lot
Infrastruktura Železnice

Ve Vršovicích je nově 4. nástupiště, ke staniční budově to z něj trvá čtvrt hodiny. SŽDC chystá lávku

4. nástupiště v Praze - Vršovicích. Foto: SŽDC
4. nástupiště v Praze - Vršovicích. Foto: SŽDC

Se změnou jízdního řádu došlo i k rozšíření počtu nástupišť v Praze – Vršovicích. Vlaky začaly zastavovat na nově vybudovaném 4. nástupišti.  Cestujícím ale nebude ještě nejméně rok přístupné od nádražní budovy, ale pouze z Bartoškovy ulice v Nuslích. Kdo chce na nástupiště od staniční budovy na nástupiště, čeká ho zhruba 10 – 15 minut pěšky.

Vybudování čtvrtého nástupiště bylo požadavkem Prahy do již probíhající velké akce modernizace koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Ta počítá s protažením podchodu do Nuslí, ale až v roce 2021. Dosud podchod končí u III. nástupiště.

U nástupiště zastavují vlaky hlavně linek pokračujících z Vršovic do Krče a dál na Vrané nad Vltavou, tedy linky S8 a S88.

SŽDC na to upozorňuje při hlášení cestující, že vlak jede k novému nástupišti, z kterého není přístup směrem ke staniční budově. „Před nádražní budovou a ve směru od ulice Bartoškova jsou umístěny informační tabule a probíhají pravidelná hlášení nádražním rozhlasem. Obchozí trasa není vyznačena, protože nám jí Praha nepovolila jako dopravní značení,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj kvůli tomu chystají nad rámec projektu zřízení provizorní lávky.

Stavbu nástupiště si prosadila Praha, která částečně i stavbu financovala. Podle SŽDC už dopravní špičce kapacita tří nástupišť narážela na své maximum. „Zastavují zde regionální a dálkové spoje a více místa na nástupištích tak cestujícím přinese lepší komfort. Čtvrté nástupiště dlouhé 220 metrů, z nichž 118 metrů je zastřešeno, zároveň umožní přidat další spoje. Vede k němu podchod se schodištěm a bezbariérovou rampou,“ vysvětlila SŽDC v tiskové zprávě.

Současně s novým nástupištěm dokončila zhotovitelná společnost Swietelsky Rail CZ napojení kolejiště a výhybek v depu kolejových vozidel a krčské trati do staničních kolejí. Před dvěma týdny zde už rovněž předala do užívání přes šest kilometrů kolejí číslo 9 až 17 s celkem 27 výhybkami. To umožní plynulejší průjezd vlakových souprav na hlavní nádraží. Tím na vršovickém nádraží skončily hlavní stavební práce v letošním roce. Po technologické přestávce se naplno rozběhnou opět v březnu 2020.

(v původní verzi bylo nesprávně uvedeno, že u nástupiště zastavují i vlaky linky S9 z Benešova, za chybu se omlouváme)

13:18 doplněno vyjádření SŽDC

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Xapadlo

Byl jsem se tam dnes podívat a vypadá to, že na nástupišti se vůbec nepočítá s výtahem. Podchod je kompletně vydlážděný, žádná příprava na výtah není viditelná. Nevíte náhodou, zda se vůbec s výtahem počítá a pokud ano, kde bude umístěný? Nechce se mi věřit, že by se do miliardových nákladů výtah nevešel

sukdomin

Průvody v kolejišti za 3, 2, 1…

Sinep Anigav

Okrajové téma k téhle problematice
Současnost – „Kdo chce na nástupiště od staniční budovy, čeká ho zhruba 10 – 15 minut pěšky.“
Budoucnost – Kdo chce na nástupiště od nástupiště metra D Nám Bří Synků, čeká ho zhruba 10 – 15 minut pěšky.
Možná je škoda, že se nepočítá s přestupním bodem ´Vršovice – Nusle´, bez ohledu jestli kdy (ne-)bude realizováno Metro-S (?) …

Petr

Ale ono se s ním počítá, podchod povede z Vršovic přes všechna nástupiště až do Nuslí (ve 2021). Takže z metra D Nám. bří Synků se půjde na všechn nástupiště (1-4) nádraží Praha-Vršovice z nuselské strany, bez 10-15 minut pěšky.

