VRT mezi Přerovem a Ostravou se začne stavět v roce 2025, cestu do Prahy zkrátí o 15 minut
Vysokorychlostní trať. Pramen: Správa železnic
Mezi Ostravou a Prahou mají jezdit po vysokorychlostní trati tři vlaky za hodinu.
Mezi Ostravou a Prahou mají jezdit po vysokorychlostní trati tři vlaky za hodinu.
k vůli 15minutám bude VRT stát několik miliard, to jsme pašáci. Není to dávno kdy byla celá trať rekonstruována za několik miliard „baj očko“ A JE TO !!!!!
Říkal jsem si, za jak dlouho narazím na nějakého nedouka, kterej nejenže neumí pořádně číst, ale ani počítat a hele, hned první. 😀
Blbci, neumí číst.
By mě zajímalo, jestli na ty koleje pustí Jančuru s prázdninovým vlakem (Varšava) – Ostrava – Chorvatsko 🙂
Zatím dle deklarací SŽ bude moci jezdit vše co bude umět 200 km/h. (+ asi nějaká tlakotěsnost, jestli to není přímo podmínka vozů pro schválení na 200).
Tipuju, že tlakotěsné ty staré (tuším ÖBB?) lehátkové vozy s lámacími dveřmi a už netěsnícími stahovacími okny nejsou. Což ale neznamená, že by nemohl na stejný vlak nasadit vozy jiné.
Aby to neskončilo tak, že na trati na 320km/h bude 95% souprav právě na těch 200km/h, maximálně 230km/h. Dokud nebude souvislá VRT Praha – Ostrava, Popřípadě z jihu Vídeň-Ostrava, tak si málokterý dopravce koupí soupravu na 320km/h. Takže ve výsledku by stačilo tu trať postavit na 230km/h s trasováním umožňujícím v budoucnu zvýšit rychlost na těch 300+ km/h. Než se postaví víc úsekú, tak se stejně ta trať bude muset rekonstruovat.
A v čem je rozdíl mezi tratí na 230 trasovanou na 320 (350)? V převýšení?
Na VRT klasické soupravy zpravidla nejezdí ….
A další otázky budou až soukromníci začnou pořizovat VRT ojetiny a budou konkurovat Národnímu dopravci. Plus klasické rychlíky, expresy, EC.. jestli na to pustí.
Ojetiny vysokorychlostních vlaků nikdo pořizovat nebude. Přestavba by vyšla příliš draho.
Kde jsou ti pesimisté co mně tady před rokem kamenovali že VRT je utopický sen který se nikdy neuskuteční? Dneska už je to v procesu s konkrétními již učiněnými kroky…
V procesu může být ledasco, D1 se taky začala stavět v roce 1938.
A krize je tu zase. Rozpočtová a environmentální.
Dokud se po tom nebude jezdit, není důvod k přehnanému optimismu.
A už sa teda uskutočnil, že to má zavrieť ústa všetkym pesimistom? Bola by to paráda, ak by sa to podarilo tak ako je plánované, ale stále sme ešte extrémne ďaleko a história iných infraštruktárnych projektov nabáda k opatrnosti až pesimizmu.
Jako vtip dobrý 🙂 Když začnou v roce 2028 tak budou moc rádi. Optimisticky 2030.
Nojo je před volbama a zní to hezky a dostupně
Nechtěl jste napsat 2128?
Je mi padesát a beru jako fakt, že se VRT v ČR prostě nedožiju.
Zajimalo by co bude driv dokoncena D1, trat Prerov – Brno, nebo VRT Ova – Prerov.
D1. To ostatní není otázka kdy, ale jestli vúbec.
Je to prosím ta samá Správa Železnic, která 20 let připravuje zdvojkolejnění tratě Brno-Přerov? … s tím, že dva roky se v této věci opět nic neděje a při poslední aktualizaci dokumentů na webu tvrdili, že chtějí začít stavět 08/24?
1) Modernizace trati Brno-Přerov, 1. stavba Brno – Blažovice – Předmětem plnění je zpracování záměru projektu (ZP) a dokumentace pro územní řízení (DUR) stavby dle zadávacích podmínek – ZADÁNO 2) Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov – Předmětem plnění je dopracování a aktualizace dokumentace pro územní řízení (DUR) stavby – ZADÁNO 3) Modernizace trati Brno-Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice – Předmětem veřejné zakázky je dopracování a aktualizace Dokumentace pro územní řízení – VYHODNOCENO 4) Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín -Předmětem zakázky je zpracování projektové dokumentace stavby pro vydání stavebního povolení (DSP) – ZADÁNO 5)… Číst vice »
Díky za info.
Co je, prosím, zadáno v bodě 5)?
Tady nevím přesně, mělo by se ale jednat o zpracování nebo možná aktualizaci DÚR.
Jj, furt jenom DUR, opravy, posuny… Už má být dávno DSP a stavět se…
takže budou (možná) papíry a nebudou (určitě) prachy.
Projektová dokumentace je jedna věc, podle ní bude následovat boj „o pozemky“ … v projektované trase … problém jakékoli „dopravní cesty“.
Ze všeho nehorší je ta již primární argumentace zvyšováním mobility. Už nejde o to nabídnout šetrnější variantu proudům aut po silnici, jen jezdit víc, víc a ještě víc. Velice smutné. Tak hlavně, že jsou z toho denního ježdění všichni zjevně šťastni. 🙂
Asi tak nějak, blbouni tleskající tomu, že budou muset všichni dojíždět za prací ještě dál, protože tato republika není schopna vytvářet dobrou práci přímo v regionech se sice radují, obyvatelé dotčených lokalit, jimiž tato trať povede již nikoliv. K absolutnímu zničení nějaké pěkné krajiny už chybí jen ten kanál. Tak jen do toho. Betonová lobby se už těší, jak si zase urve pořádné sousto a určitě zbude na nové vily papalášů. To že se kvůli tomu aby někdo mohl dojíždět do Prahy za prací třeba i 300km zničí nenávratně kus přírody, spoustě lidí se znepříjemní život hlukem, místo toho aby… Číst vice »
Takže má vláda zařídit umístěnky a týpek s IQ tykve půjde do IBM, zatímco 120+ bude opravovat zemědělské stroje, protože je nežádoucí, aby pracoval 40 km od domova.
V IBM může pracovat bez toho, aby každý den jezdil do Prahy. V tom je ten fór.
