Infrastruktura Železnice

Vršovice budou mít do dvou týdnů čtvrté nástupiště, začíná zkušební provoz. Modernizace koridoru je ve třetině

4. nástupiště v Praze - Vršovicích. Foto: SŽDC
4. nástupiště v Praze - Vršovicích. Foto: SŽDC

Železniční stanice v Praze – Vršovicích bude mít od zítřka, kdy na nich začne zkušební provoz, k dispozici přes šest kilometrů kolejí číslo 9 až 17 s celkem 27 výhybkami. To umožní plynulejší průjezd vlakových souprav na pražské hlavní nádraží. V tiskové zprávě to oznámila společnost Switelsky Rail CZ, která je jedním z dodavatelů rozsáhlé modernizace úseku z Vršovic do Hostivaře.

Koleje jsou svařené, tím se zvýší komfort cestujících a sníží celkový hluk z provozu,“ říká Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ.

Ve čtvrtek 12. prosince se v souvislosti s novým grafikonem do provozu uvede zcela nové čtvrté, ostrovní nástupiště, dlouhé 220 metrů, z nichž je 118 metrů zastřešeno. Vede k němu podchod se schodištěm a bezbariérovou rampou. Na nástupišti a v podchodu je položena velkoformátová žulová dlažba. Současně se zprovozněním nástupiště dojde k napojení kolejiště a výhybek v depu kolejových vozidel a krčské trati do staničních kolejí.

Swietelsky Rail CZ tím na vršovickém nádraží ukončí hlavní stavební práce v letošním roce. Po technologické přestávce se naplno rozběhnou opět v březnu 2020.

Podle projektového manažera Daniela Valla se daří firmě plnit termíny. Swietelsky Rail CZ na projektu pracuje spolu s Metrostavem a SMP CZ. Ve sdružení má podíl 40 %, zajišťuje hlavně práce na železničním spodku a svršku.

Stavba za 4,4 miliardy korun má za sebou více než třetinu objemu prací. „Vedle stanice Vršovice, osobní nádraží, je rozestavěná nová železniční stanice Zahradní Město, nová zastávka Eden a také mosty od Průběžné v Zahradním Městě až po most přes Botič ve Vršovicích. Stavíme i novou napájecí stanici a technologickou budovu v Zahradním Městě a ve Vršovicích. Je toho hodně, což ale odpovídá velikosti stavby,“ dodal Doboš.

Obyvatelé Nuslí po dokončení celé rekonstrukce stanice v říjnu 2021 ocení protažení odchodu, který dosud končil u III. nástupiště, až k Bartoškově ulici. Novinkou bude také přístup z nástupišť až do přednádražního prostoru.

Železniční projekt, který začal v červnu 2018 a skončí do října 2021, patří s cenou přesahující 4,4 miliardy korun mezi největší v zemi. Napojí hlavní město na IV. železniční koridor. Jeho investorem je Správa železniční dopravní cesty.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Matěj

Do tý doby to poničí vandalové a něco tam nastříkají jako u rozestavěné budoucí zastávky opodál tam už vandalové stihli postříkat stěnu podchodu a hranu nástupište myslím že je to zastávka Eden ale nejsem si jistý za ty dva roky to bude stejně poničený jako 4 roky staré nádraží v Hostivaři které má počmáranou budovu odbavovací haly z venku a počnáraný podchod

Karel Kučera

Přejít z Nuslí do Vršovic a naopak nebude problém již nyní. Půjde to tak jako to šlo doposud. Přes koleje.

novyv

super, těším se moc. pomůže to koridoru o zrychlení zhruba 2-3 minuty.

Xapadlo

Nevíte někdo, kdy bude zprovozněn zmíněný průchod mezi Vršovicemi a Nuslemi? Opravdu až v říjnu 2021? Na 4. nástupiště se již částečně novým podchodem půjde. Přístup ale bude možný po další téměř dva roky pouze od Vršovic?

novyv

teď je tam furt podlě mě staveniště. byl jsem tam asi před měsícem se podívat a všude bagry

Pkiii

Půjde to projít dřív, už na jaře 2021: až se budou dělat ty dvě koleje před budovou, tak přes ně bude staveništní přechod pro cestující a od něj přes 2. nástupiště se bude dát dostat do podchodu.

Michal J.

Protažení podchodu do Nuslí je skvělé.
Architektonické ztvárnění je ohyzdné už teď coby novostavba.

