Volební propadák Zelených vrací do hry tunel Lobau na vídeňském okruhu

Vnější okruh S1 na jihu Vídně. Autor: My Friend, https://commons.wikimedia.orgVnější okruh S1 na jihu Vídně. Autor: My Friend, https://commons.wikimedia.org

Osmikilometrový tunel by měl podejít Dunaj a národní park Donau-Auen.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

K poslednímu odstavci: Je asi pravda, že ta ministryně se stavěla proti silnicím, ale že by měla nějaké významné proželezniční zásluhy, to bych neřekl. Spis v tomto směru silně zklamala (Summerau, Gmünd, prakticky cokoli mimo West- resp. Süd- a Koralmbahn).

xyz

Kde navíc ty hlavní tahy stejně „jedou“ už delší dobu (úpatní tunely), tzn. ani toto nezačalo při jejím ministrování.

Jan

A mimochodem přes uvedený lužní les vede koridor pro přistávání letadel na frekventovaném letišti Schwechat, což spolehlivě vyhnalo zvěř dále od metropole. Zejména večer a v noci jsou nasvícená letadala v lese 100 m nad hlavou každé dvě minuty super…

František

Taky tam ty zvířata mají chemicku

SYN

Rafinerii…

Andrej

Což je podmnožina chemičky.

tarten

Rafinerie mají dost dobře našlápnuto, že vyjdou z módy a výrazně se zredukují. Samozřejmě ne během pár let, jak si představují blázni, ale během pár desetiletí docela pravděpodobně.

SYN

Nějaká mazadla atd. budou potřeba asi vždycky, ale souhlasím s tím že rozsah výroby by měl klesat… pokud je „nezachrání“ syntetické palivo (zejména pro letectví).

lokotomy

Jak by měla syntetická paliva zachránit ropné rafinerie? Jejich výroba je úplně jiný proces, než zpracování ropy, to rafinerie jen tak nepřepnou.

lokotomy

Něco na tom bude, ale na 16 se nepřistává tak často. Většinou se na téže dráze přistává z druhé strany a odlétá ze 29, takže nad lužním lesem se nelétá.

Petr

Tak snad tyto stavby postaví. (Obchvat Vídně a pokračování S37 na sever). Oboje by se hodně hodilo tranzitu. Například pro cestu do Chorvatska.

tarten

Až na to, že ten transit je dost bezvýznamný.

lokotomy

Já doufám, že nepostaví. Z rakouského pohledu by to byly nesmyslně utracené peníze. Drahé a pro ně víceméně zbytečné. Rakouského tranzitu je tam minimum a v lokální dopravě by „pomohly“, jen pokud se chceme radovat z jimi indukované IAD. Mimochodem, dálnice se z definice staví pro dálkovou dopravu, nikoliv lokální.

Jan

Tvrzení, že zastavení projektu stálo zelené půlku hlasů a místo ve vládě je fakticky špatně. Lidi, kteří je dřív volili (a volí), byli v 99% vždycky proti tomu tunelu (nebo jim to bylo jedno). Postoj zelených k tomuto projektu byl vždycky nad slunce jasný a nikdo z jejich voličů nebyl krokem jejich bývalé paní ministryně překvapen natožpak zklamán.

mgr.pavel

Já jsem nadpis i článek pochopil jako opačnou implikaci. A to že blíže nespecifikované aktivita Zelených vedla k volebnímu propadáku. PROTO vypadli z vlády. A protože byli nejhlasitějšími odpůrci toho tunelu, v současné vládě převládají tendence tunel postavit.

