VRT do Brna vychází výrazně lépe v severní variantě, na centrum Prahy se ale napojí i od jihu
Nová vysokorychlostní trať do Granady. Foto: Adif
Správa železniční dopravní cesty obdržela výstup z I. etapy zpracování studie proveditelnost k vysokorychlostní trati Praha – Brno. A u
Já mám s VRT dost výhrad: 1. Dosavadní studie pracují výhradně s pořizovacími náklady, nikoli s náklady celého životního cyklu. 2. Nikde se nepíše a nehovoří o nákladech na zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu v situaci, kdy se stále kradou kabely a ničí elektronické prvky, o sabotáži raději ani nemluvě. 3. Globální světová finační krize se blíží, zadruženost západu roste, u nás se jen s obtížemi drží jen nedávno zahájený oddlužovací proces. 4. Rostoucí míra elektronizace, zejména řízení vozidel, je bezpečností problém, což souvisí s moderními ZabZ. 5. Každá nehoda ve vyšší rychlosti znamená násobné riziko ohrožení zdraví a životů… Číst vice »
Kdyby alespon severni varianta sla kolem Kutne Hory, Caslavi a Kolina, ale ta fakt nikde na nic nenavazuje, aby pomohla regionu… jakou efektivitu ta trat bude mit?
Za me osobne mi prijde spis, mnohem lepsi varianta zelena Pha-Bene-Vlasim (V7), cervena Vlasim-Brod-Jihlava-Merin (H4), zelena/modra Merin-Brno (V7/Sx)…
Nechce se mi věřit, že severní trať při započtení nové trati z Prahy do Benešova vychází levněji. Problém vidím v tom, že nová trať mohla obsloužit nová sídla (Vlašim, Humpolec a hlavně Jihlava), kdežto severní pouze kopíruje stávající trať, kde nová není potřeba. A pokud myslí vážně, že severní varianta mine krajské město Jihlava, tak to ani nemusí dělat. Doufám, že na Vysočině budou protestovat.
Na VRTce zastávky Vlašim a Humpolec? Kolik těch Hliníků se do toho Humpolce denně stěhuje, aby se zastávka vyplatila?
By jste se divil, kolik autobusů z těchto měst jezdí do Prahy. A jsou plné. A podívejte se, jak jezdí rychlovlaky např. V Číně. staví v každé prdeli. Samozřejmě ne všechny.
Ono teda čínská prdel je něco jiného než česká prdel světa :-), ale jinak souhlas. Proklad zastavujících a expresních rychlovlaků je běžný model.
Nová páteřní VRT může obsloužit kde co, ale ne tím, že půjde přes tamní stávající nádraží a bude tam zastavovat. To by pak nebyla VRT.
A pani hovorkyňa, čo si predstavujete pod takým slovom „prímestský“?
Mám tomu rozumět tak, že studie tvrdí, že při severní variantě je potřeba 4kolejná novostavba VRT Běchovice – odbočka u Poříčan, při jižní variantě 4kolejná novostavba VRT v úseku Zahradní Město – Benešov? Potom chápu, že severní varianta má mnohem nižší IN…
Řečí rychlosti výstavby nejdůležitější silnice D0 bude VRT hotová v roce 2050 z poloviny. 🙂
Myslim, ze jste docela optimista, tou dobou se dle planu bude pomalu dokoncovat VRT do Drazdan, nesazel bych na to, ze 2 podobne megalomanske projekty pobezi zaroven.
odb. Pazovice..Panebože,to si ty inteligenti ani nedokážou přečíst, jak se ta vesnice skutečně jmenuje?…
Nemůžu si pomoct, ale u severní varianty mi chybí napojení Jihlavy. Podle mne by byla velká škoda Jihlavu ignorovat a VRT bez připojení nechat jen o pár km minout krajské město… Taková relace Brno-Jihlava-České Budějovice by pak mohla být výrazně rychlejší než dnes. (přeci jen rychlosti nad 40kmh nejsou zdraví škodlivé – jak se před 200 lety někteří lidé obávali… tak proč na Brno-ČB trošku nezrychlit …. 🙂
Já bych dělal v tomto směru závěry teprve, až bude veřejné nějaké schéma nebo přehledná situace. 🙂
Brno – ČB by právě urychlila varianta Jižní, u Benešova by se trať napojila na 4. koridor. Brno-ČB cca 2 hod 20 min.
