Arriva získá na rychlíky z Liberce zatím jen dvouletou smlouvu

Motorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr JežekMotorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr Ježek

Ministerstvo dopravy nechce zatím uzavřít původně plánovaný sedmiletý kontrakt, čeká na verdikt antimonopolního úřadu.

Společnost Arriva vlaky získá jistotu provozu na rychlíkových linkách z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic zatím jen na dva roky. Původně plánovaný sedmiletý kontrakt může být podepsán až poté, co bude definitivní stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Arriva má na linky vyjet v neděli, dosud nemá smlouvu. Do časové tísně se dostalo ministerstvo především svojí chybou, že tak dlouho protahovalo výběr dopravce. Nakonec získá kontrakt uzavřený na základě takzvané mimořádné situace. Výběr Arrivy totiž na popud Českých drah řeší od konce října ÚOHS, který dosud nerozhodl. Ministerstvo tak místo podpisu sedmileté smlouvy zatím uzavře jen dvouletou smlouvu na základě mimořádného zadání.

V dané věci je pro nás důležité rozhodnutí ÚOHS. Z důvodu potřeby zajistit dopravní obslužnost proto sjednáváme smlouvu s dopravcem Arriva vlaky pouze maximálně na dobu dvou let s tím, že v případě, že ÚOHS rozhodne v náš prospěch, bude následně uzavřena plná sedmiletá smlouva,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Pokud ÚOHS rozhodne naopak, že zadání Arrivě bylo v rozporu se zákonem, ministerstvo vypíše novou soutěž a smlouva s Arrivou skončí po dvou letech, tedy v prosinci 2022. Podobný postup zvolily v minulosti některé kraje u smluv s autobusovými dopravci, když soutěž řešil rovněž ÚOHS. Jde například o Zlínský kraj nebo Prahu.

Další podnět od odborářů

Na ÚOHS se nově obrátil i Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSAD), který výběr Arrivy označil za „českou rozdávačku“.  Ministerstvo dopravy se rozhodlo pro Arrivu poté, co nabídla za provoz vlaků o zhruba čtvrtinu méně než České dráhy.

Podle Jemelky ministerstvo upozornilo antimonopolní úřad, že hrozí riziko nezajištění dopravní obslužnosti. „Protože však rozhodnutí úřadu není ještě k dispozici, bylo zvoleno uvedené provizorní řešení,“ dodal Jemelka. Podmínky smlouvy s Arrivou podle něj vycházejí z podané nabídky. Ani přes krátkodobost smluvního zajištění nedochází k žádnému navýšení kompenzace. Smlouva má být podepsána nejpozději zítra.

Arriva už na počátku týdne potvrdila, že je připravena rychlíky od neděle převzít. „Na provoz rychlíků z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem jsme připraveni, stejně tak i k podpisu smlouvy,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Dosud na dvou linkách R14 a R14 B jezdí České dráhy v součtu za 174 milionů korun ročně. V novém výběrovém řízení nabídly České dráhy ale cenu o 24 % vyšší než dosud. V přepočtu na kilometr Arriva nabídla 98,90 Kč. Dopravce počítá s nasazením vlaků řady 845. Pro Arrivu znamená vítězství nasazení dalších 15 jednotek, dopravce se rozšířil o zhruba 60 zaměstnanců. Sedmiletá smlouva je nastavena tak, že může být po čtyřech letech vypovězena.

Tagy Arriva vlaky Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B rychlíky Liberec - Pardubice rychlíky Liberec - Ústí nad Labem Top ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
327 komentářů