Jiste, spatny priklad, i kdyz ten clovek z IBM obcas take musi do kanclu, ono nejde o to cestovat dal, ale pokryt vetsi dojezdovou vzdalenost za kratsi nebo stejny cas. A neni to jen za praci. Proste kdyz platite hypoteku ja nevim v Hradci, tak dnes hledate tu praci apod. v Hradci a okoli, i kdyz vam nekdo nabidne lepsi v Praze a vy ji musite odmitnout, s dojezdovou dobou 30min. uz je situace jina a vemete ten job v Praze… Plati to i obracene, ktera firma si zalozi sidlo v Hradci, kdyz ma vetsi sanci sehnat lidi na praci… Číst vice »
František a Mirek Vy musíte být určitě příbuzní. Protože jeden nemůže být tak blbej. Uvědomte si prosím, že výstavba a provoz Vysokorychlostní tratě není jen o nějakém denním dojíždění. Je to především o kapacitě nejenom takovéto konkrétní tratě ale zejména o uvolněné kapacitě ostatních tratí. Jestli jste si ráčili všimnout, tak v současnosti jsou hlavní tratě přetíženy a kapacitně na limitu. Takže po dostavbě a zprovoznění VRT se uvolní místo pro zintenzivnění příměstské dopravy ale hlavně pro nákladní dopravu. Jeden obilnej vlak je sto kamionů. Kontejnerový Nexák 60 kamionů. Cisterny, autovozy, dřevo, uhlí. Další stovky a tisíce nákladních aut. Vy… Číst vice »
Obávám se že, to těm maloměšťákům bez cílevědomosti nevysvětlíte…
Aha, já jen, že tu přetíženost denně sleduju v práci. Hustý…. . To jsem nevěděl vy dva chytrolíni. Vidím, že pěkně papouškujete co vám kdo navykládá. No já jen, že ty mezery mez vlaky jsou docela dlouhé a spíš než o přetíženosti to svědčí o neschopnosti CDP řídit dopravu, tak aby se ta kapacita efektivně využila, o tvorbě JŘ nemluvě. Ono, když tady každý soukromníček může jezdit s pár vozy s rychlými vlaky, které potřebují větší mezidobí tak se není čemu divit, že zasírají kapacitu. Pro nestrannost se to týká i ČD samozřejmě co se týče délky vlaku, to kdyby… Číst vice »
Víte, co to je provozní interval, kapacita dráhy, mez adheze, znáte „zákony“ vlakové dynamiky ?
Lokomotiva s výkonem 6 MW pojede na trati s traťovou rychlostí 100 km stejně rychle jako lokomotiva z výkonem polovičním. Velikost tažné síly je v praxi limitována koeficientem adheze …
Jedna věc je doba dojezdu, druhá cena. I s VRT to těžko bude na denní dojíždění z Ostravy do Prahy. Ale pro řadu firem pak může být o dost zajímavější mít jeden tým v Praze a jeden v Ostravě s tím, že ve chvíli, kdy budou potřebovat něco vyřešit naživo, není problém, aby pár lidí sedlo do vlaku a dojelo na to druhý místo to zkonzultovat. Takový spojení může řadu věcí umožnit už jen tím, že firmy a lidi budou vědět, že ta možnost je a dá se využít, když bude třeba. Že je to sice mírnej opruz (tam a… Číst vice »
S tím bych si nebyl jistý. V současnosti je zcela běžné, že se do Prahy dojíždí každý den z Plzně, Pardubic, Hradce Králové, Tábora, Loun, Rakovníka … někde BUSmo … a pochopitelně naopak … S roční jízdenkou IN 100 přijde jedna jízda na pouhých 40 Kč při denním dojíždění. Levnější – i se ztrátou času (nicméně přečtete si noviny nebo dospíte) než shánění nového bytu, stěhování, tím spíše, když bydlíte ve svém … Srovnatelně z Čerčan do Prahy „denně do práce“ to t trvá (40 km) osobákem stejně jako R z Pardubic (104 km). Z Milovic – 40 km =… Číst vice »
Taky rád cestuju. Ale ne každej den do Prahy a zpátky, to je dost vopruz. V tom byl HomeOffice neskutečně lepší.
Co na těch našich VRT bude vlastně jezdit? Bude to jen pro jednotky tipu ICE, nebo tam bude moct jezdit třeba i railjet?
AFAIK počítaj s čímkoli tlakotěsným, co umí aspoň 200 km/h.
Z pocatku na VRT bude asi omezena rychlost, zvlaste pokud dopravci nebudou mit jednotky, u nas jsou jednotky Pendolino s max. 230km/h, totez railjety nebo nove tlakotesne vozy na 200km/h. Samozrejme i ICE z nemecka nemusi jezdit zrovna 300, ale tech 230…
Cilem jsou ale vysokorychlostni soupravy na planovanou 320km/h max. rychlost, ICE, TGV, Zefiro, AGV…
Tipuji , že jste myslel typ. Uvidíme co bude na trhu za pět deset let. Alstom nám klidně vyrobí jednotky.
Dobrý den,
co tak trasa Brno – Vídeň. Asi milion lidí ve spádové oblasti … Brno a Jižní Morava fakt nikoho nezajímá 🙂
Musíte počkat. Jako člověk původem z Liberce vám závidím.
„Musíte počkat“ tady na Moravě obvykle znamená, že se něčeho nedožiju. Snad aspoň děcka jo.
Kéž by se povedla alespoň Přerov Hranice. A bez nějakých francouzských sklonů 35°. A byla zde regulérní 4 kolejka. A vlak se tu táhne 120. Ale řekněme si to. Kdyby vyhrál volby Babiš. Věřím, že se to postaví. Jenže bohužel spíš to vypadá na plichtu. Lidi mají špatnou paměť. Dlouho se nevyvádělo a nekradlo. Chtějí nesmyslné změny. A ta pseudo v. ods, top, piráti. Ti odmítají dělat politiku. Koalice a kompromisy. A hlavní je Antibabiš. Tedy s ním nebudou chtít za každou cenu skládat koalici. A tito otvírači úst samozřejmě podle mě vrt nepostaví. A omezí výdaje. A tohle půjde..… Číst vice »
Proboha živýho, však ANO je na MD 8 let a za tu dobu nás stihli vzdálit v dopravě za západní Evropou víc než žádná jiná vláda. Nic horšího být nemůže. Leda byste byl masochista, to bych pak vaše preference chápal.
Už jste zapomněl na Bártu, Hřebíčku, Stanjuru a další modré straky?
Ne nezapomněli, zato vám se asi všechno pomíchalo dohromady. Tak si jen připomeňme, že Bártův podnikatelský projekt s názvem Věci veřejné se k moci dostal s hodně podobným programem a díky stejným voličům jako podobný projekt jiného podnikatele o pár let později. V obou případech ke škodě naší vlasti. Také si připomeňme, že Z. Stanjura byl ministrem dopravy pouhých 7 měsíců a během té doby (než vše ukončil pan Šlachta) odblokoval řadu důležitých staveb, které zaříznul Vít Bárta. Také vzpomeňme, jak se během posledních 8 let vlády nynější koalice rozevřely nůžky ve využívání evropských dotací k výstavbě dopravní infrastruktury mezi… Číst vice »
Chybí Vám tam ministři za ČSSD modrá strako.
Proč, když přípravy na VRT běží v maximálním tempu. A co nachystáte za 8 let..
Vzhledem ke skutečnosti, že když přišel ministr dopravy Ťok do funkce, tak se nic nestavělo ani nebylo nic v přípravě ( dálnice a železnice už vůbec ne). Přišlo přirozené období konjunktury (nikoliv Babišovou zásluhou), byly peníze, byly dotace a nebylo co stavět, protože nic nebylo připraveno.
Vezmeme li tedy v potaz skutečnost jak dlouho u nás trvá příprava liniové stavby (8 až 12 let),
tak Ťoka s Babišem budou asi muset blahořečit, protože je zázrak, že se vůbec něco staví.
🙂
Zkuste prosím příště psát své příspěvky střízlivý.
Z některých opojení se holt člověk dostává nepěkně dlouho, bohužel. 🙂
Proč, nikdo jiný Vám, VRT netlačí jako Babiš.
