Vlaky z Bratislavy do Košic budou v novém grafikonu nejrychlejší v historii

Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSKLokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK

Ke zkrácení jízdních dob dojde i díky zrušení zastavování vlaků IC v řadě měst.

170 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Ach ty zakleté Kostoľany.

Okoloidúci

Inak nerozumiem tej slovenskej uchylke viesť 1 desaťvoznový vlak ako dva päťvozňové a mať lepší takt. Takto rozdeliť súpravy Tatranov a východ by dostal hodinový takt, BA – ZA (pri zachovaní RR) dokonca polhodinový. A mašiny by na to boli – je aj laickej verejnosti známe, že ZSSK má pomerne neoptimálne obehy.

Patrick

Neviem, či práve na tejto linke je problém s malým využitím rušňov, keďže tu denne najazdia aj 1 000 km. Plus problém nie je iba počet rušňov, ale aj rušnovodičov

Vojtech

Vlaky jezdí narvany. Oni by jich potřebovali 2x tolik a ne zkracovat

Alibaba

Zase by se mohla rozložit poptávka v čase.
A byly tu i návrhy, aby ta doplněná půlka spojů na hodinový takt jela do Prešova (mimo Kysak, aby se nemuselo objíždět).

Vrták

Kde udelali soudruzi chybu, že se nedokazou strefit do taktoveho uzlu v Puchove k EC na Prahu a minuli jej s EXy do Košic hodinu? To same jim vychazelo od EC v Blave…to je dilo, kvuli pár minutám…

roman

ZSSK dlouhodbě ignorují přípoje do ČR. Každý rok je ta situace čím dál horší. Chvílem mám pocit že chtěji uzplně zrušit mezistátní spojení.

Ten_z_Bíliny

Myslím, že člověk by si rád přečetl, že jízdní doba se zlepšila plným využitím novostaveb jako Půchov – Povážská nebo že se zprovozní úsek Poprad – Lučivná, ale ono ne. Oni jen vypustili pár zastávek.

Vlado

Poprad – Lučivná je stále vo výstavbe, tam by som to odhadoval na GVD 2023/2024

Ten_z_Biliny

Nevíte, jestli se tam kromě Žiliny staví ještě něco?

Viktor Nárožný

Jak dálkové vlaky mezi Košicemi a Bratislavou jezdí plné ? Kolik denně cestuje osob z Košic do Bratislavy a zpět ?

Lukas

Tech bude hodne. Mozna by byla lepsi otazka – kolik cestuje platicich osob.

vladoca

Do každého vlaku môže ísť len – alebo max 30 % neplatiacich, potom si zacvaká. Aspoň to tak bolo ked dcera cestovala do školy.

Juraj

Jezdí to desetivozové + posily, k tomu navíc v pátky/neděle vložené posilové spoje. I tak se leckdy stojí.

Část toho samozřejmě dělá jízdné zdarma. Zároveň to ale ukazuje, že 2h interval je málo. Poslední roky aspoň Bratislava-Žilina spoj každou hodinu a pár vložených je i ze Žiliny dál na východ.
Rozdíl je, že doteď to bylo všechno jedna vrstva, od GVD 23 se spoje Bratislava-Košice posouvají do (polo)expresní vrstvy a jako rychlíkové zůstávají ty kratší.

Jiří Kocurek

Sen všech šotoušů: Vlak jednou za 2 hodiny, 10 vozů, zadarmo a nastojáka. Kličku s sebou.
Ne jak tady, kdy jezdí 5vozový několikrát za hodinu.

https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/386035.jpg
Řeklo se pětivozový, tak je pětivozový.

fabec

Absolvoval jsem tim v období 2019 / 2020 několik jízd v celém úseku, či v části, a bez rezervace si prakticky nešlo v libovolném úseku sednout. Nevím, jak do toho zásahl covid.

Litovel

Pres covidem jezdívaly rychlíky se 13 vozy v patky a neděle a byl skutečně problém si sednout bez rezervace. Dnes je stejný problém při 10 vozech. Že soupravy sundali 3 vozy nevím jestli kvůli optimalizaci nebo rekonstrukci uzlu Žilina.

M@trixX

Zilina-Kosice su docela rovnomerne vyuzite v celej trase, v priemere 7500 ludi denne, trochu menej pondelok az stvrtok, vyrazne viac cez vikendy.
18 vlakov denne, kazdy cca 550 miest = kapacita ~9900, piatky a nedele maju posilu.
V tych cislach nie su IC ani sukromni dopravcovia z/do CZ.
Blizsie k Bratislave je pocet cestujucich vyrazne vyssi: Zilina 10000, Trencin 13000, Leopoldov 15000.

Lysimachia

Kamarádova zkušenost z Popradu:
Skupinka japonských turistů na nádraží, vlak nejede, konečně naskočí na tabuli se zpožděním od Košic 45…
Japonci: Delay… Is it in seconds?
(…): Eh, sure…

Daniel Jablonecký

No tak určitě. Takové historce každý hned uvěří.

