Všechny zastávky na znamení. Po Praze zavede novinku i Středočeský kraj

Venkovská zastávka PID. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVenkovská zastávka PID. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Již dnes je na znamení zhruba 40 % zastávek, plošné opatření vypukne ve stejné datum jako v Praze.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří kuchta

Jenom by to chtělo stanovit, že na konečné se zastavuje. Stalo se mi kdysi v Budapešti že autobus konečnou prosvistel

Honza V.

Pokud je prázdný, tak proč by tam zastavoval? Naopak, to by tam ani nemusel zajíždět.

Jarda

To je teda objev. V LBK se tak jezdí dvacet let.

Honza V.

Za 6 a čtvrt roku tam uběhlo 20 let? No to je fofr.

DjDD

Ono ani v nerozšířenějším typu (SOR NB) těch tlačítek moc není. Až na pár výjimek jen na dveřích a na pravém sloupku vedle. To není moc uživatelsky přívětivé…

CESTUJÚCI

Našli sme na internete:

MHD v Bratislave….
https://imhd.sk/ba/doc/sk/10006/Zastavky-na-znamenie – stačí keď jeden dá vedieť a ide to !!

PetrN

„…naopak na zastávce stačí zamávat.“ To je nesmysl, ne? Stačí viditelné stát v prostoru zastávky …

ekonom

Třeba to Borecký nařídí jinak – je to přece jeho volební guláš – eee, program …

Mimopražský

To se ti, kteří na zastávce ve tmě stojí v tmavém oblečení jako trubky, budou strašně moc divit, až okolo nich autobus profrčí bez zastavení. A pokud si budou stěžovat, existuje jednoduchá obhajoba. „Cestující na zastávce neučinil žádné opatření k tomu, aby byl včas spatřen.“ Na venkovských linkách si už řidiči cestující „vychovali.“ Nesvítíš? Tak nejedeš. A nikoho ani nenapadne si stěžovat.

Leinad

Jo PID zná jen dva druhy stížností, opravněnou a neoprávěnou. Když se něco neprokáže (tvrzení řidiče proti tvrzení cestujícího) tak je to „neoprávněná.“
Kdyby raději zavedl další druh(neprokazatelná) a větší množství neprokazatelných by vedlo k častějším namátkovým kontrolám. A některé busy mají palubní kamery, tam se dá prokázat (cestující není na videu).

Vojtěch

Když tam většina čeká na jinou linku ?

Filip Jirsák

Tak je tam pořád ta menšina, pro kterou autobus zastaví. A i kdyby tam nebyl nikdo pro tuhle linku, holt nějaký autobus občas na zastávce zastaví zbytečně. Pořád to bude lepší, než současný stav, kdy tam musí zastavit vždy.
Dívejte se na to opačně. Současné řešení umožní někdy zastávku projet e nezastavovat tam zbytečně.

Jarda

Tak jest.

starší pán

Borecký se probral ze zimního spánku?

Jihočeský velkoměšťan

Gratuluji. To u nás na jihu ještě nedávno nebývalo výjimkou, že když někdo tlačítko stiskl, dostal od řidiče čočku, že „co na něj zvoní, potřebuje snad budit?“. V mých dětských letech to dokonce někteří řidiči brali jako žádost o nouzové zastavení.

M19

Taky na jihu Čech je VHD v plenkách dodnes. 😉

Pezos

To jsem zažil i na Slovensku. O to pikantnější bylo, že se tam běžně muselo po řídících řvát, protože na zastávkách nezastavili.

looking4bucho

Soucitim s ridici autobusu, bude to asi slusna zvonkohra v usich po skonceni sichty…

Honza V.

Jak si to dopravce ve svých vozech nastaví, tak to bude mít. B zásadě stačí vizuální signalizace.

looking4bucho

Tak to asi tezko. I cestujici potrebuje informaci/potvrzeni ze zadost o zastaveni dorazila k ridici. Ano, osobne bych uvital i vizualni potvrzeni aby clovek nemusel tlacitko zbytecne mackat kdyz uz ho nekdo zmacknul prede mnou, nicmene bez zvukoveho potvrzeni se to neobejde.

M19

A jemu nestačí vizuální informace?

s J.

Ukažte mi nějaký BUS v PIDu který nemá světelný transparent „STOP“ nebo „ZASTAVÍME“.

Pokud do autobusu nastoupí slepý, má ovladač který aktivuje audio maják a infosystém zároveň upozorní řidiče.

Kdy a kde jste naposledy jel VHD?

Michal M

Ikomácký setry (starší vysokopodlažní, ale stále doplňkově jezdící) to nemají.

