Všichni proti Sudopu. Praha se dozví, jak bude vypadat železnice na jejím území

Zastávka Strašnice v neděli 13. prosince 2020 osiřela. Pramen: IPR Praha/Jan MalýZastávka Strašnice v neděli 13. prosince 2020 osiřela. Pramen: IPR Praha/Jan Malý

Dlouhá léta se mluví především o takzvaném Novém spojení II, tedy přesunutí příměstských vlaků pod zem

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R.L.m.

A není ta koncepce „rozdělení vlaků“ opačně???
(Mojí logikou:) Spíše směrovat rychlé vlaky do tunelu, aby se nemusely „ploužit“ po povrchu a byla v tunelech i vyšší kapacita pro náklady, zatímco příměsto může „poposkakovat“ mezi levněji postavitelnými zastávkami na povrchu(?).

Petr

Navíc dojížděníci ocení to, že nemusí každý den trávit minuty cestou z/do podzemí.

Martin

no, tak to je obcas otazka, treba prestup metro C a 7 nastupiste na Wilsonaku, to je lahudka…

BDT

Kam by jste na povrchu nacpal všechny nové stánice pro příměsto?? Třeba na karláku, florenci a nam. bratři synků, si nedovedu představit novou železniční stanici.

Krušky-Středohoří

Jen tak ze zvědavosti. Bylo by přes všechno přísné normy možné aby vlakové soupravy využily trať metra? Mohl by například vlak od Kolína/ Nymburka najet v oblasti Černého Mostu na trasu B, projet až na Zličín a takto pokračovat opět po železniční trati na Kladno? Podobně jako vlak od Lovosic/Kralup nebo z nové trati na letiště třeba najet na Céčko v oblasti Vltavské/Holešovic.

Paja

No myslím že už na první pohled je zřejmé že ne. Metro má napájení pomocnou kolejnicí, ne z troleje.
A čistě okometricky bych řekl, že vlaky jsou podstatně větší (hlavně vyšší) než vozy metra, čili by se do toho tunelu asi nevešly.
A pak milion různých obtíží a nekompatibilit.

PS: Ale představa jak se v tunelu metra kálí dírou z Béčka je celkem hezká 🙂

Bob

Před vjezdem do tunelu by samozřejmě děžurná zamkla záchody.

Krušky-Středohoří

Tak v USA v metropolitní oblasti na Severovýchodnim pobřeží je běžné, že velká dieselová lokomotiva pro příměstských vlak ( zde je příměstská linka dlouhá 50-100km) má právě sběrač pro onu pomocnou kolejnici. Do center měst je totiž diesel zakázán a vlak sem dojede právě na po kolejích metra.

Martin

Neni to nemozne, viz treba Londyn, Berlin, Tokyo, atd… ono jde o to jake vlaky, kdyby to byly vozy Metra M1, tak neni problem je vest po zeleznici a otazkou je napajeni, bud pantograf v kombinaci s 3 napajeci kolejnici, nebo ciste pantograf, pokud bude treba linka D mit trolejove napajeni…. Problem neni ani rozdilna vyska nastupiste, jen by se museli udelat nastupiste se dvoji vyskou, take uz zname z Dusseldorfu… A dalsi problem je rozdilne napajeni, to ale resitelne je uz mnohem jednoduseji, napr. v Parizi jsou delice z 25kV na 1.5kV u mestskych vlaku RER… Mel jsem takovy… Číst vice »

Jiří Kocurek

A pak se člověk diví tomu, že se řidič nevejde pod most, že neodhadnul výšku vozidla. Klasický železniční vagon se do Metra nevejde na výšku. Je vyšší než samotný tunel.

Michal

tak ten tunel objede-Joudo !!

Jirka

Konečně máme využití pro vyřazené vozy 810 a Btax! Ty jsou tak malý, že se musí i do metra vlézt.

Y.K.