Martin J

Právě jsem si vyzkoušel onen slavný okruh a větší úlet jsem „nezažil“. Za 15 minut to dá jen běžící člověk a naprosto chybějící značení tomu dodává jen korunu. Byť jsem se jistil mapama v mobilu tak Bartoškova ulice mě v půli cesty začínala navádět k dojmu, že jsem zcela mimo trasu… Za mě nepoužitelné pro přestup z Benešova na Braník… To raději choďte na tramvaj přes Výtoň

David

A nebylo jednodušší dodělat i 3.nástupiště a ten zbytek zrušit? Tři hrany stačí a vlaky na ONJ se tam vejdou. V Berouně to tak udělat šlo…

Otmar

V Berouně nejezdí za den 800 vlaků 😂

Novotny

K cemu mi je nastupiste, kdyz mi ten vlak, nez ho vyhlasi stanicnim rozhlasem, ujede. A co lidi s omezenou schopnosti pohybu a orientace? SzDC by tam ty vlaky, co tam zastavuji na pravidelnych linkach, nemela vubec poustet, nez dovybuduje podchod. Lavka je opet vyhazovani penez za neco, co bude provizorium.

Dominik

To říkejte ROPIDU, to oni si to prosadili.

Leinad

ROPID má pravomoc nařídit, co pojede na které nástupiště, zakázat úrovňové přecházení (v Přerově pod dohledem zaměstnance, v některých stanicích trvalý stav) a zakázat provizorní lavku?

Leinad

ROPID by měl občas udělit pokutu za pozdní ohlášení.
Cestující z haly nemohl vlak stihnout = vlak nejel (dopravci platí správce a ne kraj).

Modré zábradlí

Hledal mě někdo?

Georg

tebe ne, hledame konec vety z nadpisu.

Bolek

Může mi někdo vysvětlit pozadí téhle věty z článku: „Obchozí trasa není vyznačena, protože nám jí Praha nepovolila jako dopravní značení.“ To jako že Praha dělá potíže s instalací pár cedulí, aby lidé věděli, kudy jít? Proč vůbec?

Otmar

Děkuji autorovi o doplnění a úpravu nadpisu. Lávku považuji jako dobrý nápad a vstřícný krok ze strany SŽDC.

GPGP

Používají mozky v SZDC, ať tam ta lávka do týdne stojí….

Leinad

Lávka tam mohla být od počátku, ale to by dávalo moc velký smysl.

vlada

proč tejně téměř každý vlak mezi prahou a Budějovicemi je zpožděn na příezdu do prahy? k čemu je čtvrté nástupiště, když to stejně nepomáhá?

Otmar

Dokud bude probíhat ve Vršovicích rekonstrukce ( cca do konce roku 2021) bude logicky docházet ke zpoždění. Na kolejiště od Hostivaře je totiž napojena provizorně také trať z Odstavného nádraží jih odkud vyjíždějí veškeré výchozí vlaky z hlavního nádraží. To nejhorší pro vlaky od a do Beneš teprve přijde až se začne rekonstruovat první a druhé nástupiště.

Vlada

A co bude pak po modernizaci? Opravdu bude provoz plynulejší a rychlejší, nebo to jsou jen sliby chyby.

Martin Z Topírny

Proč tedy Dobrá Správa neupraví JŘ a následně dopravci !!! To jako se bude zase celý rok JŘ používat jen jako příłoha… :/

Pkiii

Protože až do čtvrtka výluky ČB – Veselí n/L s náhradní autobusovou dopravou.

Vlada

A to kvůli čemu zase?

Georg

kaceni

Georg

dve velke stavby, nekolik pomalych jizd, krizovani v kotehulkach na jednokolejce… pockejte si dva roky… 🙂

Vlada

A co bude za 2 roky co se změní?

Jaroslav

Drobná funkční oprava – „Dosud podchod končí u III. nástupiště“. Jel jsem z Vršovic v sobotu a podchodem je přístupné už jen druhé nástupiště, přístup na třetí je zabarikádovân.

