Vlaky z Bratislavy do Košic budou v novém grafikonu nejrychlejší v historii
Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK
Ke zkrácení jízdních dob dojde i díky zrušení zastavování vlaků IC v řadě měst.
Ke zkrácení jízdních dob dojde i díky zrušení zastavování vlaků IC v řadě měst.
Ach ty zakleté Kostoľany.
Inak nerozumiem tej slovenskej uchylke viesť 1 desaťvoznový vlak ako dva päťvozňové a mať lepší takt. Takto rozdeliť súpravy Tatranov a východ by dostal hodinový takt, BA – ZA (pri zachovaní RR) dokonca polhodinový. A mašiny by na to boli – je aj laickej verejnosti známe, že ZSSK má pomerne neoptimálne obehy.
Neviem, či práve na tejto linke je problém s malým využitím rušňov, keďže tu denne najazdia aj 1 000 km. Plus problém nie je iba počet rušňov, ale aj rušnovodičov
Vlaky jezdí narvany. Oni by jich potřebovali 2x tolik a ne zkracovat
Zase by se mohla rozložit poptávka v čase.
A byly tu i návrhy, aby ta doplněná půlka spojů na hodinový takt jela do Prešova (mimo Kysak, aby se nemuselo objíždět).
Kde udelali soudruzi chybu, že se nedokazou strefit do taktoveho uzlu v Puchove k EC na Prahu a minuli jej s EXy do Košic hodinu? To same jim vychazelo od EC v Blave…to je dilo, kvuli pár minutám…
ZSSK dlouhodbě ignorují přípoje do ČR. Každý rok je ta situace čím dál horší. Chvílem mám pocit že chtěji uzplně zrušit mezistátní spojení.
Myslím, že člověk by si rád přečetl, že jízdní doba se zlepšila plným využitím novostaveb jako Půchov – Povážská nebo že se zprovozní úsek Poprad – Lučivná, ale ono ne. Oni jen vypustili pár zastávek.
Poprad – Lučivná je stále vo výstavbe, tam by som to odhadoval na GVD 2023/2024
Nevíte, jestli se tam kromě Žiliny staví ještě něco?
Jak dálkové vlaky mezi Košicemi a Bratislavou jezdí plné ? Kolik denně cestuje osob z Košic do Bratislavy a zpět ?
Tech bude hodne. Mozna by byla lepsi otazka – kolik cestuje platicich osob.
Do každého vlaku môže ísť len – alebo max 30 % neplatiacich, potom si zacvaká. Aspoň to tak bolo ked dcera cestovala do školy.
Jezdí to desetivozové + posily, k tomu navíc v pátky/neděle vložené posilové spoje. I tak se leckdy stojí.
Část toho samozřejmě dělá jízdné zdarma. Zároveň to ale ukazuje, že 2h interval je málo. Poslední roky aspoň Bratislava-Žilina spoj každou hodinu a pár vložených je i ze Žiliny dál na východ.
Rozdíl je, že doteď to bylo všechno jedna vrstva, od GVD 23 se spoje Bratislava-Košice posouvají do (polo)expresní vrstvy a jako rychlíkové zůstávají ty kratší.
Sen všech šotoušů: Vlak jednou za 2 hodiny, 10 vozů, zadarmo a nastojáka.
Kličku s sebou.Ne jak tady, kdy jezdí 5vozový několikrát za hodinu.
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/386035.jpg
Řeklo se pětivozový, tak je pětivozový.
Absolvoval jsem tim v období 2019 / 2020 několik jízd v celém úseku, či v části, a bez rezervace si prakticky nešlo v libovolném úseku sednout. Nevím, jak do toho zásahl covid.
Pres covidem jezdívaly rychlíky se 13 vozy v patky a neděle a byl skutečně problém si sednout bez rezervace. Dnes je stejný problém při 10 vozech. Že soupravy sundali 3 vozy nevím jestli kvůli optimalizaci nebo rekonstrukci uzlu Žilina.
Zilina-Kosice su docela rovnomerne vyuzite v celej trase, v priemere 7500 ludi denne, trochu menej pondelok az stvrtok, vyrazne viac cez vikendy.
18 vlakov denne, kazdy cca 550 miest = kapacita ~9900, piatky a nedele maju posilu.
V tych cislach nie su IC ani sukromni dopravcovia z/do CZ.
Blizsie k Bratislave je pocet cestujucich vyrazne vyssi: Zilina 10000, Trencin 13000, Leopoldov 15000.
Kamarádova zkušenost z Popradu:
Skupinka japonských turistů na nádraží, vlak nejede, konečně naskočí na tabuli se zpožděním od Košic 45…
Japonci: Delay… Is it in seconds?
(…): Eh, sure…
No tak určitě. Takové historce každý hned uvěří.
