Infrastruktura Silnice

ŘSD přepracovalo plány na obchvat Častolovic, dlouhou estakádu ale opět odmítlo

Stavební práce v Častolovicích. Foto: FB Městyse Častolovice
Stavební práce v Častolovicích. Foto: FB Městyse Častolovice
ŘSD počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2026.

Z trasy silnice I/11 v Královéhradeckém kraji by měl zmizet další průjezd městem a místo něj vzniknout obchvat. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) poslalo úřadům přepracovanou dokumentaci  ke stavbě obchvatu Častolovic.

Ta reaguje na předchozí připomínky z prvních projednávání. Současně ale ŘSD neustoupilo některým požadavkům vést téměř polovinu ze 3,6 kilometru dlouhé trasy po mostní estakádě kvůli finančním nákladům. 1,7 kilometru dlouhá estakáda by byla jinak druhou nejdelší v zemi po přemostění kolem Radotína na Pražskému okruhu. Požadovali ji úředníci z odboru životního prostředí v Kostelci nad Orlicí. Obchvat prochází územím Natura 2000.

Varianta do dokumentace EIA je navržena v částečném rozsahu požadavku ze zjišťovacího řízení. Estakáda je navržena v délce zhruba 700 metrů,“ uvedlo ŘSD v informačním letáku ke stavbě. „Při zohlednění všech prostorových vlivů a faktorů je uvažovaný záměr akceptovatelný a lze jej doporučit jeho realizaci,“ uvádí se v dokumentaci.

Silnice povede na jih od městyse, je v celé délce navržena jako silnice I. třídy se šířkou 11,5 metru. V budoucnu by se měla napojit na chystaný obchvat Kostelce nad Orlicí. Oproti původní dokumentaci začne obchvat na západní části o 100 metrů dále od zastavěného území.

Trasa obchvatu Častolovic. Foto: ŘSD
Trasa obchvatu Častolovic. Foto: ŘSD

Centrem Častolovic denně projede přes 14 tisíc vozidel za den, silnice je velmi zatížena i kvůli nedalekému závodu automobilky Škoda Auto v Kvasinách. ŘSD v aktuálním letáku ke stavbě chystá se zahájením stavby nejdříve v roce 2026. Odhadované náklady jsou 620 milionů korun.

V případě silnice I/11 aktuálně běží soutěž na zhotovitele obchvatu Doubleb nad Orlicí. V řadě míst už obchvaty vznikly: například v Třebechovicích, Týništi nebo Vamberku. Kromě Častolovic na vyvedení dopravy z města čekají také například v Žamberku.

 

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ABCD

Podívejte se taky na cestu do Rychnova nad Kněžnou. Malé okresní město, ale cesta opravdu zvláštní. Zajížďkou přes Vamberk. Osobáky přes nekonečný Synkov-Slemeno nebo Lokot, nebo absurdně přes Solnici. Nic z toho tak nějak není ono. Nemůžu se zbavit dojmu, že se na věc nikdo nikdy nedíval jako na celek. V tabulkách plánovačů to holt asi vychází takto dobře a o to asi jde.

XYZ

Přes Synkov jsem se najezdil moc … Normální člověk totiž jede do Rychnova jen tudy.

XYZ

Samozřejmostí by byl most přes PP Zámecký borek a tunel Mnichovství – Krchleby.

Martin

Vámi prezentovanou trasu představuje D35 po Časy a následně přeložená I/36 kolem Holic až k Častolovicím.

XYZ

Dobře, pokud je to plánováno, pak je to OK.

Démon

Lepší drahý nežli žádný

franzJosej

studie Nr. 2344 RSD a rada matlik jak krupa. jeden za 18 druhej bez 2 za 20

jfk

Ono by bylo stejně nejlepší, kdyby se v minulosti prosadilo vedení obchvatu severní trasou. Nemusel by se vůbec řešit průchod přes záplavové území a Naturu…

Tomáš

Přesně tak, navíc by to lépe pobralo silnou dopravu od Kvasin a Rychnova

Tomáš

Tohle by bylo podle mě ideální řešení https://mapy.cz/s/remumetaza

Os5600

Chce to mnohem komplexnější řešení. Něco jako je toto: https://mapy.cz/s/hokokubacu

MLB

Ten výškový profil je teda masakr…

Os5600

To je ten další problém.

Martin V.

A nepřesune se část dopravy od Prahy za pár let na D35 + I/36 přes Holice a Borohrádek? Tím by se odlehčilo I/11 všude na západ od kruháče v Česticích. Plánuje se nějaké vylepšení zmíněné I/36?

jfk

Do doby, než se vyřešení obchvat Borohrádku, tak je to pasé.

Martin V.

A řeší někdo Borohrádek, nebo jsou v plánu jenom obchvaty na I/11? Tam mi to připadá už jako „polyobchvat“ z Hradce až za Vamberk. Další stupeň volnosti (= použitelná I/36) by dopravě pomohl taky.