Dusanh

Tak já osobně v r. 1996 viděl v Mirošovicích u Prahy japonského turistu. Tehdy jsem v rámci brigády prodával jízdenky, polední panťák Praha-BN právě odjel, dnes byl zpožděný, čímž se mi i zkrátila pauza na oběd před dalším vlakem. V tom vrzly dveře do čekárny – koukám okýnkem, on tam Japonec. Přijel právě tím panťákem z Prahy. Říkám si, jak se ten syn Nipponu zatoulal zrovna sem. I otevřel jsem okýnko a mou – tehdy ne zrovna nejlepší – angličtinou jsem se jej dotázal, co pro něj mohu udělat. Přišoural se k okýnku a ptal se na Benešov. Vysvětlil jsem… Číst vice »

Petr

No to je otazka. V Japonsku jsem nikdy nebyl, ale tech problemu, ktery jsou na jedny strane zemekoule neresitelny, a ktery na druhy strane zemekoule vyresili uz jsem videl dost.
To ze u nas zpozdeni k cestovani proste patri (a jinak si to ani neumime predstavit) jeste neznamena, ze to tak je v Japonsku.

Juraj

Tuhle debatu jsme tu měli před pár týdny.
Není Japonsko jako Japonsko. Existuje shinkansen, a pak existuje vše ostatní. To jsou dva oddělené světy.

To první je izolovaný systém, kde lze vše velmi precizně řídit. Je přesný na vteřinu, asi jako metro je přesné na vteřinu.
Pak existuje zbytek, který je sice vesměs taky velmi přesný, ale náchylný na mimořádnosti typu skokani.

Tím, že se nemíchají, se riziko zpoždění dál minimalizuje.

Vojtech

Naposled když jsem byl v Japonsku ex jsme se chtěli projet Shikansen řady 700. Z Tokia jezdí schikanseny v 17.00 04. 10. 14. 20 24. 17.30 atd proste jak v Praze tramvaj c9, která má interval 3-5 minut. Takže srovnávat zpoždění naše v minutách a u nich v sekundách je na místě. Cena jízdného Tokyo Osaka cca 900 Kč v přepočtu. A už jsem zde psal, není tak velky problém koupit jízdenku Dresden Paris pro dospěly a 1-3 děti za cca 120-190 EUR [ to dražší je první trida a s odjezdem zítra )

Lysimachia

Kupujte jak prodávám, kámošovi věřit můžu, ale chápu, že uvěřit náhodnému diskutujícímu na internetu je jiná disciplína.

Kandelábr

Já to potvrzuji, byl jsem ta tabule..

Zdeněk

Tuhle historku jsem už jen tady na serveru četl tak 3 krát, akorát pokaždé to bylo v jiném městě (Blava [vlak od Budapesti], Brno [vlak z Prahy] a teď Poprad) a to zpoždění také pokaždé bylo jiné. Takže o skutečnosti této historky se dá dost polemizovat.

Juraj

Tak určitě. Tohle se děje nějak podezřele často…
https://www.facebook.com/topkomenty/photos/a.1652015938413986/3393307934284769/

Johnny Cash

Nebylo by lepší pořídit na IC a Tatrany další Vectrony a padesátiletou plečku nasazovat maximálně na RR?

Daniel Jablonecký

Ano, bylo. A bez toho nasazování na RR.

Radim

Furt lepší, jak 361, která se na 160km/h rozjíždí 10 minut, ta 350 dosáhne té rychlosti daleko rychleji a ne jen „s větrem v zádech“. Ale je pravda, že už by tu babičku měli poslat do důchodu.

Johnny Cash

Na 12-15 vozový Tatran dávat výhradně Vectron a ne trinitro tohleto.

Romino

Tatrany budú mať 9 vozňov od nového GVD, teraz tiež max. 10-11. Vectrony su na leasing, takže tie môžu ísť do ceny prepravy so štatátom, IC je komerčný vlak, preto tam ide Gorila (už dávno účtovne odpísaná – takmer), ktorá stále ešte dobre jazdí a tých 5 vozňov hravo zvládne ale už neviaže také náklady na odpisoch (akurát teda to ECTS drahé nešťastné…)

qwertz

350 rozhodne neni plecka. Na svou dobu to byl dobry stroj a skutecnost, ze je schopna tahat IC/EC do dneska o necem vypovida

Johnny Cash

Vypovídá o čem? Že bude tahat IC i jako 70 tiletá? Nevypovídá to něco o ZSSK?

qwertz

vypovida to neco o schopnostech 350 a neschopnosti ZSSK, kdyz se ptate takto. Oznaceni plecka si ten stroj proste nezaslouzi.

NightmareFreddy

Vypovídá to o tom, že ZSSK bude velice vděčné, až jim na ty Vectrony jistě velice rád přispějete 🙂

Johnny Cash

Ony se lokomotivy musí kupovat a ne pronajmout?

NightmareFreddy

Tak jim přispějte na pronájem. Nebo Vy si pronajímáte auto, protože je to pro Vás výhodnější, než ho vlastnit? Nebo si myslíte, že pronajímatel nepočítá s tím, že tu lokomotivu bude pronajímat ve výsledku se ziskem (tedy že se třeba za 15 let splatí, přestože má třeba životnost 30-50 let)?

Mates

Ja by som to až tak úplne nezvaloval len na neschopnosť ZSSK, ale celkovo tohto nášho mizerného štátu. Železnice dlhodobo podfinancované, štát neplatí tú dopravu zdarma tak ako by mal, na všetkom sa šetrí…Z čoho potom majú tie nové mašiny kúpiť? Veď u nás sa nakupujú jednotky/vozne takmer výhradne len cez EU fondy, nebyť tých tak tu jazdíme ešte v Bymákoch a Honekeroch a 810nách. Kým to tu neprevezme vo vláde niekto schopný, tak sa to nikam nepohne.