Na druhou stranu i severní varianta s napojením na Jihlavu urychlí dopravu dost a zároveň se nevynechá obsluha Jihlavy a zastávek mezi Jihlavou a Veselím, která na těchto rychlících stojí… Navíc úplně nepředpokládám, že bude někdy dostatečná poptávka po dvouhodině ČB-Brno + k tomu ještě po dvouhodině Jihlava-ČB…
I ta severní by se dala k Jihlavě přitáhnout, je ale otázka jestli to bude efektivní kvůli průchodu městem. Ještě je tu možnost, včera se to diskutovalo pod jiným článkem, upravit a zdvojkolejnit trať na Okříšky, respektive ji z větší část postavit znova na 120-160 a pak přestavět trať až do Brna, nebo jestli neudělat spojku od Bíteše na Vlkov, pod Sviny udělat trojúhelník a novou trať od Valmezu do Jihlavy. Pokud ale bude VRT mít napojení u Havlbrodu, tak spojení do Brna se bude dát dělat i severní trasou. Otázka je co bude mít větší přínos. Jestli jít spodem… Číst vice »
jo v Českých Budějovicích by chtěl žít každý… kromě mě teda…
hmm, někdo chce třeba jen na výlet – ale současných 236km rychlíkem Rožmberk za “skanzenový” čas 4hodiny a 20minut patří spíš do. 19 než 21tého století… (uff – za kolik by to dal spěšný nebo osobní spoj ? 🙂
Stavba VRT Praha-Brno. Celkem velký oříšek. Jsou známy, jak je trať rozporcována na dílčí úseky? Praha-Poříčany…Poříčany..xy… xy, xy- exit Havlíčkův Brod atd atd.. Začne stavba, až bude stavební povolení, resp. vykoupeny všechny pozemky, souhlas obcí…? Technickou stránku věci si dovedu představit, ale rozhodně si nedovedu představit souhlasy/odvolání všech dotčených obcí, situace typu Havránková… Nějak s vzdávám naděje, že se tím jednou svezu. Je dobře, že se to řeší (už 3. dekádu), ale realita ukazuje, že se nepostavily jiné, daleko menší úseky, které jsou potřebné (Choceň-Ústí apod). Vždyť ta nekonečná údržba namáhaného svršku v obloukovité trati a soustavné studie to donekonečna… Číst vice »
Řeší se to od roku 2017.
V oficiálních materiálech z 90. let, kdy se začaly budovat koridory uvádí, že kolem r. 2000 bude dokončen I. koridor do 160 km/h a následně začne výstavba VRT a že zmodernizované koridory budou tvořit doplněk k VRT.
Máme brzy rok 2020 a I. koridor není dokončen a to se jedná o stavbu z 99% na současném drážním pozemku.
Kolik let bude trvat plánování a výstavba ? Kde z nás se dozuje svezení VRT Praha-Brno?
Kdy VRT schválila vláda? Co to je „oficiální materiál“?
Právě proto, že je to na současném drážním pozemku, tak to trvá dlouho. 🙂
Že jste něco četl poprvé v Blesku v roce 2017 neznamená, že se to od té doby řeší (=že se tím stát na nějaké úrovni zabývá). Samozřejmě je pro větší výdaje zásadní politické zadání.
Máte pravdu. Bez zásadních a systémových změn na úrovni legislativy, přístupu k trhu, smluvních podmínek, a na úrovni SŽDC to prostě nepůjde. Je to jen plácání na suchu, jsem absolutní pesimista, že by se to najednou z čistého nebe začalo dařit. Nic tomu nenasvědčuje, nic se nezměnilo.
Pokud to povede severní trasou, tak se tím nesvezu. Než dojedu do H.B, Tak jsem v Praze dřív autem.
Jakože zvládnete dojet autem z HB do Prahy/Brna do půl hodiny?:D
Já to mám do H.B ale hodinu. Stejně jako do Prahy. A co bych proboha hledal v Brně?
JIH – H4:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=15.0042995&y=49.7700016&z=9&rm=9hO17xXovK5d0C4540f6o550eJXhg03y0gz0dErh803SWiE0dEmio03J2hg03gRhb0dYn5G0b-5gv0bNGg10xXBG-3n0xWnCkfS0aozgX0c7L5N01LFjJ01fkkg0aqz5X0djMiD0chAhz03Gdij0dha5b0du05E0bxs580cJOmE0xVkJV95SN7cPq95aV7dBSkq03MyiS0dns5Q0dy7lB0btAlo0dlGmq03KJl40dn5k80cCk5z0dZV5q0bjL5001NViD01dyjQ0b7A5s03TJjJ03emkB0emYiO0ebZk90cxHj10cGEjb0baAmN0axZiE0efd5Q00Uk50gQqjJ0h8Xio0gqBj80fgeiB0eqd5j0eGR550efbj40eqcjx0ejm9jvB7f8z9kCs7ebQkd0eC2k50dbnlB0cDy
SEVER:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=15.3814395&y=49.7025465&z=9&rm=9ha07xXva.jx0gZphd0hOH5N0kw7590iT-iq05hPjQ0gUhkJ0hFqkN05Z.i00gQaj80fSzlG03rbk80cSZ95VJ7xXxfYkz0xXp3tjv0xX5rx95kG7xX1JxlB0bVhkv0cAEkD0xXKeGjv0xX2SZiv0xWyLOl90xWmGWlj0aiKi00c7Kk00ca5kb0ato5x0d2glz0xWJP0js01wuhx0au7hJ0cLyjg0xVmo05G0auOgs0a-Ng901kvhj0btAkN0ahJ9jIg71.cjN03TZkn0bFx5J0cK9kb0xUpKF5J010-hq01Thio01zWl5017N9jt87bgk9kA57czZlS0che9kNE7x8zwN
Jih ma nekolik ruznych variant, vcetne cele varianty V7… profil trati pres Mapy.cz,…
Link na varianty zde:
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/P%C5%99ehledn%C3%A1-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf
Nešlo by, prosím, dávat zkrácené odkazy? Děkuji.