Tak já osobně v r. 1996 viděl v Mirošovicích u Prahy japonského turistu. Tehdy jsem v rámci brigády prodával jízdenky, polední panťák Praha-BN právě odjel, dnes byl zpožděný, čímž se mi i zkrátila pauza na oběd před dalším vlakem. V tom vrzly dveře do čekárny – koukám okýnkem, on tam Japonec. Přijel právě tím panťákem z Prahy. Říkám si, jak se ten syn Nipponu zatoulal zrovna sem. I otevřel jsem okýnko a mou – tehdy ne zrovna nejlepší – angličtinou jsem se jej dotázal, co pro něj mohu udělat. Přišoural se k okýnku a ptal se na Benešov. Vysvětlil jsem… Číst vice »
No to je otazka. V Japonsku jsem nikdy nebyl, ale tech problemu, ktery jsou na jedny strane zemekoule neresitelny, a ktery na druhy strane zemekoule vyresili uz jsem videl dost.
To ze u nas zpozdeni k cestovani proste patri (a jinak si to ani neumime predstavit) jeste neznamena, ze to tak je v Japonsku.
Tuhle debatu jsme tu měli před pár týdny.
Není Japonsko jako Japonsko. Existuje shinkansen, a pak existuje vše ostatní. To jsou dva oddělené světy.
To první je izolovaný systém, kde lze vše velmi precizně řídit. Je přesný na vteřinu, asi jako metro je přesné na vteřinu.
Pak existuje zbytek, který je sice vesměs taky velmi přesný, ale náchylný na mimořádnosti typu skokani.
Tím, že se nemíchají, se riziko zpoždění dál minimalizuje.
Naposled když jsem byl v Japonsku ex jsme se chtěli projet Shikansen řady 700. Z Tokia jezdí schikanseny v 17.00 04. 10. 14. 20 24. 17.30 atd proste jak v Praze tramvaj c9, která má interval 3-5 minut. Takže srovnávat zpoždění naše v minutách a u nich v sekundách je na místě. Cena jízdného Tokyo Osaka cca 900 Kč v přepočtu. A už jsem zde psal, není tak velky problém koupit jízdenku Dresden Paris pro dospěly a 1-3 děti za cca 120-190 EUR [ to dražší je první trida a s odjezdem zítra )
Kupujte jak prodávám, kámošovi věřit můžu, ale chápu, že uvěřit náhodnému diskutujícímu na internetu je jiná disciplína.
Já to potvrzuji, byl jsem ta tabule..
Tuhle historku jsem už jen tady na serveru četl tak 3 krát, akorát pokaždé to bylo v jiném městě (Blava [vlak od Budapesti], Brno [vlak z Prahy] a teď Poprad) a to zpoždění také pokaždé bylo jiné. Takže o skutečnosti této historky se dá dost polemizovat.
Tak určitě. Tohle se děje nějak podezřele často…
https://www.facebook.com/topkomenty/photos/a.1652015938413986/3393307934284769/
Nebylo by lepší pořídit na IC a Tatrany další Vectrony a padesátiletou plečku nasazovat maximálně na RR?
Ano, bylo. A bez toho nasazování na RR.
Furt lepší, jak 361, která se na 160km/h rozjíždí 10 minut, ta 350 dosáhne té rychlosti daleko rychleji a ne jen „s větrem v zádech“. Ale je pravda, že už by tu babičku měli poslat do důchodu.
Na 12-15 vozový Tatran dávat výhradně Vectron a ne trinitro tohleto.
Tatrany budú mať 9 vozňov od nového GVD, teraz tiež max. 10-11. Vectrony su na leasing, takže tie môžu ísť do ceny prepravy so štatátom, IC je komerčný vlak, preto tam ide Gorila (už dávno účtovne odpísaná – takmer), ktorá stále ešte dobre jazdí a tých 5 vozňov hravo zvládne ale už neviaže také náklady na odpisoch (akurát teda to ECTS drahé nešťastné…)
350 rozhodne neni plecka. Na svou dobu to byl dobry stroj a skutecnost, ze je schopna tahat IC/EC do dneska o necem vypovida
Vypovídá o čem? Že bude tahat IC i jako 70 tiletá? Nevypovídá to něco o ZSSK?
vypovida to neco o schopnostech 350 a neschopnosti ZSSK, kdyz se ptate takto. Oznaceni plecka si ten stroj proste nezaslouzi.
Vypovídá to o tom, že ZSSK bude velice vděčné, až jim na ty Vectrony jistě velice rád přispějete 🙂
Ony se lokomotivy musí kupovat a ne pronajmout?
Tak jim přispějte na pronájem. Nebo Vy si pronajímáte auto, protože je to pro Vás výhodnější, než ho vlastnit? Nebo si myslíte, že pronajímatel nepočítá s tím, že tu lokomotivu bude pronajímat ve výsledku se ziskem (tedy že se třeba za 15 let splatí, přestože má třeba životnost 30-50 let)?
Ja by som to až tak úplne nezvaloval len na neschopnosť ZSSK, ale celkovo tohto nášho mizerného štátu. Železnice dlhodobo podfinancované, štát neplatí tú dopravu zdarma tak ako by mal, na všetkom sa šetrí…Z čoho potom majú tie nové mašiny kúpiť? Veď u nás sa nakupujú jednotky/vozne takmer výhradne len cez EU fondy, nebyť tých tak tu jazdíme ešte v Bymákoch a Honekeroch a 810nách. Kým to tu neprevezme vo vláde niekto schopný, tak sa to nikam nepohne.