Mikuláš Pelíšek

ICOM žádné vysokopodlažní Setry nemá, řeč je nejspíš o vozidlech M-B Intouro.

Daniel Jablonecký

V PID? Maximálně do konce listopadu.

Suchdolák

Rozsvítí se ovšem jen transparent nad těmi dveřmi, pro které příslušné tlačítko poptávku ohlásilo, což ze vzdálenějších míst vidět rozhodně není. Jedině modrá tlačítka pro vozíčkáře aktivují transparenty nad 2. a 3. dveřmi čtyř- a vícedveřových autobusů (SOR), které běžně jezdí i v příměstské dopravě.

Filip Jirsák

Vy se pak budete prodírat ke dveřím na druhé straně autobusu, zejména když na ten nápis STOP ani nevidíte, abyste věděl, že se budou otvírat? Není jednodušší si zmáčknout tlačítko u nejbližších dveří a vystoupit tudy?

Honza V.

U některých dopravců jsou takových retro vraků spousty. Zrovna nedávno jsem jel Polkostem, který neměl ani vizuální, ani zvukovou signalizaci.

Jiří kuchta

V PIDu nevím, v Brně bez problémů sviti velké červené panely

s J.

Děkuji všem za reakce.

Takže, když shrneme celou situaci, vozy bez tlačítek jsou v současnosti v provozu raritou a jejich případné nasazení nebude působit větší potíže (holt se zastaví všude).

Mimopražský

Ona ta palubka dokáže nepěkně pípat. U některých autobusů při jedné „zastávce na znamení“ dokonce čtyřikrát. Je tedy pravda, že už teď jsou lidi schopni mačkat cokoliv jako retardovaní. Dokonce i poptávky na dveřích metra při služební jízdě, nebo autobusů při manipulační jízdě.

Filip Jirsák

Už dnes musí cestující dávat znamení před zastávkou na znamení, a když si není jistý, je v pořádku, když dá znamení i když nejde o zastávku na znamení. Stejně tak si cestující musí aktivovat poptávkové otvírání dveří. Což zase dává znamení. V některých příměstských busech měli dokonce samodomo vyrobené návody „pro blbé“, kdy měli na dveřích nalepeno něco ve smyslu „chci vystupovat, zmáčknu tlačítko“ se šipkou k tlačítku.
Tedy že před zastávkou přijde znamení od cestujících, obvykle i vícekrát, je normální. Pokud to má některý dopravce signalizované nekomfortně pro řidiče, je to problém toho dopravce, ne cestujících nebo pravidel.

Frantík

Když bus zastaví nemusím řešit že vstanu a nějak blbě zrovna zabrzdí když jdu tlačítko zmáčknout.

Slepý blázen

Já upřímně se azstávkami na znamení souhlasím, ale v současné plánvoané podobě s tím nesouhlasím, protože jeo tázka jak to bude se zdravotně psotiženými a staršími lidmi, dále si myslím, že přestupní uzly, zdravotnická zařízení, úřady, školy by na znamení být neměly. Další věcí jsou ovzidla, kdy např. Vozy Setra, které má Arriva jsou na tohe docela mazec a kloubová vozidla. Hlavně nechápu, proč se s tím nepočká na 1. 12., tedy orzjezd nových. Smluv, kdy bude i spousta nvoých vozidel dle standardů kvality PID, To oaptření může být dobré, ale jen epormyšlené v současnépodobě.

Mickey

Vy jste jen slepý nebo máte i jinou dysfunkci? I kdybyste napsal sebevětší moudro, nedá se to po vás přečíst.

projížděč NAD

Dobré hulvátství – nestydíte se?
Kolik překlepů tady běžně nadělají normálně vidící pisálci (včetně občas i redaktorů), jejichž výlevy lze sice přečíst, ale velmi často nemají hlavu ani patu nebo jsou mimo téma i logiku!

projížděč NAD

Pokud jde o termín provedení změny: nebudou na podzim náhodou nějaké (vnitrostátní) volby? A guláš je potřeba začít vařit včas, aby se řádně rozležel …

Kubrt

Fakt si myslíte, že toto je volební téma??

Jaaa

Ne, tohle je potřeba ještě “stihnout”.

A lidi o tom mluvit budou (muset), takže publicita zadarmo.

ekonom

Podle mě je to i součást volebních témat, protože se to dá presentovat i jako úspory nákladů v provozu VHD – že to v praxi sice mnoho nepřinese (pokud vůbec něco), když v reálu se to stejně děje už snad hned od dob počátků autobusové dopravy, to už není třeba uvádět.

MartinS.