Jih: https://en.mapy.cz/s/kekuzazaba
Sever: https://en.mapy.cz/s/pefuhubalo
Slo, pardon…
Jenže v tom odkazu jsou rozpracovány dvě jižní varianty H4 a V7, kdežto ta podle článku „výhodnější severní“ je tam jen světlemodře cudně vyčárkovaná jako „koridor v aktuálních ZÚR“ bez jakýchkoli detailů (stanice, napojení na existující síť). Existuje nějaká novější mapa s aspoň trošku podrobně vykreslenou severní variantou?
Co znamená to „propojení mezi Prahou-Běchovicemi a Prahou-Zahradním městem s využitím územní rezervy“? Je to skrz žst. Malešice, nebo někudy úplně jinudy? Třeba kolem Štěrboholské spojky?
Ja nevim, myslim, ze ne, ze se uvazovalo prevazne s jizni variantou a jejimi modifikacemi…
Takže když postavím severní variantu, dvojí zausteni na Wilsonak a regionální expresní trať do Benešova je to pořád levnější než jižní varianta a 4.kolej do Poříčan?
Osobně jsem zastáncem severu, ale sčítat by měli všechno.
Prave to me zarazilo… jenom vyrcena fraze, ze zbude i dost na novou regionalni trat na Benesov, … A ta je nekde zakreslena, nebo ve stope planovane VRT s tunely a estakadami nebo planuji predelat UP a smerovat ji jinak v huste zastavene oblasti, s jakou cenou pocitaji za pozemky a jaky rozdil v cene bude oproti 2-kolejne trati na Benesov a 2-kolejne VRT na Benesov, fakt to vychazi?
Kdyz uz o tom tolik mluvi, proc nejsou zverejneny cisla a parametry?
Pokud odpadnou tunely a mosty, některé a nová kapacita do Benešova bude o přidávání kolejí na některých místech, tak by to vyjít mohlo.
To prave neodpadnou, musel by jste ji vest jinak, nez je zakreslena VRT a to neni v UP obci a str. kraje, navic v zastavbe a i kdyz se vam to podari, bude klikata jako puvodni a moc si nepomuzete… Soucasna benesovska ma rychlost 75-120km/h, kdyz postavite novou tak, ze ji zakroutite, tak sotva lepsi parametry, a casove si nepomuzete… Vhodne je stavet ve stope VRT akorat na rychlost 160km/h a to cenove zas nebude zadne terno, usetrite, ale nebude to zadny terno… Rad bych opravdu videl cisla… Dokonce ani ten teren neni zas az tak rozdilny, a tech cca… Číst vice »
4.kolej do Poříčan? Ja se obávám (doufám), že do Poříčan povede z Prahy kolejí celkem 5! Je snad nemyslitelné prohlásit třeba dnešní nultou kolej za VRT a někde bokem párovou VRT jednokolejku. Navíc silně pochybuju, že by se všude 4.kolej ve stopě 010 vešla. Zastávky, Klánovický les (ekologie),
To že je severnější varianta levnější než jižní uhodne i žák zeměpisu na základce při pohledu na mapu. Za to se nemusí dávat desítky milionů za studie…
to mas jedno… stejne to bude za 200 let… Staci se podivat na to Pendlolino. PRaha x Cheb a jedete 3 hodiny ten rychlovlak
Správně jste napsal „uhodne“.
Ono není podstatné jen to, která varianta je levnější, ale také o kolik a jestli ta dražší varianta náhodou přinese oproti té levnější nějaké benefity (např. lepší obslužnost ==> více cestujících, nižší spotřeba energie ==> nižší náklady pro dopravce, dopravně vhodnější zapojení ==> vyšší spolehlivost atd.). A navíc, ne vše , co se zdá na první pohled levnější, ve skutečnosti levnější je. Právě proto se ta studie dělá, protože to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá.