Až si člověk říká, kolik eFkovejch obrazů asi bude zdobit sídlo Spržele. Že by profikorupční hnutí něco užitečnýho tlačilo jen tak, bez náležitýho podojení je silně nepravděpodobný…
Vsadíme se?
Dáte si koblihu? Nebo radši dvě?
Ne díky. Radši rohlíky.
Tak ty zrovna došly. Mám však plný regál hebkého tousťáku. Tak co, berete?
Máro, co ty tu?
Určitě dokážeš vyjmenovat, co se ANO povedlo, a ne jen Andrejovy poetické myšlenky. 🙂
Pan Babiš se chystá celou svou pozornost zaměřit na srdnatou ochranu naší jedinečné české civilizace před hordami cizáckých migrantů (a jejich domácích zrádců-přisluhovačů), a tady někdo malicherně řeší nějaké koleje. Preference některých lidí fakt nechápu.
(Kdyby někdo nepochopil, je to ironie.)
Jj, Babiš postavil. Národní fotbalový stadión, rychlodráhu pro Sáblíkovou, krytou sjezdovku pro Ledeckou. 🤦🏻♂️
S tim omezovani vydaju mozna budete mit pravdu. Ale uz u toho zapominate, ze kdo tady poslednich par let vladne a kdo nadelal ten obrovskej dluh, opozice to opravdu nebyla, byl to vas oblibenec s profikorupcniho hnuti. Bohuzel pokud vyhraje opozice tak ta nepopularni opatreni s utahovanim opasku slizne za Babise a opet se nam tady v pristich volbach objevi dalsi „zachrance“ a pojedeme znova.
To me prave desi… jenze ty skrty budou muset prijit…
co za matroš berete?
Zatím se zvyšuje státní dluh na mandatorní výdaje ze sociálně důchodové kasicky . Polozka investice do vzdělání a infrastruktury už mnohem méné . Dotace do potravinarsko zemědělského komplexu nám budou komplikovat i ten přísun evropských peněz . Uvidíme
Přerov – Ostrava R za 45 minut se zastavením v Hranicích na Moravě není žádná tragedie ….
Jak dlouho bude v tom případě trvat Svinov – Přerov?
Se zřetelem k tomu, že tam nejsou žádné velehory, tak se svezete ještě ve čtyřicátých letech.
22. stoleti ……
obávám se, že začal seriál NIKDO VÁM NEDÁ TOLIK, KOLIK VÁM JÁ SLÚBÍM…
😀 Ňěni to prauda, prosim vás ….
Tato trať je na 200% potřeba a užitečná. Nicméně jsem naprosto v klidu podle toho, jak dlouho běží příprava (sliby i ta reálná) na úseku Brno-Přerov. 2025 je zcela a naprostá utopie. Bohužel.
Ano. 2045 je reálnější… 😀
Myslím si, že čím dřív, tím líp. Ono do
6-7 let sem směrem z Břeclavi na Ostravu přes Přerov začne jezdit velké množství nákladních vlaků navíc díky dokončení Koralmbahnu v Rakousku. Byla by to škoda, kdyby kvůli nedostačující kapacitě trati Přerov – Ostrava tento náklad byl přepravován po silnici.
Nejen Koramlbahn, ale taky nová trať do přístavu v Koperu. Plus úpravy sítě ve Slovinsku, aby se mohlo všude s 22,5 tuny na nápravu. Neměli by na Nábřeží otálet.
Tak ono se zase ale staví nová dálnice Přerov – Břeclav, takže bych byl v klidu. Už teď sjíždí u Otrokovic velké množství kamionů ve směru na Zlín a Napajedla. Po postavení dálnice tento objem určitě ještě stoupne.
To sice ano, ale z jistých důvodů by bylo lepší, kdyby to z přístavu do ČR (a opačně) vzal kontejnerový vlak na nějaké překladiště. A to překladiště mělo dálniční sjezd, nemuselo se na něj přes obytnou zástavbu jako v Horních Heršpicích, ideálně.
Nejen Koralmbahn a Koper, ale i tunel pod Semmeringem o hodně zvýší atraktivitu Jižní dráhy.
V ose Sever-Jih bych přihodil ještě koridor RailBaltika.
To je vsechno krasne, ale nakonec se vse zasekne na predavce vlaku do Polska.
Přerov – Ostrava-Svinov = 79 km. EuroCity tuto trasu urazí za 53 minut. To je cestovní rychlost necelých 90 km/h. Po vybudování VRT v tomto úseku se teda jízdní doba zkrátí na 38 minut, tedy cestovní rychlost asi 125 km/h. Podle mě na tomto úseku potenciál rychlost 320 km/h nebude využitý ani z poloviny. Jak je to možné? Mně to totiž přijde docela málo. Jak dlouho souprava pojede touto rychlostí? Jaké bude zrychlení a zpomalení souprav?
Místo kritiky bych ocenil spíš nějaké vysvětlení, děkuju. 🙂 Zanedbal jsem něco? Unikl mi jeden důležitý faktor?
Kde jste vzal Přerov-Svinov za 53 minut vlakem EuroCity? Já vidím 45 minut, v opačném směru 42 minut… po skončení rekonstrukce kolem Přerova možná ještě méně.
Těch 53 minut je R zastavující Hranice, Suchdol a Studénka.
Aha, máš pravdu. Pardon, moje chyba. 🙂 Díky za upozornění. Jen tak jsem prostě něco plácl do vyhledávače a kratší čas jsem asi přehlédl. 🙂
Jenže tam se píše vlaků z Prahy, které přes Přeroc nejezdí…
Ta trať je hlavně tak ucpaná, že se tam nevejdou v rozumném taktu ani Os a příměsto na ostravu po této trati prakticky nejezdí.
A právě to je dúvod, proč jsem skeptik s uvolněnou kapacitou pro nákladní dopravu. Očekávám spíš zkrácení taktu zastávkových osobákú.
To je nějaká blbost nebo je to počítané pro plazící se ICE…
A jak to teda vyšlo tobě?
Pokud celá trasa VRT Ova- Brno má trvát 35min (výhled) a Přerov je cca uprostřed. Tak by to mělo vycházet na cca 18-19min. Průměrná rychlost je asi 260km/hod. Při 320 by to měl ujet za 15min.
Maximální rychlosti pojede cca 11-12min (otázka zda maximalka nebude nižší). A cca 4-5min bude trvát rozjezd a zhruba stejně zástavovaní. Předpodkladám zástavení ve Svinově a v Přerově ….
Zastavovani vychazi cca na polovinu rozjezdu… zalezi na typu souprav, Zefiro a N700S maji uz zrychleni z 0 na 300 za 3min. a ujedou cca 12km…
Celkem tedy rozjezd na max a zastaveni vyjde odhadem na 5min. a max. 20km vzdalenost…
Ale vse se odviji od typu souprav a grafikonu…
Bral jsem to pro představu, zaleží na více faktorech. A ještě mě napada, zda nepočitají zástavku v hranicích.
Záleží na trakčním výkonu a hmotnosti vozidla, počtu hnacích náprav, tlaku na hnací nápravu a koeficientu adheze …
Mě vyšlo Olomouc – Svinov 30 minut, tj. průměrná rychlost 200 km/h…
ICE3 „International“ se na VRT rozjede „jen“ na 300 velmi obtížně a vesměs těch 300 jede tam, kde si „pomáhá“ jízdou po předchozím spádu … u nějakého „zastávkového“ VRT vlaku je 320 luxus.
