Volkswagen nepostaví gigafactory na letišti Líně. Pro další závod nevidí důvod

Letiště Líně. Foto: airport-plzen.comLetiště Líně. Foto: airport-plzen.com

Podle Volkswagenu není důvod stavět v Evropě další továrnu.

221 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marek hudec

nerikal jsem to ve vsech diskusich tady uz tak pul roku v kuse? jediny zajem na tom melo par lidi z jiste nejmenovane plzenske firmy specializujici se mj. na demolice a upravu uzemi (zde z leziste na plochu vhodnou ke stavbe haly)…………se divim ze to neromazli Kmentove a spol – vite kolik set mega v tom viselo???

126975

Tady je nářku kvůli jednomu letišti z dob bolševické lidové armády, dalších deset je taky opuštěných a vojenský provoz se už na ně nikdy nevrátí.Dnes je napříč společností velké umění pořídit pro obranu vlasti dvacet čtyři letounů na čtyřicet let provozu a ne jako za bolševika nakoupit za čtyřicet let přes dvatisíce proudových letounů a provozovat je na patnácti leteckých základnách..

andrejmasaryk06

zeptám se blbe, ale co to letiště generuje teď? jaky je z neho momentální profit pro lidi pro stát? Generuje to nejaky zisk? Láká to tam lidi pro neco? podporuje to aspon turizmus? nebo k čemu to letiště je vůbec?

hank

Je asi k tomu, k čemu je dalších zhruba 4000 (a někteří tvrdí, že možná až 11 000) brownfieldů ve zdejší zemi. Nechci se zrovna tohoto brownfieldu zastávat, protože letišť – včetně bývalých – máme nadbytek, ale jistě existuje dalších několik desítek, ne-li stovek bývalých průmyslových areálů, kde by se taková fabrika dala postavit. Kdyby už nic jiného, tak letiště se dá využít pro původní účel své existence, což se o většině těch ostatních brownfieldů říct nedá.

jkjk

Těch ploch s rozlohou 280 ha u dálnice (směr Německo) s žel. vlečkou a majetkově vypořádaných zas tolik nebude.

hank

Zahraniční investoři jsou rozmazlení a kladou si podmínky, které nabízející může a nemusí splnit. Při takových akcích by se mělo více hledět i na zájmy zdejšího státu a jeho obyvatelstva a nevycházet zahraničním investorům vstříc za každou cenu. V ČR si zvykli, že jsou jim skoro vždycky všechny podmínky splněny, často i na úkor zdejších občanů.

jkjk

Aktuálně se odtamtud vyklízí nájemce, který se od roku 2010 neobtěžoval platit nájem.

andrejmasaryk06

takže rozumím tomu správne že je to plocha která je v mínusu a její zachování je opředeno jenom dávkou nostalgie a takové to co kdyby, i když víme že žádné co kdyby by nenastalo a i kdyby nastalo tak to letiště bude za 10min srovnané se zemi 🙂 takže jinými slovami je tam uplne na hovno… max pro piloty nadšence pro neake zbohatlíky co si tam občas jezdí zalétat na nějakém ultralightu, předpokládám že žádna pravidelná linka stama nelétá ani vnitrostátně. třeba jako Plzeň, Ostrava každy utery a čtvrtek 😀

Petr Zdobinský

To je dobrá zpráva !!! Chemická továrna s manipulativním názvem GIGA….. není nic pozitivního, riziková výroba pro životní prostředí. WV se topí v penězích a není jediný myslitelný důvod pro dotování takových projektů a zároveň zvyšování daní pro fyzické i právnické osoby. V západních Čechách mají již nyní dost problémů s gastarbeitery. Popíjení alkoholu na veřejnosti, obtěžování žen, ubírají kapacity bytového fondu pro české občany, sem tam nějaké vražda mezi nimi. Logika stavět další montovny, tam, kde není dost místní české pracovní síly naprosto absentuje.

Miloš

Bohužel letiště, ale i celá oblast západně od Plzně je v neustálém ohrožení. Vůbec nejde o blaho občanů, ale o zájmy některých lidí, kteří ve výstavbě hal a asfaltových ploch kdekoliv vidí jen osobní byznys. Nejhorší je, že se i nynější vláda nějak zúčastňuje takových tichých projektů, kde se mlží od začátku do konce…

hank

„Vůbec nejde o blaho občanů, ale o zájmy některých lidí, kteří ve výstavbě hal a asfaltových ploch kdekoliv vidí jen osobní byznys. Nejhorší je, že se i nynější vláda nějak zúčastňuje takových tichých projektů, kde se mlží od začátku do konce…“

Co se asi tak dalo jiného čekat od ODS?

xyz

Plusmínus totéž co od ČSSD před 20 lety, když zrušila letiště Postoloprty při souběžné výstavbě průmyslové zóny tamtéž? 🙂

hank

Argumentační faul. Ona nám ještě vládne ČSSD?

xyz

Sugestivní otázka (= jeden druh argumentačního faulu) bez vlivu na obsah sdělení (když už chcete hrát na tohle).

Nicméně k meritu věci: ano, vláda ODS+TOP09+KDU-ČSL+STAN+Pirátů chce zrušit letiště ve prospěch průmyslové zóny, úplně stejně jako to proběhlo za vlády ČSSD+KDU-ČSL+US-DEU v případě Postoloprt (mimochodem souběžně se zrušením železniční vlečky v tamním případě).

hank

Jestli tvůj argumentační faul (učebnicový příklad typu red herring aka whataboutismus) vychází z toho, že si nemám co stěžovat na A, když dtto před 20 lety udělal B, protože ty evidentně fandíš A (a mně podsouváš, že když kritizuju A, tak přece logicky musím fandit B), tak jsem zvědav, jak si poradíš se zjištěním, že pro mě jsou A i B stejná svoloč a v mém zájmu nevládl a nevládne nikdo z nich…

Kromě toho: Fandí se na fotbale nebo hokeji. Do politiky fandění nepatří.

xyz

Já nepíšu, že „si nemáte nač stěžovat“.

Jen vám odpovídám na vaši „otázku“, že co prý se dalo čekat od ODS – coby od jedné z pěti vládních stran.

O. K., pokud na to s ČSSD (nejen) před 20 lety pohlížíte stejným způsobem, pak vás ctí že aspoň tzv. měříte stejným metrem.

hank

Jenom technickou: ODS není jedna z pěti ani první mezi rovnými. Ty ostatní 4 partaje jsou poskoci, bez kterých by se ODS nikdy k vládě nedostala, ledaže by se spřáhla s ANO. (Což nás zřejmě čeká po volbách 2025. Ale to bude jiný příběh.) Za špagátky t. č. tahá ODS, resp. mafie, která ji drží u moci.

xyz

O. K., tzn. plus mínus podobná situace jako u soc. dem. 2002 – 2006, která ke konci už ani nehlasovala s „Koalicí“, ale s komunisty? 🙂

SYN

To se vyřeší poměrně snadno – dej vědět kdo to dělá dibře a tedy je tvým vzorem…
Jinak uvádět že „někdo jiný to dělá taky“ se dá přetlumočit jako vznešenější mluvou „je to postup v místě a čase běžně používaný“…

Hroch obojživelný

Ano. Když chvilku počkáme, tak se dozvíme, že tady vlastně o tu továrnu VW vůbec nešlo.

SYN

Eh, a to blaho občanů nějak souvisí se zachováním letiště Líně?

lol

Chudáci Urugvajci a další námezní síla za minimální mzdu co teď?, už si balili věci teď, aby si našli jinej cíl kam jít dělat montOtroky…

Karl vB.

K tomuto „nečekanému překvapení“ doporučuji poutavý článek z 18.9.2023, ve kterém manažer Volkswagenu Thomas Schäfer naznačuje, že VW v Evropě nepostaví ani továrny na baterky, které plánoval, protože to nemá smysl.
„Pro továrnu na baterie je klíčová cena elektřiny.
Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech, V Německu je to až třikrát víc.
Je dnes levnější vyrábět v Kanadě a pak dovážet do Německa, dokonce i s veškerou logistikou a clem to vyjde lépe,” říká Schäfer…
https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-dal-prodelava-na-kazdem-kusu-sveho-klicoveho-elektromobilu-cinane-jsou-v-zisku-pri-polovicni-cene/

SYN

Jakože fakt udělá takový rozdíl kde je vyrobí, a tím pádem poprvé nabijou? Nebo je hodlají vozit do té číny nebo Kanady i nabíjet??