A jak to ti zdravotně handicapovaní lidé dělají teď, když zastávek na znamenì už je ve středních Čechách 40 % a v Praze přes 60 %? Není to změna z 0 na 100, ale pokračování něčeho, na co už si cestující stejně zvykli.

Honza V.

Krom toho prakticky všechna vozidla mají už dnes poptávkové ovládání dveří, takže se vlastně nic nemění.

ekonom

Jde jen o to, aby ve všech vozidel byl dostatek fungujících tlačítek umístěných na správných místech – čímž si zatím rozhodně nejsem zcela jistý.

Mimopražský

Ono jich je dost. Ale konstrukčních paskvilů, k jejichž aktivaci se stačí jen o ně (neúmyslně) opřít.

Frantík

Myslím že říct zastávku řidiči už by se za znamení považovat mohlo. Jo naťukat by si to asi musel sám…

Ale hlavně, jsou skutečně v příměstských autobusech skutečně dostupná? Ani v těch Sor 18 v Praze nejsou dost úplně dobře odevšad.

Martin

Hodně naivní myšlenka. Fakt si myslíte, že si bude řidič pokaždé pamatovat, koho kam veze?

Leinad

Podle současných smluv a pravidel si musí pamatovat, kdo má kam jízdenku. (Nevyhození někoho na hranici pásem může být za určitých okolností bráno jako nedodržení standartu kvality odbavení).

Lukáš

Pěkná hloupost 🤣😂🤦

Slepý blázen

Jak jsem spal, otázkou budou kloubová vozdila a vozy Setra S 419 Ul, kde ta tlačítka sice jsou, ale v té vysokopodlažní pdoboě to není mco bezpečné.

Mickey

„Po Praze zavede novinku i Středočeský kraj“ přitom kraj to už schválil a Praha zatím ne. Sice už se jede mediální kampaň, ale opět pouze nad teoretickým nápadem, ze kterého snad nesejde jako například v případě mýta.

Suchdolák

V Praze to přece funguje už několik roků – a i pro příměstské linky!

Suchdolák

Aha, pardon, to jsem „zvoral“ – ani v Praze nejsou ještě všechny (autobusové) zastávky jen na znamení, to má teprve platit – takže se omlouvám: já jsem tím myslel, že i v Praze zastavují jen na znamení v takových zastávkách i vozidla příměstských linek, a to skutečně tak funguje už od pradávna, i když tehdy bylo na znamení zastávek mnohem méně než teď. Takže princip rozhodně není v PID zcela nový.

Lysimachia

Příští zastávka Smíchovské nádraží, zastávka na znamení, přestup na metro B, přestup na linky S a další vlakové spoje, konečná zastávka, prosíme vystupte.

Dachs

Takové hlášení aby pak začalo proudit do salónu hned po opuštění zast. Lihovar, aby to Vondráček všechno stihnul 🙂
No, doufejme, že se info o zastávce na znamení, po osvětě, vypustí.

Suchdolák

Kdyby některé mezilehlé zastávky zůstaly jako „stálé“, tak by to asi vypustit nešlo – leda by se místo toho oznamovaly právě ty stálé. A u koncových zastávek je to snad jasné už teď, že ty těžko budou „na znamení“.

Filip Jirsák

Ale žádné mezilehlé zastávky jako stálé nezůstanou. Protože by to byla blbost. Systém má být co nejjednodušší, bez výjimek.

Jan Boleslav

Tato funkce mi chybí u vlaků na regionálních tratích

Jiří Kocurek

A tam kde je, tak se mačkají 2 tlačítka: Ohlásit na znamení a pak tím druhým dveře. Ale pozor, dveře mačkat až po zastavení. Protože vlak není tramvaj.

Slepý blázen

Jako talčítko na zanemní slouží jak talčítka na znamení, tak talačítka dveří, obě fungují jako poptávka. Upřímně taky nechápu, rpoč se spíš při dodávkách nových vozidel jako jsou RegioPantery, RegioFoxy, Stadlery apod. Se neřeší talčítka na zanamení, i Elefanty te’d dostávají dodatečně tlačítka.

s J.

>Jako talčítko na zanemní slouží jak talčítka na znamení, tak talačítka dveří, obě fungují jako poptávka.

Ve vlaku opravdu ne. Tam je funkce oddělená.

Elefanty mají tlačítka zastávky na znamení na znamení od výroby, jen nevýrazná a nikdy se v provozu nepoužívala.

Tlačítka ZNZ se u nových vozidel neřeší, protože to je příliš konkrétní požadavek a výběrové řízení vám pak na tomhle neúspěšný kandidát shodí přes ÚOHS (jako před 6 lety trolejbusy v Ústí, kdy se SOR nevešel do délky karoserie).