Johnny Cash

Příští premiér Pellegrini a ministr financí Fico. Co si kdo zvolí, to má.

Ten_z_Bíliny

350ky se dávají na IC/EC a méně zastávkové vlaky záměrně. Má pomalejší rozjezd jak Vectron, což ale u méně zastávkových vlaků až tak nevadí a Vectrony se právě dávají na výkony, kde to zrychlení využijí častěji a zkrátí tím tak jízdní dobu. Jinak o vyřazení strojů ze služby by měla rozhodovat poruchovost, disponibilita a náklady na provoz. Pokud se stroj stále vyplatí a výkony zvládá, tak nevidím důvod něco funkčního předčasně nahrazovat něčím, co nepřinese až takové zlepšení a kdy ta náhrada prostě bude stát hromadu peněz. V tu chvíli si prostě manažer řekne, že místo koupě nového Vectrona bude… Číst vice »

Tomáš Záruba

Jo, za sucha ano… 😉

Samo

Zato posledný vlak z BA do KE sa im podarilo posunúť o 50 minút skôr, takže pôjde tesne po 17:00, čo je už pre mnoho pracujúcich ľudí príliš skoro a majú smolu.

Celkovo si ÚHP rád odporuje v postojoch ku obsluhe. Najprv tvrdia že chcú prevádzkovať husto jazdiace silné linky ktoré budú atraktívne voči autu, zároveň ale redukujú už beztak biednu ponuku večer. Okrem vyššie spomínaného príkladu je to aj zrušenie posledného vlaku z Prahy (na slovenskom území, v ČR ďalej ide), prípadne ten meisterstuck s rušením večerných vlakov na Vianoce.

Vlado

.. a totálne rozbitie prestupov v Púchove na linku do/z Prahy …. Z doterajších pár minút v oboch smeroch bude hodina… Ešte som nepozeral spojenie z Košíc ďalej na východ, ale ak sa nezmenilo, tak tá hodina v Púchove sa len presunula z Košíc. Ak sa zmenilo, tak cestujúcim smer Humenné alebo Čierna nad Tisou sa spojenie z/do ČR predĺžilo o jednu hodinu, keďže teraz v Púchove prestupujú hneď a čakajú v Košiciach. Uvidíme. V prípade prekonania pripojov v oboch uzloch je nový GVD v spojení so zrušením zastavovanie vlakov v niektorých staniciach tým najhorším grafikonom v histórii aký pamätám,vyložene… Číst vice »

Noris

To je sice pravda, na druhej strane su v Ziline pripoje medzi vlakmi jazdiacimi cez Ostravu. Takze cestujuci z vychodu do CR a spat si prestupia v Ziline s kratkou prestupnou dobou.

Vlado

Takže cestujúci do Prahy ktorí predtým prestupovali len v Púchove tak teraz majú prestupovať v Žiline aj v Ostrave? A v tej Ostrave čakať na ďalší vlak? Ono priamo zo Žiliny do Prahy toho veľa nejde, tam je to cez deň rozkuskovane s prestupom v Ostrave – Svinove takže ďalšie čakanie… Naozaj výhodné. No pozrel som grafikon z Košíc ďalej na východ… Tá hodina sa presunula z Košíc do Púchova. Na jednej strane fajn – eliminácia meškania pražských EC, ale na druhej strane ak cez deň bude mať Tatran 15 alebo viac minút meškanie tak pripoje odídu a cestujúci tak… Číst vice »

Mates

Nie, lebo zo Žiliny ide priamy vlak do Prahy cez Ostravu.

Vlado

Áno ide , ale nie v dvojhodinovom takte ako z Púchova. Myslím že priamo Žilina – Praha cez Ostravu je to každé 4 hodiny, medzitým prestupy v Ostrave- Svinove.

Petrof

ano 4x za den

Daniel Jablonecký

Tak to je dobrá zpráva. Ty teoretické několikaminutové přestupy v praxi znamenaly víc než 2 hodiny a nebo zpožďování vlaků na Moravu.

Vlado

Denné spoje buď nečakali alebo max. 25 minút, tak aké dve hodiny??

M@trixX

Cakanie na dalsi vlak

Vlado

Aha… V Púchove áno, to je pravda,ja som myslel že je reč o dvojhodinovom čakaní na území ČR. Mojá chyba

Juraj

Ten prestup už tak dva roky tak či tak nefunguje. Buď mešká R od Košíc a Ex2 v Púchove nečaká, alebo mešká Ex2 od Prahy (Velim, Pardubice, Brandýs, Dluhonice) a R 6xx v Púchove nečaká.
Tým, ako je to načasované, tak IDOS alebo cd.cz to spojenie cez Púchov ani neukazujú.

Naviazanie Ex2 na RR 7xx môže jedine zlepšiť spoľahlivosť na obe strany. Samozrejme ideálne by všetky Ex2 pokračovali až do Žiliny, ale minimálne do konca prestavby uzla sa to nestane.

