Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), který mimo jiné provozuje zkušební okruh v Cerhenicích, má úspěšně za sebou klíčový akreditační proces. I po zavedení takzvaného 4. železničního balíčku bude moci vydávat osvědčení o shodě pro celou Evropskou unii a obhájí tak svou pozici mezi čtveřicí největších evropských subjektů, které tato osvědčení vydávají. Osvědčení o shodě se vydává na základě přezkoumání, zda výrobky pro železnici odpovídají evropským normám pro interoperabilitu TSI.
„Námi vydané dokumenty tak budou i nadále celoevropsky uznávané podle 4. železničního balíčku,“ řekl šéf VÚŽ Martin Bělčík. Dceřiná společnost Českých drah tak je takzvanou NoBo (notified body – oznámená osoba). Akreditační proces provedl Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.

Vedení VÚŽ si může oddechnout, neboť ještě nedávno reálně hrozilo, že ústav i s unikátním okruhem spadne do druhé evropské ligy a bude pouze takzvanou DeBo (designated body), tedy orgánem, který vydává osvědčení o shodě jen pro výrobky určené výhradně k použití v České republice. Ústav by tak nadále posuzoval shodu jen s národní normou. Přišel by tím například o byznys s lokomotivami, které jsou určeny k přeshraničním přepravám. Pro VÚŽ by to byla i velká ostuda.
Hrozba plynula z toho, že Česká republika dosud nebyla schopná překlopit technický pilíř 4. železničního balíčku do českého práva. Cílem balíčku je vytvoření jednotného provozního prostředí v železniční dopravě v rámci celé EU (interoperabilita), tedy smazání technologických hranic na evropské železnici. V českém právu měl být už loni v červnu, státy ale mohly využít odklad do letošního června. Ani odložený termín ale čeští legislativci nestihli, nahrál jim však koronavirus. Evropská komise posunula kvůli nákaze poslední možný termín na 31. října. Transpozici má zajistit novela zákona o drahách.
Na základě nové legislativy musel projít v termínu procesem akreditace i VÚŽ, aby mohl vydávat certifikáty dle TSI. Legislativa ale stále chybí, a proto dlouho nebylo jasné, kdo akreditaci provede a zda to stihne. Nakonec malá novela zákona z loňského listopadu určila Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví a VÚŽ stihl díky několika odkladům projít procesem včas. Je tak NoBo pro všechny železniční subsystémy (infrastrukturu, energii, traťové a palubní řízení a zabezpečení a kolejová vozidla) pro celou Evropskou unii.
U crash norm, stejně prý výrobce dodá jen nějakou simulaci.. Myslím, že to bude jak s boeingem.. Zda se někdo z úřadu v té simulaci pak vyzná..
Samozřejmě, protože nějaké ty výpočty jsou přece k ničemu. Vezmu, přeměřím, přidělám a budu se vztekat na všecky okolo, že je krátké/dlouhé nebo moc těžké.
Já jim gratuluju v úspěchu v boji a vítězství proti Eurosocialistickému byrokratismu.
Do budoucna přeji stálou kvalitu a trvalou vysokou odbornost.
Pořád lepší než národní byrokracie v každém státě zvlášť. Takhle stačí jedno razítko pro celou Evropu.
Plná huba keců o výhodnosti železniční dopravy oproti silniční.
Viděli jste v minulosti nějaké překážky pro silniční dopravu, pokud bylo vozidlo (auto) schváleno v jednom státě? Vesele pak jezdilo přes hranice. I pitomé Trabantíky takto drandí přes celý svět.
Zkuste začt studovat takové věci jako Vídeňská úmluva.
Podle mě v tomto není tou největší žábou na prameni EU, ale naopak národní železnice. Zhusta si braly technickou (ne)kompatibilitu jako klacek proti konkurenčním železničním společnostem z jiných zemí. No a nakonec z toho klacku mají bumerang.
Žádní formani nebyli nikdy srostlí s cestáři (a později třeba ČSAD se SÚS) tak jako byla srostlá železniční dopravní cesta s vozidly na ní jezdícími. U letadel a lodí platí totéž, co u silnic. Letiště a přístavy chtěly být vždy „svobodné“, v tom bylo jejich bohatství.
Zatímco u lanovek zatím takový tlak na kompatibilitu nebyl, tím spíš u výtahů. Zde tedy asi nejde o to, že by se někdo domáhal práva jezdit svou výtahovou kabinou v cizí (veřejné) výtahové šachtě, ale jistá míra technická standardizace či unifikace se i tam může hodit, např. kvůli logistice a údržbě, efektivitě výroby atd.
