Volební propadák Zelených vrací do hry tunel Lobau na vídeňském okruhu

Osmikilometrový tunel by měl podejít Dunaj a národní park Donau-Auen.
Rakouské ministerstvo klimatu a dopravy se pod novým ministrem Petrem Hankem (SPÖ – sociální demokracie) vrací k úvahám o zbudování tunelu Lobau. Ten byl dlouhá léta plánován jako součást vnějšího okruhu Vídně (S1), koncem roku 2021 jej ale ze státních plánů škrtla Hankeho předchůdkyně Leonore Gewesslerová (Zelení).
Zelení byli proti tunelu dlouhodobě, propadák v loňských zářijových volbách (pokles ze 14 na 8 procent) je ale odstavil od vlády. Na jejím sestavení se po dlouhých jednáních v únoru dohodli lidovci (ÖVP), sociální demokraté (SPÖ) a liberálové (NEOS). Ministrem dopravy se stal Hanke, jehož strana proti zeleným škrtům Gewesslerové protestovala už v roce 2021.
Hanke se nyní pro rakouská média vyjádřil ve smyslu, že projekt tunelu ministerstvo v příštích měsících znovu přezkoumá a pak naplánuje další kroky. Ještě před získáním ministerského křesla vyjádřil tunelu podporu.
Zatímco Zelení argumentovali tím, že tunel v oblasti zahustí provoz a že řešením má být více linek MHD, starosta Vídně Michael Ludwig (SPÖ) naopak zrušení tunelu označil za ránu pro kvalitu života obyvatel Vídně a východních předměstí. Tunel je významnou kartou i v aktuální kampani před dubnovými volbami na vídeňský magistrát.
Osmikilometrový tunel měl být součástí vnějšího okruhu na jihovýchodě metropole mezi městem Schwechat a čtvrtí Aspern, silnice S1 by pak měla pokračovat na sever k Süßenbrunnu. Tunel by měl podejít Dunaj a národní park Donau-Auen (lužní lesy). K jeho případné realizaci povede ještě dlouhá cesta, zřejmě plná soudních sporů.
Tunel přitom nebyl jedinou dálniční „obětí“ ministryně Gewesslerové, která se stavěla především za železniční dopravu. Ještě před škrtnutím tunelu Lobau zastavila například přípravy pokračování klagenfurtské rychlostní silnice S37 dále na sever a zrušila plány dálnice přes oblast Waldviertel nedaleko českých hranic.