Vlado

Lenže RR 7xx končia na Svinove a tam zďaleka nemajú pripoje na Prahu. Treba čakať. Ale obecne sa mi zdá lepšie ísť ako doteraz s hodinovým čakaním a jedným prestupom v Púchove než prestup na RR 7xx vo Vrutkach a potom ďalší v Ostrave

Petrof

proč vlastně Ex2 konci v Púchově a ne v Žilině?

Vlado

Rekonstrukcia uzlu Žilina, predtym modernizacia useku Puchov – Povazska Bystrica a Povazska Bystrica – Zilina.

Vlado

Hirošima či Nagasaki bez radiacie..

Honza D.

Vubwc, jak to teď v Žilině vypadá? Jel jsem tam před půl rokem a vypadalo to tam jak po válce, dvě průjezdné koleje přes celý uzel mi připadaly téměř jako zázrak. 🙂

Vlado

Ako po atómovke…

Pavel Skládaný

To je inspirující. Když to jde v zahraničí, mohlo by se i u nás zrušit zastavování EC a Kolíně, Pardubicích a České Třebové, resp. aktuálně by se mohlo jezdit bez zastavení z Králova Pole až do Prahy. Konečně by ty cestovní doby začaly k něčemu vypadat.

Juraj

Slovenské IC jsou ovšem ekvivalentem nejrychlejší vrstvy Praha-Ostrava, tedy SC a IC Ostravan/Opavan. Ty zastavují opravdu minimálně. Pardubice/HK jsou v tomto docela silná destinace.

Pavel Skládaný

To byl dílem pokus o vtip s vážnou tváří :-), tyto odpovědi jsem čekal. Leč pravda je, že v minulosti ne příliš dávné vlaky jedoucí Brno-Praha bez zastavení opravdu existovaly a pokud by se využily možnosti vylepšené infrastruktury (např. průjezd Pardubicemi 160 km/h, průjezd Kolínem 140 km/h) tak nabídka nějaké „nejrychlejší vrstvy“ může znít zajímavě.

NightmareFreddy

No, rozdíl mezi Praha – Brno a Praha – Ostrava je ten, že na té první je více sídel, které je potřeba obsloužit. Pokud bude jezdit Praha – Brno bez zastavení, můžete proti současnému stavu ušetřit tak 4 minuty, což je dobré na honění rekordů, ale to je tak všechno. Jasně, pokud by kapacita současných spojů nestačila, pak je možné se o tom bavit, ale za současné situace? Tuto rychlou vrstvu v podstatě supluje RegioJet, který zastavuje jen v Pardubicích, tak proč další nezastavovák?

NightmareFreddy

Pardon – u té druhé samozřejmě…

Jiří Kocurek

A z Pardubic/Hradce do Brna či opačně? Ty dva okresy dají dokupy přes 300.000 obyvatel.

Jiří Kocurek

Jako takhle: Ten vlak jede z Prahy do Brna 250 km daleko a není to VRT, aby zastávka po 100 km nějak výrazně ovlivnila jízdní doby.
Rychlé spojení jižní Moravy a východních Čech si nepředstavuju jako vymeták zastavující 8x po cestě. Ten má taky opodstatnění, ale EC/IC to není.
PS: Hradec i Pardubice splňují podmínky pro označení „city“ (více než 50 tis. obyvatel) a ve vztahu k okolí rozhodně netvoří předměstí většího sídla. https://blogs.worldbank.org/sustainablecities/how-do-we-define-cities-towns-and-rural-areas

Alibaba

Hradec je předměstím Pardubic a Pardubice jsou předměstím Hradce. 🙂

fous

A spojení do metropole Hradubic, která by je posumula o level výše a pomohla jim i daňově ti trotlové pořád odmítají! 🙂

Dohled z náspu

City jsou jen Pardubice, H.K (Mechov) = severní předměstí a Chrudim jižní…

Alibaba

Západní předměstí je Přelouč a v Asii předměstí není. 🙂

Daniel Jablonecký

Průjezd Pardubicemi a zastavování v Králově poli nejde moc dohromady, řekl bych…

Pavel Skládaný

Patrně jste nepochopil význam slova „aktuálně“. Aktuálně se Brno-Praha jezdí přes Havlíčkův Brod (proto zmínka o druhém nejvýznamnějším brněnském nádraží Královo Pole), ale od července 2023 se bude opět jezdit přes Českou Třebovou. Pak může fiktivní Brněnský drak jezdící bez zastávky projíždět plnou parou i Pardubice. Tak, jako je projížděl např. v roce 1999.

NightmareFreddy

Zrovna jsem si říkal, kdo jako první takovou blbost napíše … Když o tom tak přemýšlím, tak u EC bychom mohli zrušit zastavování i v Brně, ne? Vždyť je to jen zatáčka u Vídně… Vždyť můžete využít rychlík, tak v čem je problém 😛 😀

Jiří Kocurek

V něčí hlavě, mindrák nadřazený zájmům cestujících.

Je nemálo takových, kteří by spojení Praha-Vídeň kompletně přetrasovali mimo Brno, aby se mohli chlubit, jak to Brnu nandali a vyhnuli se venkovu jízdou přes Velenice. a tam by se to spojilo s vlakem od Plzně, aby ti cestující byli Protože je *někdo* odmalička vychovával k pocitu nadřazenosti daného původem.

