Všenory zachránily historickou budovu zastávky, Správa železnic ji při opravě koridoru nezbourá

Vizualizace zastávky Všenory po rekonstrukciVizualizace zastávky Všenory po rekonstrukci

Sedm let trvající úsilí občanských aktivistů zachránit před demolicí budovu zastávky Všenory slaví úspěch. Zastupitelé obce na svém čtvrtečním jednání

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Aby budova zastávky nedopadla jako Vyšehrad.

Michellini

no on te Vyšehrad taky není bůhví co. Apropo ve Vídni šlo tolik nádražních baráků k zemi a nikdo to neřeší.

michal0044

Bohužel, za tyto postoje obcí a obyvatel si může sama Správa železnic. Protože jakýkoliv nový přístřešek většinou znamená ten betonový a opravdu hnusný prefabrikát „Antivandal“, viz např. zde https://www.novinky.cz/vase-zpravy/clanek/neformalni-setkani-na-nove-zeleznicni-zastavce-havirov-stred-317251.

Kdyby Správa železnic při tvorbě nových zastávek s obcemi trochu spolupracovala, možná, že by pak nebyly tak negativní.

Ale jinak obecně – pokud zůstanou stát staré budovy (které osobně za bůhvíjak historicky cenné nepovažuji), ale díky tomu neprojde zvýšení rychlosti, tak je to smutné :-/

Andree

Apropos reko je 3x drazsi nez novy haus. U nas delali reko panelskolky-trvalo to 2 roky vypada to furt hnusne jak pred tim. A cena 2x vyssi nez moderni

Hen ten oný

A co zbourat 500 let staré domy a nechat postavit novostavby kolem Staromáku? Chytlo by se na to spousta světových architektů.

Martin V.

Nejste originální, tohle už tu jednou bylo (inspirováno přestavbou Paříže za vlády Napoleona III.). Naštěstí vznikla jen Pařížská třída a zbytek Starého Města to přežil.

Hen ten oný

O originálnost mi nejde. Jde mi o to, aby si někteří jedinci uvědomili že i naše generace má povinnost udržovat dílo a zachovávat tradici předků (jakkoli to zní blbě). Pro naše následníky. Slyšel jsem zajímavý citát: „Tradice jsou schody, které člověk tvoří svou kulturností“.

Michellini

mne fascinuje ta česká trochu zvrhlá mentalita. Národ kde 30 procent lidí žije v bídě, 1 mega má exekuce. Tak tomu národu nevaddí předražené rekonstrukce povětšinou nevkusných paneláků a další rádoby historických …
No připomíná mi to něco jak česká definice zeleně – nálety křoví a buš všeho druhu a v tom české černé skládky

Vojta

Zato Nectava má jít i přes zájem o odkoupení k zemi 🙁

RudolfL

Jsem vážně zvědavý, jak tito aktivisté, co budovu „zachránili“ ji dokáží ochránit před tou zvěří, co na ní páchá ten vandalismus, až ji SŽ dá za nějaký ten milión do původního stavu. ?

Alibaba

Tak dneska se, co koukám, dávaj všude na nástupiště kamery, tak by to některé vandaly mohlo odradit. Tím nechci tvrdit, že jsou všespásné.

Chytrý za 2

Ono by stačilo lapeného sprejera zaplatit uvedení objektu do původného (myšleno pěkného) stavu. Eventuálně nařídit veřejně prospěšné práce v adekvátní hodnotě. Sprejerů by ubylo.

Cestovatel

Budka sice zůstane – ale oblouk, který by se tim více narovnal taky… Je to otázkou prijorit – budka nebo traťová ryclost..?? https://www.youtube.com/watch?v=Kxdub_yUPGM

Libor

Než mít jako zastávku betonový prefabrikát nebo kontejnery, to 1000x radši nižší traťovou rychlost. A kultura pobytu, hezký vzhled i historie zůstane zachována.

TPal.

I ten prefabrikát může být elegantní. Pro společnost je teda lepší vyšší rychlost.

Mašinka

Na týhle zastávce nikdo nečeká. Všichni dobíhají,tak jaké využití a služby?

Alibaba

A když přijedou a vystoupí z vlaku, tak všichni utíkají (strachy) pryč? 🙂

Leinad

Při dobré vůli by šlo budku přesunout.
Nicméně pokud bude tunel že Smíchova do Berouna a a přes Všenory pojede jenom Os tak je to jedno.