Příští premiér Pellegrini a ministr financí Fico. Co si kdo zvolí, to má.
350ky se dávají na IC/EC a méně zastávkové vlaky záměrně. Má pomalejší rozjezd jak Vectron, což ale u méně zastávkových vlaků až tak nevadí a Vectrony se právě dávají na výkony, kde to zrychlení využijí častěji a zkrátí tím tak jízdní dobu. Jinak o vyřazení strojů ze služby by měla rozhodovat poruchovost, disponibilita a náklady na provoz. Pokud se stroj stále vyplatí a výkony zvládá, tak nevidím důvod něco funkčního předčasně nahrazovat něčím, co nepřinese až takové zlepšení a kdy ta náhrada prostě bude stát hromadu peněz. V tu chvíli si prostě manažer řekne, že místo koupě nového Vectrona bude… Číst vice »
Jo, za sucha ano… 😉
Zato posledný vlak z BA do KE sa im podarilo posunúť o 50 minút skôr, takže pôjde tesne po 17:00, čo je už pre mnoho pracujúcich ľudí príliš skoro a majú smolu.
Celkovo si ÚHP rád odporuje v postojoch ku obsluhe. Najprv tvrdia že chcú prevádzkovať husto jazdiace silné linky ktoré budú atraktívne voči autu, zároveň ale redukujú už beztak biednu ponuku večer. Okrem vyššie spomínaného príkladu je to aj zrušenie posledného vlaku z Prahy (na slovenskom území, v ČR ďalej ide), prípadne ten meisterstuck s rušením večerných vlakov na Vianoce.
.. a totálne rozbitie prestupov v Púchove na linku do/z Prahy …. Z doterajších pár minút v oboch smeroch bude hodina… Ešte som nepozeral spojenie z Košíc ďalej na východ, ale ak sa nezmenilo, tak tá hodina v Púchove sa len presunula z Košíc. Ak sa zmenilo, tak cestujúcim smer Humenné alebo Čierna nad Tisou sa spojenie z/do ČR predĺžilo o jednu hodinu, keďže teraz v Púchove prestupujú hneď a čakajú v Košiciach. Uvidíme. V prípade prekonania pripojov v oboch uzloch je nový GVD v spojení so zrušením zastavovanie vlakov v niektorých staniciach tým najhorším grafikonom v histórii aký pamätám,vyložene… Číst vice »
To je sice pravda, na druhej strane su v Ziline pripoje medzi vlakmi jazdiacimi cez Ostravu. Takze cestujuci z vychodu do CR a spat si prestupia v Ziline s kratkou prestupnou dobou.
Takže cestujúci do Prahy ktorí predtým prestupovali len v Púchove tak teraz majú prestupovať v Žiline aj v Ostrave? A v tej Ostrave čakať na ďalší vlak? Ono priamo zo Žiliny do Prahy toho veľa nejde, tam je to cez deň rozkuskovane s prestupom v Ostrave – Svinove takže ďalšie čakanie… Naozaj výhodné. No pozrel som grafikon z Košíc ďalej na východ… Tá hodina sa presunula z Košíc do Púchova. Na jednej strane fajn – eliminácia meškania pražských EC, ale na druhej strane ak cez deň bude mať Tatran 15 alebo viac minút meškanie tak pripoje odídu a cestujúci tak… Číst vice »
Nie, lebo zo Žiliny ide priamy vlak do Prahy cez Ostravu.
Áno ide , ale nie v dvojhodinovom takte ako z Púchova. Myslím že priamo Žilina – Praha cez Ostravu je to každé 4 hodiny, medzitým prestupy v Ostrave- Svinove.
ano 4x za den
Tak to je dobrá zpráva. Ty teoretické několikaminutové přestupy v praxi znamenaly víc než 2 hodiny a nebo zpožďování vlaků na Moravu.
Denné spoje buď nečakali alebo max. 25 minút, tak aké dve hodiny??
Cakanie na dalsi vlak
Aha… V Púchove áno, to je pravda,ja som myslel že je reč o dvojhodinovom čakaní na území ČR. Mojá chyba
Ten prestup už tak dva roky tak či tak nefunguje. Buď mešká R od Košíc a Ex2 v Púchove nečaká, alebo mešká Ex2 od Prahy (Velim, Pardubice, Brandýs, Dluhonice) a R 6xx v Púchove nečaká.
Tým, ako je to načasované, tak IDOS alebo cd.cz to spojenie cez Púchov ani neukazujú.
Naviazanie Ex2 na RR 7xx môže jedine zlepšiť spoľahlivosť na obe strany. Samozrejme ideálne by všetky Ex2 pokračovali až do Žiliny, ale minimálne do konca prestavby uzla sa to nestane.