Nevejdou. Ne jen výška omezuje. 🙂

Bram

I šířka, protože řada 810 je jedním z nejširších vozidel na síti Správy železnic.

Bram

A běžná lokomotiva by zase vyvrátila v pražském metru napájecí kolejnici. Jen pro informaci, většina S-Bahn tratí v Berlíně po technické stránce umožňuje vjezd běžných vlaků, protože má napájecí kolejnici od osy koleje dále, než pražské metro. Akorát do některých podzemních úseků berlínského S-Bahnu běžné vlaky nesmí kvůli výšce. To, že po naprosté většině tratí berlínského S-Bahh běžné vlaky nejezdí, je věc jiná.

Kulík

Klasické železniční vozidlo se do metra nevejde ani na šířku. Vozy metra v Praze jsou široké pouhých 2,8 m.

Ondra

Nemohl. Průjezdný profil pro vlaky nelze na trati metra splnit mj, kvůli umístění napájecí kolejnice. Krásně je to vidět na splítce zkušební trati metra a vlečky Praha-Krč – Depo Kačerov: https://www.metroweb.cz/metro/zkusebky/zkus.htm

...

Tady vám každý řekne, že to nejde, protože §1, jiný jízdní profil metra atd. Bohužel nikdo už nebude přemýšlet nad tím, jak to udělat, aby to možné bylo. Samozřejmě, že by šlo navrhnout jednotku, která by mohla jezdit jak po povrchových tratích, tak v síti metra, musela by se samozřejmě navrhovat na ten jízdní profil metra, mít jak střešní sběrač, tak sběrač pro třetí kolejnici, dokud máme v Praze 3kV DC a v metru 750 V DC (což je 1/4 z těch 3 kV), tak by tam nemusely být ani žádné měniče, prostě v metru by se cívky v motorech… Číst vice »

Y.K.

Možné to je tam kde se s vzájemnou kompatibilitou do určité míry počítalo a vlaky mají shodnou konstrukci a podobné provozní podmínky. Typický příklad Japonsko. Proto se tam rozvinula synergie. U nás vlaky mají jiný průjezdný průřez (i v dolní části vlaku), jinou výšku nástupiště, jiné dynamické požadavky a zábrzdné vzdálenosti, jiný vlakový zabezpečovač, jiný způsob napájení a jiné napětí. Jedna z věcí proč je metro nekompatibilní s železnicí je u přesnost, v metru je GVD na sekundy. Také tam platí nejpřísněšjí požární předpisy. Prostě je šílenost se snažit tyhle dva nesourodé systémy sloučit, více věcí by to rozbilo než… Číst vice »

Hajnej

Taky by ty „kočkopsí“ jednotky musely ctít rozteče dveří v metru a nebýt delší než 100 metrů, což by je pro účely provozu na běžné železnici poněkud „předefinovalo“.
A z peronu TK+550 mm by se do nich nejspíš nastupovalo dost blbě…

Hajnej

Stačí se podívat na Kačerov: ta splítka zkušební tratě a vlečky z ŽST Praha-Krč tam není z žádného rozmaru…

looking4bucho

Netusil jsem ze se doziji clanku a projektech pro 22. stoleti.

Pražec

Zrovna na NS II dělal SUDOP studii už někdy kolem roku 2007. A stojí z toho něco?
Kladu si otázku, zda se tato studie, ač řeší pražský uzel jako celek, vůbec využije. Obávám se toho, že příští/přespříští vedení magistrátu to zase smete ze stolu a objedná novou studii.
Na druhou stranu je tu naděje, že už se realizace nedožije Kotas.

...

No tak se zrecykluje ta z roku 2007, ne? Recyklace je přece šetrná k životnímu prostředí a to je teď in…

Erik

Škoda smetené varianty Hospodářské komory.. ale co bych chtěl, jsme v ČR.

X 1

Obě varianty vychází finančně plus/mínus na stejno.
Ale varianta varianta Hospodářské Komory neřeší nákladní dopravu.
Tu má naopak jako přidanou hodnotu varianta NSII pro příměsto pod povrchem.

