Vracet se k metrovému tramvajovému rozchodu je nesmysl, míní DPMLJ

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan SůraTramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Ludvík Lavička je přesvědčen, že návrat k metrovému

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaromír Baxa

Pro zájemce – na dopis pana Lavičky, ze kterého článek vychází, jsme s kolegy zpracovali odpovědi.
https://drive.google.com/file/d/19ceAlKcXx1_cABR_4gmy6K8AvuVyjNby/view?usp=sharing

Terminál

Poměrně úsměvné závěry. Podívat se do vozovny přes ortofotomapu je ryze amatérské. Ono by to chtělo se podívat dovnitř. Podbíječku z Erfurtu si klidně půjčíme – ale kdo zaplatí úpravu profilu kol, aby vůbec projela – to je dosti nejenom závažný technický, ale i finanční problém. Navyšování prostředků nikterak nesouvisí s tratí do Hanychova. Ona totiž patří městu Liberci, nikoliv DPMLJ, neboť v rozporu s původní smlouvou nebyla vložena do majetku DPMLJ. To jen na okraj……

Jindra

Marně vzpomínám,jaký dobrý počin pro město Liberec udělala Změna pro Liberec,potažmo její odnož LOL.Pokud si liberečáci vzpomenou,jednalo se a jedná v podstatě jen o kritiku práce ostatních.Jednou velkou „zásluhou“,kterou se toto seskupení může pochlubit,je zamítnutí výstavby pavilonu Centra Historie Tramvajové Dopravy před několika lety. Tato stavba v areálu bývalých LVT měla obdržet dotaci EU a měla mapovat historii tramvajové dopravy, nejen v celých severních Čechách,ale i u našich sousedů .Kromě provozních i statických tramvají zde mely být vystaveny i artefakty s tímto druhem dopravy související. Jinak odpověď pana Baxy je jakýsi výtvor pro povzbuzení fanaticky postižených zastánců metrového rozchodu a… Číst vice »

Jindra

Oprava…nikoli odpornou energii ale odbornou energii.Sorry

Rochličák

Máte-li, pane Baxo, pocit, že meziměstská trať je pro obruče kol náročnější než městská, pak samozřejmě záleží, o jakém období se budete s panem Lavičkou bavit. V posledních letech je městská trať již na řadě míst opotřebovaná a sdílí těleso se silnicemi, zatímco vozy nasazované preferovaně na linku 5 by měly mít z logiky věci to opotřebení menší. Pokud je však tento trend stále stejný, o něčem to vypovídá. V Liberci je dokonce brousicí vůz na metrový rozchod z Německa, ale do provozu se nakonec nedostal. Proč? To se mě neptejte, ale může to být i tím, že ty české… Číst vice »

Jindra

Rochličáku, díky. Kvalitní a perfektní odpověď na rádoby fundované sdělení pana Baxy a spol. Pana Lavičky si nesmírně vážím. Je mi záhaddou, co svými polopravdami pan Baxa sleduje…

Honda

Co mají říkat v Drážďanech na rozchodu jistě ještě méně obvyklém, 1.450 mm😂

Jindra

I v Drážďanech jezdily úzkorozchodné tramvaje na rozchodu 1000mm.Dokonce můžete jeden krasné provozní exemplář obdivovat na tramvajové trati kousek za hranicemi v Bad Schandau. Jinak v Drážďanech je zachována původní vozovna i s tramvajemi,které občas vyjedou na metrovce,ale pouze po kolejišti stávající vozovny.Jinde koleje metrového rozchou již v oklí Drádan nenajdeme.

Zdeva

Odborníci z DPHMP neodolali a koupili 60 tramvají kterým se neotáčejí podvozky…politici nemusí rozumět tramvajím,ale v dopravním podniku by někdo travajím rozumět měl….Politik zadupal a odborník z dp elektrické dráhy eudržel moč a souhasil s koupí 60 ks.14T….