Levnejsi neni vse, jde o to aby byla ekonomicky vyhodna, tedy jak po strance provozu a udrzby, tak i v otazce dopravni vytizenosti (tedy ne malo vlaku, ale take ne pretizena)… No a s tim i souvisejici zapojeni regionalni dopravy (navazne), idelane zeleznicni…
PS: VRT nevadi vyssi sklony trati, mohou byt i 40 promile…
40 promile je ekonomická sebevražda. Je to sice stavebně levnější. Ale ne o moc. Ovšem provozně je to víc jak třikrát dražší. Údržbářský vlak nebo třídílný drátenický vlak na trať Köln – Frankfurt, stál víc než ICE3. Hodina běžného provozu např. kontroly trakčního vedení, stojí víc jak vypravit pětkrát osobní vlak v dané trase. A to se nezmiňuji o betonovací soupravě. Aby trať byla provozně – ekonomicky přijatelná, musí být s kombinovaným provozem. Tedy jak rychlá osobní vrstva, tak i nákladní vlaky. To znamená, minimální sklon a co 20 – 30 km výhybny, s dostatečně dlouhými kolejemi. Jestli to u… Číst vice »
Ale s velkými sklony stavěli už první TGV do Lyonu. Pro rychlé vlaky ty sklony nejsou problém. Pokud jsou ty sklony krátké, tak to ani nepoznají. Jakmile nakombinujete rychlovlak a nákladní dopravu, nutně jdete do kompromisů. Může se to vyplatit, ale taky nemusí. Já bych to neviděl tak jednoznačně.
Jak chcete dostat na trat mezi Praha-Brno nakladni dopravu a dodrzet jizdni dobu pod 1h? A jak na dlouhem useku zkombinujete nakladni vlaky s rychlosti cca 120km/h a osobni expressy s 320km/h… Proto se kombinovana doprava resi na kratkych usecich v tunelech, jinak se snimi pocita na koridorech… Podobne je to v jinych zemich a ano i v nemecku jsou separatni useky pouze pro osobni dopravu, typicky prave Kolin-Frankfurt,… Japonsko, Francie, Spanelsko?, Italie? maji take separatni trate pro osobni dopravu, prave kvuli vyssim rychlostem… Mezi Prahou a Brnem se s nakladni dopravou na VRT ani u nas nepocita… vyjimkou mely… Číst vice »
Tak se podívej na kombinaci rychlé osobní, regionální a nákladní, na základní trase Hamburg – Berlin nebo přes Uelzen do Hanoveru.
Nákladní provoz na první vrt v Německu z Kassel do Würzburgu. Teď po 30-ti letech provozu ji budou po částech uzavírat a přebudovávat na mnohem intenzivnější kombinovaný provoz.
Nově na Vde8 (prozatím jen testy). Každých 20 – 30km jsou předjízdné koleje na uhnutí nákladního vlaku.
Navíc v případě Vde8, prvek kombinované dopravy patřil k dotačních podmínkám.
To se u nas neplanuje ani nahodou, navic je na nizkou rychlost…
VDE8 je na 350 km/h. Provozně je schváleno 303 km/h.
Oni nás tu čtou, nebo co?
Zrejme… :-D, asi nas chteji presvedcit… jen doufam, ze opet nepopiraji fyziku a ekonomiku…
Zatím, zdá se, nás celkem poslouchají 😀 Ale teď vážně, ještě nepadlo, zda bude trať pro smíšený provoz, či ne. No a pak bych se ještě neradoval, kdo ví, co z toho ještě vyleze. Z prvních náznaků to ale vypadá celkem dobře. O to hůř bude velke toho vypadat to Brno – Přerov. Tam potom nezbude, než udělat ještě jednu trať vedle.
Dvě paralelní tratě na Brno-Přerov budou potřeba
No, sudop si prosadil oproti fyzice trat na prerov jako soucast VRT a jak se da ocekavat, nemusi kapacitne stacit…
Podle mě je dobré pomalu začít akci „Brno – Přerov“ chápat a označovat jako odbočku z VRT Praha – Ostrava směr Zlín. Že mohla odbočit až ve Vyškově a ne v Brně už bych asi nechal koňovi, má to jisté přínosy pro regionálku, a konec konců dnes už snad modernizace jedné dvoukolejky nebude chápána jako stopka pro VRT (viz ostatně úvahy o RS 5). Horší je ta sabotáž s Brnem. Ale třeba uběhne zase ještě trochu času a „dneska už se smí, co se nesmělo“ bude platit i v tomto ohledu, tak jako už je konečně v zásadě odblokovaná situace… Číst vice »
Přínosy pro regionálku snad jen tou druhou kolejí a zčásti vyšší rychlostí, nikoli však už rušením či oddalováním zastávek od sídel. V zásadě tam pak bude jedna trať přizpůsobená pro provoz VRV a druhá pro něj stavěná. Část regionálky přejde dále na silnici.