Martin V.

A o kolik by se ten oblouk srovnal? Nebylo by možné trochu uhnout na druhou stranu do polí? Hlavní výhoda je patrně v tom, že toto by bylo na vlastních pozemcích dráhy.

barnye

co je na tom historického? takový chlívek je k ničemu…leda to vybourat jako přístřešek pro čekající cestující

jal
Přemek

Ty výsledky často nadlidského úsilí našich předků, které mají i dnes funkční a estetický smysl, nelze bourat, ale rekonstruovat pro dnešní plné využití. I staré desky jsou hezké, staré desky patří na gramofon. V Litovli i v Loděnicích to vědí…

Jarek

Ono to právě funkční smysl moc nemá…

Martin z Moravy

Sbouráme Železnici (SŽ), kazisvěti jedni. Pořád něco bourat a rušit, ale dědictví předků, to jim nic neříká. Jen díky podobně zapáleným lidem se zachovala spousta podobných staveb, dokonce tratí. Přeji jim hodně pevných nervů, a aby viděli co nejvíce úsměvů nás, kteří takové velkodušné chování dokáží ocenit 🙂

Andree

Dedictvi predku 😢 kazdy hrad kostel byl nemecky. A kde mas ty predky? Cesko je skansen a zaprdene obyvatelstvo co lpi na nesmyslech a starych nemeckych baracich. Jinak Praha Beroun se jmenovala Westbahn.. A smichov Westbahmhof

Přemek

Nálepky na podstatu neukazují, ty ji až přečasto falešně zakrývají.

johny

Člověk by vlastně neřekl ani popel, kdyby to mělo být nahrazeno nějakou odpovídající stavbou určité architektonické hodnoty. Jenže při podobných demolicích se obvykle argumentuje nějakými „provozními úsporami“, jenže ty „provozní úspory“ jsou obvykle vykoupeny tím, že ta stavba jako celek nefunguje. Za vše viz třeba hodně drahá Česká lípa, kde nejsou přístupové chodníky. K čemu jsou potom takové rekonstrukce? Ale tak ano, je jednodušší vše zbourat a vybouchat rozpočet na kilometrech zábradlí… Je to zjednodušeně řečeno, ale vystihuje to podstatu problému, kterým tady v naší kotlince trpíme.

Chytrý za 2

Podívejte se jak vypadají nedávno postavené zastávky. Třeba ve Strašnicích. Tam se akorát válejí a nasávají bezdomovci a člověk aby se vyhýbal obloukem. Zrovna ti by mohli vyfasovat hrábě,a lopaty jiné nástroje a pustit se do práce. Vydělali by nějakou pětku a okolí zastávky by mohlo dobře vypadat. Čekám na 10 vysvětlení proč to nejde.

Jarek

Bezdomovci jsou většinou alkoholici v pokročilém stadiu, v podstatě psychiatrická diagnoza. Ti pracovat nebudou…

Ryk Mat

A totálně vylitou trosku zaměstná jen totální šílenec.

Andree

Reko je vzdy drazsi nez Nova stavba

Chyrý za 2

Někdo má předky v zadku. Mimochodem, i po německém obyvatelstvu je nutné uchovávat památky. A ne pořád jen peníze, peníze…

Alibaba

Když už německy tak: k.k.privilegierte Böhmische Westbahn.

HonzaX

A jakpak se jmenovali vaši předci? Esel von Schwarzwald?

Hen ten oný

Carl von Bahnhoff.

SaulGoodman

Nadpis opraven, komentáře o nutnosti korektora pryč, ale co by měla umožnit dohoda s obcí se pořád nedočteme :-D.
(„Dohoda s obcí by měla umožnit“)

Kalanis

Nechtělo by to posunout peróny blíž k přejezdu u ulice Vodárna? Nebo na druhou stranu k obecnímu úřadu? Prostě aby zmizela z oblouku? Budova pak zůstane na konci, takže může sloužit i nadále.
A kdo si tu pamatuje Pohádky o Mašinkách? Kam že jezdil ten klučina?

Alibaba

Vašíček Pašíček jezdil za babičkou do Všenor. A odjel tam po rozporcování velké mašinky od černokněžníka Zababy.

Hen ten oný

Á večerníčkovská generace nám dorůstá…. 😃

Chytrý za 2

A jak jel kocour Mikeš s kozlem Kokešem do Mnichovic na motorce na pouť?