M19

Ale nepovídejte. Opravdu nikdo rušit zakázku kvůli požadavku tlačítka na znamení nebude. Už vidím jak stěžovatel dokládá, že je to na tolik specifický požadavek, že omezuje hospodářskou soutěž. 🤣

s J.

Se moc nesmějte, v Ústí šlo o 25 cm o které se SOR nevešel do tolerance. Požadavek mohl mít logické důvody (délka garáže) ale ÚOHS to tak nejspíš neviděl.

M19

Mohl, ale zjevně neměl, když jej nedoložili. A mohl byste doložit vaše tvrzení? Co to bylo za zakázku. Jistě na ni existuje internetový odkaz. Instalace tlačítek na znamení opravdu není nic, co by vyrobce nedokázal splnit. Takže se budu smát dál. 🤣

Leinad

Přes UOHS se dá protlačit kdeco. Třeba u autobusů požadovali kapacitu nádrže, protože se bude nouzově používat i jako cisterna. (Dojezd ani spotřeba nebyly podstatné, takze to šlo vyhrát s něčím co žere na hraně normy).

Filip Jirsák

Nesmysl. Ve výběrovém řízení není problém, když je požadavek konkrétní. Problém je, když je nesmyslný. Pokud dopravce má v SPO nějaký systém signalizace pro zastávky na znamení, je v pořádku, že požaduje podporu takového systému ve vozech. Zejména když je to věc, kterou může výrobce snadno změnit. Když bude mít nějaké prostory na údržbu nebo garáže, a podle toho omezí délku karoserie, je to také v pořádku. Pokud tu délku omezí jen tak číslem vycucaným z prstu, v pořádku to není.

Karel

Na Chebsku, kde jsem jezdil př 20 léty to bylo naprosto běžné.

Změna je na dohled

Já jsem nepochopil, proč na celkově na venkově mezi vesnicemi jezdí ty klasické velké autobusy, když většinou tam je obsazenost od 0 do 10 lidí. Proč nejezdí nějaké minibusy? Neušetřilo by se tak na nákladech na provoz?

Leinad

Často má bus během dne různé spoje, ve špičce jede obsazený a mezi tím se otočí. Jinak v pidu jsou i midibusy.

Kubrt

V PIDu jezdí různě velké autobusy; vždycky to vozidlo musí být dimenzované na ty nejsilnější spoje. Tohle se dá řešit individuálně pro jednotlivé linky/soubory linek, ne takovýmto všeobjímajícím výkřikem.

Změna je na dohled

Já teď mluvím o PID na západě Středočeského kraje až v kraji Ústeckém. Tady jezdí na vesnicích věčně prázdné velké autobusy PID, tak mě to zarazilo. Plnější bývají pouze, když vezou děti do a v menší míře ze škol (plus k tomu pár dospělých). Zbytek těch spojů jsou úplně nebo téměř prázdné. Tak proč ty spoje, kdy bývají většinově prázdné nejezdí minibusy? Nebo i velká dodávka by stačila.

Kubrt

Nemá smysl mít pro jednu linku dvě sady vozidel – aby ráno tři hodiny jezdil velký bus, pak v sedle vyjel malý (zatímco velký stojí) a odpoledne zase naopak. To by bylo nákladnější, než holt přes den jezdit velkým, ovšemže nevytíženým.

Filip Jirsák

Takže po té, co by ten autobus odvezl školní spoje, by se s ním musel řidič vrátit do garáže, tam by musel být koupený jiný menší autobus, se kterým by řidič vyjel zpět na linku. A zase by v garáži stál nepoužívaný ten velký. A na odpolední špičku by se to měnilo zpět a pak zase na večerní sedlo.
Opravdu si myslíte, že by to bylo efektivnější?

Dachs

Vezměte si takové Mladoboleslavsko, které je už nějaký čas integrováno do PIDu. Návozové časy na směnu do Škodovky(nikde jinde v ČR snad nenajdete tak plné autobusy v pět ráno) a i další ranní spoje narvané, že některé se musí i zdvojovat. Dopoledne to pak vozí pár babiček nebo vzduch. Odpoledne pak všichni vědí o velkém rozjezdu z MB do vesnic okolo půl třetí. To je plno. Ostatní špičkové spoje obsazené jak kdy, spíš méně, až opět vzduch. Netaktová doprava prostě není atraktivní a je vnímána jako nepoužitelná. (A o víkendech do těch obcí nejede ani kolo, protože obce na víkendový… Číst vice »

Změna je na dohled

Teď už to trochu chápu. Děkuji všem za vysvětlení.

nedulezite

Tak tenhle comment je chutný a obnažuje myšlení šetřičů lokálka -> bus -> menší bus -> nic Lepší podporu IAD v širokém volebním spektru už si snad ani nemohu přát

Frantík

Pokud to jde, je menší bus lepší. Jenže jak je vidět, ten rozdíl je tak malý, že se vyplatí tahat větší bus celý den (podobný argument jde udělat u lokálky).

