Všechny tratě zničené povodněmi opravíme, slibuje šéf Správy železnic Jiří Svoboda
Některé části tratí, například do Zlatých hor nebo směrem na Javorník ve Slezsku, jsou poničené tak, že to znamená začít stavět znovu.
Správa železnic (SŽ) opraví všechny železniční tratě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které poškodily zářijové povodně a které byly před povodněmi provozuschopné. Na přímý dotaz to potvrdil deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Dohodli jsme se i s panem ministrem, že vše obnovíme. Některé části tratí, například do Zlatých hor nebo směrem na Javorník ve Slezsku, jsou poničené tak, že to znamená začít stavět znovu. Degradace je tam obrovská. Například řeka Vidnávka si v některých místech našla novou cestu, kde vedla trať. Bude ji nejdříve potřeba vrátit do původního koryta. Jak rychle to půjde, je otázka na Povodí Odry,“ řekl Svoboda.
Největší prioritu má teď obnova železničního spojení z Ostravy do Opavy a dále do Krnova a také návrat vlaků na trať ze Zábřehu na Moravě do Jeseníku. „Byl bych rád, kdyby se vlaky do Jeseníku mohly vrátit letos v prosinci, v případě tratě mezi Opavou a Ostravou pracujeme s termínem obnovení už v půlce října,“ dodal Jiří Svoboda. Kdy se vrátí vlaky na všechny tratě, kde se ještě v srpnu běžně jezdilo, teď podle něj odhadovat nejde. Správa železnic bude opravovat zničené úseky postupně a na ty, které jsou pro železniční dopravu méně významné, dojde logicky až později.
Rovněž Moravskoslezský kraj počítá s tím, že na všech tratích zachová objednávku osobní dopravy a rád by, aby se vlaky, na které byli cestující zvyklí, zase vrátily. „Spojení mezi Ostravou a Opavou by mělo být obnoveno poměrně brzy. Už dnes jezdíme osobními vlaky z Opavy do Štítiny, což odlehčilo náhradní autobusové dopravě. Horší situace bude na lokálkách, tam se bavíme až o některých měsících příštího roku,“ řekl tento týden při natáčení podcastu Zdopravy.cz Aleš Stejskal, šéf Koordinátora ODIS v Moravskoslezském kraji.
Na otázku, jestli je na místě obava z definitivního zastavení provozu na některé z poničených tratí, odpověděl: „Doufám že ne, ale při pohledu na trať u Malých Hoštic, kde část řeky Opavy teče jinudy, se skoro nechce věřit, že se ji podaří spravit. Ale všichni věříme, že ano. Všichni chceme. Kraj nepočítá s uzavíráním žádných tratí a je předpoklad, že se uvedou do stavu, aby na nich byl obnoven provoz. Včetně naší úzkorozchodné trati do Osoblahy, která je také poškozena. Určitě to není priorita pro Správu železnic, bude to trvat nějakou dobou, ale je to takový náš dopravní klenot.“
Jednou z tratí, kterou velká voda „odnesla“ už v roce 1997, je lokálka z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. Tehdy se řešilo, zda ji vůbec má smysl ještě obnovovat, iniciativy se však chopila společnost OKD Doprava a z pohledu železnice to dopadlo dobře – vlaky se vrátily a dnes tu jezdí regionální spoje společnosti GW Train Regio i železniční cargo. „Z informací, které mám, tu není poškození až tak úplně fatální. A jak jsem řekl, kraj rozhodně nepočítá s žádným zastavováním osobní dopravy. Na této lokálce existuje ne nevýznamná doprava nákladní, stále se tu vozí dřevo, bude snaha tu trať obnovit,“ dodal Stejskal.
Celý rozhovor s Alešem Stejskalem vám jako podcast přineseme v pátek 11. října v čase oběda.