Grossák

Vi někdo, co to bude znamenat pro traťovou rychlost?

Jiří Kocurek

Nic zásadního oproti variantě s demolicí nečekám. Nicméně také by mě to zajímalo.

Chytrý za 2

A bývalé vyšehradské nádraží? Jak to vidíte? Spíše vidíte kam až to ti naši řádní hospodáři nechávají zajít? Nechávají to zajít!

XXXD

No tam to ale v současnosti SŽ nevlastní, alespoň pokud vím.

Chytrý za 2

A co to mění na situaci? Pražští konšelé ten prodej zmrvili. Ale v TV se hovořilo o možném vyvlastnění a následné revitalizaci. Doufám v to.

XXXD

No ono, na této trati stejně nemá smysl mít větší rychlost než jakou využijou osobní vlaky ( ve smyslu kategorie vlaku).

Haha

Jakékoli zvýšení jízdní doby pomáhá ekonomice tunelu, takže je to vlastně veskrze pozitivní. 😀

Vladimír D.

Hlavně by se mělo začít konečně dbát na to, aby okolí zastávek a malých nádraží trochu lépe vypadalo. Je většinou zanedbané až hanba. Je to katastrofa, kterou si už ani neuvědomujeme. Námět pro Správu železnic, pokud se tak chce nazývat. Ze starých fotografií vidíme, jak bývaly staničky upravené, plné květin, tekla tam z kohoutku voda. Zabil to bolševik, a kde to ho to přežilo, dorazila to nová doba. Ale stačí se podívat do Rakouska i jinam. Před cizinou je mi stydno. Nikde jsem nečetl, že by na to měl být brán zřetel. Generální ředitel SŽ by si to měl zapsat… Číst vice »

Přemek

Nevím zda bolševik, když se dnes ničí nejen mravnost, ale i všeliká důstojná díla předků. Bez nálepek to jde lépe…

K.S.

Myslíte si že by to tak bylo kdyby se to nedělalo po 40 let v minulosti?No je velmi jednoduché naučit lidi destrukci tím že je zničíte, ale cokoliv budovat je složité.

Chytrý za 2

Na Angolu se vybíralo pořád a co z toho? Dneska čteme, že nejbohatší žena Afriky a dcera bývalého angolského prezidenta Isabel dos Santosová získala miliardového jmění díky korupci, podvodům a kontraktům jejího otce Eduarda dos Santose. A že jsme jim pomáhali, na to si nevzpomene (pravda je, že v cestě ke komunismu).

Andree

No ono ty nadrazi stavelo Rakousko. A jeste 1848 zde bylo nemecke obyvatelstvo 60%

Josef Novotný

Jasně, rychlost se zvyšovat nebude. Jedinou šancí pro zvýšení rychlosti bylo narovnat oblouk a tedy opustit zastávku Všenory. Vyhrála varianta zastávka, rychlost tedy zůstane prakticky stejná. Na druhou stranu, pokud se výhledově dálková doprava přestěhuje do tunelu a zůstane tady jen regionální doprava, tak nějaké výrazné zvyšování rychlosti při vzdálenosti jednotlivých zastávek nedává příliš smysl.

Dominik

A dopadne to jako v Ústí nad Orlicí, že? Nevyužívaná budova, ale hlavně že stojí.

Kubrt

Dost nesrovnatelne případy.

Dominik

A doufám, že opravu zaplatí, nebo se na ni alespoň budou podílet (významnou měrou), Všenory, když už si to vyřvali.

K.S.

Ústí nad orlicí mohli řešit i jinak než konzervací historického kolejiště. Mít nádraží kdesi v Kerharticích taky není výhra. Těch m peronu se dalo dát i ke kolejím u budovy ve směru na Choceň a zbytek kolejí ce tvoří ostrov kolem budovy mohl jít dopryč. Více žádoucí by ale asi bylo nádraží na starém nádraží a spojka na Letohrad

Jiří Kocurek

Více žádoucí by bylo, aby dálkové vlaky stavěly na Městě, přičemž pro Regionovu a předjíždění nákladních vlaků mohla být z Města třetí kolej do Kerhartic. Ona ta úvrať Regionovy (jezdí tam i samotná 810) v Kerharticích zas až tak nevadí, aby se kvůli tomu musel dělat triangl. Nakonec by ty perony mezi potokem a nádražní … budovou (chtělo se mi napsat ruinou) nebyly potřeba vůbec.