Jiný Petr

Tak to jsem zvědav, jak nám náš politolog vysvětlí, že vyslal – asi špatný – „jasný signál“.
Včera se nám snažil vysvětlit, že zdražení elektřiny je vlastně zlevnění (neb – parafrázuji jeho včerejší vysvětlení – „díky naší vládě se v této zemi všechno zlevňuje“)

xyz

Vláda toho politologa zařídila, co se elektřiny týkalo: – tzv. zastropování cen elektřiny pro rok 2023 – pozastavení tzv. POZE na 15 měsíců – příspěvek 3500 Kč na každé odběrné místo (mělo to být jen na trvale obydlená místa, nakonec to přinejmenším v části případů dostaly i garáže či chaty!) Teď první a druhé jmenované končí (pozn. to třetí bylo jen jednorázové) a vrací se do do stavu platného předtím než to vláda toho politologa zařídila. To první už ani není potřeba – sami prodejci jsou s cenami pod strop. A to druhé – návrat do původního stavu platného do… Číst vice »

Peeetr

Za jeho signalizační vlády ČEZ hlavně prodává nejvíce elektřiny v celé historii nesmyslně přez německou burzu.
Je absolutně padlé na hlavu, aby jsme měli ceny stejné či dokonce vyšší než v Německu, když tu obyvatelstvo musí přežívat s třetinovými příjmy.

xyz

… což rozhodně nevymyslela ta jeho „signalizační“ vláda. Taky je zajímavé, nadávat někomu za něco, s čím on sám nepřišel, jen to převzal po předchůdcích. A ČEZ je jen jedním z výrobců a jen jedním z prodejců elektřiny. Jak by k tomu přišli ostatní výrobci/prodejci elektřiny, kdyby jeden z výrobců/prodejců měl, jako jediný, nějaké výhody v cenotvorbě? A vůbec – ČEZ-výrobce by tedy jako jediný prodával vyrobenou elektřinu levně, a to… Komu? Asi by ji za tu nízkou cenu chtěli všichni prodejci… ale tím pádem by o takovou elektřinu byla obrovská poptávka, takže by se nedostalo na všechny… takže jen… Číst vice »

xyz

Od mínusářů bych se rád dozvěděl, jak by si to tedy KONKRÉTNĚ představovali – ten mechanismus mezi výrobci (= ČEZ je jen jedním z nich), prodejci (= ČEZ Prodej je jen jeden z mnoha) a zákazníky (eventuálně mezi tím i distributorem; ČEZ Distribuce je jen jeden z několika).

Gwann

vedení akciové společnosti – což ČEZ je – musí jednat s péčí řádného hospodáře. tedy maximalizovat zisk. prodej za méně znamená porušení této povinnosti. tedy, je to pro management na zavření a náhradu škody. sorry, takto jednoduché to je a Fiala s tím nemá nic společného. stačí vytáhnout hlavu z místa, kde slunce nesvítí, a zeptat se, jak je asi vládnuto ČEZu. možná řešení: – vykoupení oněch 30% ČEZ ze státního – za bratru 200-400mld – vytvoření státního úsporného tarifu – reálně lze bez notifikace EU nejspíš jen pro spotřebitele, podnikatelé budou mít smůlu jak kvůli kapacitě výroby ČEZu, tak… Číst vice »

Fsp

Péče řádného hospodáře, kterou se každý ohání aniž by tušil co to znamená, vážně neznamená povinnost maximalizovat zisk i přes mrtvoly.

náhodný kolemčtenář

Musí opravdu vedení AS maximalizovat zisk za každou cenu?
Není to spíš tak, že má plnit zadání akcionářů? Takže třeba když akcionáři rozhodnou, že např. z etických nebo náboženských důvodů jimi vlastněná AS nebude provádět tyto a tyto činnosti, přestože by se na nich dalo hodně vydělat, musí se tím management řídit, nebo ne?

xyz

Zadání akcionářů může být např. tvorba zisku za účelem následné výstavby nových energetických zdrojů, např. nových bloků jaderních elektráren, tak aby si na ně ten provozovatel elektrárny nemusel půjčovat.

P. S. Management a. s. má relativně volnou ruku co do rozhodování; valná hromada akcionářů je zejména „jen“ volí (+ O. K., též případně odvolává).

xyz

… a co se týče ČEZu, tak ten mj:
– zaměstnancům svých elektráren platí nadprůměrné mzdy + poskytuje jim i další, nepeněžité výhody

– má svoji nadaci

– proaktivně přistupuje k zákazníkům s možnostmi snížení spotřeby elektřiny (např. zajištění FVE na střechy domů zákazníků)

– sám je významným zaměstnavatelem v příslušných regionech, kdy v nemalém počtu případů jde o regiony s jinak nadprůměrně vysokou nezaměstnaností (+ jinak i viz první odrážka)

Tzn. rozhodně jeho činnost není „jen“ o maximalizaci zisku tzv. za každou cenu.

hank

Typické pro tuzemskou veřejnou diskusi je, kolik lidí volá po výstavbě dalších montoven. I když to budou podobně jako ta baterkárna montovny verze 4.0, zdejší zaostávání za světem ve tvůrčí vědeckotechnické činnosti v žádném případě nevyřeší a z pasti ekonomik se středními příjmy tuzemsko nevytáhnou. A ještě horší je, že těch pár fabrik založených zdejšími vlastníky na skutečně tuzemské tvůrčí činnosti nikdo z politické úrovně nepodporuje a v širší veřejnosti se o nich vůbec neví, zatímco montovny 4.0 v režii nadnárodního korporátu jsou politiky i většinou médií vydávány za způsob, jak udržet kontakt s tím „lepším“ světem a nějakou perspektivu… Číst vice »

GreenBitch

Uhodil jste hřebíček na hlavičku. O tom ale nechce nikdo slyšet. Chybí nám v ekonomice vyšší podíl činností s vyšší přidanou hodnotou. Což rozhodně není činnost, kdy dostanete vstup A, B, C a člověk tyto tři věci propojí v jednu. Typicky v Německu vymyslí automatickou pračku (tady je ta vyšší přidaná hodnota), v Česku ji pak smontujou. Montovnami kdysi začal Zeman lepit vysokou nezaměstnanost. Lépe řečeno investiční pobídky sem ty montovny přitáhly. Máte pravdu i v tom, abychom se orientovali více na vědu, výzkum a inovace a podporovali i společnosti na tyto činnosti zaměřené, tak stále podporujeme montovny, protože je… Číst vice »

VTT

On je to celý řetězec, od základního výzkumu, přes aplikovaný výzkum, podpora spin-off firem na vědeckých pracovištích, start-upy až po velké společnosti. To u nás nefunguje.
Od této vlády jsem v tomto směru čekal víc, než jen řeči o modernizaci. A zatím se sem snaží natlačit baterkárnu v Plzni a důl na lithium u Duchcova. Místo tlaku na automatizaci a robotizaci se sem dovezou gastarbeitři, zatímco o zdanění robotů jedna vládní strana – Piráti – fantazírovali.

Gwann

Výzkum se u nás dělá i tak, že nejmenovaná firma čerpá dotace, aby pak z těchto peněz prováděla na (z dotací pořízených přístrojích) rozbory barev, aby pak namíchali stejné pro klienta. Čili žádný výzkum a vývoj, ale tunelování prostředků na výzkum na zaplácnutí běžných nákladů. A obdobně jiní „vyvíjí“ z dotací slévárenské modely atp.

Čili není výzkum jako výzkum.

Co použitelného dělají vysloveně vědecké instituce nemám ponětí, ale ač tam jde peněz spousta, tak zrovna ty startupy využívající poznatky nikde nevidím. Ony české VŠ jsou totiž taky pěkné autonomní žumpy, kde výsledky nejsou potřeba, hlavně je třeba čerpat.

VTT

S dotacemi se to dá koulet lecjak.

Gwann

ano, dá, jenže se akorát řve…dotace…prachy…dotace.

ale ty NIC neřeší. jen pomáhají někomu neférově proti jiným a pomáhají všelijakým lenochům a zlodejům.

hank

Podpora je možná i jinak než přímými dotacemi.