Dušan

Hlavně ta Česká Třebová, dneska průjezd V = 60 km/h, po rekonstrukci za miliardy V = 85 km/h nebo kolik a tady se ruší V = 100 km/h zastavování v Trnavě, že při okolní V = 160 km/h je to až moc velká časová ztráta tam brzdit z té 100-ky.
To samé Pardubice po rekonstrukci – průjezd místo 100 má být na 160 – okolí z obou stran je taky na 160 – to už je úplný nesmysl, aby tady vlaky vůbec stavěly, maximálně osobáky a spěšňáky a sem tam snad rychlík odpoledne a večer :-))

fous

Při stání ve stanici 30 sec, brždění 0,6 m/s2 a zrychlení 0,5 m/s2 v intervalu 0-100 km/h a 0,3 m/s2 nad 100 km/h je časová ztráta ze zastavení pod 2 minuty. Opravdu to je při 150 minutách jízdy Brno-Praha tak zásadní?

Tomáš Záruba

Citátore, v Trnavě je k perónům 40.

Tomāš

To asi ne, ale k čemu je dobré zastavování EC v Ústí n. Orlicí městě a Chocni?

NightmareFreddy

Tak zrovna ta Choceň je jen teď kvůli výluce, ne?

Tomariero

Pokud jde o vlaky linky ex1 tak ta je komerční a asi se to vyplatí tam zastavovat, pokud jde o r19 a ex2 tak ty jsou naopak pod objednávkou od MD a to chce aby se tam zastavovalo ty stanice mají kit dvouhodinu jak na Prahu tak na Olomouc a zároveň pokud by jedna linka stavěla pouze ve velkých uzlech tak ta druhá by byla už moc pomalá.

Daniel Jablonecký

To zastavování je v pořádku. Co v pořádku není je kategorie toho vlaku.

Radim

A (skoro)-EC (Ex2) zastavuje na poli v Července (OK, to je aspoň přestupní stanice), v Mohelnici (9 tisíc obyvatel, není přestupní) a ještě v Lipníku (8 tisíc obyvatel, taky není přestupní). Proč k sakru aspoň v tom Lipníku nezastavuje (když už) Rychlík od/do Brna? Ten Lipníkem projíždí. Nepochopíte.

Alibaba

Že by taky obsluha jinam než do Brna, tam je to blízko a dá se i s přestupem. Tohle je dál a do Prahy nějak rychle by byla přestupy dva, nebo pomaleji s jedním.

Jiří G

To máte jednoduché, tohle zastavování vzniklo aby tyhle Ex mohly dále jezdit v ZVS, a jistý pán z Brna nenapadal MD, že v úseku Hranice n.M.-Praha lahváč, se platí konkurence vůči jeho vlakům, z veřejných peněz.

Caracas

Nestavět v Pardubicích snad ani nemůžete myslet vážně…

Jiří Kocurek

Přiřadil bych to do šuplíku kuriozit, kde leží také výrok:
„A co když MD zavede zastavování EC/IC v Bezpráví, zastávku nerušit!“

Alibaba

V minulosti existovaly různé vlaky typu náhodných výstřelů, které v Pardubicích nestavěli.
V současné době by se asi nějaké lince systémově nevyplatilo nestavět.

Pavel Skládaný

To je opravdu na hraně, ovšem na zastavování v Kolíně a České Třebové bych opravdu tolik netrval. Byť Česká Třebová znamená mnohem menší časovou ztrátu než Pardubice, neb je tam traťová rychlost jen 60 km/h (v Pardubicích se zastavuje ze 160) a pokud existuje přípoj směr Zábřeh, pak je to nejrychlejší spojení z Brna do Šumperka a Jeseníku mimo Olomouc. Ovšem nelze mít samozřejmě vše naráz.

Ferda Vomáčka

Nejsem si jist, zda se máme inspirovat zrovna na této straně…

Petrof

Českou Třebovou, Choceň by klidně projíždět mohli, to není hodné expresních vlaků

fabec

No ale je to na Slovensku,takže je k tomu rovnou třeba přičíst tak hodinku zpoždění

Václav

Na trase Bratislava Kosice je zpozdeni mnohem mensi nez mezi Prahou a Ostravou. Mezi Bratislavou a Zilinou vlak dokaze dokonce +-5m zpozdeni stahnout.

Caracas

Projíždět cca šedesátitisícová krajská města mi nepřijde jako dobrý nápad.

Peter

Ktoré 60 tisícové mestá ste mysleli? Piešťany, Leopoldov, Púchov , Považská Bystrica, Ružomberok, LM nemajú samostatne určite toľko obyvateľov. Z praktického hľadiska sa skomplikuje doprava ľudom cestujúcim z týchto miest. Ale keď ÚHP uznal, že ušetria zopár minút vlaku a pridajú hodinu cestovania ľudom, ktorí chcú z uvedených miest cestovať rýchlikom, čo sa dá robiť. 🙁
Pri spomenutých rýchlostiach, ktoré dosahujú slovenské IC alebo rýchliky na koridore, tých par minút nie je žiadna sláva.