30 let staré ICE 1 – pravda dost těžké – ale se dvěma hnacími „hlavami“ se na rychlost „jen“ 240 rozjížděla na úseku dlouhém 17 km … což je jako z Prosenice do Drahotuš ….
Jak psal už můj kolega ze ŽESNAD.CZ Jaroslav Tyle, je to projekt, který my považujeme za jeden z nejdůležitějších. Na Ostravu vedou pouze dvě použitelné koleje a Ferdinandka potřebuje totální rekonstrukci jako sůl. Tato VRT je jedna z mála, která má skutečně přínos a hlavu a patu.
Tak teď ještě jestli si uvědomujete, že bez toho, aby byla součástí „širšího systému RS“, by (ani) tato VRT nikdy nevznikla, ba ani nebyla „seriozně“ připravována…? Neboli je ve vašem zájmu být pro celý ten systém. 🙂
Nebojte se, Trvalý jízdní řád platný od 1.1.2042 vás v nákladní dopravě jedině podpoří.
Nebude se v něm totiž počítat s EC, IC, ani s SC.
Ani s vlaky do Mošnova na letiště.
Mezi Hranicemi a Svinovem neprojede za den víc než 8 párů Ex, 32 párů R, a 32 párů Os.
Z Olomouce do Hranic bude těch Os víc, ale ne víc než 49 párů denně.
A už se ptali Dětí země ? …Takže r.2054 je možná reálný..:D 😀
Kterou stavbu tratě kdy napadly Děti Země?
U Vody z Tetčic ale člověk nikdy neví.
Tak zrovna dnes jsem četl, jak Dětičky hází vidle do tzv. Všejanské spojky, která má být součástí rychlého spojení Prahy a Liberce.
Petice je dílem občanů Všejan, nikoliv DZ
Možná by se chtělo zeptat starostů a starostek v obcích, kolem kterých má VRT vést. SŽ (DC) to tlačí hodně na sílu.
Když se s nimi nejedná jako s partnery, ale s někým, kdo má držet hubu a krok, potom se nelze divit, že vznikají různá uskupení, které se budou snažit stavbě zamezit.
Nemůžu se dočkat, až to bude stát. Pro Ostravu to bude obrovská ekonomická vzpruha. A jestli se začne stavět už v roce 2025, bude to jen plus, to není za tak dlouho.
Slibem nezarmoutíš. Tyniště mělo být již tři roky přestavěné a co se stalo? Vynechla se jedna etapa, něco přeskočilo a není předěláno nic a davlší dva roky nebude a to byla jen rekonstrukce. Nové VRT to bude stejné jako dálnice 20let dohadování o pozemky a nic.
Zkrácení o 15 minut? Výsměch, kdyby jel vlak 160 tak se jizdní doba určitě zkrátí také.
Pokud by se nezdržoval Bezprávím a podobnými relikty (a těch 160 km/h jel v celé trase)…tak i to by stačilo…
Copak ekonomická…ale dopravní.
Podle mých propočtů pro rychlost 250 km/h bude jízdní doba expresů (přes Nymburk a HK) 1 hodina a 51 minut, rychlíkem (přes Kolín a Pardubice) cca. 2,5 hodiny.
„Může se otevřít uzávěra.“ Jelikož tam teď není, tak ji lze zřídit. A otevření uzávěry má spíše opačný efekt než její zřízení…
Proč….Proč….1)vedle stávajícího koridoru ? Na klasických kolejích? 2) Japonské rychlovlaky v roce 1964 = české v roce 2040 ? 3) Všichni kolem mají nakročeno na Maglev , přes 600 km/h, rozhodně mimoúrovňový. …proč.. . Za mne zbytečná investice
Všichni už dávno pochopili, že rychlá doprava = letecká doprava. Akorát pár železničních ultras si namlouvá že to tak není.
Brno – Ostrava letecky? Už dneska je to rychlejší po kolejích než se táhnout na letiště a z něj, což je vhodné započítat k letové době. Ruzyně ani Tuřany nejsou Tegel. Praha – Ostrava letecky? Než se z Prahy dostanete na letiště, tak je vlak skoro v Pardubicích a než letadlo vzlétne, tak v Chocni. A bude někde v Brodku, když letadlo půjde na přistání. Než se dostanete od letadla do Ostravy, tak … s tou VRT přijedete na Svinov zároveň. Jo s vlastním letadlem je to jiná cenová kategorie. Obzvlášť, když můžete přistávat i na travnatých letištích, mnohem blíže… Číst vice »
doplnění: Ruzyně, Mošnov ani Tuřany nejsou Tegel.
Tegel už také není.
To vím, byl moc ve městě.
Jenže relace Brno – Ostrava Vám tu VRT neuživí. Potřebujete, aby po té trati zároveň jezdili lidi z Varšavy do Vídně. A tam nemá VRT proti letadlu šanci ani rychlostí ani cenou.
Relace varšava vídeň zaplní vlaky solidně už teď. Se zrychlením o ni nemám obavy.
A co Brno-Olomouc, Brno-Zlín? To je vlakem úplná katastrofa.
A není to právě naopak? Silnější kratší dojížďka plus slabší dálkový tranzit? Jo, staví se to teď podle Vámi uvedeného předpokladu („klidně ať to staví v polích“), ale zkušenosti odjinud by měly být také vzaty v potaz.
Podívejte se na pracovní návrh linek: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/zajimavosti
I linka Polsko – Ostrava – Brno – Slovensko/Rakousko tam je.
Myslím si, že z Krakowa do Vídně/Bratislavy/Budapešti má VRT šanci oproti letadlu. Varšava už třeba ne, ale i tam se klientela najde.
Stačí zranit letecky benzin. A pozor, skoro cely svět k tomu má již velmi blizko
Zranit? Kdo ho pak bude kurýrovat? ☺
Aniz bych nejak rozporoval nesmyslnost vnitrostatnich letu v ramci nasi male republicicky, vzdy me fascinuje ta predstava, ze bezny clovek zrejme bydli na nadrazi, protoze na letiste se musi nejak (a vetsinou hrozne dlouho) “dotahnout”, kdezto na nadrazi se proste objevi a rovnou jede.
A co odbavovací doba +1 hodina? Vy snad chodíte na vlak hodinu předem?
Hmm, tak konkrétní příklad – v Praze ze sídliště na severu, kde bydlím, jedu na letiště V. H. 1 hod. 10 min., na Hlavní nádraží 30 min, na Masaryčku stejně, na Holešovice 20 min. Ze Zahradního města na druhé straně Prahy, kde pracuji, jedu na letiště 1 hod., na hlavňák 30 min. A tak podobně… I jen z Prahy 6, z níž je letiště nejblíž, odhaduji že sotva polovina obyvatel se dostane na letiště stejně rychle nebo dřív, jak na hlavňák. A to nemluvím o tom, jak dlouho trvá security kontrola a odbavení, nehledě na to, že vlak jede v… Číst vice »
Do ciziny se už doporučují s ohledem na Covid 3 hodiny, takže vlakem do Vídně to vyjde v podstatě stejně rychle ….