Není to vítězství proti byrokratismu, ale naopak vítězství ve snaze zůstat jeho součástí;-) Což ja osobně vnímám pozitivně.
Se sovětským Bruselem na vždy a nikdy jinak!
Tfuj…
doporučuji Vám návštěvu nějakých klidných „lázní“ třeba Dobřan nebo Kateřinek, případně Bohnic
Mám radši Havl. Brod… 🙂
Akorát nechápu ty stezky po socializmu?
Podle fotky jsem doufal, že bude někde veřejně zavedena 200 km/h. 🙁
Je, právě na okruhu. Nic tajného na tom není. 🙂
Na okruhu se nás vozí opravdu hodně.
Pamatuji, když tam místní soudruzi v rámci plnění stranických úkolů ušetřili hafo vagónů štěrku, což mělo za výsledek, že se tam hromadu let nemohlo moc rychle jezdit a když už to bylo nutné a hrozila mezinárodní ostuda bylo to na zvláštní povolení.
Bohužel mám pocit, že současné vedení to vede opět k šípku. Kdo něco uměl utekl, nebo se chystá.
Že lokomotiva vyhovuje ČSN 73 4130 Schodiště a šikmé rampy.
….osvědčení o schodě…. 😀
Pobavilo, ale prosím opravit.
Opraveno
😀
No však, co by to bylo za schod bez osvědčení!
Článek obsahuje zásadní chybí. Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví žádnou akreditaci neprovádí. Tu provádí Český institut pro akreditaci. Samotná akreditace pak ale není žádné oprávnění k vydávání osvědčení o shodě, ale jedná se pouze o osvědčení o odborné způsobilosti. To, co provádí Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví je tzv. oznamování (od toho pak onen „oznámený subjekt“) Evropské komise, což je poměrně zdlouhavý a náročný proces, přiněmž se využívá výše uvedené osvědčení o akreditaci (které ale není podmínkou k tomu, aby k oznámení došlo).
oprava: zásadní chyby (nikoliv chybí…jak mám na začátku příspěvku)
ANO, bude Líp. Současná garnitura je velmi dobře schopna nám prodat i shnile Koblihy, ale jak se jedná o něco, co by mělo mít pro náš stát a naše lidi přínos, tak to jsou nam Tito odborníci co, pracuji kolikrát i 26 hodin denně k ničemu……
Mínus. A víte za co? Že někteří jsou schopni zamontovat své politické žvásty i do článku o toaletním papíru
Bohužel spousta zakomplexovaných jedinců to ani jinak neumí, než do všeho tahat politiku. Proto i odemne má mínus.
Ale bohužel má pravdu. Jak dlouho už koblihy okupují MD? A kdo byl/je zodpovědný za transpozici nové směrnice? Čí je to tedy chyba, že nebyla transponována včas?
Vždyť ten článek je o selhání politiků. A o tom, že v se v tomto případě naštěstí (jen díky dost nečekaný shodě okolností) podařilo jeho následky odvrátit.
Pro lidi, kteří celý systém akreditací a oznamování znají, je možná opravdu jedinou novou informací v článku selhání státu My ostatní jsme měli šanci se dozvědět i něco málo o celém schvalovacím procesu. Za to autorům článku děkuji.
Však jo, není jen o tom, ale je to z něj asi nejpodstatnější informace, tak není divu, když jsou o ní i některé komentáře…
Tak pokud se v parlamentu dohadují o peachovinách týdny, těžko jim zbyde čas na něco jineho. To není o selhání politiků jedné strany, ale všech. Jsou tam zákony, které tam leží měsíce i roky. Vina politiků ano, ale všech stran. Dokud se bude číst Babička u některých zákonů jiné to nebude.
Všechny strany? A co s tím asi tak může dělat opozice, když vláda na legislativu kašle? Je to stejná situace, jako když se opozice na konci ledna ptala, jak je stát připravený na koronavirus. Vláda se ani neobtěžovala pořádně odpovědět. Za 6 týdnu ten samý Bureš a spol. hysterčil v televizi, zaváděl karanténu a likvidoval ekonomiku v přímém přenosu. Co s tím mohla dělat opozice? Prd.
Rosťa to napsal naprosto správně.
Takže najednou už obstrukce proti vládě nechceme a chceme po ní, aby řádně vládla a vadí nám, že řádně nevládne? Už jí to budem ulehčovat a nebudem žalovat v Bruselu?