Martin V.

Sorry, měl bych víc číst a míň psát. 🙂
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/273/infoletak_s36-holice-cestice.pdf Uvedení do provozu 2028 dle letáku ŘSD „stav k 10/2020“.

Kebab

Ovšem v kategorii S9,5/80, čili bez krajnic. To je v 21. století tak na druhou třídu…

Jiří Kocurek

Tohle je paralelní k D35, jenže ono by to chtělo napojit Rychnovsko právě na tu D35, tedy obchvat Borohrádku.

Vladimír

No, to se vám jen zdá. Stoupněte si na kruhák v Kostelci a možná změníte názor. Severní varianta obchvatu Častolovic by neumožnila napojit obchvat Kostelce, který je už také potřeba. Doba, kdy jsem stál na I/11 v noci na stopu a jelo jedno auto za hodinu, je dávno pryč. Musíme si holt vybrat, jestli lidi, nebo Natura. Apropo – ten kdo vyhlašoval Natury různě po republice, tak asi vůbec neviděl plán rozvoje dálnic a silnic I. tř., léta schválený. Viz nekonečné problémy pod Brnem s D52.

jfk

Většina dopravy, která jede přes KNO, je stejně tranzit. Napojení obchvatu by mohlo proběhnout stejně jako je v plánu nyní, tedy silnicí II/318.

Greta

Území Natura 2000 vyhlašovala vláda na návrh MŽP a dle legislativy nesměla přihlížet k tomu, kde si někdo plánuje dálnici nebo průmyslovou zónu. Jediným povoleným kritériem byla přírodní hodnota území.

Vladimír

Neuvěřitelné…

Vladimír

Tak mezi dálnicí (která je součástí státní koncepce rozvoje dálniční sítě) a průmyslovou zónou (která je soukromou komerční aktivitou) je propastný rozdíl.

Jiří 3

Zajímavé označení: Turbo-okružní křižovatka

Honza D.

V ČB mají ke značce kruhový objezd dokonce dodatkovou tabulku s nápisem TURBO. 😂

MLB

Obchvaty na silnicích první třídy rozhodně ano, ale pokud si někdo vymýšlí „pštrosa, video, p***“, nemusí mít taky nic. Existují desítky dalších obcí, které si obchvat rády nechají postavit. Řidiči ten jeden průjezd obcí přežijí…

Peeetr

Daleko výhodnější než tahle zoufalost by bylo postavit pro dělníky ze Škodovky v Mladé Boleslavi blízko pracoviště pár nových paneláků.

Petr 78

Ale oni po té silnici jezdí i „normální“ řidiči, Kvasiny jsou v menšině.

Původní Pražák

Zajímavé, že v debate o severní tangentně v Hradci vítezil názor, že naopak drtivá většina provozu na I/11 od Hradce se týká Kvasin. Tak jsem zvědavý, jak se to vyvine tady.

Petr 78

Hustý provoz tam je po celý týden, dle mého názoru by se vyplatil čtyřpruh HK-Vamberk, kde se to dělí na 3 směry.

Kebab

Přesně tak. A když už ne rovnou čtyřpruh, tak to aspoň postavit jako půlprofil, aby se druhý pás dal v budoucnu doplnit a hlavně všechny křižovatky mimoúrovňové, žádné turbookružní nesmysly, natož průsečná křížení.

Vladimír

Já jsem viděl starší řešení obchvatu, kde křížení mezi starou I/11 a obchvatem od Kvasin bylo mimoúrovňové. Nebyl tam kruhák – ono to totiž lépe vycházelo výškově.

Jiří Kocurek

Jenže oni mají vlastní bydlení a drtivá většina z nich do paneláku nepůjde. Pak jsou z toho města duchů, Chánov a podobně.

Tomáš Poledný

A opět okružní křižovatky. Vůbec nechápu smysl tohohle obchvatu, to ta silnice nakonec zůstane v Česticích? To je trochu nesystémové řešení.

kik

Ty Čestice moc řešit nejdou, vesnice je dlouhá jak nohavice a navíc kolmo na I/11. Takže napojení na stávající silnici je podle mě v pořádku, jediným jiným řešením by byl buď most přes vesnici nebo tunel. A ani jedno se finančně nevyplatí.

Tomáš Poledný

A severně by to nešlo někde od Lípa nad Orlicí. To by obcházelo hned několik obcí a napojilo by se to u Vamberku

kik

Podívejte se do mapy a uvidíte že to není možné. Jednak vesnice, jednak zvlněný terén atd. Tohle se už probíralo na webu http://www.ceskedalnice.cz.

xhj

V letáku https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/273/infoletak_s36-holice-cestice.pdf se píše: „V nové technicko-ekonomické studii z 05/2018 byly variantně prověřeny také
trasy obchvatu obce Čestice. S ohledem na neúměrný zásah do ekologicky
cenného území podél Divoké Orlice, požadavek obce ponechat trasu ve stávající stopě I/36 a s ohledem na ekonomickou náročnost, nebyly varianty obchvatu Čestic doporučeny k další přípravě. „

Tomáš Poledný

Ale to je jiná silnice a tipnul bych si s úplně jinou intenzitou než I/11

Petr 78

Možná by to chtělo trochu velkorysosti a kruháč alespoň na kostelecké straně vyřešit mimoúrovňově, když už je vedle nadjezd přes trať.

