnice udržet svou pozici „nepostradatelnosti“.
Protože jinak každým rokem bude stále ubývat dalších 10% jak je tomu nyní – z vlaků do aut.
Ne všichni jedou na výlet.
Ne všichni mohou denně přijet do zaměstnání o 30´později
A pokud donutíte ty cestující jet tím „dřívějším“, aby to stihli – tak se na to dřív nebo později – tzv. vyprdnou
Bauarbeiten im Elbtal:
Kein Direktzug mehr zwischen Dresden und Wien https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/dresden/dresden-radebeul/fahrplanwechsel-bahn-dresden-wien-bauarbeiten-100.html
JŘ už dávno není „bible“… kdy už téměř vše bylo jasné v polovině června
Už teď a to ještě není v tisku – je z toho jen knížka do sbírky.
Ale 100% platná určitě nebude.
A denní skutečný JŘ – to je výsměch slovu ŘÁD – nazval bych to Nezřízenými jízdami vlaků po síti SŽ.
Problém s kapacitou bude mít i nově zavedený EN Canopus, tento vlak nevyjde dříve, než na jaře 2023, DB Netz mu také nepřidělila kapacitu. Ono to má i své opodstatnění, přidělovat kapacitu vlaku, který bude mít max. 3 vozy, to tam raději protáhnu náklad o délce 670 metrů.
Tak schválně jestli zachovají Kometu, nebo ty víkendové (proti)Litoměřice. I když ty by teď, pokud zruší railjet, byly slušně zaplněné, když už teď tím jezdí do Ústí na Krušnohora, docela dos lidí. Každopádně to jsou vlaky mimo jakýkoli takt a dělají tam akorát bordel.
Koukám na řazení a z ČR do Lipska to bude jezdit se 7 vozy…
To mám hrozně rád, když se k tématu vyjadřuje někdo kdo o tom neví vůbec nic. Do Lipska ten vlak pojede jako běžné EC, takže bude mít klasicky 1. třídu, restaurační vůz, 2. třídu, a jen jeho část budou 3 vozy do Curychu. Takže žádný třívozový vlak to rozhodně nebude, to by asi ani nikoho soudného v dnešní době nenapadlo.
Plecháč/Brejlovec a 3 Honeckery. Proč mám pocit, že v řazení se to někde objeví?
Protože jste (v tomto vlákně) mimo? 🙂
Těsně vedle …to je brněnská S3 🙂
Cannopus pojede v taktu s EC a tyto rasy jsou pro vlaky osobní přepravy snad rezervované. Navíc z/do Lipska má mít standardní soupravu i s jídelním vozem.