Srovnal bych to s protišpičkovými spoji, taky by třeba je šlo tahat manipulačně, protože poptávka odpovídá 2h intervalu (místo 30 co tam jezdí), ale jako proč? Radši je odjezdit jako normální spoj, možná nabere pár lidí a vyplatí se.

Leinad

To nevylučuje, že při rozsahu celého pidu je někde chyba (někde by šlo oběhy optimalizovat, využít levnější vozidlo,…) ale je dobré vědět co k tomu tvůrce grafikonu vedlo.
Ostravská MHD tak optimalizovala, až řidiči chyběli. (Zkrácení přestávek na konečných, prostřídání několika linek za den,… = řidiči to nechtěli jezdit a dávali výpovědi).

looking4bucho

Jiz se tesim na ty situace kdy budu na zastavku dobihat prijizdejici autobus a ten me setre tim ze tam vubec nezastavi 🙂

55p

Na autobus se nedobiha, na autobus se čeká 🙃

Lysimachia

Tyhle strejcovský rádoby moudra fakt do diskuse o moderní MHD pro 21. století nepatří.

Petr

Jak strejcovsky moudra? Moderni MHD ma – mimo jine – jezdit podle jizdniho radu. Kdyz bude autobus na zastavce driv, tak tam samozrejme zastavit musi. Kdyz pojede na cas (nebo dokonce se zpozdenim), tak si za jeho ujeti muze cestujici sam.

Suchdolák

Teorie nesporně správná, teď ještě je třeba, aby ji řidiči aspoň takto dodržovali i v praxi.Z MHD mám zkušenost, že se najde i dost těch, kdo raději vyjedou později z výchozí zastávky, aby cestou zbytečně „nenadjížděli j.ř.“, a pak každý případný problém vzniklý cestou znamená zpoždění a riziko ujetí navazujícího spoje. Ale ani to nepovažuji za podstatnou překážku v zavedení toho opatření – jen je třeba vyžadovat od řidičů patřičnou kázeň a vstřícnost při výkonu jejich práce – a k tomu patří i počkat na dobíhající nebo jim zastavit, když je vidí včas (což třeba v Praze se, bohužel, většinou… Číst vice »

55p

Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí.

L.

Na tyhle knížecí rady si vzpomeň až se budeš rozčilovat, že lidi nejezdí MHD ale auty.

Jan T.

Pokud někdo pravidelně dobíhá příměstské busy, tak asi jinou možnost nemá, to by už dávno tím autem jezdil.

Josef J.

Při vzájemném přestupu vždy jeden dopravní prostředek přijede dřív a z toho druhého lidé dobíhají. Velká většina dobíhání je právě při přestupech a jiných situacích, kdy dobíhající neovlivní, zda přijde na zastávku dřív.

Filip Jirsák

Přestupy nemají být závislé na dobíhání. On totiž ne každý může dobíhat.

Jiří Kocurek

Kdo pozdě chodí… znáte to a je to velice staré úsloví.

Mickey

Kolik takových těsných situací jste zažil, aniž by další bus nejel do 10 minut?

L.

V kolika vesnicích ve Středočeském kraji jezdí autobusy v kratším intervalu než 10 minut?

Slepý blázen

Asi tak, na vesničkách to problém nebude.

looking4bucho

Tak snad je z toho prispevku jasne ze to beru s nadhledem, nicmene zejmena v prestupnich uzlech tramavaj/bus kde neni spolecna zastavka je dobihani cestujich na prijizdejici spoj vice nez beznou zalezitosti.

Honza V.

Jo aha, vy neznáte nic než vaše sídliště dvě zastávky od metra.

percula

Chce to chodit (behat) o chvilku driv

PetrO

Zastávka Vysočanská, odjezd dle JŘ 15.58, bus 177 odjel v 15.56 h. A teď mi poraďte, když jsem šel „na pohodu“ s příchodem ke stojanu v 15.57 a jen jsem viděl, jak bus odjíždí, jak moc dopředu mám chodit? A hlavně, proč? Je sice hezké, že mi DPP napsal omluvu a uznal chybu, ale trčel jsem tam tam dalších 15 minut, díky čemuž mi ujel návazný spoj s intervalem 30 minut.

