Výběr mýtného stagnuje, za pololetí dopravci uhradili 7,5 miliardy korun
Podle ministra dopravy Martina Kupky by se od března příštího roku měly mýtné sazby zvýšit o 10–15 procent.
Mýtné z dálnic a silnic I. třídy přestává pro stát představovat automaticky bobtnající měšec. Za letošní pololetí uhradili dopravci na mýtném 7,5 miliardy korun, což je stejně jako loni. Zpoplatněná síť se přitom za poslední rok několikrát rozrostla. Loni v prvním pololetí vybrané mýtné meziročně narostlo o šest procent.
V samotném červnu dosáhl výběr mýtného 1,335 miliardy korun, což je meziročně o 1,5 procenta více. Počet mýtných transakcí v červnu vzrostl o 6,3 procenta na 102 milionů. Tři měsíce (únor, duben, květen) prvního pololetí nicméně mýtné klesalo.
Palubní jednotku pro systém elektronického mýtného mělo ke konci prvního pololetí 622 tisíc vozidel, z toho téměř 468 tisíc vozidel se zahraniční registrační značkou.
Oproti loňsku dopravci letos platí na výrazně rozšířené zpoplatněné síti. Od loňského července se začalo platit mýtné na dalších 373 kilometrech silnic I. třídy, na podzim pak byly zpoplatněny nově otevřené obchvaty Olbramovic, Církvice a Chýnova a od letošního ledna se mýtné vybírá i na nově otevřeném úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem.
Do roku 2029 spravuje mýtný systém společnost CzechToll, která v roce 2018 uspěla ve výběrovém řízení. Dopravci loni zaplatili v ČR za mýto rekordních 14,85 miliardy korun, meziročně o 4,6 procenta více. Ministr dopravy Martin Kupka v polovině června oznámil, že od března příštího roku by se mýtné sazby měly zvýšit o 10–15 procent.
Síť pozemních komunikací zpoplatněných mýtným zahrnuje aktuálně 1443 kilometrů dálnic a 1394 kilometrů silnic I. třídy.