Ve zdejším provedení nejsou dotace nic jiného než forma vytloukání renty. Bohužel se některým zdejším podnikatelským subjektům – částečně právem – zdá, že „normální“ způsoby vydělávání peněz už nefungují, a tak se soustřeďují právě na to vytloukání renty. A o úrovni zdejších politiků svědčí, že jiné formy podpory než ty dotace nejsou schopni/ochotni vymyslet.

xyz

Nesmyslné předjímání, jako byste uměl odhadnout, o čem „zdejší politici“ (tzn. množina desítek až stovek osob, a to jen v rámci celostátní úrovně) podle vás myslí. 🙁

hank

Měli 34 let na to, aby něco vymysleli. Nevymysleli nic, kromě malých domů, oportunistického podbízení veřejnému mínění (které se sami pokoušeli ohýbat ve svůj prospěch, takže se často projevovalo jako morální panika a masová hysterie) a nicnedělání odůvodňovaného svatým principem laissez-faire. Tak nevím, z čeho bych měl usuzovat, že teď už se jim to konečně podaří…

Důležitý není úmysl, ale výsledek.

xyz

VAŠÍM NÁZOREM je, že nevymyslely nic. Přičemž to děláte napříč celými 34 lety, tzn. házíte do jednoho pytle opravdu stovky lidí. Nic vám není dost dobré, všichni politici jsou pro vás „na stejné brdo“. 🙁 Stejně tak vám není dost dobré, že (optikou toho „přechodu od montovny ke znalostní ekonomice“) v tomto kontextu je vlastně správně, že v 90. letech padlo či bylo zeštíhleno hodně průmyslových podniků, že následná strukturální nezaměstnanost se postupně snižovala. Stejně tak že se zvyšuje podíl lidí pracujících v terciárním sektoru na úkor těch ze sektoru sekundárního. Ať už je to dílem přirozeného vývoje, či dílem… Číst vice »

hank

Měl jsem to štěstí, že jsem začátkem 90. let byl pracovně ve Finsku a měl jsem možnost seznámit se s tím, jak tam chystali cestu z jejich všeobecného ekonomického průseru té doby. Od té doby je pro mě Finsko etalonem toho, jak se to mohlo udělat, a tristní připomínkou všech promarněných příležitostí v tuzemsku.

Ve srovnání s Finskem zdejší politici nevymysleli nic.

xyz

… což je váš SUBJEKTIVNÍ NÁZOR.

Taky si protiřečíte – např. tvrdíte, že politici šli cestou laisezz-faire. Což u většiny z nich nebyla pravda (zejména u těch levicových).

Dále tvrdíte, že nové ekonomické obory je potřeba podporovat. Jinde ale tvrdíte, jak jsou firmy „zmlsnaé dotacemi“.

Vždyť si to protiřečí.

hank

Vždyť si to protiřečí.

Samozřejmě že ne. Jak už jsem tu napsal x-krát, jsou možné i jiné formy podpory. Jenže politici nedokázali vymyslet nic než tu jednu. A bodejť by příjemcinadávali. Hloupej kdo dává, hloupější kdo nebere, zvlášť když se po tom příjemcovi nepožaduje jiná vlastní aktivita než sepsat hromadu papírů, přičemž tím sepisováním se dobře živí spousta dalších lidí, takže když má příjemce na jejich zaplacení, nemusí dělat už vůbec nic – jenom čerpat. Tohle se dá nazvat všelijak, ale se skutečnou podporou tvůrčího podnikání to nemá vůbec nic společného.

SYN

Když slyším řeči „v Německu vymyslí automatickou pračku“ tak si připomenu že na automatické pračce za řekněme za desetiletí absolutně minimální technický vývoj, takže to co v Německu „vymyslí“ je další drobný evoluční vývojový krůček, na kterém budou důležité především dva body – za prvé konstruktér dostane pokyn „katovat kosty“ takže „vymyslí“ konstrukční zjednodušení kterým se ušetří pár centů na materiálu (typicky na úkor životnosti, ale to manažerům absolutně nevadí, spíš vyhovuje) – a za druhé se nejme reklamní agentura která natlačí milion do reklamy aby se „toho“ víc prodalo.. Takže o té „vysoké“ hodnotě si leckdo myslíme svoje. Vysokou… Číst vice »

SYN

A ještě jsem zapomněl – pokud do té pračky rovnou nenamontují kurvítko, protože vyrobit pračku co vydrží věky je ubírat si zákazníky pro příští desetiletí…

Granja

Obávám se, že ten vlak si ujet necháme. Bohužel ta mentalita a obecné zvyklosti nás stále více posouvají právě do těch montoven a je nemálo lidí, kteří jsou doslova hrdi, že pracují právě v zahraniční montovně. Ta národní hrdost, která je vlastní mnoha obyvatelům okolních zemí u nás bohužel stále upadá. Raději budeme dělat všechno proto, aby sousedovi, který úspěšně s tou příslovečnou kozou podniká, co nejdříve chcípla, než abychom se vlastním přičiněním alespoň pokusili být stejně úspěšní, když ne lepší. Nepíšou se mi tyhle řádky právě lehce…

Tomáš Záruba

Když ono je to TAK pohodlné, dělat prostě to, co „se vyplatí“ díky nízké ceně práce.
Bude potřeba to vzít opačně: Zdražit pracovní sílu a tím podniky přinutit orientovat se na tu vyšší přidanou hodnotu. Proč by to totiž jinak dělali, když stávající postup majitelům jako takovým (+ vrchnímu vedení) na nadprůměrné příjmy stačí a změna je prostě obecně riziko?

xyz

Pracovní síla v posledních 10 letech podražila značně.

To tzv. přinucení orientovat se na vyšší přidanou hodnotu je a bude samovolné vlivem snižujícího se počtu i podílu osob ochotných/schopných pracovat rukama.

P. S. Jiným důsledkem nepřirozeného (např. výrazně nad rámec zvýšení produktivity práce) zvýšení ceny pracovní síly bývá nezaměstnanost. Ne nějaké „přinucení“.

xyz

P. S. č. 2: Kdo nemá tzv. klapky na očích, uvědomuje si, že zvýšení mezd nedoprovázené patřičným zvýšením produktivity práce = zvyšování cen produktů vyráběných těmito lidmi (= inflace, tzn. jev kritizovaný i v loňském roce vůči nynější vládě).

Digi

Aha takže firmy za loňský rok mají rekordní zisky z… Ničeho… Uvědomujete si že o pokud by vaše teorie platila tak by naopak měli zisky klesat? Když jsou tedy občané neproduktivni…

xyz

NĚKTERÉ firmy. U jiných zisky naopak klesaly (ba až na nulu, či „do záporu“, tedy do ztráty) mj. vlivem vysokých cen energií a PHM.

V ani jednom případě na tom neměly větší vliv mzdy zaměstnanců.

hank

„V ani jednom případě na tom neměly větší vliv mzdy zaměstnanců.“

A tohle není argument pro ejich zvýšení?

xyz

Naopak. Jde o důkaz, že zvyšování cen vstupů vede ke zvyšování cen výrobků/služeb.

A je jedno, jestli těmi zdražovanými vstupy jsou energie/PHM, nebo mzdy.

hank

Produktivita práce se počítá z prodejních cen. Zahraniční korporátní matky značné části zdejších fabrik odebírají tuzemské výrobky svých dcer – většinou charakteru polotovarů nebo jiných subdodávek – za ceny, se kterými lze libovolně manipulovat, protože mají povahu vnitropodnikových cen. Samozřejmě se snaží, aby tyto ceny byly co nejnižší. A to ani nemluvím o přesunech peněz od dcer k matkám v rámci – například – úhrad správní režie nebo vnitropodnikových služeb; obzvlášť oblíbené jsou v tomto ohledu ceny za služby IT, protože skoro nikdo neumí posoudit, nakolik jsou podložené. Obě kategorie cen jsou plně v pravomoci korporátu a zvenčí jim do… Číst vice »

hank

Kdo má tu pracovní sílu zdražit? Pracovní síla přece není nemyslící objekt bez vlastní vůle, kterému nezbývá nic jiného než sebou trpně nechat manipulovat. Námezdní pracovní síla by se místo čekání na osvíceného vůdce, který jí z dobré vůle nebo z plezíru jen tak mírnyx dýrnyx zajistí německé platy, měla především zorganizovat a vyšší mzdy/platy si vybojovat sama. Nikdo jiný to za ni neudělá. Je tristní a chvílemi až trapné, když například VŠ učitelé, z podstaty svých profesí mající oproti jiným profesím nadstandardní přístup k informacím i do médií (a někteří by měli mít i nadstandardní teoretické znalosti o fungování… Číst vice »

xyz

Možná ti učitelé umějí myslet „o krok dopředu“ a uvědomují si, kdo by namísto „vlády roznesené na kopytech“ nastoupil.