Filip Jirsák

TO je ovšem problém v tom, že řidič odjel dříve oproti jízdnímu řádu. Se zastávkami na znamení to nijak nesouvisí.

Honza V.

Takže při cestě se dvěma přestupy radši vyjet o dva spoje dříve? To už by pak nebyl důvod VHD dotovat.

Pezos

Šotouši, co celý den nic nedělají, to holt tak vidí.

Jarda

V Libereckém kraji jsou taky na znamení, spíš by je mohli očíslovat jako v lbc kraji. Stejně tak ustecaci, jelikož kdo přijede poprvé jako turista, tak pak neví na kterou zastávku jít. Taky se mi to stalo, přijedu vlakem a pokračovat potřebuju busem a čísla nikde, no a samozřejmě stojím na blbý zastávce, ale naštěstí první bus jel tam co jsem stál a řidič mi řekl že musím na druhou stranu, pak přijel bus mě.

Kamui

Ano, to je v Praze dost nešťastné, že v přestupních uzlech zcela chybí jakékoli schéma zastávek a k nim patřících linek. Můj oblíbený příklad je linka 184 na Nových Butovicích směr Motol – kdo neví že zastavuje nahoře na mostě, ten ji prostě nenajde. Podobně linka 58 na Palmovce, co je výchozí ze zastávky kdesi za rohem. Nebo jak jsem jednou hledal odkud jede na Želivského linka 213. Že jede z tramvajové zastávky a ne z terminálu mně fakt nenapadlo. A takových případů budou po Praze jistě další desítky.

Frantisek X

Nebývají alespoň u výstupů z podzemní dráhy plánky okolí včetně zastávek? Uzly jsou též na webu PID, kdo je zvyklý si hrát spíše s telefonem. Nu, dříve se dalo spolehnout zčásti i na plán města, to bylo ovšem asi vše tak nějak stabilnější.

Kubrt

V jakém plánu města byla vyznačena jednotlivá stanoviště na zastávkách MHD? Já si jen pamatuju takové plechové tabule s vyznačením odjezdových stání na „terminálu“ – tuším Na knížecí???

Kubrt

Jistě; ale František zmiňoval staré dobré časy, kde údajně tyto informace plynuly z plánu města, tak by mě zajímalo, co to bylo za edici. V mém plánu Prahy z 80. let nic takového není.

Jiří Kocurek

Jakože se výstupy z podzemní dráhy nově neustále přemisťují?

Twix

Výstupy ne, ale zastávky povrchové dopravy, umístěné u těch výstupů někdy ano.

Slepý blázen

Nebývají, v rámci nového informačního an avigančího systému se to trochu vylepšuje, ale bohužel ne v pdoboě plánků metra, já sjem bojoval s DPP, aby na weby byly jak schémata uzlů, tka vnitřního uspořádání stnaic metra a vždy mi bylo řečeno, že je to nesmysl.

Jan T.

Už několik let jsou ve vyhledávačích spojení mapy s přesnou polohou zastávek včetně přestupů mezi linkami. A to jak aplikaci tak na webu, je to otázka jednoho kliku a případného přiblížení mapy, umí to jak spojení DPP, tak IDOS, Lítačka, Mapy.cz, Google mapy a další.

Při výstupu z metra stačí sledovat cedule s danou destinací nebo čtvrtí, kam linky jezdí, u nás to máme naštěstí přehledné, aktuálně i z číslem nástupiště/záastávky, kterou ukážou vyhledávače.

Jaaa

Jo, ve vyhledávači je sice číslo označníku, ale že by to stejné číslo bylo i na označníku, to už ne. 😀

V PIDu tohle mají na starosti totální lemplové – vyházet.

Suchdolák

Klidně si žijte ve svém virtuálním světě, ale nevnucujte to těm, kdo o to zájem nemají: je skutečností, že v terénu leckde orientační systémy nejsou ani zdaleka dokonalé, a tím, jak byly zastávky v naprosté většině přesunuty až za křižovatky, se jejich označníky vzájemně od sebe značně vzdálily, takž i správně zvolený výstup z metra je často velmi důležitý pro stižení rychlého přestupu.
ROPID má sice jednotlivé označníky zastávek označeny velkými písmeny, ale opět jen v elektronických a možná i grafických materiálech a na samotných označnících v terénu toto označení není – takže systém má pořád k dokonalosti daleko!

Mickey

Všechna schemata přestupních uzlů existují, jsou k dispozici v aplikacích, na webu, na vývěskách.