Vzhledem k tomu, že nádraží bývají většinou v centru, případně ve větších městech jich je i víc, takže je na výběr, a letiště na kraji města, v průměru to lidi maj na letiště o poznání dál. Jak na fyzickou vzdálenost, tak zejména na dobu dojezdu. Celkem často je i hlavní nádraží výchozí bod vlaků na letiště. Samozřejmě se najdou výjimky, lidi, kteří to mají blíž nebo stejně na letiště, ale nebývá jich moc. A to máme v Praze nebo Brně letiště v podstatě ještě ve městě, byť na kraji. V jiných městech to na letiště bývá z okraje města ještě… Číst vice »
Souhlas. Mám osobní zkušenost s letem Ryan Air z Dublinu do „Paříže“, kdy cílovým letištěm bylo Beauvais (uvedeno jako: Paris – Beauvais), vzdálené cca 100km od Paříže. Zpáteční letenka za €49,90 + poplatky „za cokoli“ snad včetně úsměvu + dvakrát bus za €25,- do/z Paříže (celkem cca €130,- / os) + několik hodin na cestě navíc = ano, jsem idiot, který měl za celkových €110,- letět na CDG a měl bych klid.
Berte to tak, že máte poučení pro příště a podruhé takovou botu už neuděláte. Jen Idiot by to opakoval potřetí, počtvrté…
A zkuste to z východního okraje Prahy (Klánovice, Újezd nad Lesy, Jiří město) na Ruzyň …. MHD cca 2 hodiny s několika přestupy to už je jednodušší z Klánovic jet na zastávkový R do Ostravy do Kolína / Pardubic ….
Z Thákurovy do Smíchova je to 26 minut(linka 20), na hlavní nádraží 23 minut (linka 26)
Ostrava je vzorný příklad. Nádráží máte ve Svinově – krasně HMD z Poruby cca 15-20, pokud to není okraj. Pak je Hlavák – z centra 15-20min HMD. Ostatní časti jsou na tom huře. Letiště je 25km od centra. Sice tam jezdí vlak, bus, ale zkus te si najít odlety a příjezdy a najednou nečekáte 1hod před odletem, ale klidně 1,5h. Pokud vyrazite z poruby. Tak HMD 20min + přestup 5min + 25min vlak + 1,5h čekaní a vlzet. Vlakem to mate 20min HMD + přestup 5min a za 2 hodiny jste pendolinem v Pardubicích. Ikdyby vlak i odlet vyšel stačí… Číst vice »
Vemte hlavní nádraží (v Ově Svinov) z jeho středu nakreslete kruh o polomeru 2 km. To je cca 15-20 minut jízdy MHD. Pak udělejte druhý, o poloměru 1 km. To je asi 15 minut pěšky (pro někoho pod 10).
A pak to zopakujte se středem v terminálu letiště. Schválně, jakou část města dostenete do těch kruhů.
A z toho se vychází. Lístek na vlak se dá koupit v tramvaji. Teda aspoň doufám, mám to ověřeno jenom v šalině.
no, nedokážu si představit, že je politicky průchodný souběh elektrizace IAD a pokračujícího létání až do zblbnutí….
Jojo, je to s tím létáním takový nahnutý…
Elektromobilem z Prahy do Paříže nebo Madridu? Tak tady to má letadlo opravdu hodně nahnuté…
Čím to chcete létat? Ideálně nějaký vyřazený Boeing pro minimálně 400 lidí. Než vzletí bude přistávat?
Asi.
Já bych ale raději létal v panoramatickém expresu. Praha – Olomouc 1h 21 min…
Ano, tomu se říká „let ve výši nula“.
V hladině nula. 😉
Fajn. Dojeďte odjinud než z „Prahy“ 6 na ruzyňské letiště, projděte si tamějšími trampotami se zavazadly (a hlavně jejich obsahem), a najděte si letadlo do Ostravy.
Mohu vám garantovat, že než to letadlo vzlétne, byl by normální člověk ve vlaku nejméně v Ústí nad Orlicí.
Pan náměstek Unucka (MSK) mi popisoval, jak je pro občany MSK vhodné / výhodné, aby kraj jako ZDO dotoval leteckou linku Mošnov – Vídeň ….
Než se cestující dostane do Mošnova, tak je vlakem EC do Vídně už v Přerově, než ho odbaví (security), tak je v Břeclavi, než letadlo doletí na Schwechat je v centru Vídně … a nyní třeba hodinka navíc na „covidkontrol“ a v době příletu na Schwechat se už jedná s obchodním partnerem nebo jste ve vybraném muzeu či vánočním trhu …
Kritici by si měli uvědomit, že mezi prahou a Ostravou jsou dvě úzká hrdla. Jedno je Chocně do České Třebové, kde se dvě dvojkolejné trati ládují na jedinou. A druhé takové z Přerova do Hranic.
Přičemž to zpropadené Bezpráví se dá po území ČR objet po dvojkolejné trati s elektrickou mašinou přes Vysočinu. Přerov – Hranice se dá objet jedině po jednokolejkách, nebo až přes Slovensko.
A jestli chcete dostat tranzitní náklad z kamionů na vlak, tak nezbyde než přistavět další dvě koleje, kam se uklidí současné EC/IC, aby po kolejích s Vmax 100-120 mohly pádit nákladní vlaky.
Skoro…
Protože v obou úzkých hrdlech neprojede 100 párů dálkoviny jako dnes, ale jen 40, tak to zas tak horké nebude…
1. Choceň – Třebová 16 párů R, 16 párů Os; ale někde v tomto úseku napojení smíšené VRT od Hr. Kr. s 8 páry Ex denně
2. Přerov – Hranice 8 párů Ex, 32 párů R (R8 a rychlíky Praha – Návsí), 49 párů Os (Olomouc – Hranice) / 16 párů Os (Hranice – Návsí)
a to je máte údaje z kterého roku? já jen že teď probíhá výluka a Blava+Vídeň jezdí přes Havlbrod
Počítal jsem podle GVD, kolik je to mezi Prahou a Kolínem…
Ono se to nezdá, ale to máte Ex1, Ex2, Ex3, R9, R18, R19, Jančuráka, Leoška…
Jo, plány jednoho sociopata, který se neštítí vyhladit většinu obyvatel, aby tolik vlaků nebylo potřeba.
Ono těch vlaků bude nominálně méně, ale budou delší.
Provozní interval 3 minuty na 3AB = 20 vlaků za hodinu – předpoklad jedou stejnou rychlostí, prostorový oddíl je dlouhý 1 000 metrů. Když oddíl prodloužíte s ohledem na zábrzdnou vzdálenost pro V=160, tak prodloužíte následné mezidobí … řešením je 4AB s poloviční délkou prostorového oddílu = zábrzdná vzdálenost je rozdělena na dva oddíly, ale zkrátíte následné mezidobí…. Metro „C“ – krátké prostorové oddíly, V=80, ZZ homologováno na provozní interval 90 sekund (1,5 minuty) – naposledy používáno v létě 1985 při „poslední“ spartakiádě. Jistě si pamatujete …. na zhlavích ve stanici „rychlé“ štíhlé výhybky (např. jako Poříčany na 120) mezi… Číst vice »
„Viníkem“ úzkého hrdla je jistý Jan Perner, který tak „blbě“ trasoval trať – na další tunel asi neměl peníze; ty peníze nebyly ani za Protektorátu, kdy byl původní tunel snesen, ani za „socialistického ideálu“, nejsou ani dnes a odborníci z geologické komunity si nejsou jistí tím, co by ražba tunelu v pískovci obnášela … tunel Dražkovice a tunel Mosty u Jablunkova / propady při ražbě tunelu Blanka vedou k velké míře „předběžné opatrnosti“ ….