Tomáš Záruba

No tak rychlejší nárůst minimalky popr. státních platu by byl hodně silný nástroj.

xyz

… k možnému zvýšení nezaměstnanosti či nárůstu inflace. 🙂

xyz

P. S. Ta ironie, že jeden z těch VŠ-učitelů je t. č. premiérem ČR, že. 🙂

xyz

Kdybyste vynechal poslední cca 4 řádky, vcelku dost bych s vámi souhlasil.

Takhle směšujete „idiotismus voličů“ a „obory s vysokou přidanou hodnotou“, aniž byste si uvědomoval, že jde o spojité nádoby (vysoká přidaná hodnota = práce prováděné zejména „hlavou“ = nutnost mít inteligentní pracovníky, kteřížto pracovníci jsou shodou okolností i voliči).

Pomiňme další „drobnosti“ jako to, koho tedy mají ti „neidiotští“ voliči (podle vás) volit, aby vám to bylo dost dobré, resp. jestli část „neidiotských“ voličů to nebere tak, že obory s vyšší přidanou hodnotou se prosadí i samy a nepotřebují „podle toho volit“.

hank

Mimo terč. 1. „Práce prováděná hlavou“ bývá často doprovázena fachidiotismem a klapkami na očích, které dotyčným pracovníkům znemožňují vidět širší společenské souvislosti. Politické postoje nemusí nutně mít vůbec nic společného s profesní úrovní a obecně IQ jejich nositelů. 2. Obory s vyšší přidanou hodnotou se přinejmenším po r. 1945 nikde na světě neprosadily samy, buď bez přímých vládních intervencí (což skoro vždy nějak více či méně, přímo nebo zprostředkovaně souviselo se závody ve zbrojení) nebo aspoň bez stanovení strategických rozvojových oborů v dlouhodobé perspektivě, na nichž se shodly strany napříč politickým spektrem, čímž bylo potlačeno jinak obvyklé nutkání vítězných stran… Číst vice »

xyz

Koho by tedy ti „neidiotští“ voliči měli podle vás volit?

Normálně odpovězte.

hank

Toho, kdo bude hájit jejich zájmy.

xyz

… což podle vás je která strana (když to podle vás nejsou vládní strany) z těch, které kandidovaly ve sněmovních volbách 2021?

hank

Žádná.

xyz

O. K., tím pádem ten vámi uváděný „idiotismus voličů“ spočívá „jen“ v tom, že si dovolili jít volit a volili stranu, kterou považovali v rámci možností za nejméně špatnou. I to o něčem svědčí – nazývat idioty osoby, které – jak sám později uvádíte – vlastně žádnou ideální volbu neměly. 🙁 (Ostatně to byl i můj případ- v 10/2021 jsem volil „Spolu“ coby tzv. menší zlo oproti předchozí vládě, a to i s vědomím všech negativ; docela jsem i váhal, jestli nevolit TSS, ale tam jsem měl určitý problém s tou „T“ a jejím dřívějším hlasováním zejména pro ten zákon… Číst vice »

hank

Idiotismus voličů spočívá v tom, že někteří opakovaně volí partaje, které už se v politice historicky znemožnily – některé dokonce i několikrát, což je právě případ ODS. Každá partaj má nezadatelné právo dostat se k vládě a tudíž k možnosti, aby se sama historicky znemožnila. Rozumní voliči by jí to však neměli umožnit víc než jednou.

xyz

Je až neuvěřitelné, jak kydáte špínu na stovku politiků, víceméně bez výjimky. Stejně tak jak kydáte špínu na miliony běžných občanů-voličů. A to dokonce v situaci, kdy jste sám přiznal, že podle vás v r. 2021 nekandidovala žádná strana, která by podle vás „hájila zájmy voličů“. Nepředpokládám, že jste schopen sebereflexe zamyslet se nad tím, jestli chyba není někde jinde než v údajných stovkách politiků a milionech voličů. Totéž platí pro vaše tvrzení, jak politici údajně za 34 let nepodpořili změnu orientace české ekonomiky jinak než dotacemi (a to i když pominu, že právě přerozdělování peněz je jednou z hlavních… Číst vice »

xyz

P. S. ad 1) Práce prováděná rukama nezpůsobuje (podle vás) totéž?

Proč jen práce hlavou?

A jste si jist, že klapky na očích mají ty široké skupiny lidí, které zmiňujete? A že je nemáte na očích např. vy sám?

Fsp

Finsko a třeba Nokia? 🙂

hank

O Finsku jsem se zmínil jinde v této diskusi, včetně tzv. fenoménu Nokia.

SYN

Drobný problémek (i pokud akceptuji klasifikaci továrny na baterky jako „pouhopouhé“ montovny) je ten, že jejich zamítnutím se absolutně nijak nezvýší objem „kvalitní“ vysokovýkonné ekonomické aktivity…
Nebo se vám zdá že se k nám takovéto aktivity nehrnou protože u nás nemáme dostatek pracovních sil zejména v pozici výkonných manažerů?
Jakože si tu fakt někdo založí středisko kosmického výzkumu?? A pokud možno bez „montovny“ satelitů, to už by bylo fuj?

HK~

vzhůru dopředu do minulosti, zaprděnému hobitínu zdar!

/s

Libor

Mě by teda zajímalo, na co potřebujeme mít tolik letišť? Nejen toto, ale máme další vojenská… Máme i jiná v majetku kraje ( napr. čb), kde se moc dobře ví, že je to finanční průser… Na co letiště líně? Na mezinárodní osobní a Cargo Cargo to smysl nemá…

Tom

Není letiště jako letiště. Tohle letiště v Liních má stretegickou polohu.

Existují i zrušené záložní Letiště. Například Tochořovice a další která nejsou využívána vůbec.

Státníkům je ten v oku to co je hodnotnější.

Kubrt

V čem spočívá strategická poloha letiště Líně, ve srovnání s jinými letišti v ČR?

Libor

Taky by mě zajímala ta strategie v tak malé zemi, jako je ČR?

Fsp

Pssst, to je tajný!

hank

Zřejmě ti ušlo, že už jsme 24 let v NATO…

FrantaM

Až budou běžná létající auta, tak to letiště se bude hodit.

jkjk

Nepotřebujeme. Letiště bylo postavené jako vojenské v roce 1952, tj. hlavním jeho hlavním účelem byl vojenský útok na západní blok.

digi

Tak a že je tam postavena i infrastruktura (např nádrže na LP, komunikační linky, hangáry ) atd to není strategické?

Libor

Nezachranilo se zatím nic. A vůbec letiště ČB, Pardubice, Vodochody, Vary, Bechyně, Čáslav….a další Vam nestačí?

hank

„Ne nestačí – každé krajské město/kraj by mělo mít svoje letiště – ať už vojenské, civilní nebo smíšené.“

A to jako proč?

PavelX

Jak dopadlo letiště u Aše? Asi se nechytám.

Joker

A je to dobře. Nechápu, proč by třeba taková západočeská letecká záchranka měla lítat z Varů. Ten nápad tamních konšelů byl úchylárna na druhou. Nesl se v takovém tom polomafiánském devadesátkovém étosu se slovy, že „vono to dá místním práci.“ Chybělo jen to, aby k tomu ještě hrálo „nandej mi do hlavy tvý brouky od Lucie“. Je dobře, že ten nesmysl nebude. Akorát by tam bylo mongolští gastarbeiteři.

Michal M

Záchranka potřebuje k provozu celé obří vojenské letiště?

Libor

Ona by nelítala z Varů, a ono by to chtělo stejně rozdělit na Plzeň a Vary…

Anonym ze severu

Právě, že lítala. Nedávno se to tu řešilo. :-/

libor

pak ale nebude mít ten správný dolet do jižní části PK…

libor
Fsp

A z Plzně by lítala Policie. Stejně jako ve Praze a STČ kraji.

Orange pilled

Diky Bohu

Jan Tichavský

Jo, to by tak hrálo abychom tu vyráběli nové technologie, nové produkty. Vždyť si vystačíme se starými spalováky, které budou naši konzervativní obyvatelé navždy kupovat.

Orange pilled

Mi potrebujeme vyvoj a ne montovny. Investovat do vzdelani a podporovat start-up firmy.

Gwann

Jak si tu podporu start-upů představujete?

none

Jo, diky takovym jsme v haji a jeste si v tom libujeme

Jaaa

Tak jako třeba v Německu nebo v Dánsku. Přišedše jako vyjukaný stážista na univerzitu v Münsteru, hned jsem v jednom spinoffu skončil.
Úroveň tamější výuky a zapojení akademické sféry od aplikovaného výzkumu přes opensource a komunitní projekty až do tvrdého byznysu je na úplně jiné úrovni než tady. Výzku a vývoj jde hned do praxe, vydělává peníze a určuje state of the art celých odvětví.