Kamui

Lepší by bylo, kdyby to schéma bylo přímo na označnících. Nebo kdyby na označníku byl alespoň QR kód s odkazem na schéma příslušného uzlu.

Slepý blázen

Jo, jo, v Brně to tak je, doknce na každém stanovišti daného terminálu, takže na Nemocnic Bohunice člověk ví, kde je, stejně jako na halvasu.

Kuba2

184 už bohužel dávno nezastavuje jenom nahoře na mostě, ale zajíždí i dolů k terminálu, aby se tranzitující pěkně povozili. Jinak souhlas.

Slepý blázen

S tím souhlasím, v Brně na označnících je běžné, že je schéma uzlu a na jejich webu ve vehládavači je autoamticky odkaz na schéma, což mne mrzí, že není v Praze, sám jsemza to mnohokrát bojvoal. Ale oni si myslí ,že je to blbost.

Slávek

Stačí se podívat do vyhledavače spojení a k tomu je ještě mapka rozmístění jednotlivých nástupišť.

projížděč NAD

Když já bych raději cestoval podle ukazatelů v terénu než studoval někde v přestupním uzlu internet….

Honza V.

Dnes už máte polohu zastávek v každém lepším vyhledávači. Jednotlivé zastávky označené jsou, ale ve vyhledávačích pismeny a na sloupku jen nenápadným číslem za lomítkem. Ve Středočeském kraji už se postupně označení zavádí. V Libereckém ho cpou přímo do značky, což odporuje vyhlášce. Za názvem zastávky je logičtější.

Vesper

Jak to bude u zastavování z dopravních důvodů? Třeba zastávka Kundratka, kde trolejbus musí zastavit kvůli zvednutí sběračů i když je na znamení už dnes. Pokud nikdo znamení nedá a trolejbus zastaví pouze pro sběrače a následně si někdo vzpomene že vlastně chce vystoupi/nastoupit, tak předpokládám že řidič mu to už pak nemusí umožnit, protože znamení nebylo dáno včas a zastavení je pouze z provozních důvodů.

Samo

Budeme optimisti a predpokladať že drvivá väčšina vodičov nie sú debili.

Jan T.

Ano, vidím skoro každý den, že si někdo vzpomene na výstup až když třeba tramvaj zavírá dveře a mačká tlačítko (klasická zastávka bez znamení). Pokud nemá řidič vyloženě zpoždění nebo mu uteče preference na křižovatce, tak ho nechá vystoupit/nastoupit. Většinou. Jsou samozřejmě i tací, kteří zavřou dveře a stojí na zastávce čekajíc na volno ještě půl minuty a nově příchozím dveře otvírat podruhé nehodlají.

Leinad

Tramvaje 15T mají funkci automatického zavíraní dveří. Když to řidič zapne a odblokuje, tak funguje poptávkové otevírání dveří a při tom se samy zavírají dveře, kterými dlouho nikdo neprošel.
Pokud řidič vidí že už pojede (bliká mu preference nebo jinak ze semaforu vyplývá) tak vesměs dveře zavře/zablokuje a jede – trotlové asi i dřív než jedou.

Rudlafára

Takhle to tu u nás v Kolíně funguje už nějaký pátek. Proto také MHD „rád“ využívám. Když přijede někdo neznalý poměrů, přejede, ještě dostane „čočku“ od řidiče atd…. Tohle je opravdu bááájo nápad…. Když jste v nacpaném autobusu plném sluchátkářu, sápete se po tlačítku….běda když pípnete později….no opravdu bájo….blahopřeji k tomuto nápadu.

Rudlafára

Tak jsem asi debil….tak ano, já to mám takhle. Prostě autobus má na zastávkách stavět…..proto jsou to zastávky. Cestující může být antitalent na chytré mobily atd….pak neví, kde a jak vystoupit. Ale jsem rád, že jste tu všichni supermani, že víte, kam máte cestu naplánovanou a kde přesně vystoupit, kde zmáčknout v cizím městě tlačítko atd….. No asi jsem debil. promiňte, už poněkolikáté zde na tomto fóru. Takže zadarmo (nástup všemi dveřmi) a na znamení – dobrá. Tedy zlaté auto :-),

Shinbet

„Výjimkou by nebyly ani frekventované či výstupní zastávky, neboť i ony vykazují v okrajových obdobích nulovou poptávku.“

Komu je spoj s nulovou poptávkou určen?

Kubrt

V příměstské dopravě je běžné, že na „venkovskou konečnou“ dojíždí spoj (typicky ráno) minimálně až nulově obsazen a vzápětí odjíždí slušně zaplněn.