Lenže RR 7xx končia na Svinove a tam zďaleka nemajú pripoje na Prahu. Treba čakať. Ale obecne sa mi zdá lepšie ísť ako doteraz s hodinovým čakaním a jedným prestupom v Púchove než prestup na RR 7xx vo Vrutkach a potom ďalší v Ostrave
proč vlastně Ex2 konci v Púchově a ne v Žilině?
Rekonstrukcia uzlu Žilina, predtym modernizacia useku Puchov – Povazska Bystrica a Povazska Bystrica – Zilina.
Hirošima či Nagasaki bez radiacie..
Vubwc, jak to teď v Žilině vypadá? Jel jsem tam před půl rokem a vypadalo to tam jak po válce, dvě průjezdné koleje přes celý uzel mi připadaly téměř jako zázrak. 🙂
Ako po atómovke…
To je inspirující. Když to jde v zahraničí, mohlo by se i u nás zrušit zastavování EC a Kolíně, Pardubicích a České Třebové, resp. aktuálně by se mohlo jezdit bez zastavení z Králova Pole až do Prahy. Konečně by ty cestovní doby začaly k něčemu vypadat.
Slovenské IC jsou ovšem ekvivalentem nejrychlejší vrstvy Praha-Ostrava, tedy SC a IC Ostravan/Opavan. Ty zastavují opravdu minimálně. Pardubice/HK jsou v tomto docela silná destinace.
To byl dílem pokus o vtip s vážnou tváří :-), tyto odpovědi jsem čekal. Leč pravda je, že v minulosti ne příliš dávné vlaky jedoucí Brno-Praha bez zastavení opravdu existovaly a pokud by se využily možnosti vylepšené infrastruktury (např. průjezd Pardubicemi 160 km/h, průjezd Kolínem 140 km/h) tak nabídka nějaké „nejrychlejší vrstvy“ může znít zajímavě.
No, rozdíl mezi Praha – Brno a Praha – Ostrava je ten, že na té první je více sídel, které je potřeba obsloužit. Pokud bude jezdit Praha – Brno bez zastavení, můžete proti současnému stavu ušetřit tak 4 minuty, což je dobré na honění rekordů, ale to je tak všechno. Jasně, pokud by kapacita současných spojů nestačila, pak je možné se o tom bavit, ale za současné situace? Tuto rychlou vrstvu v podstatě supluje RegioJet, který zastavuje jen v Pardubicích, tak proč další nezastavovák?
Pardon – u té druhé samozřejmě…
A z Pardubic/Hradce do Brna či opačně? Ty dva okresy dají dokupy přes 300.000 obyvatel.
Jako takhle: Ten vlak jede z Prahy do Brna 250 km daleko a není to VRT, aby zastávka po 100 km nějak výrazně ovlivnila jízdní doby.
Rychlé spojení jižní Moravy a východních Čech si nepředstavuju jako vymeták zastavující 8x po cestě. Ten má taky opodstatnění, ale EC/IC to není.
PS: Hradec i Pardubice splňují podmínky pro označení „city“ (více než 50 tis. obyvatel) a ve vztahu k okolí rozhodně netvoří předměstí většího sídla. https://blogs.worldbank.org/sustainablecities/how-do-we-define-cities-towns-and-rural-areas
Hradec je předměstím Pardubic a Pardubice jsou předměstím Hradce. 🙂
A spojení do metropole Hradubic, která by je posumula o level výše a pomohla jim i daňově ti trotlové pořád odmítají! 🙂
City jsou jen Pardubice, H.K (Mechov) = severní předměstí a Chrudim jižní…
Západní předměstí je Přelouč a v Asii předměstí není. 🙂
Průjezd Pardubicemi a zastavování v Králově poli nejde moc dohromady, řekl bych…
Patrně jste nepochopil význam slova „aktuálně“. Aktuálně se Brno-Praha jezdí přes Havlíčkův Brod (proto zmínka o druhém nejvýznamnějším brněnském nádraží Královo Pole), ale od července 2023 se bude opět jezdit přes Českou Třebovou. Pak může fiktivní Brněnský drak jezdící bez zastávky projíždět plnou parou i Pardubice. Tak, jako je projížděl např. v roce 1999.
Zrovna jsem si říkal, kdo jako první takovou blbost napíše … Když o tom tak přemýšlím, tak u EC bychom mohli zrušit zastavování i v Brně, ne? Vždyť je to jen zatáčka u Vídně… Vždyť můžete využít rychlík, tak v čem je problém 😛 😀
V něčí hlavě, mindrák nadřazený zájmům cestujících.
Je nemálo takových, kteří by spojení Praha-Vídeň kompletně přetrasovali mimo Brno, aby se mohli chlubit, jak to Brnu nandali a vyhnuli se venkovu jízdou přes Velenice. a tam by se to spojilo s vlakem od Plzně, aby ti cestující byli Protože je *někdo* odmalička vychovával k pocitu nadřazenosti daného původem.