Jen abyste pak nesplakali nad výdělkem, sice Brno je skoro nové a první se budou stěhovat Židenice (nevíte náhodou jestli dle projektu na var. B? ), ale pro průchod VRT to není ideální, pokud ji chceme mít někde v okolí středu. Ano, sice existuje návrh na Jandáskův oblouk (cca takto: mapy. cz/s/kodomejera), ale nevím nakolik je vůbec něco takového dnes průchozího. Sice to jde přes fabriky a „FVMN“ (Fabriky Ve Městě Nechceme), ale nemyslím si že by to prošlo, tak jako tak by se asi muselo demolovat a to asi nebude jen tak. Ale když by se do toho už… Číst vice »
Pravnoučata se možná dožijou kopnutí do země.
Některých dílčích úseků se pravděpodobně někdo dožije..
pravnoučata našich vnuků? Zapoměl jste na organizace pro urychlení výstavby, jaké jsou třeva Voda z Tetčid, Děti země, a podobný spolky.
Mě tam asi něco uniká. Čtyřkolejná VRT kvůli příměstské dopravě? Příměstské? Jako chápu zastavující (dálkové) a expresní vlaky, OK, ale není možné aby na jedné trati jezdil příměstský „elefant“ a zároveň rychlovlaky 300+ km/h. I když třeba po jiné koleji.
Asi něco dělají špatně na Šinkansenu, kde jim stačí na 5 min. interval typická dvoukolejná VRT (pravda je to už na doraz) a zvládají promíchat nezastavující, občas zastavující i všude zastavující vlaky.
Je to tam nešťastně formulované. Podle mě ta čtyřkolejka není VRT, VRT půjde až z Běchovic na východ jako dvoukolejka. Pro příměsto zůstane tříkolejka směr Poříčany.
Aha, tak to bych pak chápal.
A jak mají velké příslušné uzly, jaká je kapacitní rezerva ostatních úseků atd? Nelze „vyoptimalizovat“ všechno naráz. A při vědomí „velikosti“ ŽUP na úrovni okresního města v Německu (no, lehce přeháním, ale fakt lehce) si umím představit, že ta koordinace tras holt vyžaduje Běchovice – Poříčany (resp. spíš asi Kounice?) čtyřkolejku. Navíc je to „selsky rozumné“ pro cílový stav: Dvě glajzy na Libeň, dvě na ZM, a směrem na východ zase dvoukolejka na Hradec a dvoukolejka na Brno. Proč tam vytvářet dvoukolejné hrdlo kvůli úspoře za nějakých 20 km souběhu? Navíc když se udělá čtyřkolejka rovnou, tak ty náklady zas… Číst vice »
Uzly tam nemají žádné, VRT síť je zcela izolovaná. Stanice Šinkansenu je typicky na viaduktu nad klasickou stanicí. 🙂
Protože v Japonsku mají 1067mm a stavět stanice tak aby u jednoho peronu mohl být Šinkansen a obyčejný vlak by bylo komplikované.
1067 je relativně to nejmenší, splítka se dá udělat vždy, ale i jný napájecí systém, širší průjezdný průřez (3360 mm což je o 30 cm více než i u nás) a hlavně tratě Šinkansenu vedou skoro výhradně na viaduktu (pokud nejsou zrovna v tunelu), tak už na viaduktu zůstane i nad stanicí. Oni mají klasickou síť plnou oblouků o malém polměru, často sevřenou ve městech či tunelech a myslím, že rozhodnutí vybudovat zcela nezávyslý systém bylo ve své době geniální (když uvážíme že na rychlících kralovaly páry) – mají teď rychlé vjezdy do měst, VR průjezdy, žádný konflikt s konvenční… Číst vice »
A predjizdeni expresu a zastavkovych je typicky na 4-kolejne stanici, 2 prujezdne a 2 bocni,… Novy N700S ma zrychleni z 0-300 pod 3min.,…
Hlavně bude potřeba vyřešit ten příjezd na Praha hl.n. (jedno z jakého směru) tak, aby tam byly vždy minimálně 2 hrany volné pro VR vlaky od/na Brno a aby při příjezdu k těmto „elitním“ hranám docházelo k co nejméně konfliktům s ostatním provozem, pokud možno žádnému. Nerad bych totiž, aby to dopadlo jako v Kölnu, kde se ICE přiřítí od Frankfurtu a pak se plazí přískoky již od vjezdu na Köln Messe/Deutz a přes celý rýnský most až na Köln Hbf. Vlak který jede úplně na čas, takto ztratí 5 až 10 minut (které pak komplikují provoz dále kvůli přípojím,… Číst vice »
Dálkový rychlovlak nemá mít těsné přípoje a nemělo by mu tolik vadit zpoždění které na rozdíl od místního vlaku odbourává velmi těžko. Je to spíše dálkové spojení, kde i tak potřebujete pauzu na protáhnutí se, občerstvení a podobně.