U nás jde tohle jen proti vůli systému. Odstrašující příklad je BTÚ AV ČR s jeho laboratořemi, které sice jedou špičkový výzkum, ale vedení naprosto torpéduje snahy poskytovat výsledky jako smysluplné služby ven.

VTT

U financování start-upů je potřeba mít tzv. venture kapitál – nějakou společnost, co má dost peněz a zároveň někoho, kdo má nos na to, mezi mladými společnostmi vyčenichat ty, které mají potenciál být v budoucnu ziskové.
Banky to dělat nebudou, pro ně je tenhle svět moc rizikový a jako konzerativní instituce tomu ani nerozumí (těch start-upů, které nakonec mají očekávaný přínos, je pod 10%). A nikdo jiný tady není.
Jinak u univerzit jsou nějaké „inkubátory“, ale o jejich efektivnosti bych si nedělal iluze.

hank

„A nikdo jiný tady není.“ No a právě tady by měl nastoupit stát. Zřejmě ne přímo (když už málem každá koruna subvencí a dotací pro korporát je kvůli pravidlům EU považována za nepovolenou podporu a vydávat na tento účel peníze je často chozením po tenkém ledě…), ale například tím, že budou vytyčeny strategické oblasti, ve kterých ty start-upy budou mít vysokou míru pravděpodobnosti, že budou mít co dělat ještě i za 20 — 30 let. Jinde jsem zmínil Finsko. Za bližší ohledání by zřejmě stálo, jak tam fungují tzv. clustery. Těch oblastí, které finský stát po dohodě všech relevantních politických… Číst vice »

Bespi

Jo jo, a na ten vyvoj tu mame nekonecne schopnych lidi.

Joseph

Jsem pro zachování letiště.

Luboš Beneš

A miliardy na to máte?

Tom Matto

Miliardy by stalo prave bourani…

FrantaM

Vůbec bych se nedivil, kdyby je odradilo především byrokratické kolečko, které se tu nechá očekávat a které už odradilo Microsoft od stavby datacentra u Prahy.

TnM

Nechci tvrdit ze je byrokracie v Cesku mala, ale to podle mych zkušenosti neni u velkych projektu ten hlavni problem. Stavebni nebo uzemni povoleni spousta velkych staveb nakonec dostane. Problemem v Cesku je neochota koordinovat, nerozhodnost, pasivita verejneho sektoru a do toho naopak az prilisna aktivita nimbystu.

TnM

A myslim ze priklad letiste Line je toho dobrym dukazem. Opustene vojenske letiste s nejakym minimalnim aeroklubovym provozem. V podstate brownfield jehoz zachovani jako letiste v celem rozsahu neni pro zadny subjekt rentabilni a navic by pripadny zvyseny aeroprovoz asi ani nikoho v okoli nepotesil. Presto medialni prostor dokazi okupovat nimbysti za jeho zachování. A nikdo z politiku se nepostavi nahlas za myslenku factory. Jen same mozna, asi, nevim

VTT

Vládní politici v čele s Fialou to protlačovali dost.
Ale pro ty obce to nebude mít jedinou výhodu, ale samé nevýhody. Zatímco tam všichni asi práci mají (když je na Plzeňsku tak nízká nezaměstnanost) a po práci v baterkárně asi toužit nemusí, tak tam budou mít za barákem ubytovny pro dělníky (nechci, aby to znělo blbě, ale tak, víme, jak to okolo takových ubytoven vypadá) a velký provoz aut.
Jo, kdyby tam měl být vývoj, a místo těch tísíců dělníků tam bydlely stovky vysokoškoláků (i když taky se zahraničním původem), tak by to bylo mnohem lepší.

Andrej

Čili jinými slovy byrokratické kolečko

Tom Matto

To by mohla byt pravda, kdyby se rozhodli pro jinou lokalitu a ne ze zamer odlozili na neurcito.

Míla

Tak a teď je čas dát to letiště do kupy. Jediná pevná RWY v plzeňském kraji!

Sch

Ja souhlasím, přístrojové přiblížení, cargo terminál, ať tam mohou přistát velká dálková cargo letadla i v noci. Na Ruzyni ranvej nestíhá a když to letí z Asie tak to často vychází právě v noci, a naparkovisti letadlo nezastavite.
Takhle si to místní představují ne, kde najdete takhle dlouhou a širokou ranvej.

Michal M

Dobře a co budete dělat s tím cargem v Líních? A kdo to celé zaplatí?

Andrej

Samozŕejmě by to bylo fajn, nic takové se tam ale realisticky neudělá. A to ani výhledově. Volba je pouze mezi gigafactory a zachováním (a další postupnou degenerací) současného stavu.

Luboš Beneš

Už vidím ty oslavy místních, že jim tam v noci přistává cargo. To budou ohňostroje a průvody….

Fsp

Asi jako ve Vodochodech. To bylo nadšení, s Kupkou v čele….

Luboš Beneš

Myslíte něco ve stylu Budějovice? Naházet miliardy do betonu? A není to hloupost? A zbytečnost?

Fsp

Ať je vidět že na to máme!

JirkaJJ

Já bych z toho udělal mezinárodní letiště a provozoval tam pravidelné linky do Pardubic a Českých Budějovic. Tedy jen pokud mi to kraj zaplatí.

Fsp

A do Varů! Když tam není pořádná železnice!

král j

To je velký průšvih. Mohlo se tady zaměstnat spousta našich spoluobčanů.

Tom Matto

Oni v Plzni nejaci jsou co potrebuji zamestnat? A je jich 5000? Uz ted je tu nejvic agenturnich v CR.

Ten Onen

Nevím, proč vlastně tlačí na umístění v Plzni Líních. Materiál pro baterie se má těžit v Krušných horách, továrna na jeho zpracování má být poblíž v Podkrušnohoří. Nejbližší velká továrna na elektromobily je VW v Cvikově (Zwikau) na druhé straně Krušných hor. V Ústeckém kraji je jedna z nejvyšších úrovní nezaměstnanosti, takž jsou tam i nějací potenciální pracovníci (skladba samozřejmě nemusí bez rekvalifikace odpovídat). No a místo továrny na baterie někde v Ústeckém kraji se vymýšlí Plzeň Líně? Proč? To se bude materiál převážet a pak zase bude následovat převoz baterií z Plzeňského kraje po I/27 do Ústeckého a dál… Číst vice »

Michal82

V zemi kde je skoro nulová nezaměstnanost to určitě problem není.

Andrej

Ta nebude navždy. Navíc větší konkurence nabídek práce znamená větší tlaky na růst mezd.

mimochodem

Zapomente. Kuci, co spolu mluvi, to maji vymysleno jinak.

Vetsi konkurence nabidek prace = uvolneni podminek pro cizince, agenturni pracovniky, protoze tu prece neni, kdo by pracoval.

Zapomente, ze by snad nasincum mel nekdo pridat. Uz tak jsme zeme s nejvetsim propadem realnych mezd za posledni dva roky, lidi si o vic penez proste nereknou (nebo na to prachy kvuli rustu cen vstupu, zejmena energii, firmy proste nemaji, ani kdyby stokrat chtely).

Ale nebojte, jiz brzy bude lepe, navysime regulovanou slozku elektriny o vysoke desitky procent v dusledku zelenych experimentu a to by bylo, aby tu neprobehl dalsi poradnej vyprodej.

Jan Tichavský

Podle názoru místních už jsou všichni zaměstnaní tam kde chtěli být, vše co mohlo, tak už bylo vynalezeno a vyrábí se to přesně jak je pořeba. Takže proč stavět nové továrny, zakládat nové firmy, stejně nejsou lidi 🙂

Joseph

Průšvih to určitě není. Průšvih by to byl, kdyby továrna stála, fungovala a pak by přišlo o práci mnoho lidí. Průšvih nemůže být tam, kde fabrika nestojí.

Michal M

To je odzbrojující logika. Nedělal vy jste celý život na dráze?

JirKa

Průšvih je to obří, ale ne kvůli zaměstnání lidí přímo v této továrně. Ten problém vznikne u jiných subdodavatelů do automotive v horizontu 5-10 let. Ale zase v polsku a maďarsku jich spousta vznikne, tak třeba lidi z pohraničí budou rádi jezdi do Polska za lepšími platy v těchto profesích.