Rochličák

Jsem rád, že pan Lavička na pana Baxu zareagoval a vyvrátil některé mýty, které kolem rozchodů v Liberci panují. Pro úplnost bych si dovolil doplnit ještě pár bodů, co jsem k tomuto tématu coby liberecký cestující se zájmem o dopravu pochytil. 1. „Vyhláška Ministerstva dopravy, kterou se vydává stavební a technický řád drah“ 177/1995 Sb. praví dle § 54 Geometrické uspořádání koleje ve svém sedmém bodě, že: „Rozchod koleje dráhy tramvajové je 1 435 mm.“ To je argument, který jsem zde ještě nezaregistroval. Můžeme si o něm myslet mnohé, stejně jako o limitu sklonu 70 promile či nemožnosti vést těleso… Číst vice »

Romanero

Ředitel Lavička to z větší části asi vyvrátil, ale s tím opotřebením se teda dopustil demagogie. Kdyby porovnával smíšený provoz dvou rozchodu na městské trati, pak ok. Ale srovnávat „rychlodráhu“ a relativně pomalou městskou trať je podle mě nebe a dudy..

Terminál

To porovnání samozřejmě není zcela přesné, ale s ohledem na parametry obou tratí je srovnatelné. Meziměstská trať (1000mm) má na převážné části předepsané maximální převýšení včetně stanovených přechodnic a částečně jsou použity bezžlábkové kolejnice. Městská trať (1435mm) je je vedena po pozemních komunikacích(znečištěné hlavy kolejnic a znečištěné žlábky), kde je nutno se přizpůsobit stávající infrastruktuře (zkrácené přechodnice, převýšení buď snížené nebo žádné). Proto si myslím, že slovo demagogie v tomto případě není zcela výstižné

Romanero

Tak sám tím výčtem snad vidíte, že to srovnatelné není. Já bych se na základě opotřebení jedné nebo druhé trati a vozidel bál prohlašovat cokoliv o vlivu rozchodu..

Terminál

A já se zase nebojím. Klidně se ozvěte (kontakt si jistě seženete) a pohovoříme v klidu u kávy, případně si můžeme i ukázat přímo na dílně.

Já, kdo jiný

A co Linz a 900 mm?

Jindra

A co Štýrský Hradec a 1435 mm…?

pája

Rozumím tomu dobře, že v Liberci se nikdy nových tramvají nedočkáme, neb pan Lavička si stnovil za vizi MHD pro 21. století stav v roce 1973??? Už se nedivím, že nakupují i hisotrické autobusy. No třeba se to nakonec ukáže jako dobrý krok a budou sem jezdit zahraniční turisti za zážitkovým cestováním pravěkou MHD.

Kubrt

Tak určitě, T3 jsou tak nadčasové, že nahrazovat je něčím koncepčně jiným je zhola zbytečné.

To je problém tramvají v (relativně) malých městech i v Německu (exNDR); pro stotisícové, neřku-li menší, město (souměstí) je tramvaj drahý špás a těžko se hledá rozumná rovnováha mezi velikostí (malostí) tramvají, intervalem a náklady. A to české malé provozy (Most, Liberec, Olomouc) jsou na tom oproti některým východoněmeckým ještě dost dobře, míněno v nabídce spojení.

Petr-666

opravdu jste až takový hlupák, že nechápete k čemu jedinému se v textu vztahuje letopočet 1973?

pája

Petře 666 přečtěte si text ještě jednou, a pak i můj příspěvek. Je to dost dlouhé, sand se při četbě uklidníte. A pokud nejse z Liberce, stavte se někdy ten náš pravěk vyzkoušet.

Jindra

Milý Pájo,zakup si brožurku vydanou Libereckým krajem,DPMLJ a Boverou „Čtyřnápravové tramvaje v Liberci“,tam se dočteš o skutečném staří jednotlivých tramvají,přestavbách,nových vozových skříních a pod.Stejně vynikající je brožurka „Dvounápravové tramvaje v Liberci“

koleyy

Pan Lavička plácá blbosti. Čím užší rozchod, tím menší možný poloměr oblouku, to ví i malé děcko. A zřejmě ani netuší, co stojí normálněrozchédná podbíječka za den. Vypadá to, že ve zmíněném Insbrucku nebo jiných městech či Rhétská dráha jsou jen pitomci.