Podobně se sice uvažuje s tunelem do Berouna „vápencovým“ územím, ale nikdo neví, co matka Příroda / stvořitel světa (Bůh) v té oblasti „napáchali“ ….
prosím o informaci, kolik těch maglevů už kde stojí a také o informaci, kde němci, rakušané, poláci a slováci ten maglev plánují.
Kde „všude okolo“ mají „všichni“ nakročeno na Maglev? Když pominu Polsko
a SK, tak aspoň dejte odkaz na přípravu maglevu v AT a DE.
Myslím, že jen plácáte.
Máglev je neekonomicky , zatím opravdu vyhrává styk kolo-kolej .
Už to začíná, blíží se podzimní volby, a tak politici naslibuji hory doly, je to tak pokaždé,hlavně ty nereálné termíny
A SŽ je která politická strana?
ANO
Dříve ČSSD, nyní ANO. Uvidíme co po volbách…
Opravdu chtějí 2025 kopnout do země? A co na to Děti země?
Co děti, mají si kde hrát? (https://youtu.be/AsXnPTygiKY)
Ne, ale budou mít. Okolo Javorů u Děčína jsou Krušné Hory, a okolo Malšovic u Vsetína jsou hory taky…a příroda…
Mohli by se pochlapit a vyřídit si věci už během EIA a DÚR a následně už neotravovat. A ne že se ozvou po zahájení stavby s požadavkem na změnu. Poslední věta platí i pro SprŽel.
Ale to je přece ověřená taktika těch ekoteroristů.
Není to tak, že se ozvou, až když se to milostivě dozvědí? To by mi přišlo celkem přirozené…
Většina diskutujících se opět dává nesmyslné komentáře, na které je škoda reagovat individuálně. Trať bude sice trasována na 320 km/h, ale v první fázi bude pochopitelně využívána konvenčními soupravami rychlostí 200 km/h. Proto bude zkrácení „pouze“ o 15 minut. Při využití rychlosti 320 km/h bychom byli u daleko větších časových úspor. To samozřejmě nastane později, po celkovém dobudování VRT v celé délce.
A nestálo by za to tedy po tu (dlouhou) dobu tam i na něčem ušetřit? Protože ten „mezistav“ potrvá 20 let než to bude mít smysl provozovat na víc jak 200 (kolejnice a svršek na 200, údržba jako na konvenční trati). A po 20 let při „generálce“ to tam osadit na 320 a ne na 200.
Jenže únosnost, osovou vzdálenost atd. musíte udělat rovnou, nebo to pak celé přestavět.
Jo jasně, ta rekolaudace za těch 20 let bude jistě legrace, zejména hlukové limity po takové době nebudou ale vůbec žádný za zmínku stojící problém… :-)))
Už teď po trati jezdí pendolina, které umí 230, taurusy, které umí 230, čd má objednaná vozidla na 230, takže 23é se tam může jezdit prakticky hned. Ta trať se postaví a bude s údržbou sloužit i víc než sto let, nejsme tak bohatí, abychom to mohli za 20 let prakticky celé přestavět.
Za 20-25 roků se ty ty pražce i kolejnice budou měnit tak jako tak. A bude ideální, když na to nebude potřeba víc papírování než obyčejné ohlášení stavby – údržba beze změny rozměrů a záborů.
Předělávat kvůli tomu zářezy je předražený nesmysl. Nedejbože rozšiřovat násypy, to může skončit sesuvem násypu. Na mostech se neušetří.
řeč byla právě o těch pražcích a kolejnicích, zbytek si nějak lidi domysleli i když to tam nebylo… Protože právě proto, že se za 20 let budou měnit, tak jestli nemá smysl tam dát UIC200 a ne VRT320…
To asi podle toho, jak tyhle pražce jediný český „na SŽ certifikovaný“ dodavatel pražců nacení.
Nebyli schopní postavit koridory a už by chtěli stavět VRT? Ať raději nestaví nic!
Co chcete nebo nechcete nikoho nezajíma.
Tak to by jste měl začít jezdit nejspíše na koni. Případně volský povoz. A žádné silnice pěkně polní, vozové a tomu podobné cesty.
Tož císařské silnice jsou tu už víc jak 400 let.
Obdivuju lidí, kteří dokáží žít ve svém vakuu a dokážou úplně ignorovat svět kolem sebe.
Tak se odstěhujte do Západní Sahary.
Tam kolem vás nebude na kilometry daleko nic jiného než písek.☺
Myslite Maroko, to uz VRT ma…
no, místy nějaké to minové pole
2025? Proč tak brzo?
protože v tu dobu už nebude ve funkci nikdo z těch co to teď slibují.
a ti co slibují budou řvát, že kdyby tam zůstali tak to je už hotovo a s předstihem.
Opravdu se těch 15 minut za ty šílené peníze vyplatí? 😮
Ano. Ono je to totiž součástí celku.
Jestli je ten souběžnej koridor opravdu přetíženej, tak by se tam musela stavět další trať tak jako tak. A rozdíl mezi novou VRT a novou rozumně rychlou konvenční tratí zas tak šílený peníze být nemusí.
Koridor je přetíženej, protože ho přetěžujou EC, IC, SC,…soukromníci…
Čd tam zavazí s osobákama ..
a jančura s rychlíky
A Leoš s tramvajema.
😀
Takže kdo tam vlastně nezavazí?
Snad jen HSH (Hekurudha Shqiptare) – protože tam nejezdí? 🙂
Ani Stena Lines, to jsou trajekty.
A všechna Carga s náklady ….aby byl výčet úplný ….
Přesně tohle jsem čekal, evergreen zdejších diskuzí. Konkrétně 2 typy nářků:
1) Kvůli pár minutami se to nevyplatí
2) Co na tom bude jezdit?
Tak, kdo si zanaříká dle bodu 2? 🙂
Pokud jsou pro Vás relevantní argumenty nářky tak mám pro Vás špatnou zprávu: Žádná VRT se u nás stavět nebude. Tohle jsou jenom předvolební sliby, které nikdo nemyslí ani v nejmenším vážně.
Tento projekt velmi významně pomůže i nákladní dopravě, které se na přetížené Ferdinandce uvolní kapacita pro další růst převedením dálkové osobní na VRT. Takže tato VRT se skutečně vyplatí.
Ty 3 vlaky za hodinu zachrání kapacitu na ferdinandce?
Ano, protože 3 vlaky / hod s 15 až 20 minutovým rozestupem způsobují poskakování nákladní dopravy (předjíždění rychlejšími Ex vlaky), vyšší energetickou náročnost kvůli opakovaným rozjezdům a tedy její mizernou konkurenceschopnost proti plynulé silniční nákladní dopravě.
Plus jde u těch tří (respektive dvou, jeden plánujou přes Olomouc po stávající trase) jen o relaci Ostrava-Praha, další vlaky, které by tam mohly být převedený, budou Ostrava-Brno, z Polska do Rakouska, atd. Aby ta trať byla výhradně pro vlaky Praha-Ostrava je samozřejmě nesmysl.