Otmar

Třetí nástupiště bylo zbouráno v létě😂

Otmar

V pohodě. Kdo tam nejezdí tak nemusí vše vědět. Od toho tady ta diskuse také je aby se věci vysvětlily a upřesnily. Chápu že není snadné vše obsáhnout. Snažíte se a ode mně máte pane Sůro palec nahoru.👍

Georg

nejezdi, z jedne strany je hrana se sterkem bez koleje, z druhe stara kolej c. 5, ktera se musi vyloucit pro dostavbu severni hrany,

nadchod by hodne bodnul – nejen dneska par lidem na pacifik, ale v budoucnu k pristupu od stanicni budovy k 1. (a daslim) nastupistim. skoda, ze tento dobry napad neprisel tak o pul roku driv.

jva

Slovy klasika: „Ta parcela leží hned u trati. Na nádraží je to zkratkou přes les hodinu a půl“.
Nástupiště je fajn, ale s takovým přístupem by ho bylo vhodné použít, jen když není „zblití“, protože většina si to střihne přes koleje (zvlášť, když všechny vyhledávače spojení budou počítat s přestupy do 5 minut, na tram „Nádraží Vršovice“ nějakých 7).

Hajnej

Ono u vlaků směr Krč to zbytí opravdu není, ledaže by je přes tu díru u Botiče přenášel jeřáb…

Otmar

Ano😂

Leinad

Bylo by zbytí mít v ofiko vyhledávačích reálné přestupní časy. Třeba včetně toho, že ukazuje vlak S8 – tram ze Synkáče místo tramvaje z Nádraží.

Jihocech

On by stacil policajt s bločkem a kázdému takovému nasolit 5 000 pokuty. Ono by to lidi brzo přešlo .
Bohuzel zeleznicni policie byla za Pravdy a Lásky zrušenaa dnesni ochranka je leda k smíchu, ani odpad z nádražní haly nesmí vyhodit 😠

Karel Kučera

věř mi soudruhu, že nepřešlo…

Dominik

Přešlo, až by za týden měli v součtu platit za pokuty 10000,-

Soukromý kůň

IQ nádražáka v praxi – přístup k nástupišti neuděláme, ale budeme lidi prudit pokutami za to, že se nechtějí procházet.

Dominik

Prudit pokutami? Jde především o bezpečnost. A vyřiďte si to s ROPIDem, to oni si prosadily, že se perón už bude využívat.

Leinad

ROPID má pravomoc zasahovat do toho, co pojede na jaký peron?
Kdyby řekl, že na Hlavním chce S7 a S9 na 1b, tak tam pojede?

GPGP

Ryba smrdí od hlavy, viz. můj kom. výše, až vymře generace lidí co se narodili do 1960 tak snad tady bude druhé Švýcarsko…. měli ty komanče zakázat v 90 roce a min. 100 jich pozavýrat nebo jim vzít občanství, takhle nám budou házet klacky pod nihy ještě v roce 2030 🙁

Jiří Voseček

To je fakt komplex, tahat politiku a Havla do tématu Železniční policie.

Ferenc Futurista

když je někdo bolševickej knedlík, tak je holt bolševickej knedlík, s tím neuděláte nic. Leda byste ho upravil na délku správného bolševika – tři metry i s provazem.

Jiří Kocurek

A pro přebytek snahy pokutoval i zaměstnance ze stavby. A když ani pokuty nepomohly, zavolal lidové milice se samopaly!

Georg

no fakt nevim. napad prejit koleje znamena skocit z 2. nastupiste dolu na koleje, dve provozovane koleje prekonat, pak prekonat plutek vysoky cca. metr, za ktermym je staveniste tretiho nastupiste, pak osazena elka nastupistni hrany, pak je sterk, pak kolej, no a staci vyhupnout jeste jednu hranu a uz jste na ctvrtem. ja jsem celkem turista, ale na tohle bych se asi i vysral…

Martin

Neco malo z historie – zanikle zeleznicni zastavky v Praze…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Zaniklé_železniční_stanice_v_Praze

Otmar

Vlaky od a do Benešova se ke 4.nástupišti nemají šanci dostat. Mezi tratí na Benešov a tímto nástupištěm je přerušené kolejiště a probíhá obrovská rekonstrukce. Zároveň ten nadpis článku považuji za nešťastný. Za prvé nemožnost dostat se k budově nádraží je dočasná kvůli rekonstrukci. Za druhé propustnost těch nových kolejí je značně omezena pouze jednokolejným napojením na hlavní nádraží. Buďme rádi že ty vlaky z a do Vraného tam mohou alespoň takto provizorně jezdit. Vždyť tam proboha probíhá masivní rekonstrukce.