Hlavně ta Česká Třebová, dneska průjezd V = 60 km/h, po rekonstrukci za miliardy V = 85 km/h nebo kolik a tady se ruší V = 100 km/h zastavování v Trnavě, že při okolní V = 160 km/h je to až moc velká časová ztráta tam brzdit z té 100-ky.
To samé Pardubice po rekonstrukci – průjezd místo 100 má být na 160 – okolí z obou stran je taky na 160 – to už je úplný nesmysl, aby tady vlaky vůbec stavěly, maximálně osobáky a spěšňáky a sem tam snad rychlík odpoledne a večer :-))
Při stání ve stanici 30 sec, brždění 0,6 m/s2 a zrychlení 0,5 m/s2 v intervalu 0-100 km/h a 0,3 m/s2 nad 100 km/h je časová ztráta ze zastavení pod 2 minuty. Opravdu to je při 150 minutách jízdy Brno-Praha tak zásadní?
Citátore, v Trnavě je k perónům 40.
To asi ne, ale k čemu je dobré zastavování EC v Ústí n. Orlicí městě a Chocni?
Tak zrovna ta Choceň je jen teď kvůli výluce, ne?
Pokud jde o vlaky linky ex1 tak ta je komerční a asi se to vyplatí tam zastavovat, pokud jde o r19 a ex2 tak ty jsou naopak pod objednávkou od MD a to chce aby se tam zastavovalo ty stanice mají kit dvouhodinu jak na Prahu tak na Olomouc a zároveň pokud by jedna linka stavěla pouze ve velkých uzlech tak ta druhá by byla už moc pomalá.
To zastavování je v pořádku. Co v pořádku není je kategorie toho vlaku.
A (skoro)-EC (Ex2) zastavuje na poli v Července (OK, to je aspoň přestupní stanice), v Mohelnici (9 tisíc obyvatel, není přestupní) a ještě v Lipníku (8 tisíc obyvatel, taky není přestupní). Proč k sakru aspoň v tom Lipníku nezastavuje (když už) Rychlík od/do Brna? Ten Lipníkem projíždí. Nepochopíte.
Že by taky obsluha jinam než do Brna, tam je to blízko a dá se i s přestupem. Tohle je dál a do Prahy nějak rychle by byla přestupy dva, nebo pomaleji s jedním.
To máte jednoduché, tohle zastavování vzniklo aby tyhle Ex mohly dále jezdit v ZVS, a jistý pán z Brna nenapadal MD, že v úseku Hranice n.M.-Praha lahváč, se platí konkurence vůči jeho vlakům, z veřejných peněz.
Nestavět v Pardubicích snad ani nemůžete myslet vážně…
Přiřadil bych to do šuplíku kuriozit, kde leží také výrok:
„A co když MD zavede zastavování EC/IC v Bezpráví, zastávku nerušit!“
V minulosti existovaly různé vlaky typu náhodných výstřelů, které v Pardubicích nestavěli.
V současné době by se asi nějaké lince systémově nevyplatilo nestavět.
To je opravdu na hraně, ovšem na zastavování v Kolíně a České Třebové bych opravdu tolik netrval. Byť Česká Třebová znamená mnohem menší časovou ztrátu než Pardubice, neb je tam traťová rychlost jen 60 km/h (v Pardubicích se zastavuje ze 160) a pokud existuje přípoj směr Zábřeh, pak je to nejrychlejší spojení z Brna do Šumperka a Jeseníku mimo Olomouc. Ovšem nelze mít samozřejmě vše naráz.
Nejsem si jist, zda se máme inspirovat zrovna na této straně…
Českou Třebovou, Choceň by klidně projíždět mohli, to není hodné expresních vlaků
No ale je to na Slovensku,takže je k tomu rovnou třeba přičíst tak hodinku zpoždění
Na trase Bratislava Kosice je zpozdeni mnohem mensi nez mezi Prahou a Ostravou. Mezi Bratislavou a Zilinou vlak dokaze dokonce +-5m zpozdeni stahnout.
Projíždět cca šedesátitisícová krajská města mi nepřijde jako dobrý nápad.
Ktoré 60 tisícové mestá ste mysleli? Piešťany, Leopoldov, Púchov , Považská Bystrica, Ružomberok, LM nemajú samostatne určite toľko obyvateľov. Z praktického hľadiska sa skomplikuje doprava ľudom cestujúcim z týchto miest. Ale keď ÚHP uznal, že ušetria zopár minút vlaku a pridajú hodinu cestovania ľudom, ktorí chcú z uvedených miest cestovať rýchlikom, čo sa dá robiť. 🙁
Pri spomenutých rýchlostiach, ktoré dosahujú slovenské IC alebo rýchliky na koridore, tých par minút nie je žiadna sláva.