Dále varianta Hosp. Komory s VRT pod povrchem počítá se stanicí pod letištěm jako přestupním HUBem jak lokálního, tak i mezinárodního charakteru. Což je sice krásné ale představuje velmi vysoké bezpečnostní riziko. Což u stanic rozprozřených po Praze (zejména Hlavní nádr, Masaryk.n, Opera, Florenc, Vršovice, Smíchov, Holešovice, Běchovice, Vysočany) lze minimalizovat.

FRX

Nějak mi není jasné jakà jinà bezpečnostní rizika představuje možnost přestoupit na rychlovlak rovnou na letišti. Místo toho tahat se s kuframa autobusem nebo vlakem nebo taxíkem. Čím je letiště nebezpečnější než nàdraží Severní dràhy císaře Ferdinanda ?? 🙂

Jiří Kocurek

„představuje velmi vysoké bezpečnostní riziko.“
Tohle bych prosil vysvětlit. Swechat má zastávku přímo pod terminálem, trať od Vídně pak tunelem podchází stojánku a taxiway. Těsně se výhýbá prahu ranveje. Zürich stejně tak a Frankfurt podobně. Na Heathrow jezdí vlak přímo pod ranvejí. A to nejsou zdaleka všechny.
Máte snad strach, že elektrický vlak vybouchne stejně jako ve filmu? Teď si meůžu vzpomenou na názv. Dešifroval tam jakési události a začal předpovídat (na minutu přesně) katastrofy. Jenže v americkém filmu vybouchne i kabelová tramvaj.

Jirka

Jde o přestupy. Pod Swechatem končí vše až na jednu regionální linku, takže tam nebude taková kumulace lidí. Jde o to, aby pod letištěm nebyl další „hlavák“, ale jen něco typu Vysočany.

X 1

Re: Kocurek a frx Schwechat, Frankfurt, München aj. Mají ve svém dopravním módu buď jen separátní druh dopravy (AirPort Express, S-Bahn nebo jen VRT a to jako hlavní mód nebo doplňkový). Nikde na světě nenajdu to, co na letišti Praha plánuje Hosp. Komora. Tedy vytvoření jakéhosi druhého hlavního nádraží v Praze. A to se všemi dálkovými liniemi VRT (vnitrostátní i mezinárodní), vlaky všech kategorií od linky S, Os, Sp, – Lokální i meziregionální, R, IC, EC Rj. Samozřejmě se počítá i se soukromými dopravci železniční i autobusové dopravy. A do toho všeho letiště, patrně navždy s jednou ranvejí. Stačí nepatrný… Číst vice »

...

Vy jste na tom Schipholu nikdy nebyl? Tam zastavují dálkové, regionální i příměstské vlaky a nahoře je i celkem velké autobusové nádraží. A taky kolem vede taková dálnice, jakých v Evropě mnoho není.

X 1

Vše je poplatné době vzniku.
Před Xx lety nebyl terorismus a podobné hrozby (covid) tak aktuální.
Proto je lepší jim do budoucna předcházet a nikoliv je iniciovat.

Ad Schiphool: tuším že to bylo vloni či předloni. Střelba na letišti a vše, včetně železnice se zastavilo na 5 hodin.

Jackub

A co Schiphol? 😇

...

Škoda, že to o tom bezpečnostním riziku nevědí ve Frankfurtu nebo v Amsterdamu.

Jakub (easydrink)

Jakože HK má vždy pravdu?

A. Mikulka

Proč by racionálně smýšlející člověk měl podporovat Emanovy fantasmagorie?

Honza

Me fascinuje, ze Sprava zeleznic odmita propojeni VRT a letiste. Opravdu nechapu, proc se tomu brani?

Oldřich Sládek

Jakkoli jsme zadobře s HK ( jsme jejími členy) I s Emanem Šípem osobně, tak jsme tohle pomohli zaříznout i my jako ŽESNAD.CZ. Je to nesmysl na entou. Proč nám to vadí, je v dané studii uvedeno.