PetrN

Vlaky IC budou projíždět Trnavu a Trenčín…

Caracas

Myslel jsem Trnavu a Trenčín

Patrick

IC majú štandardne 3,5 vozňa na sedenie, ZSSK ich poňala ako rýchle spojenie Bratislavy (Viedne) s Východným Slovenskom

Václav

Podle me zmena k lepsimu. Tatrany vyrazne zrychli mezi Bratislavou a Zilinou (ubyte tam mnoho zastavek) a Povazan bude zastavovat jeste o neco vice nez stary Tatran. Tedy novy Tatran je skoro IC a jezdi co 2 hodiny a Povazan je nahrada za stary Tatran mezi Bratislavou a Zilinou. IC jeste trochu zrychli na ukor nekolika zastavek, ale to by mel pokryt novy Tatran. Dale je treba vyzdvihnout, ze tyto vlaky jezdi relativne na cas (urcite mnohem lepe nez vlaky mezi Prahou a Ostravou).

Zababa

Opravdu nevím, při mé poslední cestě rychlíkem Tatran byl opožděn cca o 25 min, jelikož dispečer nechal ve čtyřkolejné stanici jménem Štrba zastavit čtyři náklady, a tak neměl kudy pustit rychlík… To by se u nás určitě nestalo…

Václav

Zpozdeni 25m je hodne, ale neni extrem typu +-hodina nebo vic…

Radim

😀

Mates

Tak ale to bola skôr výnimočná situácia.

Petrof

já letos zažil 2x 40min zpoždění

Okoloidúci

A tieto veci musí vymýšľať štát, pretože vnútroštátnu linku BA-KE nechce nikto jazdiť keďže proti zadarmu sa ťažko bojuje (a pritom by len stačilo zaviesť český model preplácania zliav). Verím tomu, že trh by vedel vyrobiť rozumnú expresnú vrstvu, ktorú by stať nemusel takto suplovať.

Inak celkom palec hore, jediné čo ma štve je typický slovenský šport “rýchlik musí stať práve pred mojím domom lebo tam bývam”, ktorý sa okolo toho tiahne.

Samo

Kde prestanú zastavovať IC? Možno mi niečo uniká, ale mám pocit že stanice sú rovnaké. Akurát sa vyberie vata.

Dušan

IC mají stavět jen v Trnavě a Trenčíně. Minimálně ta Trnava dává dopravně celkem smysl, protože je tam průjezd V = 100 km/h a z obou stran je V = 160 km/h, takže za mne zastavování je celkem OK.

Caracas

Dopravně ano, ale to město má 66000 obyvatel…

Samo

A zároveň je 30 minút REXom od Bratislavy. Frekvencia na východ zas nie je tak silná, plus keď po novom budú R nahradené o polhodinu rýchlejšími Ex, tak tá obsluha tam bude dostatočná k dopytu.

M@trixX

IC nebudu stat v Trnave (okrem posledneho z BA), Trencine, Vrutkach, Ruzomberku ani Liptovskom Mikulasi.
Zostava len Zilina, Poprad, Spisska nV (okrem Viedenskeho) a Kysak.

Samo

Super, vďaka. Aj keď tej Spišskej nerozumiem prečo sa stále drží.

Granja

Liptovský svatý Mikuláš má 31 tisíc obyvatel a Spišská Nová Ves má 37 tisíc + spádovaná blízká Levoča s ca 15 tisíci, tj. dohromady přes 50 tisíc obyvatel. To zřejmě bude ten důvod proč se SNV „stále drží“.

Jzms

Dávají se tam rozkazy,je tam velké depo🤔

Fedor

Liptovský Svätý Mikuláš neexistuje 😉

M@trixX

celu historiu bol svaty, az potom ho komunisti znesvatili.

Ketchup1970

Paris Saint Germain , Saint Gallen , Sankt Polten , San Marino, všude je svatý .

Mates

To ten dôvod nebude, keď Trenčín má cca 60-62 tisíc a tam stáť nebude.

Petrof

ten Mikuláš je škoda kvůli západním Tatrám…

Romino

Spiš obslúži veľký región, nezabúdajme že hneď vedľa je Levoča (síce už bez vlakov) a tiež je to vstup do Slovenského raja. Dopyt tam je a je to jasné s počtu predaných dokladov. Iank by tam nezastavil. Preto nie Mikuláš ale SNV áno. Je to komerčný vlak a so spustením Ex vlakov sa IC zastávky prirodzene zredukovali….

fous

Vypustit zastavování na celém Liptově (Ružomberok i Mikuláš) je blbost. Nejezdí se tam nijak rychle, tak 80 km/h, takže ztráta ze zastavení je okolo minuty.

Ondřej 2

Nebyla nedávno v nějakém článku informace ve stylu poplach konec světa, na Slovensku bude příští rok razantní útlum výkonů v osobním dopravě? A ejhle, on je tam dokonce nárůst..

M@trixX

Vlada klaunov. Aj minuly rok zaviedli cca 6% vlakov navyse, len na ne akosi zabudli schvalit financie a zacalo sa to riesit az v lete, ked ZSSK povodne schvalene peniaze takmer minula a zacala bit na poplach.

Mates

Veď teraz je situácia rovnaká.

David

Bůh žehnej taktový jízdní řád! Švýcar by si na Slovensku asi hodně dlouho zvykal na to, že si musí pokaždé vyhledat v kolik to teda vlastně jede.

Samo

Kde? Prečo? Však je to viac taktové ako doteraz.