Vlaky IC budou projíždět Trnavu a Trenčín…
Myslel jsem Trnavu a Trenčín
IC majú štandardne 3,5 vozňa na sedenie, ZSSK ich poňala ako rýchle spojenie Bratislavy (Viedne) s Východným Slovenskom
Podle me zmena k lepsimu. Tatrany vyrazne zrychli mezi Bratislavou a Zilinou (ubyte tam mnoho zastavek) a Povazan bude zastavovat jeste o neco vice nez stary Tatran. Tedy novy Tatran je skoro IC a jezdi co 2 hodiny a Povazan je nahrada za stary Tatran mezi Bratislavou a Zilinou. IC jeste trochu zrychli na ukor nekolika zastavek, ale to by mel pokryt novy Tatran. Dale je treba vyzdvihnout, ze tyto vlaky jezdi relativne na cas (urcite mnohem lepe nez vlaky mezi Prahou a Ostravou).
Opravdu nevím, při mé poslední cestě rychlíkem Tatran byl opožděn cca o 25 min, jelikož dispečer nechal ve čtyřkolejné stanici jménem Štrba zastavit čtyři náklady, a tak neměl kudy pustit rychlík… To by se u nás určitě nestalo…
Zpozdeni 25m je hodne, ale neni extrem typu +-hodina nebo vic…
😀
Tak ale to bola skôr výnimočná situácia.
já letos zažil 2x 40min zpoždění
A tieto veci musí vymýšľať štát, pretože vnútroštátnu linku BA-KE nechce nikto jazdiť keďže proti zadarmu sa ťažko bojuje (a pritom by len stačilo zaviesť český model preplácania zliav). Verím tomu, že trh by vedel vyrobiť rozumnú expresnú vrstvu, ktorú by stať nemusel takto suplovať.
Inak celkom palec hore, jediné čo ma štve je typický slovenský šport “rýchlik musí stať práve pred mojím domom lebo tam bývam”, ktorý sa okolo toho tiahne.
Kde prestanú zastavovať IC? Možno mi niečo uniká, ale mám pocit že stanice sú rovnaké. Akurát sa vyberie vata.
IC mají stavět jen v Trnavě a Trenčíně. Minimálně ta Trnava dává dopravně celkem smysl, protože je tam průjezd V = 100 km/h a z obou stran je V = 160 km/h, takže za mne zastavování je celkem OK.
Dopravně ano, ale to město má 66000 obyvatel…
A zároveň je 30 minút REXom od Bratislavy. Frekvencia na východ zas nie je tak silná, plus keď po novom budú R nahradené o polhodinu rýchlejšími Ex, tak tá obsluha tam bude dostatočná k dopytu.
IC nebudu stat v Trnave (okrem posledneho z BA), Trencine, Vrutkach, Ruzomberku ani Liptovskom Mikulasi.
Zostava len Zilina, Poprad, Spisska nV (okrem Viedenskeho) a Kysak.
Super, vďaka. Aj keď tej Spišskej nerozumiem prečo sa stále drží.
Liptovský svatý Mikuláš má 31 tisíc obyvatel a Spišská Nová Ves má 37 tisíc + spádovaná blízká Levoča s ca 15 tisíci, tj. dohromady přes 50 tisíc obyvatel. To zřejmě bude ten důvod proč se SNV „stále drží“.
Dávají se tam rozkazy,je tam velké depo🤔
Liptovský Svätý Mikuláš neexistuje 😉
celu historiu bol svaty, az potom ho komunisti znesvatili.
Paris Saint Germain , Saint Gallen , Sankt Polten , San Marino, všude je svatý .
To ten dôvod nebude, keď Trenčín má cca 60-62 tisíc a tam stáť nebude.
ten Mikuláš je škoda kvůli západním Tatrám…
Spiš obslúži veľký región, nezabúdajme že hneď vedľa je Levoča (síce už bez vlakov) a tiež je to vstup do Slovenského raja. Dopyt tam je a je to jasné s počtu predaných dokladov. Iank by tam nezastavil. Preto nie Mikuláš ale SNV áno. Je to komerčný vlak a so spustením Ex vlakov sa IC zastávky prirodzene zredukovali….
Vypustit zastavování na celém Liptově (Ružomberok i Mikuláš) je blbost. Nejezdí se tam nijak rychle, tak 80 km/h, takže ztráta ze zastavení je okolo minuty.
Nebyla nedávno v nějakém článku informace ve stylu poplach konec světa, na Slovensku bude příští rok razantní útlum výkonů v osobním dopravě? A ejhle, on je tam dokonce nárůst..
Vlada klaunov. Aj minuly rok zaviedli cca 6% vlakov navyse, len na ne akosi zabudli schvalit financie a zacalo sa to riesit az v lete, ked ZSSK povodne schvalene peniaze takmer minula a zacala bit na poplach.
Veď teraz je situácia rovnaká.
Bůh žehnej taktový jízdní řád! Švýcar by si na Slovensku asi hodně dlouho zvykal na to, že si musí pokaždé vyhledat v kolik to teda vlastně jede.
Kde? Prečo? Však je to viac taktové ako doteraz.