Marťas

Jestli se tam budou cestující motat v kolejích, jakože asi budou, tak to moc dobré řešení není. Buď se mělo projíždět nebo končit na Kačerově jako doteďka. Nebo aspoň pojmenovat Praha-Nusle, jak navrhuje diskutující níže, a ne ještě plechovou hubou upozorňovat na to, že je to vlastně nádraží Praha-Vršovice.

Ing Jouda

Jistě, změnou názvu se cely problém vyřeší 😀
A až se dodělám podchod tak se to přejmenuje zas. Anebo lépe – což takhle měnit názvy nádraží pravidelně každý rok?

Když dělám opravu za celkového provozu, omezením se nevyhnu.

Marťas

Problém se nevyřeší, ale jednoduchou psychologickou fintou zmenší.
Praha-Nusle: „Jé, hele, ta nová zastávka je kousek od vršovickýho nádraží. Třeba tady jednou bude podchod.“ Spokojeně odchází na tramvaj do Nuslí.
Praha-Vršovice 4.nást, plechová huba hlásí, že ke staniční budově nelze jít: Co je to bo**l? Kterej jouda tohle vymyslel? To bych se na to podíval(a)!“ Skáče do kolejiště a brodí se kalužemi…

Alibaba

Já považuji dočasnou změnu názvu pro 4. nástupiště za zajímavý nápad. Bylo by výrazně ve všech informačních systémech rozlišeno, že neexistuje normální přestupní vazba mezi 1. a 4. nástupištěm. Idos by tam mohl mít nějakou pěší přestupní vazbu (těch 15minut).
Teď co by na to řekli všechny dotčené instituce (DÚ, SŽDC, ROPID, …)? Cestující by si zvykli…

Otmar

Obraťte se na ROPID. Ten tlačil na to aby tam za každou cenu ty vlaky s lidmi jezdily. Železničáři ani zhotovitel z toho žádnou radost nemá.

Leinad

A taky ROPID zakázal úrovňové přecházení, po přechodu prostě smí jenom zaměstnanci.
Taky ROPID zakázal jezdit na jiné nástupiště.

Amos

Šmankote, co vymýšlite ? Neprůchodný podchod je normální stavební postup, kterému se většina staveb nevyhne, a který se dá jenom co nejvíc zkrátit. Cestující v té etapě musí chodit ve vhodném místě skrz stavbu, úrovňově přes koleje (to místo se i stěhuje dle postupu prací), a to přecházení reguluje člověk obeznámený s dopravní situací. Probíhalo to tak v Přerově, v Berouně, …

Ferenc Futurista

A že jsem tak smělý, proč nemohl být podchod vybudován současně s tímto nástupištěm? Je tam nějaká technická překážka?

Otmar

Protože třetí a druhé nástupiště se bude budovat následně. Druhou možností bylo zastavit provoz skrz Vršovice čímž by došlo k ochromení dvou třetin ČR neboť téměř všechny vlaky výchozí z Prahy hl.n. musí vyjíždět z odstavného nádraží jih přes právě Vršovice na hlavní nádraží.

Ferenc Futurista

Ok, takže jen nezvládlý řízení projektu…

Hajnej

A když by se těma Nuslema jednoduše projíždělo, tak by to řízení projektu zvládnutý bylo…?

Jiří Kocurek

Jediné zvládnutelné řízení projektu, které nemá dopad na cestující je „NIC NEDĚLAT“. Pak se chyba nestane. Teda stane… ale až za dlouho.

Georg

pod novym nastupistem je novy podchod vyusteny do nusli, ale uz ted fyzicky navazuje na podchod stary.
jak byste „lepsim rizenim projektu“ vyresil budovani podchodu, aby zaroven byly koleje 1,2,3,5 prujezdne (=v predchozi etape jedine prujezdne) a na 2. nastupiste se nejak dostali pacosi?