Poudy

Snad to pomalují něčím pěkným a osadí kamery.

Aleš

Jenže ještě dva roky to bude trvat. To je neskutečný, to to nejde udělat rychleji?

Aleš

EDIT: On je to docela opruz to objíždět, když by to šlo dojít pěšky. Ale chápu, že Nuselákům budou za dva roky závidět Žižkováci, kteří protažení podchodu Hlaváku v té době určitě ještě nebudou mít,

Jiří Kocurek

No na Hlaváku už to mohlo být víc jak 20 let, ale platí §1, který takovéhle modernizmy zakazuje a „dobře“ dělá! Tím pádem se to při stavbě nových nástupišť v 90. letech neudělalo. Už tehdy by se hodil podchod zkrkz. Teda aspoň cestujícím ano.

Otmar

Šlo by to rychleji kdyby se na dva roky úplně zastavil provoz ve Vršovicích a stavbaři by se nemuseli ohlížet na projíždějící vlaky. To by se ale díky tomu zastavilo cca 85% všech vlaků výchozích a končících na hlavním nádraží.

Josef Sandr

A jak byste řešil jízdu vlaků na odstavné nádraží a vlaků do Benešova? Trať Libeň – Malešice by to fakt nepobrala.

Jiří Kocurek

Vlaky by končily v Hostivaři. A ze Smíchova by se jezdilo soupravově do Chuchle a úvratí na ONJ, návoz opačne.

Ovšem obojí je blbost jak vrata, cestující by dráhu sežrali. Nehledě na to, že v náhradní tramvajové dopravě možná platí lístek ČD ale už ne režijka.

Leinad

Když už se vymýšlí takové konstrukce, musí každý den všechno na ONJ?
Pendolinům namalovat oběhy tak aby jedno vyjelo ONJ-Smíchov-Plzeň, nějaké jiné stejnou cestou zajelo. Podobně si pohrát s Elefanty,

Otmar

Úplně by stačilo kdyby vlaky od Brna končily v Pardubicích a dále by se spojily s vlaky od Ostrava a dále do Prahy by pokračovaly jako jedna souprava. Jenomže to bychom tady nesměli mít tři dopravce. Takové řešení je malý diskomfort pro cestující a to žádný dopravce nechce připustit.

Honza

Kdy cca bude zprovozněna zastávka EDEN?

Lektor

cca na konci stavby (2021)

Honza

škoda, doufal jsem, že dříve..ale díky za odpověď 🙂

Jirka

Není moc důvod k radosti, vazby na další MHD budou v Edenu strašlivé – inu pěšáčku pochoduj…

Martin

Jo, ty prestupy tam budou katastrofa…

XXXD

Nebylo by k dispozici více fotek? Ocenil bych především nějaké přímo z nádraží ve Vršovicích.

Greyfin
XXXD

Díky.

Jiří Kocurek

Kasme toho má v galerii tuny: https://hostivar-hlavni.rajce.idnes.cz/

Tom

Přesně tak, Kasme dává fotky na rajče téměř obden, tam je toho tuny.

XXXD

Moc děkuji všem za odkazy na fotky.

novyv

také najdete na http://www.koridory.cz

simbič

Je toho hodně, což ale odpovídá velikosti stavby,“ Doboš.
Tam asi vypadlo nějaké slovo?

bkp

Škoda, že rekonstrukci druhé části Vršovic nezvládnou v příštím roce, ale je roztažená až do léta 2021…

Démon

Není to legrace za plného provozu

Jiří Kocurek

Škoda, jenže optimismus není na místě, „zapomenutý“ plynovod nemusí být jediná komplikace, která na odhalení teprve čeká. A ten plynovod stavbu poněkud zdržel, než se „vypapírovala“ přeložka.
Naštěstí se do toho nevložilo sdružení za Starou Belu, že chtějí jedině svítiplyn. Ani Trubko*mat, že dopravu jedině na kole. A tak podobně. Takže vyvolané zdržení nebylo fatální a bylo vidět, že když se chce, tak i úřední šiml dokáže zabrat.

Démon

Hlavně se přeprojektovala celá stanice Zahradní město.

Poudy

No moc ne, ty úpravy jsou jen kosmetické a toho co se tam letos staví se rozhodně nedotkly.

Georg

myslite zapomenuty plynovod, ktery videlo 10 000 lidi denne, ale nikdo z pripravy stavby si ho nevsiml? 🙂