Pokud to SŽDC myslí tak, jak je uvedeno v článku, nemám s tím problém. Dokonce pozitivně oceňuji redundantnost napojení do Prahy a to jak z kapacitních, spolehlivostních i bezpečnostních důvodů. A pokud se pořaří jako bonus postavit i novou trať do Benešova, bude to fajn. Nicméně tento bonus bych viděl finančně reálný až v dlouhém horizontu poté, co bude kompletne hotovo VRT spojení Praha – Brno – Ostrava, nová trať do Berouna, Krušnohorský tunel a VRT Brno – Vranovice.
No, verite, ze nova rychla trat na Benesov a dal do CB vyjde ekonomicky bez vlaky na Brno/Ostravu/Budapest…?
Já tomu věřím, zvlášť když na to konto tam budou moci i náklady.
Tak s tim se pocitalo i pro VRT, ze usek Pha-Bene bude i pro naklady,…
Jo tak jasně. 🙂 VRT (dvoukolejná) kolem BN měla už od prvotních nápadů někdy před 10-15 lety vážný kapacitní problém i jen v osobce samotné, od počátku to byl takový kompromis daný předpokladem, že „víc těch tratí kolem Prahy přece nikdo neschválí, tak Brno přilepíme k tomu samo o sobě nejslabšímu směru a budeme doufat, že se ten součet nějak vyjezdí“. No, doba se snad mění, tak není důvod i u novostaveb dělat zase polovičatosti.
Dle mého názoru úsek Zahradní město – Benešov i pro náklady nemůže nikdy vyjít. Nákladní doprava mimo Uhřiněves není nijak omračující a jinak se staví 8 promile a jinak 20.
A dle mého by to vůbec nemělo vést na Zahradní Město, protože tam zase bude problém kapacita. 🙂 Neříkám, že to bude brzy, ale úspora nějakých 20 minut v dálkovce + nějaké příměsto na jih od Prahy (třeba i za cenu kratších „větviček“ k hlavní trati nalepených) + něco málo nákladky, ale s nemalými jednotkovými přínosy, šanci rozhodně má.
Uvidíme (možná)…
Pokud na ZM bude problem s kapacitou, tak co teprve Liben?
Od Zahradniho mesta na Wilsonovo jsou 4 koleje + 2 rezerva pro VRT…
Proto byl usek mezi benesovem a prahou docela komplikovany, rostouci zastavba, nekolik tunelu a estakad… ale nic neresitelneho… Podle me nova trat tamtudy nebude nic extra, pokud se nepostavi taky s tunely a estakadami, proto me zajima zda ji budou stavet ve stejne stope jako VRT, protoze rozdil mezi 200-230km/h a max. 160km/h neni uz stavebne nijak extra levnejsi… Jak pisu vyse, na Brno se VRT nikdy neplanovala s nakladni dopravou, zakladnim pozadavkem je rychle spojeni do 1h,… Evidentne to vypada, ze nikdo u nas nechce stavet na vyssi rychlost nez na 200-230km/h, Takze to bude trochu rychlejsi koridor, aby… Číst vice »
Praha-Benešov asi ne, ale Zahradní Město-Strančice by ekonomicky vyjít mohlo. Co jsem se koukal do územního plánu Strančic, tak je pro rychlotrať územní rezerva a u bývalého hradla (?) Svojšovice má být odbočka na 221. Získalo by se tím spoustu výhod: zrychlení spojení s Prahou pro obce v horním části S9, nová odklonová trasa (viz. kamion v Uhříněvsi) a uvolnění kapacity díky rozdělení S9 ve Strančicích.
Tam je planovana i spojka mezi VRT a puvodni benesovskou kvuli nakladum, … Problem je, ze se rozrusta zastavba uz od Pysel a Benesova,… dnes vlaky konci ve strancicich, ale spis by je to chtelo protahnout az do Cercan, kde se krizi trate…
A u Brna už vědí jak to napojí ? Jediná možnost – podél D1 a pak přes Heršpice na hlavní (kdekoli bude) – bude podle mne bez zastřešení nebo lépe komplet v tunelu díky velmi silnému odporu lidí z Bosonoh, Troubska a Bohunic asi jen velmi těžce prosaditelná… Ty náklady na stavbu pak díky těmto opatřením v husté zástavbě vyletí hodně nahoru, ale radši za draho než vůbec !
jako Bohunicak rikam, at uz to je! vzdyt dostat se z teto obydlene zatacky u Vidne nekam do sveta, treba jen na nejblizsi letiste, je fakt na dlouho…
Provizorně se to asi dá napojit na trať od střelic, která se má zdvojkolejňovat. A až se za 50let v Brně začne opravdu řešit nádraží tak se to tunelem napojí 🙂
Trať od Střelic je dvojkolejná (dvě souběžné jednokolejky).