Tom Matto

Prozradim vam tajemstvi, vite proc velka cast dodavatelu automotivu odesla ze zapadni Evropy? Protoze to tam nikdo nechce delat. Trismenne a nepretrzite provozy proste zamestnance netahnou. A to same se casem stane u nas. Velkoseriova prace je nutne spojena s rutinni ubijejici stejnotvarnosti. Pred 20 lety nas automotiv posunul ze socialistickeho rizeni na moderni zpusoby, naucil nase lidi pracovat s modernimi zarizenimi a softwarem, ale ten cas pomalu konci a je treba se zase posunout dal.

mgr.pavel

Hele víte o tom, že máme dlouhodobě jednu z nejnižších měr nezaměstnanosti v EU? Že kdo chce tak pracuje a naopak je problém sehnat zaměstnance ve spoustě oborů?

A víte o tom, že my fakt nepotřebujeme další montovnu (ani montovnu baterek), ale spíš nějakou mozkovnu?

Hroch obojživelný

Na Plzeňsku žádné volné zaměstnance neseženete. Jestli nějaké chcete, musíte si je dovézt z východu.

HonzaH

Projekt bourani letiste pojede dal. Firmy uz maji nakoupene bouraci stroje. Loby bezi dal, kmotrove se musi krmit dal…

Tom Matto

Snad ne.

Granja

Zkuste se, prosím, o tom trochu rozepsat ať to není jen planý výkřik do tmy.

Fsp

Ale určitě to bude skvělé záložní letiště pro F-35 a tudíž i jeden z prvních terčů na radě až bude válka, která je za rohem. Gratulki 🙂

M19

Zrušíme armádu, nebudou terče a žádná válka? Och vy filuto. Bude jen bezpečnostní anexe, aby nedocházelo k tisku nebezpečných letáku, viďte. 😉

Fsp

Až bude, předpokládám že i Vy budete zdrhat co nejdále to půjde od těch prvních terčů. Pokud se teda dobrovolně nebudete hlásit do první linie….

M19

A já zas předpokládám, že vy budete kolaborovat.

Fsp

Pokud myslíte kolaborovat stejně jako ti co se teď u nás schovávají před povolávacími rozkazy, tak to klidně budu

Jiný Petr

Podíváme-li se na naši armádu z hlediska 1. a 2 sv. války – tak pro přežití tohoto národa bylo lepší, že se do ničeho moc nezapojila (1.sv.) nebo vůbec ničeho (2.sv.)

hank

„…pro přežití tohoto národa bylo lepší, že se do ničeho moc nezapojila (1.sv.)…“

To je přece naprostý nesmysl. Dostuduj si, co dělaly čs. legie v Rusku a jaký byl vliv jejich existence a bojové (!!!) činnosti na jednání TGM s velmocemi o vzniku 1. republiky. Šedesátitisícová armáda legionářů na Sibiři – v r. 1918 daleko nejsilnější organizovaná, vycvičená a ukázněná ozbrojená síla v celém Rusku – byla nakonec tím ultimátním argumentem, který přesvědčil presidenta USA Wilsona, aby vznik čs. republiky podpořil. To bylo v dobách, kdy se počítaly vyzbrojené a bojem ostřílené divize a nikoli plané kecy politiků.

Jiný Petr

O Legiích vím – proto jsem taky použil formulaci „do ničeho moc nezapojila“ – zviditelnění jen té jedná části – legionářů – nám při vzniku ČR pomohlo, ale kdybychom se více zapojili na straně Rakouska (a naše zapojení do války na straně Rakouska (ve spojení s Německem) bylo silně podprůměrné, navíc dost pasivní. Kdybychom se právě zapojili více na té „špatné straně“, co nakonec prohrála, tak by nám ani ti legionáři ke vzniku ČR nepomohli.

hank

„… naše zapojení do války na straně Rakouska … bylo silně podprůměrné, navíc dost pasivní. “ No to je další hovadina – jakkoli pochopitelná, protože podložená desítkami let prvorepublikové, komunistické i popřevratové propagandy. O opaku se lze přesvědčit na kterékoli české nebo moravské návsi pohledem na seznam padlých z WW I a jeho porovnáním s tehdejšími počty obyvatel. Ze zemí Koruny české bylo do války odvedeno cca 1,4 miliónu lidí (z celkových 9 miliónů vojáků povolaných do armády v celé monarchii) a padlo jich zhruba 140 000 (z celkových 1,1 miliónu). (Legionářů ze 60 000 padlo něco přes 5000.) Češi… Číst vice »

Gwann

Pasivní zapojení? Na italské frontě frontu ještě ve chvílích, kdy bylo vyhlášeno Československo, držely převážně etnicky české pluky, vč. toho nechvalně proslulého 28. pěšího pluku (aka pražské děti). Najděte si třeba toho pasivně zapojeného podmaršálka Podhajského, do roku 1933 v armádě ČSR jako generální inspektor branné moci. Že jsme na to účelově zapomněli, stejně jako na těch možná až 100tis padlých za císaře, to je jiná věc. Republiku bychom měli i bez legií. Možná bez části pohraničí, ale měli. Čím se zapojila Litva, že jí povolil někdo vznik? A jak se zasloužila Podkarpatská Rus? Legenda o vzniku republiky má ukázat… Číst vice »

Gwann

Já ti nevím, panáčku, ale moji předkové se zapojili tak, že ten pradědeček, co to stihl časově, narukoval. A třeba ten o generaci starší byl povolán, i když měl na začátku války 46 let…a sloužil na frontě až do roku 1918, čili do 50 let.

xyz

„Moc se nezapojili“ do 1. světové války – viz rozličné pomníky padlým vojákům z této války v jednotlivých obcích.

Ano, dle letopočtů se někteří z nich takříkajíc nestihli moc zapojit. 🙁

vlachjan

Přijde mi zajmavé vyjádření ministersta obrany, které je ochotné prodat letiště pouze, pokud tam bude stát fabrika VW. Jakože fabrika Tesly nebo BMW v žádném případě, ale když je to matka škodovky, tak je to jiná?

bkv

BMW má polygon u Sokolova, to jím musí stačit 🤣

Gwann

mně přijde zajímavé se někde moudřit, proč někdo něco deklaruje bez tisíce hypotetických možností pouze na současný stav

55p

Nevadí, za. 80 milionů alespoň budeme mít projekt elektrizace vlečky.

Bjorn

Takže do roka oznámí výstavbu továrny v Polsku, popřípadě Rumunsku. To se pak všichni v Plzni poplácejí po pleci jak jsou dobří.

PeDazOl

Ne stavba u polské Nysy už je hotová věc, výroba se tam má rozjet v roce 2026.

Kubrt

Což je nakonec pro ČR, z hlediska pracovních sil a souvisejících otázek, zajímavější lokalita než Plzeň.

PeDazOl

Které související otázky máte na mysli? .-)

Kubrt

Počet práceschopných osob v oblasti, nezaměstnanost, gastarbeiteři, pohyb „kapitálu“ (mezd). Zkratky si myslím, že pro ČR, zcela sobecky, je výhodnější, když někteří její obyvatelé z oblasti Jeseníků najdou práci v Polsku, než když do Plzně přijede dalších pár tisíc lidí z jiných koutů ČR/světa. To není nějaká moje xenofobie, sám jsem žil v zahraničí, takže bych kydal sám na sebe, ale zkrátka vytvářet další pracovní místa právě na Plzeňsku nemá moc smysl.

Twix

Já bych jen dodal, že všichni vždycky řešili, odkud se budou brát dělníci u pásu, ale myslím že skoro větším problémem jsou kvalifikovanější profese – technolog, bezpečák, produkťák, logistika, správa datových systémů… Takové je ještě horší získat, protože musejí ovládat odpovídající činnosti i český jazyk, takže to pak vždycky vede k přetahovačce se stávajícími firmami v okolí.

Digi

Jaká pretahovacka, normální fungování trhu, za poslední roky nic nezlevnilo, tak nečekejte že zlevní práce.. I zaměstnanci se chovají trzně..

Andrej

Což je skvělé pro tlak na růst mezd těchto lidí.

Jan Tichavský

Konkurence, inovace, nové technologie a nakonec i ten růzd mezd. Všechno to prospívá trhu. Lpění na tom, že „vždycky se u nás dělalo jen tohle za tuhle cenu ajakákoliv změna = apokalypsa“ nás drží při zemi.

Twix

Tlak na růst mezd není špatná věc, pokud to v daném regionu nepovede ke ztrátě konkurenceschopnosti firem (i těch co už tam byly). Důležitější ale je to, že otevření megapodniku v oblasti s nízkou nezaměstnaností vede k vysoké fluktuaci lidí, což u odbornějších profesí může opět poškodit rozvoj a konkurenceschopnost firem.