David

Tak tohle jsou třeba přímých vlaků ŽSSK z Žiliny do Košic: 7:34, 8:02, 9:34, 10:31, 11:34, 13:34, 14:01, 15:34, 17:34, 18:09, 19:08, 19:34
Jediné co má takt je Ex, který odjíždí L:34, IC pak jezdí v zcela náhodné časy 8:02, 14:01, 18:09, 19:08

Granja

Nedivím se. Žilina v totální přestavbě, původní svršek drží silou vůle, kolejí je málo + částečně poloperonizace. Uvidíme po dokončení stavby a současném přepnutí do střídavé trakce.

Granja

Video – zřejmě stále nejnovější – z kabiny níže:
https://www.youtube.com/watch?v=DLOfkKJwNlg

Zvědavý cestující

Kontext průměrné rychlosti:
Blava hl. st. – Žilina: 201 km za 97 min (1,62 h.) = 124,3 km/h
Mé hodnocení: solidní na 20. stoleti, ale v roce 2022 nenadchne (ale furt lepší než Praha – Ova Svinov se 115,1 km/h!)
Blava hl. st. – Košice: 443 km za 4 h. 31 min. (4,52 h.) = 98,1 km/h
Mé hodnocení: nic moc (ale stále lepší než Praha – Brno s 87,6 km/h)
Zdroj: idos.cz
Ještě by se to dalo přepočítat na (pro cestující zajímavější) geografickou vzdálenost…

Erik85

Tak snad #mynic dokončí výluky co nejdříve a vrátíme se do stavu před pár lety, kdy se Ostrava jezdila na pohodu pod tři hodiny. 🙂

Pavel

Nemala by z Bratislavy do Žiliny byť na celom úseku 160 km/h? Ak ide vlak bez zastavenia, ako môže mať priemernú rýchlosť 124 km/h?

Jiří Kocurek

Napadá mě skok kilometráže. Trať na přeložce u Povážské Bystrice je o 2,5 m kratší, ale tarifní kilometry zůstaly stejné.

Juraj

1. Nie je to úplne súvislá 160, sú tam lokálne prepady.
2. Veľké obmedzenia sú v rámci uzla Žilina, prejazd Bratislavou je pomalý, plná rýchlosť ešte možno nebude ani Púchov-Považská Bystrica…

Ketchup1970

Pretože sa rozbieha , stojí v TT a TN a nemá všade 160 . A pred ZA brzdí . Či už je stavba Puchov – Žilina hotovo ?

Romino

Púchov – Považská stavebne hotovo, ale zataiľ 120 (asi ešte doknčujú ETCS), od Považskej sa to rozbieha na 160, od Hričova myslím 140 a pred Žilinou na 120 a od vchodu do Žiliny (vstup pri býv. zriaďovačke) 40 :-). To sa ale za 2-3 roky zmení (asi aj skôr, preložka sa už rysuje), príjazd do Žiliny sa mal robiť na 120 čo si pamätám cez bývalú harfu, nová komplet stanica a 4 nové nastupištia + 2 na boku a od stanice Žilina až za Varín bude 160. Tak 2025 by sa to malo výrazne skrátiť….

Ketchup1970

Bratislava – Žilina z velké části po reko , narovnání tratě , plus zrusene zastavování . Polovina trasy vede rovinou kdezto zbytek ze Žiliny pod Tatrama je už v údolí Váhu a tak V bude nižší . Proste milý Watsone.
Brno Břeclav by taky nemělo konkurovat třeba Puchov Hranice na Moravě.

vbb

Porovnáváte to s rozkopaným stavem u nás (Pardubice, Choceň – Ústí, Olomouc…, popř. s nehotovým úsekem Třebová – Brno).

Jinak za mě palec dolů za posunutí taktu o hodinu 🙁
Rozpad spojení v Púchově na Valašské expresy (přestup sice nebyl moc jistý, ale spíš vycházel) a samozřejmě místní autobusáci na posun o hodinu nijak nereagují…

Romino

predpokladám, že je to len dočasné, súvisí s obehmi a tiež s uzlom Žilina a výlukovou činnosťou. Rozbil sa tak prípoj aj v Bratislave od/na Metropolitiany. Ale je to dosť zásek do systému, takže sa to zasa bude postupne lepiť.

vbb

Proboha, jen ne „dočasně“, sovětská vojska tu taky byla jen „dočasně“… 🙁

stano

áno, rýchlosť a trvanie jazdy sa zlepšujú, časový harmonogram sa podľa nového harmonogramu ale zhoršuje.

Lysimachia

Ono si na Slovensku taky užijou, někde už se kutá a příští rok by měly začít práce na Poprad–Krompachy. Na druhou stranu tam pak slibují „místy“ až 200, pokud se nemýlím.

Granja

Mělo by to tak být.

heslo: EIA

Bude tam max 160.

Romino

200 bude Kúty – Bratislava Devínska (snáď raz, ešte projektujú cez PPP, zatiaľ nekopli do zeme)

Tomáš

Lenže za jaku cenu to je, zabudli ste spomenúť to že to zrýchlenie je z dôvodu toho že vlaky nebudú od 11.12.2022 zastavovať v staniciach Leopoldov, Piešťany (kupelne mesto), a Nove Mesto nad Váhom pričom táto vec skomplikovala dopravu.

napr. Chcete sa ráno dostať z Nového Mesta nad Váhom na stanicu Bratislava-Nove Mesto najskôr musíte ísť Regionalnim expresom do Trenčína, potom nastúpiť na Ex do stanice Bratislava vinohrady a tam prestúpiť na Osobak do Bratislava Nové Mesto

T448

Proč byste proboha jel z Nového Mesta do Blavy přes Trenčín??
Však z Nového Mesta do Blavy jedou RR i REX. Ve špičce 2 vlaky za hodinu.