Pkiii

Tak provizorně propojit starý a nový podchod by asi šlo, nebo ne? Sice jsou trochu vyosené, ale nějaký překryv tam je, udělá se tam bednění, aby to nespadlo někomu na hlavu, a do jara, než se začne stavět, by tamtudy chodit šlo. Samozřejmě lávka je dlouhodobější řešení.

Georg

mne se zda, ze ve zaslepene casti stareho podchodu je nastaveny pizmo co podpira strop a vsichni jsou radi, ze to drzi.

nicmene tahle rada stejne neresi dalsi etapu, kdy se podchod bude stavet k 2. nastupisti (vc, lavky a schodiste) a dale.

Jihocech

Chce to železniční obchvat Prahy, tu oplotit a zaházet hnojem…

Georg

ale jdi, staci ze ho mas nahazeny v lebkovne.

Martin

Je to stavba, pokud budou pracovat tak, aby se to stihlo dokoncit co nejdrive, tak jedine dobre…
Videl jsem hezky dokument Runway 06-24, a kez by takovych dokumentu bylo vice a natazeli se u takovychto velkych staveb…

V. K.

Ještě by tam mohli postavit policajty co by kasírovali ty co by přecházeli přes koleje a bude to dokonalé.

Karel Kučera

„Kdo chce na nástupiště od staniční budovy na nástupiště, čeká ho zhruba 10 – 15 minut pěšky.“

A stejně budou chodit lidi přes koleje. Sorry, ale fakt to nehodlám ani já obcházet. Pokud člověk není idiot, dokáže i koleje přejít bezpečně.

Otmar

Tak jestli dokážeš skákat z metrové výšky skrz příkop do bahna tak prosím.

Karel Kučera

boty bych na to měl 🙂

Otmar

Pak už jen aby tě nepřejel bagr nebo jsi nedostal do hlavy jeho lžící. Však zákazy jsou od toho aby se porušovaly že? Na druhou stranu dárce orgánů potřebujeme.

Karel Kučera

pokud bych byl idiot aby se mě podařilo tyto situace vychytat, tak budiž, ale vždy se třikrát rozhlédnu než někam vlítnu a je jedno jestli je to provozovaná trať nebo v případě Vršovic vybrané kolejové lože. Vy všude v zásadě chodíte na zelenou že? I o půlnoci když nic nejede, že? 🙂

Otmar

Zatím jsi v pohodě. V okamžiku kdy půjdeš tam kde nemáš si to o tobě může kdokoliv myslet.🤷‍♂️

Georg

kajo, tak si to prijd vyzkouset. teren vypada asi takhle: https://www.k-report.net/discus/obrazky/72/19/1347219.jpg
a doporucuju zkouset pres den, v noci je to o zivot.

Karel Kučera

dyť je to úplně v pohodě, nevím co tu všichni řešíte… všude za ručičku a dle zákonů. se pos….

Zapa

Hele a to tu rozvádíte jen teorie co by bylo, kdybyste tam jezdil, nebo tam opravdu jezdíte a chcete jen dokázat, že je normální pobíhat po stavbě?

Karel Kučera

Když to má člověk 15 minut obcházet třeba s kufrem, ano přeběhnutí pár kolejí a ať se jedná o stavbu či ne mě přijde v pořádku. A abych Vám odpověděl, Vršovice využívám.

Dominik

I kdyby půl hodiny, prostě do kolejiště se neleze a ano, já to dodržuji, pokud nejsem v práci a když jo, tak jsem ale patřičně oblečen a respektuji BP1.
Protože pak je opravdu radost vidět, jak Vám před mašinou skáčou rodiče s dětmi, nebo někdo táhne kolo, atd….

Jan Pytela

Ne, že bych s vaší pozicí souhlasil, ale máte pravdu v tom, že ta situace si o přecházení vysloveně říká. SŽDC prostě na té situaci podíl má – boj proti přecházení kolejí není jen o edukačních videích, ale hlavně o přizpůsobení infrastruktury, aby se lidem riskovat nevyplatilo, jak si to evidentně myslíte vy.

Dominik

Jenže zde je na vině ROPID, který tlačil nato, aby se čtvrté nástupiště využívalo co nejdříve.