Lex

Jak jistě víte, tak od přejezdu v Častolovicích silnice stoupá a to minimálně o 10 metrů. To prostě nedává smysl dělat tam most ve spojení s nadjezdem trati do Letohradu. Bylo by to drahé a ještě dost jak horská dráha 😀 a ještě když uděláte most, víte kdy bude dostavěna část okolo Kostelce?

Gogo

Ono by to smysl mělo kdyby se zároveň, nebo alespoň v budoucnu, postavil navazující obchvat Kostelce. Je fakt že dopravu do Kvasin toto nevyřeší dokud nebude přeložka silnice II/318.

Tomáš

Obchvat Kostelce nebude nikdy. Celé to zazdila neschopnost ŘSD řešit obchvaty Doudleb a Kostelce dohromady, třeba nějak takhle https://mapy.cz/s/hagoluhefo Aktuálně navržený obchvat Doudleb, který se má začít co nevidět stavět, bohužel tu trasu zafixuje tak blbě, že smysluplný obchvat Kostelce už nepůjde na něj navázat.

Jirka

Nemáte pravdu. Podle územního plánu je obchvat kostelce takto:
https://www.kostelecno.cz/assets/File.ashx?id_org=7019&id_dokumenty=13228
Nicméně Kostelec pozemky blízko plánovaného obchvatu nechává zastavět a pak zase lidi budou chtít změnu z důvodu hluku.

jfk

Zastavět – jsou to jediné pozemky pro rozvoj KNO, pokud se nebude brát v potaz lokalita Skála. Navíc, stávající trasování obchvatu KNO je neprůchodné – je to v údolí pod zástavbou, která je zde minimálně 30 let. A že by se v dané lokalitě nějak výrazně v poslední době stavělo se říci také nedá.

Vladimír

Souhlas, s tím hlukem to nebude tak žhavé, kdo to tam zná, tak ví, že obchvat povede v údolíčku v souběhu s potokem Štědrá. Takže se dá docela dobře odhlučnit vzhledem k plánované zástavbě, která je víc nahoře. Kostelec skutečně nemá víc volných ploch k rozvoji, Skála je problematická, je to dost daleko od centra. Nevím, jestli má Kostelec MHD. Pěšky je to fakt daleko. A ještě detail: pokud se podíváte pozorně do ÚP Kostelce, tak podél toho obchvatu nejsou plochy na bydlení, ale podnikání, výroba, sklady…

jfk

Budoucí zástavba je sice více nahoře, ale na druhou stranu zde bydlí mnoho „vlivných“. KNO má MHD, ale to je spíše jenom zkratka pro autobus, který jede jednou za hodinu skrze město i do obcí spadajících pod KNO, tedy Koryta, Kozodry apod.
Je pravdou, že v plánu jsou tyto plochy pro podnikání atd., ale to si nedokáži představit, že tomu tak bude, neboť jediná část, kde je nyní průmysl je část u cihelny, kterou částečně navržený obchvat prochází, tedy respektive jejím dobývacím prostorem.

Vladimír

Za poznámku stojí, že Kostelec prakticky nemá žádné nové plochy pro průmyslovou zónu, na rozdíl od mnoha i méně významných sídel. To o ni v Kostelci nestojí? Plochy kolem starého nádraží jsou v záplavové zóně, jako kluk si pamatuji rozlitou Orlici…bývalý Osinek je tísněn silnicí a parkem hraběte Kinského. Takže pro průmyslovou zónu by se zrovna hodily plochy kolem nového obchvatu.

jfk

V KNO je problém s pozemky všeobecně. Většina totiž patří panu hraběti a ten je rozhodně nechce prodávat. I větší část obchvatu by vedla přes jeho pozemky. Pole na západní straně KNO jsou komplet jeho. Proto je dost blokována i výstavba domů a občanské vybavenosti. Není prostě kde a Kostelec postupně stárne a vymírá….

Tomáš

Přesně tak, ve stávající trase je proti obchvatu v Kostelci značný odpor a popravdě se ani moc nedivím. Takto je to prostě neprůchozí, i kvůli té cihelně. Velkorysejší více vzdálené trasování ale zase nebude moc fungovat dopravně, bude to příliš dlouhé a lidi to nebudou chtít využívat. Proto je škoda, že se to nenavrhlo společně s Doudleby, navíc by ani nebyl nutný takový zábor půdy, protože místy už tam vede málo používaná asfaltka. https://mapy.cz/s/hagoluhefo

Partneři


Czechtoll

pst
podcast