Koumes

Pozor, to odmítli „odborníci“ na MD, odpovedel mi primo a verejne jeden z nich na konferenci o VRT na Olsance asi pred 3 lety. Pry VR vlaky soutezi s leteckou dopravou, takze bychom tim nahrali letadlum. Clovek zasne, co jeden (tedy ne jen jeden) nevymysli!

sladlu

Rychlovlak vs. Letadlo neni soupereni. Takto na to nesmime koukat. Je to pomoc. Nebe ma svoji kapacitu. Ridici letecky systemy nestihaji…

A lety na kratsi vzdalenost nedavaji smysl. A otravuji cestujici. Jedete 30-50min z centra mesta ne letiste. Jste 60min na letisti a pak letite 300-600km za par minut 😀

Takze rychlovak odlehci letecke doprave. Letecka doprava nad 1000km …

Jiří Kocurek

Ovšem ne tak v Brně. Tam někteří chtějí zastávku za dálnicí, aby se vlak nezdržoval zajížděním do města. Takže pojedete 30-50 minut na nádraží VR vlaků. Prostě bomba nápad!

sladlu

Při existenci VRT trati Praha-Brno a též VRT na letiště, se snadno může stát že zruší některé duplicitní letecké linky co Brno společné s Prahou

marty-t2

Jako že Praze zruší Ryanair linku do Standstedu jo ? 🙂 Protože víc toho z Brna fakt nelítá… A navíc brňáci spíš lítají z Vídně, kam mimo jiné vedou koleje až pod letiště…

Miky

Vubec zastavit tesne pred Vidni a jeste k tomu v zatacce, je samo o sobe napovazenou 😁

noerf

Tak VRT na 20 km jaksi nemá význam. Tam by stačila dvojkolejka na 160 km/hod, ovšem bylo by vhodné, aby jezdila z hlavního nádraží (využítí pro cestující z dálkových tratí) a ne z Masarykova nádraží

medical_examiner

To tedy. Jediné vlaky, které zatím musí z Masarykova, jsou ty do Kladna.
Pro ty pomalejší:
Až vymyslíme, jak trať 120 zakončit na hlavním, tak se Masarykovo nádraží pro ZDO zruší!

Vladimír Bílý

Za mě je nejvhodnější trasou pro VRT na Dresden tunel na letiště, kterým by se svezlo i příměsto na Kladno. Bohužel se zatím vše točí okolo separé tunelů pod P6 a pod Prosekem.

Krušky-Středohoří

Nápad to neni špatný, například z letiště v norském Oslu jsme se takto také dostali do všech koutů země. Ovšem ve směru centrum Prahy-Lovosice/Ústí/Dresden by to dost přidalo na čase.

Zbyněk

Z letiště v Oslu je dákl na sever docela rovina a hlavně se nová trať za chvilku napojuje na původní do Trondheimu, takže té novostavby je tam jen kousek. Co z toho platí pro Ruzyni a trať na Drážďany?

Aznoh

Brání? Naopak. I tato varianta bude prověřována v SP ŽUP. Ale jak už naznačila loňská ÚTS (napojení VRT na letiště) náklady jsou výrazně vyšší a neřeší nákladní dopravu (viz příspěvek Oldřicha Sládka). Ale nechme se překvapit, třeba SP ŽUP nalezne ekonomicky efektivní řešení. Nic není ztraceno 🙂

libcha

Na první pohled mi připadá podivné plánovat základní trasu NS2 prakticky rovnoběžně s existujícím metrem B a tratí Smíchov-hln-Libeň. Je hlavním důvodem pro nový tunel nedostatečná kapacita současné trati, nebo něco jiného? Nepomohlo by té kapacitě něco jako ETCS L3?