Jan

To, že zelení byli v koaličních jednáních po posledních volbach prakticky irelevantní není dáno jejich postojem k tunelu. V minulé vládě byli v koalici se stranou, která tunel rozhodně postavit chce a několik let spolu vládli a nebyl to problém.
Jenže po posledních volbách není možné mít koalici zelení+X, která by měla v parlamentu většinu. Koalice se zelenými prostě v parlamentu početně nefunguje. Nic víc v tom není.

lokotomy

S prvními 1,5 větami souhlas, se zbytkem ne. Zelení v nové vládě nejsou, protože se v té minulé s ÖVP rozhádali, resp. ÖVP dost naštvali. Jejich postoj k tunelu je skutečně to poslední, co by stálo za jejich volební ztrátou a špatnými vztahy s ÖVP. Nebýt těchhle animozit, vychází koalice ÖVP + SPÖ + Zelení úplně stejě jako ÖVP + SPÖ + Neos. Většinu mají už ÖVP + SPÖ, ale nejtěsnější možnou, proto raději přibrali třetího. Jestli je to 18 poslanců Neos nebo 16 Zelených, není rozhodující. Na pohodlnou většinu stačí obojí a pro případné ústavní změny budou potřebovat i… Číst vice »

lokotomy

Jak už jsem napsal níže, že se ministerstvo vrací k úvahám, resp. že převládají tendence tunel postavit, ještě neznamená, že bude opravdu postaven. Musí na něj totiž být peníze. A nová vláda musí masivně škrtat ve výdajích.

km213393

Kdo chce kam, pomozme mu tam.

lokotomy

Jedna vec je, ze se ministerstvo vraci k uvaham, druha, jak a kdy by se to zafinancovalo, kdyz stat akutne musi skrtat miliardy v rozpoctu. Jiste, ten tunel by pomohl tranzitu, ale jaky by to byl prinos pro Rakousko a Viden? Ten odkloneny tranzit by na lokalnim provozu na tangente byl kapkou v mori. No a prinos pro regionalni dopravu je sporny, zalezi na tom, jestli chcete podporovat co nejlepsi spojeni odkudkoliv kamkoliv, i za cenu IAD v drahych tunelech, nebo spis omezovat IAD ve meste a bezprostrednim okoli. Co kdyby se ten tunel postavil, ale zpoplatnil mytnym tak, aby… Číst vice »

Petr

Jenže tranzit Vídní není kapkou v moři. Něco jiného je řešit dopravu přímo ve městě, kdy neřešitelnou kolonu vytvoří nějaký sjezd do města, kde již není možno postavit další silnici a něco jiného je obchvat města v polích, kde ji místa dost.

lokotomy

Máte na to nějaká čísla, která by dokládala, že „tranzit není kapkou v moři“? Bavíme se samozřejmě o tranzitu, který by chybějící úsek S1 odvedl. Po tangentě, kudy se musí dnes, ve všední dny projede přes 100 tisíc aut. V tom jsou Češi a Poláci mířící na Jadran opravdu kapkou. Tím spíš, že tam většinou nejezdí v časech, kdy je přetížená lokální dopravou. Nejsem si jistý, ale nemá tam nákladní tranzit zákaz? Nevybavuju si, že bych tam kdy potkával kolony kamionů. Významným argumentem pro stažení projektu bylo právě očekávané nízké zatížení dálkovou dopravou, pro niž se přeci dálnice z definice… Číst vice »

Jan

Tunel by vyřešil mnohé především na trase z ČR do Grazu a dál na Jadran. Národní park Donau Auen znám z Podunajské cyklostezky, jsou to pěkné lužní lesy, ale v tomto místě konkrétně obklopují ze tří stran velkou ropnou rafinerii…

lokotomy

To je to: proc by melo Rakousko Cechum platit lepsi tranzit?
Jo, ta rafinerie hned vedle narodniho parku je divna. Ale na okraji NP asi zver nerusi tolik, jako neustaly provoz na hypotetickem moste vedoucim stredem parku. Anebo jde o starou zatez, kterou je proste nutno akceptovat.

Jenda První

Oni Češi si za ten tranzit platí dálničními známkami / velmi vysokou obratovou daní a mýtným.

lokotomy

A tyto platby by vzrostly, kdyby jeli tunelem namísto po tangentě? Neboli jaký by byl MEZNÍ přínos Rakouska z tranzitu v jiné trase?