Jo, není nad to mít nádraží v odsunuté poloze. (sorry, ale tohle si neodpustím).

K.S.

Triangl by měl jinou výhodu, dalo by se přes něj z Moravy přímo do Polska, nebo přes Letohrad do Hradce, na druhou stranu to stejné zajistí 3-4 dlouhé koleje v Kerharticích. 3. kolej stejně je potřeba v celém úseku mezi Třebovou a Kerharticemi, tunely tam jenom posunou problém o pár kilometrů dál, ale neodstraní jej.

rýpal

už ať ty tunely jsou aby ten problém vyšel najevo .. uvidíme co s tím úsekem ústí – třebová bude…

dopravák

Bohužel „matláte jabka s hruškama“: jezdit s přípoji do / z Letohradu úvratí by bylo špatně, ale i rekonstrukci „hlavního“ ústeckého nádraží bylo možné udělat mnohem inteligentněji a ve výsledku příjemněji pro cestující – navíc i UnO má jakousi „vlastní“ městskou dopravu a autobusové nádraží je od zastávky „město“ (kterou preferujete jako optimální) vzdálen skoro 1 km, takže ponechat předchozí stav a jen prodloužit ty „potřebné“ autobusové linky z AN až k vlakovému nádraží a udělat z nich i součást „MHD“ by bylo docela postačující a vyhovující.

dopravák

K.S.: Co to blábolíte o Kerharticích? Zastávka v Kerharticích (ale opravdu v opravdových Kerharticích) by samozřejmě byla mnohem užitečnější než ten paskvil, který tam kvůli trucovitosti a zadubenosti některých „úředníků“ na SŽDC a „komunálních politiků“ města (vedeného tehdy ODS) nakonec vznikl – jenže výstavba i toho „nejúspornějšího“ trianglu pro přesun přípojů na zastávku „město“ (který by zároveň umožnil jezdit naprosté většině nákladní dopravy bez úvrati) by byla znamenala likvidaci (tehdy) asi tří staveb, a tak to přes „město“ neprošlo. Proto byly pak navrženy i jiné varianty přestavby dosavadního „hlavního“ nádraží, které by nebyly dražší než ten paskvil a byly by… Číst vice »

K.S.

Nádraží je podle mapy víc v Kerhaticích, než v Ústí.

Nevím v jaké poloze se navrhoval tehdy ten trojúhelník, ale jak se dívám i do mapy z roku 2003, dal se tam teoreticky dostat s demolicí 0-1 objektu. Pokud by se to dělalo na poloměr menší než 300m, tak by se tam dalo vejít i bez demolice, no dobře, možná by to odnesla psí bouda, lavička, nebo tak něco, to už z leteckých snímků nepoznám.

Nicméně se do toho hrabalo nedávno, dalo by se to připravit v rámci další nějaké akce, třeba stavby tunelů.

dopravák

Přestaňte myslet jen „ka(ta)strálně“ – zkuste se někdy podívat, jak tam vypadá zástavba (protože zastávky potřebuje právě ona, ne „katastr“).

Chytrý za 2

Tady se spíš myslí katastrofálně. 😀

Dominik

Omezení na 120 Km/h je z důvodu zachování původní výpravní budovy.

rýpal

jojo přesně…. hnusná neudržovaná a život ohrožující budova to je v tom ústí. čekám každou jízdu vlakem že uvidím trosky po samozřícení…. nechal bych je to za jejich peníze zrenovovat když už o to stojí aby to tam bylo v těch všenorech tak jako v ústí…

XXXD

Pokud se ta budova bude po opravě využívat, tak v tom nevidím problém. Nájmem se sice oprava asi nezaplatí, ale SŽ je přece státní organizace, tudíž je v pořádku pokud rozumně investuje do kultury cestování.

Vladimír D.

Mě se zdá, že malé objekty železniční infrastruktury by se měly co možno zachovávat. Pamatují zlaté časy dráhy a některé jsou zajímavé i po architektonické stránce. Člověku je smutno, když vidí, jak se mnohé z těchto zařízení nechávají chátrat a jiné byly buď zbořeny nebo degradovány (např. Senohraby). Vypadá to že SŽ(DC) k tomu přistupují podle známého hesta „není objekt, není problém“. Te je ovšem chyba. Na údržbě by měly mít zákonnou povinnost se podílet obce.