Projektant

Důvod je úplně jiný – duplikovat kapacitně přetížené tratě v centru a propojit tak kapacitnější tratě dále od centra:
4 koleje Vršovice – Zahradní Město
4 koleje Smíchov – Radotín
2 koleje Masaryčka – Bubny
2 koleje Masaryčka – Libeň/Vysočany

Michal

A 1.kolej-vlečka do pivovaru !!

A. Mikulka

Nevejdete se s osmičlennou rodinou do Fabie? Nekupujte si Multivan, kupte si Fabii s adaptivním tempomatem!

Ic540

No na letiště by kromě regionálních vlaků měly jezdit i dálkové. V některých případech, či většině to u jiných měst jde v rámci jedné tratě na letiště. Tady je to trochu zapeklité. I když tam vlak pojede v rámci stavby Praha Kladno. Tak některým a není jich málo se toho moc nezmění. Dříve : Příjezd dálkovým vlakem na Hlavní. Přestup na metro a 119. Popř. AE linka. Nově : Příjezd na Hlavní. Sešup dolů na 400 metrový travelátor (bude li…?). A z Masny vlakem. Vzhledem k tomu, že jsem dřívější variantu absolvoval x krát s kufry atd. Jeví se druhá… Číst vice »

sladlu

Cil HK je udelat z letiste prestupni terminal pro co nejvice druhu dopravy.
Ulehcit centru Prahy od trasitnich cestujich mimo Prahu.

Letiste slouzi celemu Cesku! Liberec, Usti, Plzen, Budejky, Pardubice…

Z auta na letadlo
Z auta na rychlovlak
Z reginalniho busu na rychlovlak ci letadlo.
Z letadla (nad 1000km) na rychlovak (300-600km)
Z letadla na regionalni vlak Kladno ci Bubny a Masarykac…

David

Letiště slouží zejména těm, kteří mají šanci se na to letiště rozumně dostat, tedy ne nutně celému Česku a ne nutně jenom Česku. Ona Ostrava je od Ruzyně asi tak stejně daleko jako Solnohrad, Norimberk nebo Vratislav (pro úzkoprsého čtenáře: Salzburg, Nürnberg, Wrocław).

Ic540

No já to pochopil tu HK.
A Vy jste doplnil mou myšlenku svou odpovědí.
Ulehčit centru Prahy. Podepisuji…

noerf

Centru Prahy ulevila část okruhu D0, bihužel severní část od D1, přes D11, D8 směrem k letišti je potřeba dostavět, čímže se ve špíčkách uleví i jižní části D0.

Jakub P

Ta část okruhu byla samozřejmě potřeba a ulevila Jižní spojce a Barrandovu o kamiony (super), ale centru města fakt neulevila vůbec. Tomu by ulevilo jedině velmi výrazný zmenšení magistrály a spol.

...

Centru Prahy právě ta magistrála ulevila zatím ze všeho nejvíc. Bez ní by vůbec nebyly myslitelné ty rozsáhlé pěší zóny a neprůjezdné oblasti na Praze 1.

A A

Letiště zase není tak velkým cílem ve srovnání s Prahou jako takovou. Ani před covidem. Kdyby náhodou vlak tudy projížděl, je to jen zastávka navíc, OK. Ale to se týká jen směru z Ústí n.L. Z jiných směrů by to byly vlaky navíc. Jak by byly obsazeny?

sladlu

Jsou soucasti teto studie i odhady zrustu pocty cestujich ve stanicich?

a) Urcite privedeni VRT do Prahy zvysi pocty cestujich na Hlavnim nadrzi Praha. „Krade“/presouva nove cestujici na zeleznici z autobusu a automobilu a popr. z letadel…
b) pocty v hromadne integrovane doprave rostou raketove za poslednich 10let … tez dalsi rust zpusobi lepsi trat na Kolin. Lepsi trat na Hradec… nova trat do Kladna a nove terminal Praha-Vychod na VRT

Jan Neruda

Dost podrobností nejen o NS II je v tomto článku: https://www.koridory.cz/navrhy-reseni-finalni-podoby-prazskeho-uzlu/

sladlu

😀 koukni na podpis authora

Luděk S.