SYN

Jaký most?? Pod národním parkem má být tunel! Ale jako jo, samozřejmě můžou rušit i odvětrávací „otvory“… akorát ta úroveň je úplně jinde.
Proč by měli rakušáci komukoliv platit lepší cestu? Tak asi hlavně proto aby Praterbruecke a A23 nebyly denně tolik zacpané? Není to tak drastické jako v Praze magistrála okolo koně ale dost se tomu blíží…

lokotomy

„na hypotetickem moste“. Ano, má tam být tunel, protože most by právě příliš vadil. Praterbrücke a A23 nejsou zacpané kvůli tranzitu, který by využil tunel, kdyby byl. To je právě ten problém, ten tunel by přetíženým místům ve Vídni ulehčil minimálně. Je to úplně jiný případ, než chybějící úsek české D0 mezi D1 a D11.

Jan

Byla tam mnohem dříve než vyhlásili NP. Je to skoro jediný nehorský NP v Rakousku. Dnes docela paradoxní kombinace.

lokotomy

No, to si dovolím opravit, v Rakousku je dnes 6 NP, z toho jen tři horské, byť ty jsou s těmi třemi nehorskými rozlohou násobně větší. Pohledem z ČR, kde jsou prakticky všechna pohoří NP nebo CHKO, to zní téměř neuvěřitelně, ale jen malá část Alp je chráněna na úrovni NP. Možná prostě proto, že ty odlehlé hory neohrožuje nic, kvůli čemu by mělo smysl NP vyhlašovat.

ABCD

A to ještě ve vládě není Kickl, který měl skoro 28 procent a schválně kolem něj ostatní strany udělaly tzv. sanitární koridor.
Gewessseova vládla, jako kdyby tzv. měla nějaký vyšší dějinný ukol, otázka je, ale jestli by spíš vláda neměla přihlížet k tomu, co si přeje majorita společnosti. Jako chápu chtela udělat
něco pro svoje voliče, jenže další volby to stejně zase smažou.
Velké dilema, co má politik ve funkci dělat a jak má přihlížet k vox populi.

lokotomy

Predevsim: proc by politik mel delat neco, co je v primem rozporu s programem jeho strany? Coz stavba dalnic pro Zelene bezpochyby je. Jinak je to hlavne o rozdeleni pravomoci nebo naopak konsenzualnim postupu koalicnich partneru. Pokud si rozdelili ministerstva a rekli si, ze do tech cizich nebudou kecat, tak Gewessler mela pravomoc delat i to, co se ÖVP nelibilo, pritom za vladou stala nadpolovicni vetsina volicu. FPÖ byla v opozici, pro tu vlada malokdy neco udela. Jinak si ty vlady a volby trochu pletete. Vlada s Gewessler vzesla z voleb po Ibiza afere,kdy FPÖ dostala jen o trochu vic… Číst vice »

SYN

Pokud to berete TAKHLE drasticky, tak potom je chyba takové extramisty (zastupující pouhých 15% voličů ale kazící to těm zbývajícím 85%) vůbec brát do vlády… a ještě jim dát takto konfliktní rezort.

lokotomy

Já jen polemizoval, jak mohlo dojít k tomu, že Gewessler bez souhlasu ÖVP ten projekt smetla ze stolu. „Kazící to těm zbývajícím 85%“: Odkud berete přesvědčení, že všichni, kdo nevolí Zelené, jsou pro další výstavbu dálnic a speciálně pro Lobautunnel? Troufám si tvrdit, že kdyby se o něm konalo celostátní referendum, tak by neprošel. Protože by byl drahý a pro minimálně 80% Rakušanů osobně zcela zbytečný anebo by ho využili párkrát za život.

xyz

Však i ten resort dopravy byl pojmenován/přejmenován dle jejich přání.

troglj

Kickl ve vládě být mohl, ale shoda se nenašla, proto vznikla nakonec tato vláda, trochu slepenec.

lokotomy

Kickl mohl vládě dokonce šéfovat. Ale nešéfuje, protože nejprve všechny mimo svou partaj osobně pourážel a potom při vládních jednáních odmítl slevit ze svých extremistických požadavků. Prostě poměrná demokracie a jeho tvrdohlavost.

Vojtěch

Koukám, že Rakušané mají štěstí, že dálniční síť stavěli v 70. a 80. letech, protože dnes by to nešlo dohromady se zelenou politikou.