Z Ostravy do Prahy přes Brno nikdo nepojede, dokud nebude VRT hotová v celé délce. Takže po dostavění na tuto VRT múžete reálně přesunout ty vlaky, které mezi Ostravou a Přerovem nikde nestaví. Pokud vznikne nová vrstva expresú na Brno, tak asi zcela nenahradí stávající rychlíky a tyto v nějaké formě zústanou a budou dále konzumovat kapacitu. Pokud by propojky umožňovali zajíždět z VRT do Hranic, pak na ni múžete přesunou i rychlíkovou vrstvu, ale pak je otázka jestli se taková trať dá ještě nazývat VRT.
Nikoliv. Podívejte se na openrailwaymap či stavby.szdc, uvidíte odbočku na Hranice – tj. všechny ne-zastávkové vlaky lze v úseku Přerov-Hranice převést na novou trať.
Neni problem vest vlaky 300km/h a sjizdet pri 160-200km/h na konvencni trat…
No jasně a koupit si Ferari taky není problém. Ty soupravy na 300km/h něco stojí a zastavovat s něma v Hranicích je naprostá utopie lidí, co si myslí, že na železnici nefungují fyzikální zákony a je tam všechno skoro zadarmo.
To co jste napsal nedava smysl… cim na VRT chcete v budoucnu jezdit? Klasickymi vagony na 200? a odbocky stavet na 60m/h… to pardon, ale to pak neni VRT…
Zcela opomíjíte jeden fakt – peníze. Souprava na 300km/h je na ujetý km dražší než souprava na 200km/h. Pokud vám taková souprava bude sjíždět na konvenční trať co 20-30km, tak těch 300km/h skoro vúbec nepojede. Ve výsledku pojede rychlík Přerov-Ostrava o 5minut rychleji za 2x vyšší cenu.
Neopomijim zadny fakt, podle me nezapocitavate usporu v case na obratech souprav, pac jich pri vyssich rychlostech na stejny interval potrebujete mene. Zadny vlak nebude z VRT sjizdet co 20-30km, ale pojede delsi usek napr. 100-150km po vrt a pak dal po konvencni trati… Neco jineho jsou zastavky, ktere mohou byt i po kratkych vzdalenostech, ale na odbocnych kolejich, aby neblokovali prujezd expresni soupravy, vlak hlavni trat uvolni za par minut, i pod 2min. z 300 na 0 km/h… Taktez odbocky se stavy s vysokorychlostnimi vyhybkami, primy smer v plne rychlosti, rychlost do odbocky 160km/h, existuji i na 200km/h do… Číst vice »
Větší problém mi přijdou pomalé osobní zastávkové vlaky, které na staré trati zústanou. A dost se obávám, že uvolněná kapacita nepřejde zcela pro nákladní dopravu, ale částečně ji zaplní nové osobní vlaky (od těch nejpomalejších přes zrychlené až po spěšné). Dokud je kapacita trati pro objednatele fakticky zadarmo, nebude využita efektivně.
Zrychlené a spěšné vlaky mají podobnou cestovní rychlost jako nákladní vlaky, takže nijak neškodí a osobáky tam pojedou po půlhodině až hodině a to se dá akceptovat.
Ale jo kdyby se chtělo tak by to šlo. Jenom mám obavy že to zrovna takhle nedopadne. A to se ani nebavím o tom, kde stát vezme peníze na udržbu těch nových VRT. Moc velká ochota rušit zbytné lokálky tu není a zrovna nákladní doprava se i v minulosti ukázala jako nejsnadnější oběť.
Náklad jedoucí 120 ujede zastávkovému osobáku na 160 ….
To jo, ale je otázka jestli to bude stačit, u dálnic v USA se stává že vyřešíte problém s kapacitou na jednom fleku a zácpa se posune o míli dál… Jedno jestli by to způsobilo přetížení Ostravska, nebo potom z Přerova na Břeclav. (Ale pokud bude trať z Brna do Přerova a pak eventuálně „Jantarové spojení“ někde trochu víc bokem, tak by to nevadilo.
Jestli ono to nemá tak náhodou odvést část dopravy z totálně přetíženého koridoru? Nebo jak byste navrhoval to řešit?
Škoda, že není VRT trasovaná spíše přes Olomouc než přes Přerov. Ale tam by byl asi problém s průchodností územím.
Proč?
Ze Zábřehu do Olomouce je to podle pravítka a z Přerova by to taková hrůza být neměla…
Jenže mimo CDP v Přerově chcípl pes a Olomouc je jedno z největších měst v republice. Bohužel myšlení ohledně tratí je stále v ČR na úrovni 19. století, nikoliv podle potřeb cestujících. V zahraničí se budují tunely a mosty několik desítek kilometrů, u nás př stavbě VRT vynecháme jedno z největších sídel, protože Přerov.
Pan Jančura navrhuje VRT na rychlost 350 km/h. SŽ ve spolupráci se Sudop počítá s rychlostí 200 – 320 km/h.
Liberec je ještě větší, než Olomouc a jakou máme infrastrukturu? Děsnou.
Liberec má oproti Olomouci tu nevýhodu, že leží bokem. Samostatně se do měst jako Olomouc, Liberec, Pardubice… nevyplatí budovat VRT, ale když to vede kolem, tak už je lepší to tam zavést.
VRT je jedna věc, ta se do Liberce opravdu těžko někdy vyplatí, ale to, že LIberec nemá prakticky žádný použitelný vlakový spojení je velká ostuda Spržele.
Celkem to zapadá do nové strategie stanic v polích. Přerov u Olomouce aspoň není jen pole…
Co třeba Litovelské pomoraví ? Zabetonujeme?
Ne, proč?
Tam jsou „problémové“ v CHKO dva oblouky (co tam medical_examiner
zlomil pravítko 🙂 ) mezi Moravičanama a Červenkou.
Normálně by se trať přeložila dovnitř oblouku (vyjmou se pozemky z CHKO) a opuštěné těleso by se sneslo (pozemky se vloží do CHKO) a zpět zalesnilo. Jak si myslíte, že to tam jinak stavěl Perner? Vlastně ten to CHKO tam neměl.
Perner na Moravě nic nestavěl. Byl šéfem úseku z Pardubic do Prahy. Není zřejmé, že šéfové (dnes by se řeklo ředitelé nebo generální ředitelé) byli u trasování a výkupech pozemků …
A to by mne zrovna take zajímalo. Proč to nevede souvislé vedle např D35? Když tedy budou chtít z Olomouce a okolí jet po vrt do Prahy, tak budou muset připojem do Přerova???
To znamená že více vlaku za hodinu jeszdit nemůže?
Podle mě by mělo být tak 12 co by mohlo maximálně jezdit
Spíš bych tipnul, že víc se nevyplatí. A je to pro relaci Praha-Ostrava, můžou tam být další na trase Polsko-Ostrava-Brno-Vídeň a podobně…
Může. Nex.
Shinkansen mezi Tokyem a Kyotem ma az 3min. interval a rychlost vlaku je 270km/h ve trech vrstvach, Nozomi (express, nikde nestavi), Hikari, (stavi ve vybranych mestech) a Kodama (zastavkovy, stavi vsude)… Nicmene odjezdy vlaku jsou pocitany na vteriny a zastavky maji casto prujezdne koleje.
