VRT mezi Přerovem a Ostravou se začne stavět v roce 2025, cestu do Prahy zkrátí o 15 minut
Mezi Ostravou a Prahou mají jezdit po vysokorychlostní trati tři vlaky za hodinu.
Po dobudování prvního úseku vysokorychlostní tratě (VRT) z Přerova do Ostravy se má zkrátit doba jízdy vlaků z Prahy o patnáct minut. Vyplývá to z prezentace plánů Správy železnic v Moravskoslezském kraji. Stavět se má začít v roce 2025.
Tým přípravy vysokorychlostních tratí Správy železnic představil projekt nové tratě nazvané jako VRT Moravská Brána včera zástupcům Moravskoslezského kraje (prezentace je ke stažení zde). Po dobudování trati z Prahy do Brna a Přerova se má jízdní doba z Prahy až do Ostravy zkrátit na 1 hodinu a 35 minut. „Zkrácení jízdní doby mezi Ostravou, Brnem a hlavním městem Prahou výrazně zvýší mobilitu obyvatel kraje. To bude mít za následek efektivnější distribuci ekonomické prosperity. Zlepšení dopravní dostupnosti regionů tak umožní jejich další rozvoj,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Úsek v Moravskoslezském kraji patří mezi méně problémové projekty vysokorychlostní železnice, povede z velké části vedle stávajícího koridoru, který již kapacitně nestačí. Částečně bude nová trať vedena podél dálnice.
Soutěž na projektanty běží od září
Správa železnic chystá předložit studii proveditelnosti na tuto trasu v příštích měsících ke schválení Centrální komisi Ministerstva dopravy. Běží také soutěž na zpracování dokumentace pro územní řízení a dokumentace pro proces EIA (posuzování vlivů na životní prostředí), zasmluvněno má být na podzim. Soutěž běží už od loňského září.
Trasa má být postavena na rychlost 320 km/h. „Svým vzhledem se výrazně neliší od stávajících tratí. Jejich přidanou hodnotou představuje právě rychlost, které je možné dosáhnout díky přímějšímu trasování,“ uvedla Správa železnic.
Nové vlaky nebudou sloužit pouze krajskému městu Ostravě, ale i dalším částem regionu. Možnost přejíždění rychlých souprav mezi železničními sítěmi v budoucnu umožní vedení spojů i do Havířova či Frýdku-Místku.
Vstupní návrh studie proveditelnosti počítá se třemi vlaky za hodinu mezi Ostravou a Prahou. Jeden bude kategorie Sprinter s možností prodloužení do Frýdku-Místku. Druhý má být expresní přes Brno, další přes Olomouc po stávající trase. Ten může být veden do Havířova.
Náměstek moravskoslezského hejtmana Radek Podstawka (ANO) podle agentury ČTK řekl, že už jsou určeny dva body, kudy by měla trať procházet hranicemi do Polska. „Možná za dva, za tři roky už přesně budeme vědět, kudy povede trať a může se otevřít uzávěra a Bohumín může začít stavět,“ řekl Podstawka.