Průvodce původní Aleš

Akorát Vídeň nemá jižní část okruhu, stejně jako Mnichov.

lokotomy

Jizni ma, chybi vychod.

SYN

Vídeň má „odjakživa“ (ještě z dob socializmu u nás) JZ segment obchvatu, neboli propojku A1-A2. Pak celkem dlouho nic, pak propojka A2-Schwechat (víceméně letiště) tvořící JV segment, plusmínus zároveň S segment (na příjezdu od Brna/Břeclavi). Problém jsou mosty – on ten Dunaj je „širší“ nejen než Vltava, ale dokonce než Labe… Ve městě je „celých“ pět silničních mostu (a dva železniční) a žádný z nich nemá kapacitu na rozdávání… SZ segment tím pádem asi nebude „uzavřený“ nikdy, respektive se uzavírá „okolo“ přes Stockerau a nový dálniční most u Traismauer, a východní část mělo uzavřít nové překročení Dunaje zhruba mezi letištěm… Číst vice »

Jan Pytela

Zelená ideologie je jedna věc, ale v situaci kdy vzledem k výši deficitu bude rakousko škrtat jistě i infrastrukturní projekty, tak jsem radši za odsunutí Lobautunel než aby to trefilo železnici směrem na Česko, Slovensko a Německo

Ondřej Wagner

A co by se tak mělo zlepšit v železnici pro propojení Rakouska se Slovenskem a Českem? Se Slovenskem, tedy z Bratislavou má Vídeň 2 železniční spojení, nevím, zda jsou nutné pro zlepšení.
A Českem tak jedině až se dostaví VRTka z Prahy do Břeclavi, ale to ještě chvilku potrvá a dále dvoukolejka z Českých Budějovic do Lince, ale to bude třeba, až se Česko domluví s Rakouskem ba stavbě z obou stran. Zbývající dvě jednokolejne tratě asi není třeba příliš modernizovat.

Hoermalmeister

Na programu je Reaktivierung FJB i Nordwestbahn, kde jsou minutové posuny naprosto nevyhnutelné pro upravení taktové dopravy v regionu, na Nordbahn jde o ETCS, výhybny a zvýšení kapacity dráhy, jakožto i 200 km/h v nejsevernějším úseku. Všechno je to běh na dlouhou trať a když se po cestě něco zadrhne, může to být horší, než původní stav

Plecháč

Trať z Vídně do Břeclavi potřebuje rekonstrukci, je docela škoda že na tak důležité trati se jezdí jenom 120 km/h, když vede v rovině a má směrové parametry na 160/200 km/h, zvlášť když na naší straně je trať dávno rekonstruovaná na 160 km/h. Jedna trať do Bratislavy přes Marchegg právě prošla rekonstrukcí, takže tam je na rakouské straně vše v pořádku, u té druhé přes Bruck by bylo dobré konečně postavit propojení k letišti, je docela škoda že vlaky z Budapešti a Bratislavy jezdí kus vedle letiště a nemůžou tam zastavit.

lokotomy

Ta rekonstrukce na Breclav je uz dlouho naplanovana na „pristi roky“, jen se porad odsouva. Je logicke, ze kdyby prioritu dostal Lobautunnel, odsunula by se jeste dal.

SYN

Odsunutí je něco podstatně jiného než zrušení… Za Gewesslerové bych se moc nedivil kdyby nakázala i skartovat podklady…

František

Konečně, těch pár mostů je plných kolo a 8mi pruh prutah městem taky. To popojizdeni v kolonach je určitě hrozně zelené.

lokotomy

Kolik ze stavajiciho provozu na tangente tvori tranzit? Zlomek. A jen ten by tunel prevedl. Jizda dalnicni rychlosti je taky vsechno, jen ne zelena. A k tomu by spoustu automobiloveho provozu vygeneroval, protoze by vytvoril rychle spojeni v relaci, kde dnes jezdi malokdo, protoze to jde jen tezko.
„Konecne“? Clovece, i kdyby se na to ted vrhli,hotove to bude tak za 15 let. Pritom stat musi setrit miliardy, na vylepsovani cest pro ceske dovolenkare ted fakt penize nema.