Vsechno jde, kdyz se chce…
A to nejsou zrovna vlaky s nejak extra velkym zrychlenim, zato umoznuji naklapeni 1° v obloucich. Mj. trat je stavena tak, ze vlaky jsou v cele delce nizkopodlazni, velmi casto nad terenem (na pilirich) a v tunelech.
https://www.youtube.com/watch?v=t958Mk05814
Řekl bych, že všechny zastávky tam maj nástupiště mimo hlavní koleje (co se po nich jezdí víc jak 200 km/h – teda u nás), a u nás tomu bude taky tak.
A s tou nízkopodlažností je to sporné, protože z pohledu kontinentální Evropy mají vysoká nástupiště a tím pádem nastupujete ve výšce podlahy vlaku. Neviděl jsem patrový Shinkanzen – ale je možné, že existuje, nevím.
Prostupnost krajiny v Japonsku je výborná, na to si SŽ bude muset dát taky velký pozor.
Japonsko jako vzor v nějakých řešeních si myslím, že se brát může.
Vsechny zastavky nejsou mimo hlavni koleje, ale vetsinou to tak je, a ano maji vysoka nastupiste, postavili oddeleny system… v Evrope to nebude realne… Patrovy shinkansen existuje – serie E4… na nejzatizenejsi a nejstarsi trati, ale nejezdi… Prostupnost krajiny moc dobra neni, Japonsko je hornata zeme, ale trate netvori barieru,… ale s tunely to umi,… SZ by mela hlavne myslet na to, aby tratemi pokryla velkou cast uzemi CR i za cenu slozitejsiho vedeni v terenu, aby neprichazela o cestujici z navazne dopravy… Japonsko nelze uplne brat jako priklad, ale maji spustu reseni, ktere lze prevzit a aplikovat u nas,… Číst vice »
Podle obrázků jsou v E4 schody z nástupní plošiny dolů i nahoru. Ale že chtějí zvyšovat kapacitu, tak se tomu dvoupatru nedivím.
SŽ si myslet na pokrytí může jak chce (viz její stránky o VRT), protlačit množství stejně musí přes politiky, respektive kolik jim ekonomika pustí peněz.
Ale dle návrhu SŽ si myslím, že pokrytí je slušné, jen by to asi chtělo ještě nějakou VRT větvi (Praha – ) Beroun – Plzeň ( – Německo).
Ano, mate pravvu, ze v E4 jsou schody, jen par mist je v urovni nastupiste…
https://www.youtube.com/watch?v=JRdrJQI5dZM
To pokryti dost zhorsil presun VRT Praha-Brno severni trasou, kde pokuryti uz zajistuje planovana VRT na Hradec/Vratislav a Pardubice, odrizlo to trat na C.Budejovice…
A ano, ta trat na Nemecko pres Plzen znacne chybi, tim jsou odriznuty i Zapadni Cechy…
Ostatni pokryti je opravdu slusne… A nerad bych zapomel na trat Praha-MB-Liberec…
Většina tratí vedených na estakádách nad krajinou (rýžová a podobná pole), minimální požadavky na výkupy pozemků – zábor pro pilíře, nekříží se s pozemní infrastrukturou = vše je „nadjeto“ ….
Když jsem s tím naposled jel tak odpoledne jezdily z Tokio odpoledne 17-19 hod v 00. 04. 10. 14 a mistenky nebyly třeba. Chtěl jsem jet kachnu [700] a tak jsem ji ukázal při prodeji jízdenek a dali mi lístek na ni. Ta jezdila těch 00. 10. 20. Až skončí Covid tak mám v plánu to zaletet. ukázat detem jako budoucí sptoSen ČR vesRus 50 let realita . Jeep jsem tím naposled před 10 lety
Bavím se o propustnosti trato
Bruntál a Krnov naprosto odstřiženi… Do Opavy kdyby to aspoň dali a ne no nějakého Frýdku Místku 🙏
Taky na ně dojde.
Ale až ve čtyřicátých letech.
Až do Moravského Berouna to nebude nic moc. Z Mor. Berouna do Bruntálu to už bude lepší, a ze Cvilína do Jaktaře bude 160 km/h.
Při té příležitosti bude ale zdvoukolejnění a elektrifikace.
Spojeno to ale bude se spojením R12 a R27, tedy do relace Brno – Nezamyslice – Prostějov – Olomouc hl.n. – Moravský Beroun – Valšov – Bruntál – Krnov – Opava.
Předběžně je počítáno buď s ABmz + Bbdgmee + Bdpee + Bdpee, nebo Aee + Bee + Bpee + Bpee
VRT přes Bruntál? To snad ne. Do Frýdku Místku to má zajíždět po normální trati, která se bude předělávat především pro Ostravské příměsto a povedou tam dráty, nebude se muset přepřahat. Dělalo by se to vez ohledu na VRT.
Do Opavy dneska jezdí Jančura. Už tam vedou dráty, tak se nemusí přepřahat. Možná těch přímých vlaků přibude.
Do Opavy s jednokolejkou toho spíš moc nepřibude, bohužel. Přitom až bude poddráty i frýdek místek, tak by to bylo ideální, kdyby existovaly i spoje opava frýdek přes svinov a vítkovice (nebo zatím nepostavený zábřeh)
Drátizace do Frenštátu, ale na zbytek v ZLK se zapomnělo …
Co to je za výmysl do Frýdku Místku a Havířova? To už rovnou může jet do Karviné nebo Opavy…
V Havířově je více obyvatel
Hlavně je tam obrovský úbytek obyvatel (1000 ročně), to nikde jinde není, takže do budoucna celkem malé běžné město
Třeba bude VRT městotvorná 🙂
Oni/my jsme se přestěhovali jen do okolních obcí. Nikdo nechce bydlet v Bakalových bytech. Městské jsou obsazené. Osobní vlastnictví či družstvo těch moc není… Oddělila se i Horni Suchá třeba. Ale spádově jsme stále okolo 100 tisíc s okolními obcemi. Město Havířov ma teď cca 70 obyvatel…. Co se týká vlaků tak pod nás obrazně řečeno spadá i Orlová. Přímý bus z Orlové projíždí přes terminál v četném intervalu. Orlová má tuším 35 tisíc obyvatel cca… Z větších obcí zmíním třeba Těrlicko. Ale nádraží je využíváno také třeba Šenovem či Petřvaldem. Než se kodrcat na Hlavní do Ovy s přestupy.… Číst vice »
Do Opavy má zase spád Krnov a Bruntál, což je nějakých 40 000 obyvatel plus samotná Opava 55 000 takže to opravdu význam má
Spádovost Bruntálu do Opavy bych prosil blíže vysvětlit.
😀 v takovém měřítku(vzdálenostech) je Havířov spádová oblast pro Ostravsko (OVA,F-M, ČT,Karviná,Orlová)
A ještě později docela obyčejná vesnice…
Frýdek Místek má méně jak Opava ještě k tomu a podobně jak Karviná
To ano…v roce 1900 měla Opava cca. 35 000 obyvatel…
Coby ne, jednotky s Vmax okolo 200 km/h můžou jak na VRT, tak stávající tratě.
Tak ono to může jet kamkoliv kam píšete, tady jde asi o nutnost to netočit přímo v Ostravě hl.n., protože tam asi bude nouze o koleje, kde by tyto jednotky mohly chvíli stát.
Ne, prostě ne.
Šukafonem za 10 hodin
To tvoje NE si chceš nějakým způsobem prosadit?
Velice dobrá zpráva.