A řekl bych, že dopravně se to tam nevleze.
„Trať od Střelic je dvojkolejná (dvě souběžné jednokolejky).“
Historicky ano, provozně/zabezpečovácky však dvoukolejná trať (předřečník možná skočil na vějičku slovům o „zdvoukolejnění tratě Brno – Zastávka“, uváděném coby přínos tamního elektrizačního projektu – ? 🙂 ).
„Ty náklady na stavbu pak díky těmto opatřením v husté zástavbě vyletí hodně nahoru, ale radši za draho než vůbec !“
Srov. s argumentací zastánců odsunutého nádraží o nereálnosti/drahotě nádraží v centru ruku v ruce s VRT-tunelem směr Žebětín (přičemž právě odsunuté nádraží = napojení pražské VRT do brněnského uzlu každopádně od jihu). 🙂
„…díky velmi silnému odporu lidí z Bosonoh, Troubska a Bohunic…“ – Tak tohle mě fakt rozesmálo. Copak obyvatelé pár vesnic podél plánované trati mají mít větší hlas než statisíce jiných lidí, kteří by to chtěli používat? Sorry, ale dokud je to v zájmu většiny, tak to mají prostě vidláci blbý. Možná to budou chvíli (pár let) úspěšně zdržovat, ale nevidím důvod, aby se kvůli nim stavba nějak moc prodražovala. Navíc jde taky trochu o precedens – když těmto vidlákům teda vyhovíme a nalejeme peníze do tunelů, vsaďte se, že odněkud jjnud vylezou jiní, a posílení úspěchem svých „sousedů“ začnou požadovat… Číst vice »
Promiňte, ale tyto argumenty nemám rád. Přijde mi to podobné, jako říct, že když najdu 10 lidí, kteří chtějí používat Váš byt, tak Vy se demokraticky musíte vystěhovat :/
Co to je za srovnání? On po nich snad někdo chce, aby se vystěhovali? Pokud ano, tak to je jiná, tam bych je jeste pochopil. Ale pokud jde „jen“ o to, že jim povede kousek za domem trať, která může potenciálně přinést nějaký hluk, tak je váš příměr úplně mimo.
Nevím, jak podrobně znáte místopis západních šalingradských předměstí, ale vězte, že kolem Bosonoh a Troubska už dnes vede D1. V buoucnu by měla přibýt Hitlerova dálnice od Bastru s pokračováním na jihozápadní tangentu, která by výrazně ulehčila úseku D1 a D52/D2 mezi Kývalkou a exitem Brno-centrum, resp. Chrlice.Bez zakopání další dálnice je ta komunikace neprojednatelná. A totéž platí o trati. U Bosonoh a Troubska nejde z větší části o iracionální odpor jako v Bastru, ale o důvodné obavy z výrazného zhoršení prostředí k žití. Takže se těm obcím musí nabídnout odpovídající kompenzační opatření.
Ta Hitlerova dálnice pořád může skončit bůh ví jak. situace se pořád vyvíjí a možná nakonec dostane přednost nepřímé spojení přes VMO a potáhne se přes Svitavskou radiálu. Jaká bude reálné potřeba po postupném dokončování a otevírání D35? Kolik po dokončování dalších a dalších staveb? Máme tu přes sebe jakoby asi 3 až 4 vrstvy vývoje cestní a železniční sítě z různých období po kterých nám tu zbyly částečně hotové kusy a pak plány. Plány, které měly smysl ve své době a které možná trochu slepě zkoušíme dohnat. Hitlerova dálnice Vídeň – Vratislav měla spojovat dvě centra říše, ale D43… Číst vice »
Takže se půjde severní variantou, protože je to levnější. Započítali do toho i stavbu druhé tratě na Benešov? Asi ne….
Druha trat na benesov pravdepodobne vubec nebude,… ale jsem zvedavy, jak vyjde ekonomicka analyza… Pokud to opravdu vyjde levneji severni variantou, tak ok, jen doufam, ze zapocitali u Benesova i vlaky na jih a ze zapocitali v severni variante vsechny naklady a jizdni dobu pres Prahu… Jedinou vec nechapu, co chteji v regionu napojovat? Kdyz severni varianta nema jedine napojeni mezi HB a Prahou na zadnou regionalni trat a tezko na budouci trati budou stavet vlaky pred Poricany, kde bude trat uhybat na Vysocinu?