Leinad

Někde se jezdí ve špičkovém směru v kratším intervalu, proti špičce jezdí manipulační jízdy (+normální interval)
Nicméně to má své nevýhody.

Kubrt

To ano, ale stejně nějaké spoje musejí zůstat i v protišpičkovém směru, prtože ta poptávka je nižší, ale ne nulová. Je fajn najít nějaký vyvážený model pro danou lokalitu.

Slepý blázen

To věřím, já se trochu děsím, jak to bude u spojů, které projíždí nějakým uzlem jako je třeba 705 v Kolíně, 401/406 v Benešově, apod. , tedy že nikdo nedá znamení, ale ten spoj by tam měl stejně zastavit kvůli čekačkám atd., aby to ten řidič nechtěl projet.

Kubrt

Řidič se musí primárně řídit jízdním řádem a tedy neodjíždět předčasně z dané stanice jen proto, že nikdo nezmáčkl poptávku. To se mi zdá jako hledání problému tam, kde není.

Jakub

Benešov je celý na znamení včetně terminálu, takže to funguje v pořádku 🙂 Není se potřeba ničeho bát.

vbb

>Komu je spoj s nulovou poptávkou určen?
Třeba těm, co jedou do jiných zastávek. Zastávka u brány do fabriky může mít během večera nulovou poptávku, ale o dvě zastávky dál může být třeba bazén, který generuje poptávku průběžně.

Karel

Těm, kteří chtějí ket z dalších zastávek nebo opačným směrem

s J.

Že vy neznáte tu o Cimrmanovi a hornících?

Filip Jirsák

Tam se ale nepíše nic o spoji s nulovou poptávkou, ale o nulové poptávce pro nástup či výstup v konkrétní zastávce. I kdybychom se bavili o spoji. Ten spoj jezdí pravidelně v nějaký čas. To, že jeden den jede prázdný, neznamená, že jím druhý den nepojede školní zájezd. V extrémním případě může existovat spoj, který jezdí vždy prázdný, ale když ho zrušíte, ubydou na lince cestující (z předchozích spojů). Navíc spoje na sebe navazují, takže i kdybyste třeba ten poslední mezistaniční úsek zrušil, autobus tam stejně bude muset jet, protože poslední zastávka je výchozí zastávkou následujícího spoje obsluhovaného tímtéž vozidlem.… Číst vice »

Sova

„Pokud bude chtít cestující vystoupit, stiskne tlačítko STOP, naopak na zastávce stačí zamávat.“

Nepsalo se minule, že už naopak není/nebude potřeba mávat?

Pampeliška

Je to lež, v zastávce potřeba mávat nebude.

Kubrt

Ostatně takto je nástup na venkovských linkách „neformálně organizován“ už dnes – nevidím nikoho na zastávce, vevnitř všichni sedí – jede se dál.

ekonom

Samozřejmě – nevím, proč z toho někdo chce dělat problém: už za „hlubokého bolševika“ přece měly linkové autobusy spoustu zastávek označených v jízdních řádech ležatým křížkem s vysvětlením „zastavení jen na znamení nebo požádání“ a nikdo s tím potíže neměl – a že ty linky dostaly čísla systému PID, to přece nic neznamená. Podmínkou řádného fungování té úpravy samozřejmě je, aby autobusy byly adekvátně technicky vybaveny a aby řidiči nebyli potvory a zastavovali vždy, když na zastávce bude někdo čekat, i když nebude mávat (což dřív musel). A nesmí být také dovoleno projíždět zastávky, kde je možný nějaký přestup mezi… Číst vice »

Frantisek X

A také aby na zastávce bylo vůbec nějak označeno, že je na znamení, alespoň tedy vyvěšením platného jízdního řádu. 😉

Jan T.

Dřív se řidiči ptali kde cestující vystupuje, většina lidí jezdila denně stejné úseky, takže se navzájem znali a zastavovalo se na žádost i mimo zastávky, aby to měl člověk blíž ke svému domovu. To je dnes už nereálné.

Kubrt

U nás občas někdo někomu zastaví mimo zastávku, ale je to otravné pro ostatní cestující a řidič tím riskuje.

Frantík

Přijde mi to poněkud no nespravedlivé, že zlepšení služby se takto trestá. Jakože asi by musel dodržovat správně parametry pro zastavení, jako třeba taxík.

Honza V.

V rámci PID jsou oblasti, kde to tak funguje dodnes. A mnohé zastávky jsou tam dodnes bez označníku.

Mimopražský

Podpis!

Spocenej cyklista

A pak stejně se v Mělníku stane, že člověk mává jak kkt a stejně nezastaví 🤦 Proto pro jistotu mávám vždycky