Výběr Arrivy na rychlíky z Liberce byl v pořádku, konstatoval ÚOHS

Motorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr JežekMotorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr Ježek

Ministerstvo nemůže ještě uzavřít s Arrivou sedmiletou smlouvu, České dráhy mohou podat rozklad.

České dráhy neuspěly se svoji stížností proti výběru společnosti Arriva vlaky pro provoz rychlíků linky R14 z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh státního dopravce nepravomocně zamítl.

Rozhodnutí ÚOHS dnes potvrdil jeho mluvčí Martin Švanda. Arriva vlaky měla původně získat sedmiletou smlouvu. Kvůli řízení u ÚOHS nakonec v prosinci ministerstvo uzavřelo s dopravcem jen přechodnou dvouletou smlouvu.

Úřad v rámci tohoto rozhodnutí konstatoval, že objednatel svým postupem směřujícím k uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících na lince R14 přímým zadáním neporušil ustanovení relevantních právních předpisů, neboť byl ke svému postupu cestou přímého zadání oprávněn a současně splnil v rámci uvedeného postupu veškeré zákonné náležitosti,“ uvedl Švanda. „Úřad ve svém rozhodnutí vyjádřil také k dalším namítaným skutečnostem, které však nebylo možné shledat za relevantní z hlediska zákonnosti postupu objednatele dle uvedených právních předpisů, případně za důvodné,“ dodal.

Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad. Pro ministerstvo tak stále platí zákaz uzavřít smlouvu.

Výběr Arrivy kvůli ceně

České dráhy nikdy neuvedly, co konkrétně ve výběr Arrivy pro rychlíky R14 napadaly. Na ÚOHS se obrátily poté, co s námitkami neuspěly na ministerstvu dopravy. „S rozhodnutím ÚOHS se musíme nejdříve detailně seznámit, poté bude rozhodnuto o dalším postupu,“ řekl mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Na ÚOHS se na konci roku obrátil i Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSAD), který výběr Arrivy označil za „českou rozdávačku“. Ministerstvo dopravy se rozhodlo pro Arrivu poté, co nabídla za provoz vlaků o zhruba čtvrtinu méně než České dráhy. Výsledek tohoto podání dosud není znám. Největší kritik výběru Arrivy z řad odborářů Jindřich Berounský se od vstupu Arrivy na tyto linky prakticky k této problematice odmlčel.

Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Ministerstvo se pro Arrivu rozhodlo díky nižší ceně. České dráhy v soutěži nabídly o 24 % vyšší cenu než dosud. Na rozdíl od převzetí části rychlíkových tras v roce 2019 zvládla Arriva tentokrát start bez větších problémů.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Ministerstvo dopravy R14 ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
166 komentářů