Kubrt

Mě by v této souvislosti zajímalo, jaká by byla profesní struktura těch 5000 zaměstnanců. To je, zejména v dnešní době robotizace a automatizace, obrovské číslo. Investor samozřejmě bude tvrdit, že to budou převážně kvalifikované pozice. Máte někdo reálnou představu o fungování gigafactory?

VTT

Přesně na tohle jsem se taky chtěl zeptat. Ne, že bych to sledoval nějak detailně, ale četl jsem jenom mlžení typu „taky by tam mohl být vývoj“.

Kubrt

No právě, samá mlha. A je velký rozdíl, jestli by z těch 5000 bylo v R&D 10 lidí, nebo 500 lidí.

Jirka

Souhlas.

Sch

Takže je pro nás výhodné, když čipy se budou vyrábět u Drážďan, baterie v Polsku a Microsoft si datacentrum postaví třeba v Rakousku. Nezní vám to divně?

Kubrt

Neříkám, že se tu nemá nic dělat, ale nevidím důvod, proč lákat takovouto investici právě do Plzně. Teda vidím – bylo to z hlediska vlády nejjednodušší, protože tam má stát velký vhodný pozemek. Toť vše. Za mě by bylo lepší podporovat investice v ekonomicky slabších regionech (K+U, T+M).

VTT

Nejsem si jistý, jestli je i v těchto krajích dostatek pracovních sil pro takovou fabriku. Z KV+UL jezdí do Německa, kdo má zájem si vydělat. Části Ústeckého kraje jsou (po D8 a koridoru) nebo brzo budou (po D7) navíc dobře dostupné do Prahy. Z Olomouckého kraje se to týká jen Jesenicka, což je malá a řídce osídlená oblast – nezdá se mi, že by na Hané takovou investici potřebovali. A ani s MS krajem to není tak růžové. Jistě, propouští se tam horníci a hutníci, ale jednak se jedná o lidi s kdovíjak podlomeným zdravím a pak to probíhá docela… Číst vice »

Kubrt

To je do značné míry pravda. Ale význam takové továrny v některém ze slabších regionů by byl zejména v tom – pokud by tam tedy byly kvalifikované pozice v zajímavém množství, což jak jsme si řekli výsše nevíme 🙂 – v udržení VŠ absolventů v kraji. Ostrava a do jisté míry i Ústí mají dneska etablované univerzity, ale problém je, že jejich absolventi z krajů odcházejí za lepšími pracovními příležitostmi (zejména Praha a zahraničí). Takováhle investice by pozvedla mzdovou úroveň v kraji a vytvořila nové VŠ pozice. Což by udrželo mladé lidi, vedlo k rozvoji návazných služeb, výstavby atd.

Twix

To záleží na konkrétním regionu. Dokud je na Plzeňsku skoro každý už zaměstnaný v nějakém jiném perspektivním oboru, je fakt asi lepší otevřít novou velkou fabriku u Drážďan než tam.

Tom Matto

V Plzni o dalsi montovnu skutecne nikdo krome Bernarda a Petra Breziny nikdo nestoji. Tento styl vyroby by daval smysl pro Ustecky nebo Moravskoslezky kraj. Pro Plzen se jednalo o prilis velky projekt z hlediska poctu obyvatel a nezamestnanosti. Jako kdybychom chteli u Prahy postavit tovarnu pro 50 000 zamestnancu. Prakticky vsichni zamestnanci by byli agenturni, protoze nabrat v Plzni 500 novych zamestnancu do 3-smenneho nebo nepretrziteho provozu je naprosto absurdni a v pripade baterkarny je to 10x vice. Vysledek by byly socialni boure a v pristich volbach vytezstvi SPD v Plzni. Misto toho abychom jednomu regionu pomohli, tak uspesny… Číst vice »

Michal M

Tak děkujeme, že jste nám to tak hezky vysvětlil. Takže v Líních bude rozpadající se ranvej a fabrika bude v Polsku. Super.

Tom Matto

Ne fabrika nebude nikde, ten projekt odlozili na neurcito. To co se ma stavet v Polsku s timto projektem nesouvisi.

BND 30
eon

Z toho prohlášení mám pocit, že VW nějak nepochopil blízkou realitu a brzo bude mít plnou hlavu starostí, až zjistí, že Čína, Korea nebo USA jsou o parník jinde…

A nejde teď o tento konkrétní projekt.

Kokodak8

Právě že pochopil. Jde tak třeba cestou nákupu celých hotových technologií přímo v Číně nebo jiných výrobců. Třeba hodně těch věcí co se mělo vyrábět v ČR zřejmě nakonec dodá koncern Hyundai z Jižní Korea.

Jan Tichavský

Což je rezignace na vývoj technologií a konkurenceschopnost vlastních výrobků. Elon Musk správně pochopil, že vertikální integrace výroby je cesta jak uspět na trhu s komplexním produktem. Tesla si sami vyvíjí spoustu věcí, od návrhu čipů pro řídící počítač včetně softwaru, přes vlastní baterie ve spolupráci s Panasonicem, až po výrobu karoserie tlakových vstřikováním, kde je potřeba jen pár dílů. Nákupem dílů v Číně, subdodávek zbytku dílů, outsourcingu softwaru se dostává do pozice montovny. A stejně je to krátkodobé řešení, Čína bude zdražovat a bude masově vyrábět svoje auta pro export, protože si už umí všechno navrhnout i vyrobit ve… Číst vice »

PeDazOl

Plnou hlavu starostí bude mít leda tak x tisíc lidí v ČR makajících v automobilkách a fabrikách jejich dodavatelů….

Andrej

A tudíž celá naše ekonomika.

Elvis

No z kusých informacích jde o to, že v Německu stát zrušil dotace na elektroauta pro firmy, čili tam šla poptávka dolů, ti nadšenci z lidu co to chtějí, koupí třeba raději Teslu. Prý je v koncernu velké vystřízlivění, bo jim stojí fabriky, které vsadili čistě na boom elektromobility. Pro srovnání klasický Golf začíná cca na 500 tis. a ID3 na milionu. Taky akcie spadly za poslední 2 roky z 250 € pod 100€.

JirKa

Ten problém je ale v tom, že koncernová elektro auta jsoou prostě za ty peníze výrazně horší než konkurence. To musí vyřešit, jestli chtějí přežít.

Jan Tichavský

Obávám se že bez změny korporátní politiky (třeba že rychlé inovace bez stovek schůzek a schvalování jsou základ) to nepůjde, což je taky nereálné. Je snazší založit novou firmu než snažit se změnit přístup v celém tomhle kolosu.

Michal Bartoníček

Jak nějaký anonymní diskutér může hodnotit strategii firmy velikosti VW?
Pokud byste byl chytřejší než vedení VW, některé tady, ale dávno byste si tu fabriku prosadil a postavil.

Kubrt

Názor může mít kdokoliv na cokoliv. Ale musí počítat s tím, že ten jeho názor vzbudí zájem a respekt úměrný kompetenci majitele názoru.

hank

„…musí počítat s tím, že ten jeho názor vzbudí zájem a respekt úměrný kompetenci majitele názoru.“

Úměrný spíš tomu, jak je dobře zaháčkovaný u těch, kdo rozhodují.

Ti, kdo rozhodují na vrcholové úrovni, si neomylně vybírají poradce konvenující jejich nepodloženým představám, zkresleným informacím z terénu a vlastním předsudkům.

Tomáš Kyzour

Já to říkám celou dobu že baterkárnu nebudou stavět nikde, protože s elektromobily narazili a tudíž žádnou nepotřebují. Už by to mohla pochopit i naše vláda, omluvit se obyvatelům plzeňska že tlačila silou nesmysl a už nechat letiště žít. Ať se spíše starají o dostupnost energií, léků, zdravotní péče a soukromé investice ať nechají na privátní sféře. Stejně jenom všechno zvrtají. Mamlasové.

jokerspoker

Energie jsou dostupne, ale drahe. Problem s dodavkami leku je presne opacne (problem celoevropsky) dany tim, ze mame leky prilis levne a je vyhodnejsi je strelit jinde.

jokerspoker

Co je na tom rozumneho? Proc si myslite, ze nekdo s elektromobily narazil? Podivejte se na Cinu a jeji elektromobilitu, tam neni duvodem nejaky Green Deal ale maji to dobre spocitane. Proc Cina koupila Li po celem svete a dnes vyrabi 77% vsech baterii, protoze jsou hloupi? A ze nemate VS neznamena, ze byste musel byt chytrejsi nez nekdo, kdo ji ma, korelace bude spise opacna.