Lektor

Já to navrhuju už dlouho, že budovy zastávek a nádražních budov by měly být obcí, SŽDC je k ničemu nepotřebuje.

Hen ten oný

Ale obce by se na údržbu vyprdly.

Dominik

Jasně malé zastávky asi moc nepotřebují, ale ve větších nádražích mají různá zázemí, výpravčí, atd…, takže ty budovy potřebují. A už z logiky věci, by nádraží, jako součást dráhy, mělo být správce infrastruktury.

VTT

Co bylo v Senohrabech zbořeno nebo degradováno, aby to muselo vadit cestujícím? Dneska jsem tam odtud odjížděl – vytápěná čekárna funguje, dokonce i s výdejnou jízdenek, ale nikdo tam nečekal. Nádraží je celkem v dobrém stavu. Dokonce z části budovy je pošta. Že nástup do vlaků je z nynějších nástupišť lepší, než dříve, to je snad jasné, o bezpečnosti ani nemluvě.

Chytrý za 2

Bývalo to v podstatě krásné výletní nádražíčko. Půlka jeho krytého perónu padla za vlast. Mmch. v místě několik desítek metrů severně od zastávky, kde stojí bývalý strážní domek zvaný „hořejší centrálka“, stával hrad Ježov. Kolejiště vede prostředkem někdejšího hradního nádvoří. Hradní zdi ještě vidíme na jižní straně svahu.

rýpal

za jakou cenu ale? a za jakou kvalitu? kultura cestování není jen o výpravní budově postavený z roku raz dva…

Přemek

V zásadě ano. Navíc, bez obce by nebylo nádraží a bez železnice také ne, takže nějaká spolupráce se tu přirozeně nabízí… Obec může dodat řemeslníky k údržbě, správce železnic materiál a technologie…

dopravák

Spolupráce samozřejmě ano – ale bohužel do v mnohém ní „hází vidle“ i postbolševická legislativa (snad ještě víc než „za bolševika“).

Chytrý za 2

Hrajeme si na kulturní národ. Ne podle počtu hudebních uměleckých těles ale podle úrovně záchodů lze měřit kulturnost nstátu (nemluvím o národu). A dodal bych, že i podle vzhledu nádraží. Hodně pravdy měl Havel, který měl tendenci toto měnit. A modří ptáci jen pro sebe hrabali a na veřejné káleli.

Mašinka

Budova není SŽ.

pozorovatel

rýpal: Klídek: ta ústecká budova v pohodě a užitečně přežije ještě vaše vnuky (máte-li ovšem „koule“ nějaké vůbec mít) – jen se musí změnit přístup k hodnotám vytvořeným předchozími generacemi v minulosti, což (bohužel) se zhovadilci vašeho ražení nebude zjevně jednoduché.

Dominik

Když tu budovu chtěli zachovat, tak si ji mohli přesunout na jiné místo, třeba mohli vytvořit jakýsi skanzen Historie železnice v Českých zemích (když už neslouží původnímu účelu a akorát zkomplikovala modernizaci stanice). Když komunisté dokázali přestěhovat celý kostel, tak co bychom dnes nedokázali přestěhovat jednu výpravní budovu.

AAA

no jo, ale otočili ho na špatnou stranu!

Dominik

Taky ho mohli zbořit úplně a nemuseli se s tím tak zabývat. Navíc nejsem věřící, takže jestli má dveře na sever nebo východ, mi je úplně jedno.

Alibaba

Tak se pomodlete, možná se otočí do správného směru. 🙂

AAA

Ne, Luďan to zařídí! Dycky Most!

Vladimír D.

To je dobrej vandal akorát.

Alibaba

Tenhle hrázděný barák by se jim při zvedání rozpadl. Kdoví, jestli jim to nějaký červotoč nežere, prý má rád, když se v baráků nebydlí, pak si v klidu žere dříví.

Alibaba

To jako, že vedle postaví nové přístřešky a starou budovu nechají chátrat? Z UnO bych to nesrovnával. Tady ve Všenorech to předpokládám opraví do nějaké lepší podoby (doufám, že památkáři do toho kecat nebudou), a bude to sloužit zase jako budova zastávky.
V UnO se 20 let počítalo, že se ta hrázděná budova zbourá, protože překážela projektu lepšího narovnání směrových oblouků.