Tak tohle jsou třeba přímých vlaků ŽSSK z Žiliny do Košic: 7:34, 8:02, 9:34, 10:31, 11:34, 13:34, 14:01, 15:34, 17:34, 18:09, 19:08, 19:34
Jediné co má takt je Ex, který odjíždí L:34, IC pak jezdí v zcela náhodné časy 8:02, 14:01, 18:09, 19:08
Nedivím se. Žilina v totální přestavbě, původní svršek drží silou vůle, kolejí je málo + částečně poloperonizace. Uvidíme po dokončení stavby a současném přepnutí do střídavé trakce.
Video – zřejmě stále nejnovější – z kabiny níže:
https://www.youtube.com/watch?v=DLOfkKJwNlg
Kontext průměrné rychlosti:
Blava hl. st. – Žilina: 201 km za 97 min (1,62 h.) = 124,3 km/h
Mé hodnocení: solidní na 20. stoleti, ale v roce 2022 nenadchne (ale furt lepší než Praha – Ova Svinov se 115,1 km/h!)
Blava hl. st. – Košice: 443 km za 4 h. 31 min. (4,52 h.) = 98,1 km/h
Mé hodnocení: nic moc (ale stále lepší než Praha – Brno s 87,6 km/h)
Zdroj: idos.cz
Ještě by se to dalo přepočítat na (pro cestující zajímavější) geografickou vzdálenost…
Tak snad #mynic dokončí výluky co nejdříve a vrátíme se do stavu před pár lety, kdy se Ostrava jezdila na pohodu pod tři hodiny. 🙂
Nemala by z Bratislavy do Žiliny byť na celom úseku 160 km/h? Ak ide vlak bez zastavenia, ako môže mať priemernú rýchlosť 124 km/h?
Napadá mě skok kilometráže. Trať na přeložce u Povážské Bystrice je o 2,5 m kratší, ale tarifní kilometry zůstaly stejné.
1. Nie je to úplne súvislá 160, sú tam lokálne prepady.
2. Veľké obmedzenia sú v rámci uzla Žilina, prejazd Bratislavou je pomalý, plná rýchlosť ešte možno nebude ani Púchov-Považská Bystrica…
Pretože sa rozbieha , stojí v TT a TN a nemá všade 160 . A pred ZA brzdí . Či už je stavba Puchov – Žilina hotovo ?
Púchov – Považská stavebne hotovo, ale zataiľ 120 (asi ešte doknčujú ETCS), od Považskej sa to rozbieha na 160, od Hričova myslím 140 a pred Žilinou na 120 a od vchodu do Žiliny (vstup pri býv. zriaďovačke) 40 :-). To sa ale za 2-3 roky zmení (asi aj skôr, preložka sa už rysuje), príjazd do Žiliny sa mal robiť na 120 čo si pamätám cez bývalú harfu, nová komplet stanica a 4 nové nastupištia + 2 na boku a od stanice Žilina až za Varín bude 160. Tak 2025 by sa to malo výrazne skrátiť….
Bratislava – Žilina z velké části po reko , narovnání tratě , plus zrusene zastavování . Polovina trasy vede rovinou kdezto zbytek ze Žiliny pod Tatrama je už v údolí Váhu a tak V bude nižší . Proste milý Watsone.
Brno Břeclav by taky nemělo konkurovat třeba Puchov Hranice na Moravě.
Porovnáváte to s rozkopaným stavem u nás (Pardubice, Choceň – Ústí, Olomouc…, popř. s nehotovým úsekem Třebová – Brno).
Jinak za mě palec dolů za posunutí taktu o hodinu 🙁
Rozpad spojení v Púchově na Valašské expresy (přestup sice nebyl moc jistý, ale spíš vycházel) a samozřejmě místní autobusáci na posun o hodinu nijak nereagují…
predpokladám, že je to len dočasné, súvisí s obehmi a tiež s uzlom Žilina a výlukovou činnosťou. Rozbil sa tak prípoj aj v Bratislave od/na Metropolitiany. Ale je to dosť zásek do systému, takže sa to zasa bude postupne lepiť.
Proboha, jen ne „dočasně“, sovětská vojska tu taky byla jen „dočasně“… 🙁
áno, rýchlosť a trvanie jazdy sa zlepšujú, časový harmonogram sa podľa nového harmonogramu ale zhoršuje.
Ono si na Slovensku taky užijou, někde už se kutá a příští rok by měly začít práce na Poprad–Krompachy. Na druhou stranu tam pak slibují „místy“ až 200, pokud se nemýlím.
Mělo by to tak být.
Bude tam max 160.
200 bude Kúty – Bratislava Devínska (snáď raz, ešte projektujú cez PPP, zatiaľ nekopli do zeme)
Lenže za jaku cenu to je, zabudli ste spomenúť to že to zrýchlenie je z dôvodu toho že vlaky nebudú od 11.12.2022 zastavovať v staniciach Leopoldov, Piešťany (kupelne mesto), a Nove Mesto nad Váhom pričom táto vec skomplikovala dopravu.
napr. Chcete sa ráno dostať z Nového Mesta nad Váhom na stanicu Bratislava-Nove Mesto najskôr musíte ísť Regionalnim expresom do Trenčína, potom nastúpiť na Ex do stanice Bratislava vinohrady a tam prestúpiť na Osobak do Bratislava Nové Mesto
Proč byste proboha jel z Nového Mesta do Blavy přes Trenčín??