Radim

Co je RR?

PepaM

Regionálný rýchlik, slovenská kategorie někde mezi REX (obdoba Sp) a klasickým rychlíkem.

Patrick

Rýchlik, na ktorý môžu byť nasadené súpravy kúpené za eurofondy

Romino

presne tak, musím tam byť slovíčko „ragionálny“, inak by bo problém v EU :-D. Ale od nového GVD táto kategória zmizne, nakoľko už asi je po viazanosti na projekt a tak aj RR 7XX Považany už budú zasa len R preložené REXmi po Trenčín. Zároveň ale zasa niekto vracia späť kategóriu Zr, i keď máme už roky REX. Nechápem na čo zasa motať ďalšiu kategóriu, keď už s to všetci za 20 rokov naučili….Zr je anachroniczmus…..

Patrick

Len opravím – vlaky Bratislava – Žilina budú po novom R, nie RR

M@trixX

Z Leopoldova, Piestan aj NMnV budu do Bratislavy jazdit priame R/REx kazdu hodinu.

Samo

Toto je alternatívny svet nepriateľov nového GVD. „Kúpelné mesto“ naozaj negeneruje žiaden masívny dopyt. Na BA bude napojené rovnako, alebo lepšie, ako dnes, na KE bude rýchly prestup.

Áno, ideálny scenár by bola existencia expresnej vrstvy ktorej sa štát nevedno prečo bráni, ale kým nie je politická vôľa navyšovať výkony, tak potreba tri a pol človeka dostať sa z Pieštaň do Kraľovian naozaj nie je nadradená potrebám tísiciek ľudí čo cestujú medzi veľkými sídlami.

M@trixX

Tak tie prekopane Tatrany budu robit expresnu vrstvu aspon po Zilinu, je to vyrazny posun vpred. Stat sa ani tak nebrani, to len tie davy cestujucich z Trencianskej Teplej do Gelnice.

Samo

Expresnú vrstvu si predstavujem ako nadstavbu rychlikovej vrstvy. Samozrejme štát nemôže urobiť to že len tak bez náhrady oseká stanice. Ideálne mali 6xx zostať ako boli a nad ich rámec sa mali pridať expresy zastavujúce len v krajských mestách + Poprade + Kysaku. V princípe hovorím o tom že štát by objednával IC ktoré by jazdili v normálnom takte (max 2 hodiny) za bežnú tarifu a potom by sa nemuseli riešiť rýchliky.

Romino

IC je komerčný produkt a ten štát neobjednáva. Objednáva Ex, R, REX a Os. To že z Tatranov bude Ex po Žilinu a ďalej to bude zastavovať ako R, je v poriadku. Zo Žiliny zatiaľ nie je hybnosť taká že tam treba rýchlik každú hodinu, navyše on tam aj niekde je, nakoľko je preložený RJ vlakmi z Prahy do Košíc, je tam ešte k tomu dotované SC Pendolino a komerčné vlaky Leo. No a nazebudajme na 4 x IC vlak. Čiže ono tých spojov je dosť. A ďalši dôvod je, že tá trasa je nemodernizovaná, takže tam sa nedá toho… Číst vice »

Ketchup1970

Tomas , aj mna to ako Ex-NM trápilo, ale už viem ze R7xx a RR REX idu normálne z NM . A 6xx nezastavujú. Aj tak to je oproti dobe z rokov 80’ a 90’ pokrok . A vlastne je dobre ze je expresna vrstva . Keby to tak šlo , aby IC islo este rychlejšie . Nechcelo by Slovensko Pendolina ? Naklápačka by sa využila od ZA po Kysak .

vladoca

To ty tak budeš cestovať? To ako si na tento nezmysel prišiel?

Karel

Ideální stav pro firu, každý vlak zastavuje jinde, ještě by to chtělo, aby stavěl někde v pondělí a jinde třeba ve středu…. Takt vlaků IC po slovensky

Jiří Kocurek

Pro cestující je to také „lepší“.

***** Petr

Cestující by zastavovaní vlaku zneužili k nastupování a vystupování.

Jiří Kocurek

Tak, aby nezdržovali.

M@trixX

Tych IC su *styri* pary denne, z toho jeden bol vzdy iny, pretoze pokracuje do Viedne. Pri takom pocte vlakov sa o takte hovorit neda ani pri najlepsej voli.

Petrof

Škoda že těch IC nemáte víc, jel jsem tím párkrát a oproti Tatranu to bylo super

Samo

BA-ZA sú dve vrstvy, REX a R. BA-KE sú dve vrstvy, R a IC (okej, IC má jednú výnimku ktorá je rýchlejšia). Naozaj to nikomu s priemerným alebo vyšším IQ neskomplikuje prácu.

Lojza

Fíra nemá sjr nebo co?

Litovel

V Rakousku se taky zastavuje střídavě nebo výjimečně. Například railjety u Worthersee

Olda

Dneska už druhý článek o Slovensku, kde zůstalo slovenské slovíčko. Tady zůstalo zo a v článku o D1 sa 🙂