Nebrat vážně!!! 😀

Jiří Kocurek

Když tam vidím ten triangl, tak by mě vážně zajímalo, kolik cestujících od Plzně míří na letiště a ne do samotné Prahy. Jestli by nevyšel autobus z Plzně zdarma na 100 roků levněji. Aby to nebylo tak, že vlak od Plzně na letiště pojede jako dvouvozová jednotka 1x za 2 hodiny, poloprázdná.

Karl vB.

Zapomněl si na novou trať do Liberce….

Tomáš Gottschalk

Jakékoli řešení, které by vymazalo Masnu, je špatné, když se teď za nekřesťanské, i když soukromé love rozbíhá výstavba na ulici k Deflorenci.

X 1

Masna zůstane i podzemkou stále atraktivní.

XXXD

Tak Masaryčka může zůstat pro vlaky od Kralup, Čakovic a Kladna (ne od letiště). Pro ostatní linky je naopak nevhodné, aby nadále zůstaly ukončené na Masaryčce (S1, S2 a v budoucnu i linka od letiště). Samotnou Masaryčku pak v podstatě nahradí zastávka na Florenci.

Tomáš Gottschalk

To je stejná pitomost, jako odsun šalingradské role.

XXXD

Na to jste přišel jak?

BND 30

Tak to, že se spojili… je takové hezké, možná pro někoho symbolické…
Ale jinak škoda času, práce a asi i fůry peněz.
Alea iacta sunt 😄

Vít Jůza

Alea iacta est. Alea numerus singularis est.

Luděk S.

Už jsem se chtěl delší dobu zeptat: nemáte sestru/dceru/příbuznou Drahomíru?

Bob

Myslíte tu, co nechala na Tetíně zavraždit tchyni?

Pražec

Est autem possibile numerum pluralem uti: aleæ iactæ sunt.

Bob

Není to pak něco jako „vyhráli jsme zápas ve fotbalech“?

Pražec

Ego omnes internetes interdicam!!! 😀

...

Tacere numquam, saepe paenituit loqui.

Luděk S.

Hajsli!

X 1

Zakleknout!!!

XXXD

🤣🤣🤣Se divím, že se SUDOP neodvolal i k ÚOHS. Jako co je to za drzost. To je snad protizákonné, že to dali někomu jinému.

Luděk S.

Je to protizákonné!

Jakub Ptačinský

Bývaly doby, kdy místní komentáře na adresu SUDOPu bývaly alespoň vtipné, když už byly mimo realitu…
SUDOP se k UOHS neodvolal a ani neodvolá. A to i přes to, že nabídl zadavateli cenu ještě o další zhruba 4 miliony levnější, než vítězné sdružení. SŽ vybralo vítěze soutěže a my kolegům gratulujeme.

X 1

Kubo, nebuď smutnej, ber to tak. Jednou ty hody musely skončit. Ale kolotoče ještě nebalte. S Luďkem na to sednem a najdem jinou pouť. 🙂

Z Maledivské karanténní kanceláře Min. Dopravy tě zdraví

náměstek. 🙂 😉 🙂

Luděk S.

Tak počkej, s tebou se o nic dělit nebudu…

X 1

Máš selefon na Andreje? Já Jo. 🙂

Luděk S.

Samozřejmě!

XXXD

Tak to se moc omlouvám, že jsem vás zklamal. Zato vy jste svou odpovědí docela pobavil. Ovšem o tom, jak je z reality, si asi každý udělá obrázek sám.

Aznoh

no tím bych se moc nechlubil, že ani o 4 míče nižší cena nestačila na dohnání bodů na evidentně kvalitnější nabídku konkurence 🙂

Luboš Beneš

Co na to odboráři z ČD?

Michal

Sachody

Luděk S.

да!