Jan Tichavský

Přesně tak. V Číně jsou schopni elekrifikovat autobusou dopravu v celém několikamilionovém městě. A ne, nedělají to pro PR velké strany.

Juraj

S elektromobily narazili, ale jejich podíl mezi prodanými auty stále roste.
Soukromá sféra se o investice postará, ale vždycky jde za pobídkami a připravenými průmyslovými parky (za veřejné peníze).
Energie máme pořád levnější než třeba Německo, ale vláda všechno zvrtala.

To jsou paradoxy…

Michal M

A tady měla něco investovat vláda?

Gwann

Mňo, takže jste tady jasně předvedl své mimózní názory. investice této velikosti je ve všech civilizovaných zemích věcí, co se řeší na vládní úrovni už kvůli nutnosti infrastruktury, investičním pobídkám atp. Vy máte jasno, že to řešit nemají. oproti tomu věci jiné – jako ceny a dodávky (někde jedno, někde druhé, někde oboje) energií a léků – což jsou privatizovaná a do značné míry i liberalizovaná a deregulovaná odvětví má být úkol vlády. Dtto dostupnost zdravotní péče, kde to je do jisté míry záležitost zdravotních pojišťoven a hlavně krajů, čili taky ne záležitost vlády. Cenu silové složky energie u nás… Číst vice »

hank

„Cenu síťové služby u energií nereguluje vláda ale nezávislý regulační orgán – ERÚ. Kde s tím vláda opět nic neudělá.“

Nezávislý na kom a na čem? Dobrej fór.

Vrána vráně oči nevyklove.

Gwann

Energetický regulační úřad (ERÚ) je ústředním orgánem státní správy České republiky, který byl zřízen dnem 1. ledna 2001 energetickým zákonem jako správní úřad pro výkon regulace v energetice. Sídlem úřadu je Jihlava, dislokovaná pracoviště úřadu jsou v Ostravě a v Praze. Úřad řídí pětičlenná Rada Energetického regulačního úřadu, členy Rady jmenuje a odvolává vláda České republiky na dobu 5 let.[1] Každý rok je jmenován jeden člen Rady. V čele Rady stojí její předseda, kterým od 30. července 2019 je Stanislav Trávníček. Tolik wikipedie. Tedy není řízen vládou, ale po uplynutí 5 let může vláda soudruha vyměnit za jiného, poslušnějšího, toť… Číst vice »

Gwann

Odvolání je možné pokud:

(7) Člena Rady vláda odvolá, pokud porušil některý ze zákazů uvedených v odstavci 6 nebo jedná v rozporu s § 17 odst. 3, svým jednáním naruší řádný výkon pravomocí Energetického regulačního úřadu, nebo pokud nevykonává svou funkci po dobu delší než 6 měsíců. Ministr průmyslu a obchodu bezodkladně navrhne vládě jmenovat nového člena Rady na zbývající část funkčního období odvolaného člena Rady.

Gwann

Takže si nastudujte něco víc a pak teprve užívejte moudra o vranách. Na ERÚ jsem sám dost alergický, ale tohle není nic, co může snadno vyřešit vláda. Vznik ERÚ je z důvodu EU a kvalifikace lidí tam, jakož i zájem o práci a nestranný výkon plně odpovídají názoru Čechů na úředníky – čili najít a zaplatit erudované, motivované a poctivé lidi, které pak skoro každý považuje za darmožrouty, je prakticky nemožné. Zvláště, když úřad nějaký myslitel umístil do Jihlavy. A motivaci jistě pomůže, když šéfstvo je tam vybíráno vládou zcela libovolně. Aktuální předseda je dědictví po Babišovi – a nejde… Číst vice »

hank

No právě. Dokud bude činnost ERÚ záviset na někom nesesaditelném a libovolně/náhodně vybíraném, tak jaká nezávislost? Jak nezávislá byla neblahé paměti soudružka Vitásková?

S nezávislostí ERÚ se to má asi jako s nezávislostí ÚOHS. Ten taky ještě nezabránil vzniku žádného monopolu.

Gwann

takže tu budeme mít opět systém…strana a vláda rozhodla, kdy ÚV projedná stížnost na nevhodný obsah filmu a rozhodne o potrestání soudruha režiséra?

není řešením tyhle úřady dát pod jednoho šaška, co zrovna náhodou vyhrál volby, ale vybudovat nepolitickou slušně placenou respektovanou třídu profesionálních úředníků.

jenž tohle se u nás naposledy dělalo – a to jen trochu – za první republiky.

hank

Dokud budou přečiny státních úředníků považovany v určitých kruzích za gentlemanské přestupky, nehne se nic, i kdyby to řešilo 1000 geniálních paragrafů. A nejen v jistých tzv. elitních kruzích. Ve kterékoli venkovské hospodě se člověk od štamgastů po pár pivech a panácích dozví totéž: „Kdybych tam seděl já, asi bych taky kradl a nechal se podplácet.“ I v té slavné 1. republice se kradlo a podplácelo o sto šest. Dobový tisk svědčí o tom, že co do počtu úplatkářských a defraudantských afér, do kterých byly namočeny špičky tehdejšího politického a hospodářského života, si nijak nezadala se zdejšími současnými poměry. Uhelná… Číst vice »

Gwann

jasně, kdo má vysokou, je podle některých lidových myslitelů automaticky debil. to už mi připomíná rude khméry v kambodži, kteří vraždili lidi s brýlemi. děkuji, že jste se přihlásil ke svým mentálním bratřím.

hank

Nepochopils ironii.

none

Takže ten pán řekl, že si uvědomují že Evropa zaspala a že to tak nechají?
Nebo mu řekli, že vyřídit stavební povolení a všechny věci okolo u nás trvají 15 let a až to dají dohromady, přijde voda z Tetčic?
Těch 5000 lidí by bylo včetně kuchařů? Vždyť i u nás se už přechází z manuální práce na využívání robotů.
Nechtějí to stavět nebo jsme je odradili, jako třeba ten Microsoft?

Tom Matto

Nechteji stavet, elektromobily se krome Tesly moc neprodavaji. VW snizuje vyrobu. Nepotrebuje ted nove kapacity na vyrobu baterii. Navic je za dvermi nova technologie solid state, takze ted utopit obrovske penize do takove investice nedava moc smysl.

Jan Tichavský

Právě je vidět, že Tesla elektromobily umí jak vyrábět, tak prodávat (bez větších investic do reklamy) a zároveň navyšuje výrobu o desítky procent ročně, k čemuž potřebuje nové gigatovárny. I oni rozjíždí nové bateriové články (4680), které jsou levnější a rychlejší na výrobu při menší spotřebě vody. A tento rok dokonce v Texasu začali stavět továrnu na zpracování rudy lithia, aby dostali přímo materiál k výrobě článků a ne meziprodukty, které se musí dál upravovat. Jedni inovují ze své iniciativy, druzí s vypětím všech sil sotva stíhají dodržovat unijní nařízení a plány elektrifikace. S tím solid state jsem to nepochopil,… Číst vice »

Gwann

Tesla podstatnou část těch elektromobilů produkuje ve své fabrice v Šanghaji, kde nejspíš užívá různé regulační a jiné dotace a dumpingově to pak vozí do Evropy.

Příznivci trhu Muskovi vůbec nevadí vyrábět v jedné z nejodpornějších diktatur světa.

Už to je skvělý důvod mu to pořádně zatížit clem a u mne ani pak nekoupit.

Phate

Ten „pán“ to prostě musel stopnout, aktuální prodeje ID.series jsou…no spíš prý ani nejsou.
V koncernu se teď bude šetřit.

Libor

Přesně, ID nikdo nechce… není nad pořádné TDI

Gwann

nevím jestli to je ironie, ale ta fabrika na ID.3 (?) má kapacitu tuším 1500ks denně a prodávají cca 100 denně.

P_V

Mně není jasné, proč se kvůli gigafactory mělo rušit samotné letiště, když většinu toho areálu zabírají různé rozpadající se vojenské baráky a sklady.

none

Třeba není obvyklé mít přistávací dráhu uprostřed továrny

P_V

Jednak ten pravý brownfield je na sever od dráhy, druhak se běžte podívat do Vodochod, jak moc je neobvyklá dráha u továrny.

Bjorn

Přistávací dráha u továrny na letadla myslíš? 🙂 Řekl bych, že to je asi něco jiného, než továrna na baterie.

55p

Tak třeba kolikrát je v továrně problém, že nejde otevřít opona.

P_V

Co my víme, třeba tam přibude výroba elektrických letadel 🙂