Však z Nového Mesta do Blavy jedou RR i REX. Ve špičce 2 vlaky za hodinu.
Co je RR?
Regionálný rýchlik, slovenská kategorie někde mezi REX (obdoba Sp) a klasickým rychlíkem.
Rýchlik, na ktorý môžu byť nasadené súpravy kúpené za eurofondy
presne tak, musím tam byť slovíčko „ragionálny“, inak by bo problém v EU :-D. Ale od nového GVD táto kategória zmizne, nakoľko už asi je po viazanosti na projekt a tak aj RR 7XX Považany už budú zasa len R preložené REXmi po Trenčín. Zároveň ale zasa niekto vracia späť kategóriu Zr, i keď máme už roky REX. Nechápem na čo zasa motať ďalšiu kategóriu, keď už s to všetci za 20 rokov naučili….Zr je anachroniczmus…..
Len opravím – vlaky Bratislava – Žilina budú po novom R, nie RR
Z Leopoldova, Piestan aj NMnV budu do Bratislavy jazdit priame R/REx kazdu hodinu.
Toto je alternatívny svet nepriateľov nového GVD. „Kúpelné mesto“ naozaj negeneruje žiaden masívny dopyt. Na BA bude napojené rovnako, alebo lepšie, ako dnes, na KE bude rýchly prestup.
Áno, ideálny scenár by bola existencia expresnej vrstvy ktorej sa štát nevedno prečo bráni, ale kým nie je politická vôľa navyšovať výkony, tak potreba tri a pol človeka dostať sa z Pieštaň do Kraľovian naozaj nie je nadradená potrebám tísiciek ľudí čo cestujú medzi veľkými sídlami.
Tak tie prekopane Tatrany budu robit expresnu vrstvu aspon po Zilinu, je to vyrazny posun vpred. Stat sa ani tak nebrani, to len tie davy cestujucich z Trencianskej Teplej do Gelnice.
Expresnú vrstvu si predstavujem ako nadstavbu rychlikovej vrstvy. Samozrejme štát nemôže urobiť to že len tak bez náhrady oseká stanice. Ideálne mali 6xx zostať ako boli a nad ich rámec sa mali pridať expresy zastavujúce len v krajských mestách + Poprade + Kysaku. V princípe hovorím o tom že štát by objednával IC ktoré by jazdili v normálnom takte (max 2 hodiny) za bežnú tarifu a potom by sa nemuseli riešiť rýchliky.
IC je komerčný produkt a ten štát neobjednáva. Objednáva Ex, R, REX a Os. To že z Tatranov bude Ex po Žilinu a ďalej to bude zastavovať ako R, je v poriadku. Zo Žiliny zatiaľ nie je hybnosť taká že tam treba rýchlik každú hodinu, navyše on tam aj niekde je, nakoľko je preložený RJ vlakmi z Prahy do Košíc, je tam ešte k tomu dotované SC Pendolino a komerčné vlaky Leo. No a nazebudajme na 4 x IC vlak. Čiže ono tých spojov je dosť. A ďalši dôvod je, že tá trasa je nemodernizovaná, takže tam sa nedá toho… Číst vice »
Tomas , aj mna to ako Ex-NM trápilo, ale už viem ze R7xx a RR REX idu normálne z NM . A 6xx nezastavujú. Aj tak to je oproti dobe z rokov 80’ a 90’ pokrok . A vlastne je dobre ze je expresna vrstva . Keby to tak šlo , aby IC islo este rychlejšie . Nechcelo by Slovensko Pendolina ? Naklápačka by sa využila od ZA po Kysak .
To ty tak budeš cestovať? To ako si na tento nezmysel prišiel?
Ideální stav pro firu, každý vlak zastavuje jinde, ještě by to chtělo, aby stavěl někde v pondělí a jinde třeba ve středu…. Takt vlaků IC po slovensky
Pro cestující je to také „lepší“.
Cestující by zastavovaní vlaku zneužili k nastupování a vystupování.
Tak, aby nezdržovali.
Tych IC su *styri* pary denne, z toho jeden bol vzdy iny, pretoze pokracuje do Viedne. Pri takom pocte vlakov sa o takte hovorit neda ani pri najlepsej voli.
Škoda že těch IC nemáte víc, jel jsem tím párkrát a oproti Tatranu to bylo super
BA-ZA sú dve vrstvy, REX a R. BA-KE sú dve vrstvy, R a IC (okej, IC má jednú výnimku ktorá je rýchlejšia). Naozaj to nikomu s priemerným alebo vyšším IQ neskomplikuje prácu.
Fíra nemá sjr nebo co?
V Rakousku se taky zastavuje střídavě nebo výjimečně. Například railjety u Worthersee
Dneska už druhý článek o Slovensku, kde zůstalo slovenské slovíčko. Tady zůstalo zo a v článku o D1 sa 🙂
díky za upozornění:)