Východní obchvat Častolovic má územní rozhodnutí, kraj chce začít stavět příští rok
Jde o další investici vyvolanou solnicko-kvasinskou průmyslovou zónou.
Městys Častolovice by se měl v příštích letech dočkat úlevy od tranzitní dopravy. Vzniknout zde mají dva obchvaty: jižní, který odvede dopravu ze silnice I/11 a východní, který bude přeložkou krajské silnice II/318.
Jako první by měl vzniknout východní, který se postaví v režii Královéhradeckého kraje. Ten v tiskové zprávě oznámil, že projekt má již územní rozhodnutí a příští rok by měla stavba začít. Odvede provoz ve směru do solnicko-kvasinské průmyslové zóny. Denně Častolovicemi projede více než 14 tisíc aut.
Projekt východního obchvatu Častolovic počítá se stavbou nových komunikací o délce zhruba 2,2 kilometru včetně tří okružních křižovatek. Velká kruhová křižovatka vznikne mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí, na kterou se v budoucnu napojí jižní obchvat městysu. Ten chystá ŘSD. Další kruhový objezd vyroste na křižovatce pod Častolovicemi, na odbočce na Synkov–Slemeno. Třetí křižovatka bude sloužit pro budoucí obchvat Kostelce nad Orlicí.
Stavba za 700 milionů korun
Součástí obchvatu bude také výstavba čtyř úrovňových křižovatek, souvisejících přeložek dopravní a technické infrastruktury a sedmi nových mostních objektů včetně estakády o šesti polích v délce 224 metrů a tří tzv. inundačních mostů mezi Synkovem a Slemenem, kde se slévají řeky Kněžná a Bělá, takže se zde budou muset provést protipovodňová opatření jako vyvýšení komunikace a v plánu jsou i propustky.
Stavba je umístěna v blízkosti zámku Častolovice. Z toho důvodu je trasa obchvatu vedena převážně v zářezu, aby nerušila krajinný ráz a zejména pohled na tuto kulturní památku. Část obchvatu se později stane silnicí I/11.
„Obchvat Častolovic je dalším z významných projektů, který odvede tranzitní dopravu mimo centrum, podobně jako nedávno otevřený obchvat Doudleb nad Orlicí. K maximálnímu vytěžení těchto dopravních projektů je ale potřeba pokračovat ve výstavbě dalších obchvatů. Konkrétně obchvatu Kostelce nad Orlicí, jehož příprava byla v nedávné době ohrožena z důvodů nedostatku financí, ale po jednání se zástupci ŘSD jsem byl ujištěn, že s projektem nadále počítají a začnou s jeho přípravou. Absolutně primárním zájmem ale je, aby co nejdříve začala stavba obchvatů Rychnova nad Kněžnou a také Solnice, které leží na spojnici s průmyslovou zónou,“ uvedl hejtman Martin Červíček.
Jižní obchvat: 2030 nebo 2026?
Kraj uvedl, že stavba východního obchvatu by mohla začít příští rok. „Po nabytí právní moci územního rozhodnutí bude pokračovat příprava akce, tedy majetkové jednání s vlastníky pozemků a souběžně dokončení dokumentace pro stavební povolení a zajištění inženýrské činnosti pro získání stavebního povolení,“ dodal první náměstek hejtmana Pavel Bulíček odpovědný za krajské investice, inovace a IT. Odhadované náklady jsou 700 milionů korun.
Po východní části obchvatu, který odkloní dopravu směřující do průmyslové zóny, by řidiči mohli projet v roce 2026. Kromě východního obchvatu by se Častolovice v budoucnu měly dočkat také obchvatu jižní části, který odvede dopravu kompletně mimo zástavbu. Přeložku v délce 3,4 kilometru vybuduje Ředitelství silnic a dálnic. Data o zahájení stavby se ale liší. Zatímco kraj uvádí rok 2026, ŘSD v informačním letáku 2030.