Jindra

Nesmysly plácáš Ty,Netahej do libereckých podmínek Rhétskou dráhu.Nebylo by podle Tebe dobré zavést rozchod 760mm?Mohly by být oblouky s ještě menším poloměrem.Objednat si na práci podbíječku na standardní rozchod je určitě jednodušší a levnější než na metrovku.Jsme v Česku a tak to nesrovnávej s cizinou.Myslíš,že by do Liberce či Jablonce bylo jednodušší zapůjčit podbíječku z Innsbrucku než od někoho u nás na 1435 ?Návrat na metrový rozchod je prostě fantas magory.

Ondřej

Já bych to nahradil koňkou.

Jindra

Vypadá to, že o to,že o to právě panu Baxovi & spol. právě jde. Nahradit libetecké tramvaje ne koňkou, ale autobusy.

Jan Hojsák

Pan Lavička je zkrátka rozumný člověk na správném místě.

Ono vůbec reagovat na cokoliv od politické strany LOL je úsměvné.

pája

JE to LOL, lol.

Jindra

Pane Sůra,vážím si Vás a velice rád jsem četl a čtu Vaše statě o dopravě a to nejen o městské.Se stanoviskem pana Baxy ve vztahu k BusLine plně souhlasím.Ale k jeho myšlence či úvaze o návratu k metrovce v této době mám velice negativní stanovisko.Tvrzení,že v případě stavby tratě do Rochlice by se v případě metrovky nemuselo nic bourat,je doslova absurdní.Komentář pana Lavičky snad pochopí i ten největší fanatik,zastávající výhody úzkého rozchodu.

-TR-

A jak je možné, že provoz na metrovém rozchodu úspěšně funguje např. v Bratislavě?

MildaIV

Netvrdí že to nejde, ale že je to dražší.

Jindra

ad. TR…metrový rozchod tramvají funguje ,možná mnohem lépe,než v Bratislavě,například v Innsbrucku…To,že někde funguje provoz na metrovém rozchodu neznamená,že Liberec by se měl vracet k metrovce. Toto přirovnání je demagogie.Důvody pro standard pan Lavička objasnil zcela logicky.Pan Baxa neví nic třeba o podbíječkách a ve vozovně také nebyl.Je to jen plácnutí do vody.

Jindra

Možná, že pan Baxa navrhne návrat tramvají, pochopitelně na metrovém rozchodu, do libereckých ulic
Pražské a Moskevské.Fantazii se meze nekladou..

Pepa z depa

V Bratislavě je tak celá síť a neprovozují ji současně i s normálním rozcholdem, takže to bude určitě něco jiného, než mít většinu sítě v normálním rozchodu a ještě část sítě v metrovém.

AAA

No Liberec má většinu sítě ve splítce. Jenom na Ještěd jen v normálním a do Jablonce jen v metru.

Jindra

Protože určitě stejně ,nebo možné ještě lépe,by fungoval i na rozchodu 1435mm.

Jindra

.. A jak je možné, že. provoz na standardním rozchodu úspěšně funguje např. v Košicích?

Alibaba

To by mě zajímalo, co to znamená cituji z článku: „… rozchod 1000 mm je zde pouze okrajově zachován na nezbytně nutnou dobu.“ ta nezbytně nutná doba?
To se někde Bovera zaparkuje jinde? A nebo to mám chápat tak, že po přerozchodování tam v depu zůstane maximálně metrový rozchod právě pro Boveru a další metrová muzeální vozidla,

pája

Oni chtěli stavět nějaké dopravní muzeum, ale nějak došly prachy, nebo spíš někomu to na zatodování přišlo podezřelé. Asi zase, že by se trochu ulilo, jako vše, co se poslední dobou v DPMLJ dělo.

J.S.

Ne neulilo a peníze nebyli vůbec na ten projekt kolejiště do muzea přiděleny. A koleje o rozchodu 1000mm zůstanou v úsecích Lidové Sady-Viadukt a Viadukt- Vratislavice

babilon

Dneska se překlepům nějak daří. 😉 Doplňte aspoň chybějící předložku „k“ do titulku.

Jindra

…. alespoň …

MildaIV

městskou, příměstskou a lávkou železniční dopravu