Vlaky ve dvou patrech, 31 kilometrů dlouhý tunel. SŽ si jde pro první razítko pro trať s nejvíce spory

Portál Krušnohorského tunelu u Chabařovic. Foto: DB InfraGoPortál Krušnohorského tunelu u Chabařovic. Foto: DB InfraGo

Správa železnic počítá aktuálně se zahájením stavby trati z Ústí nad Labem do Drážďan v roce 2030.

Správa železnic začala řešit povolení pro první úsek vysokorychlostní trati mezi Českem a Německem. Do zjišťovacího řízení poslala dokumentaci ke stavbě trati RS4 v úseku z Ústí nad Labem do Německa Krušnohorským tunelem. Kompletní dokumentace je k dispozici zde.

Jde o úsek, kde zatím Správa železnic s plány na vysokorychlostní spojení narazila na nejtužší odpor města a obcí podél trati, loni schválené změny zásad územního rozvoje řeší stále soudy. Největší odpor je zejména v Chlumci.

Zjišťovací řízení je prvním krokem v povolovacím procesu. Lze očekávat, že ministerstvo vyhodnotí, že stavba bude mít velký vliv na životní prostředí a stavba bude muset do takzvané velké EIA, tedy detailněji rozpracované dokumentace.

Trať od začátku počítá s rychlostí maximálně 200 km/h (výhledově až 230 km/h) kvůli smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy. „Hlavním cílem záměru je novostavba trati, zavedení vyšší traťové rychlosti a technologického zařízení umožňujícího zabezpečení provozu,“ shrnuje dokumentace.

Soud odmítl žalobu odpůrců trasy pro rychlovlaky Ústeckým krajem

Novostavba zahrnuje vybudování nové stanice Ústí nad Labem centrum, rozšíření stávající trati 130 Děčín – Chomutov v úseku Ústí nad Labem – Chabařovice a přeshraniční Krušnohorský tunel o celkové délce cca 31 km, z čehož se 11,9 km nachází na českém území. Tunelová část bude realizována dvojicí jednokolejných železničních tunelových tubusů.

Dokumentace popisuje čtyři různé verze trasování trati před portálem Krušnohorského tunelu. Nakonec zvítězila trasa, kdy v katastru obce Český Újezd v bezprostřední blízkosti stávající železniční trati křižuje stávající dálnici D8 na nových železničních mostech. Mezi dálnicí D8 a Chabařovickými rybníky je vedená souběžně se stávající železniční tratí č. 130.

Posuzované trasy Krušnohorského tunelu. Foto: Správa železnicTrasa VRT RS4 Ústí nad Labem -Krušnohorský tunel. Foto: Správa železnic

V tomto úseku je situována Odbočka „Dálnice“ (pracovní název), která zajišťuje propojení nové trasy se stávající dvoukolejnou železniční tratí směrem na Chabařovice. Traťový úsek Ústí nad Labem centrum – Odbočka „Dálnice“ je navržen jako čtyřkolejný.

Portály v rozdílných výškách

Součástí této varianty je i dvoukolejné propojení ŽST Chabařovice s portálem Krušnohorského tunelu. Údržbová základna pro Krušnohorský tunel (KHT) je v této variantě navržena na teplickém zhlaví v ŽST Chabařovice. Kvůli mimoúrovňovému křížení s kolejemi od ŽST Chabařovice nejsou portály obou tunelových tubusů ve stejné výšce. Západní tubus KHT u Chabařovic se nachází oproti východnímu portálu výš a vzhledem k nízkému nadloží musí být ze začátku hlouben.

Video: Němci ukázali, jak si představují nový tunel do Česka pod Krušnými horami

Velké staveniště bude v Ústí nad Labem, kde dojde ve stanici Ústí nad Labem západ ke kompletní přestavbě kolejiště, nově ponese stanice název Ústí nad Labem centrum. Vznikne skupina kolejí osobního nádraží, které bude zajišťovat nástup, výstup a přestup cestujících mezi všemi osobními vlaky. V úrovni stávajícího kolejiště bude pro regionální dopravu, o úroveň výš pro rychlé vlaky. Podobu má určit architektonická soutěž.

Dokumentace předpokládá zahájení stavby v roce 2030 a dokončení 2039.

Tagy EIA Krušnohorský tunel RS4 Správa železnic VRT Praha - Drážďany vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
36 komentářů