Otmar

Pane Pytelo. Je to stavba. Konečný stav bude samozřejmě jiný. Původně ty vlaky tam neměly ještě celý rok jezdit. SŽDC učinila vstřícný krok a umožnila tam jezdit aby se dostali lidé alespoň na tramvaj na náměstí Bratří Synků. Někdo to má dokonce výhodnější jít tam než do budovy. Dalším vstřícným krokem bude vybudování provizorní lávky. Takže o jakémsi pochybením ze strany SŽDC uznejte sám nemůže být řeči.

Georg

dneska jsem tam byl a prechazet z 2. na 4. si to „opravdu nerika“

Dominik

A až kvůli takovým, jako vy, bude stát 4 hodiny provoz, tak budete říkat to samé?
Dobrá logika, použiji ji u nějaké frekventované silnice, přeci si nebudu zacházet.

Karel Kučera

Proč by kvůli mě měl stát 4 hodiny vlak? Nejsem idiot abych se nechal srazit!

Jenda

Ano, jedna z nejčastějších posledních větv životě: „Přeci nejsem takový idiot, abych….“ 😉

Jiří Kocurek

Tak se tam dají kříže. Kolik se toho změní? Rozhledové poměry? Rychlost?

Georg

zmeni se rychlost z okometricke 60 na 20. za rozestavenym nastupistem budou pod railjet vyskakovat babky s taskou na koleckach a utikat pred nim do druhe, taktez provozovane koleje. super napad.

Otmar

Ono stačí zakopnout a než se zvedneš je hotovo. Při chůzi po stavbe človek zakopne velmi snadno. Prostě tam nelezte a bude vše OK.

Karel Kučera

mám dobrou obuv! nezakopávám!

Dominik

Tak uklouzne noha, cokoliv se může stát. A nevím, proč vůbec o tom diskutujeme, prostě je to místo veřejnosti nepřístupné a myslím si, že to je jednoznačné a sebevětší lenost není omluva pro vstup do míst veřejnosti nepřístupných.

Dominik

Jo, známá to věta, mě se to stát nemůže, věřte že může a velice snadno. Kolikrát jsem už viděl uskakovat lidi na poslední chvíli před vlakem.

Karel Kučera

není můj případ

Dominik

Jo, to si myslí každý.

Pkiii

Občas jsem chodil přes koleje do Nuslí a to byla pohodová cesta, ale dostat se teď od nádražní budovy na 4. nástupiště – to je jak Spartan race, obzvláště překonání 3. nástupiště.

libor

to je takový problém vyhodit na určitou dobu zastavování rychlíků, než řešit takový paskvil? To snad měli rovnou nazvat Praha-Nusle, ať v tom není bordel ještě větší…

Juraj

Praha-Vršovice Bartoškova, po vzoru Praha-Bubny Vltavská.

Otmar

S cestujícími tam jezdí jen vlaky od a do Vraného nad Vltavou. Původně tam neměly jezdit vůbec až do dokončení rekonstrukce. Asi bylo lepší to tak udělat než riskovat že nějaký idiot se tam zabije když nebude respektovat oficiální přístupovou cestu.

Dominik

To si říkejte ROPIDu

Arnošt

Jistě, takže kvůli pár exotům sebrat zbytečně cestujícím možnost nastoupit ve Vršovicích. Pravidelně dojíždějící se to za pár dní naučí a holt to odnese jen pár nešťastníků, kteří vyrazí na výlet. Ale nezastavovat tam by byl větší nesmysl.

Dominik

Ono to odnese jenom pár nešťastníků, kteří si vyrazí na výlet? Ale co strojvedoucí? Myslíte, že pro něho to je úplně v pohodě? Nehledě na martyrium, kterým si pak musí projít, foukání jestli náhodou nemá 0,01 v krvi, desetkrát musí na různé výpovědi (DÚ, Policie, atd…). A pak i cestující, protože x hodin stojí doprava.

Georg

co to meles? ve vrsovicich na 4. nastupisti se stridaj strojvedouci?

Dominik

Jaké střídání? O tom nepadlo ani slovo, mluvil jsem o tom, co chudák ten strojvedoucí, co dotyčného srazí, když Arnošt prohlásil, že to odnese jen pár nešťastníků.

Ferenc Futurista

to jen zase nevis, o cem je rec. tedy obvykly stav.