Jak zajimave napr. u silnicnich staveb se preferuji drazsi varianty,…
A není to napojení přes Běchovice trochu zbytečné? Nebylo by lepší to někde u Kutné Hory svádět pomalu k Zahradnímu městu? Tedy jen pokud je tahle alternativa také zanesena v Územní rezervě… I přesto, že budou 2 různé příjezdy do Prahy, mi přijde že další zahuštění provozu v úseku Běchovice – Libeň – Hl. N. je sebevražda
Nekonečný příběh.
Přínosný políček do tváře osob z těch kruhů, které činily VRTce Praha – Brno medvědí službu různými tvrzeními typu „kvůli neexistenci VRT se vylidňuje venkov“ (pohříchu v těchto vyjádřeních šlo o komunální představitele z té části Kraje Vysočina, který nebude nijak blízce napojen na VRT po této změně trasování) či argumentaci typu „díky VRT se Pražák může přestěhovat do levnějšího/klidnějšího Pelhřimova s tím, že do Prahy pak bude denně dojíždět po VRT“.
Co to tady plácáte? Mám informace, že všechny varianty prý počítají se zastávkou VRT v Jihlavě, některé mají zastávky i v dalších místech a k tomu řada vlaků bude VRT používat jen zčásti a pak z ní sjedou na konvenční trať. A právě města na Vysočině z toho budou profitovat všechny.
„Mám informace, že všechny varianty prý počítají se zastávkou VRT v Jihlavě“ Trasování VRT v „severní variantě“ (zmiňované v tomto článku coby výhodnější) předpokládá vedení VRT až za („za“ z pohledu od Jihlavy) Dobronínem, tzn. rozhodně ne „v Jihlavě“. „A právě města na Vysočině z toho budou profitovat všechny.“ Pelhřimov (který byl právě v různých dřívějších diskusích některými osobami explicitně zmiňován v onom kontextu „přínosy pro Pelhřimov v dojíždění do Prahy“ či „možnost pro Pražáky odstěhovat se do Pelhřimova s následným dojížděním do Prahy po VRT“) ze severní varianty profitovat nebude prakticky vůbec. Naopak z ní bude profitovat H. Brod… Číst vice »
Pelhřimovské dojíždění ze zastávky v polích je při existenci dálnice a plánech na její „odlehčení“ další dálnicí logický nesmysl, použitelný leda pro příznivce VHD s auty, mající cíl přímo v Praze. Nemyslím si ale, že další zaplácávání polabské roviny kolejemi a nepropustnost příměstského úseku benešovské tratě jsou kdovíjakými přínosy. Budeme mít tři až čtyři tratě na východ a jednu na jih. Do Vídně nadále jedině přes Břeclav. Z Benešovska na Vysočinu nadále jedině po silnici. Přitom kapacita na východ se dala řešit přidáním kolejí v některých úsecích stávajících tratí (Lysá – Hradec – Choceň, malešická spojka, Běchovice – Poříčany, případně… Číst vice »
Kam date stanici do HB nebo Jihlavy? Obe nemuzou byt ani nahodou, … jedna z jizni varianty (H4) take vede pres HB, se zst. Broumova Lhota, pak se staci k JIhlave, neni ale tak prizniva jako (V7),… Severni varianta Jihlavu miji, vede kolem dobronina, ale samozrejme muze od HB kopirovat H4…
Vy jste požil?
Kecy a kecy pořád dokola. Dokud se nekopne, nevěřím, že někdy nějaká VRT bude….
…..nikdo vam neda tolik, kolik my vam muzeme slibit…..
tyhle zpravy a studie jsou cim dal trapnejsi.
Víc než tyhle furt stejné výkřiky?
Tyhle Anderseny posloucham uz skoro 30 let a vysledkem je jedno velke nic + zmrvene koridory. Preberte si to sam.
Protože z toho prvních 25 let bylo věcím osobní odvahy o tom aspoň mluvit. Něco vážně míněného se začíná „mluvit“ teprve v posledních cca 5 letech.
Podle mě je to dost podstatné vyhodnocení obou variant. 2 krát měř a jednou řež..
Prostě D1 bude dál zacpaná, protože velká část aut nejede celou trasu Praha – Brno. Po koridoru bude moci jezdit spousta krátkých osobních vlaků v intervalu tramvaje, možná se procpe víc kontejnerů a hromadných substrátů. Tratě na Vysočině se postupně ořežou a zruší, z východních Čech se možná stane spíše noclehárna pro přehuštěnou Prahu, bude se o to více jezdit. Posázaví protne D3, protože dojíždění odtamtud veřejnou dopravou už nenabídne více kapacity (zejména pokud se odmítá reálné zlepšování lokálek a jen se za drahé peníze doplňují normovanými prvky – mimochodem, pokolikáté už byl od automatizace „zazděn“ provoz do Vraného, aniž… Číst vice »
Chocholoušek sem.