SYN

Například třetina je taky zlomek…

tarten

Prý „pouze osm procent cest přes hranice města vede přes Vídeň a míří do destinací mimo Vídeň, z nichž pouze čtyři překračují Dunaj“. To nevypadá tak úplně na třetinu.

SYN

Hm??? Asi bude dost důležité kdo a jak toto počítal? Každopádně, pokud je to takhle zanedbatelná část, proč se vůbec „namáhají“ tím že z jihu po A2 navádějí VEŠKERÝ tranzit na S1 do Schwechatu (přesně jak ukazuje titulní foto článku – „doprava“ je prý směr Budapešť (samozřejmě), Bratislava (hm, asi jo), ale ejhle, taky Brno a dokonce Praha! (přestože tyto cíle leží v „rozptylu“ cca. 135° od sebe navzájem)). Proč se tedy obtěžovat tím že pošlu „Čechy“ na výlet do Schwechatu, odkud to stejně vede zase smyčkou po A4 pěkně zpátky na Praterbruecke, akorát o 12km (a 2min) delší trasou?… Číst vice »

lokotomy

No tak z těch více než 100 tisíc aut denně na A23 rozdhodně není třetina tranzit mezi oblastmi na sever od Vídně a těmi na jih od ní. A když se podíváte na mapu, odkud to titulní foto článku je, tak je to zcela logické. Je to zhruba uprostřed S1 mezi A2 a A4, nikoliv sjezd z A2 na S1. „Pokud se jedná o takto malý počet vozidel“: To by byl kvikot, kdyby se to postavilo jen 1+1 🙂 Především by se to ale muselo postavit bez sjezdů cca. od křižovatky A2/A3 až ke křižovatce S1/A5, s ramenem od A4/A6.… Číst vice »

Pavel Q

Je otázka, zda si toto může dovolit i bohaté Rakousko s téměř dokončenou dálniční sítí. To že Češi apod. musí skrz vídeňské zácpy je asi netrápí. Kdyby tunel končil východně od G. Enzersdorfu, stačilo by 5 km, aby podešel lužní lesy. Ale neznám místní podmínky.

PavelX

„Rakousko s téměř dokončenou dálniční sítí“, na to jste přišel kde? Ono to tak maximálně vypadá, ale těch odložených, zrušených a ignorovaných, přesto potřebných projektů, co se týká rozvoje jejich dálniční infrastruktury, je poměrně hodně.

Otto

Rakusaci na to jdou jinak – cilevedome se snazi
vymistit tranzit jinam, do okolnich statu.. a celkem se jim to dari.

Ja bych si zcela sobecky pral, aby vznikla waldviertler autobahn 🙂

lokotomy

Konkretne? Rakousko silnicni dopravu omezuje spis s motivaci presunu na zeleznici nebo snizeni jejich negativnich nasledku na okoli. Ze jsou okolni staty k silnicnimu tranzitu vstricne je jejich problem.
Ta Waldviertel Autobahn stejne jako Lobautunnel jsou z ceskeho pohledu klasicka NIMBY mentalita. Ano, postavte lepsi silnice za Vase penize, aby se nam lepe jezdilo na dovolenou a pokud mozno nam je dejte k dispozici zdarma. Ale pokud by neco takoveho melo vzniknout za mym domem nebo za me penize, budu proti tomu urputne protestovat.

lokotomy

Muzete nejake ty „presto potrebne projekty“ jmenovat? A potrebne pro koho?
Ze se leccos z minulych planu odlozilo, zrusilo ci ignoruje, je celkem logicky vyvoj. Nekdy v 70. – 80. letech se zeleznice povazovala za prezitek, pocitalo se s tim, ze se vse presune na silnice a naplanovalo se kde co. Dnes uz rada statu chape, ze silnice jsou v mnoha ohledech neefektivni a pro frekventovane paterni tahy je lepsi zeleznice, takze investice smeruji tam a neefektivni stare silnicni plany se rusi.