Dopravci Železnice

Vlaky s obrazy horských štítů. ZSSK vybrala podobu nových jednotek pro Tatry

Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 5
Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 5

S obrazy pěti výjimečných, ale méně známých štítů Vysokých Tater budou jezdit nové soupravy pro Tatranské elektrické železnice (TEŽ). Z pětice finalistů v soutěži o polepy pro nové jednotky od společnosti Stadler vyhrál návrh Jakuba Rusňáka.

Červenobílou barevnou kombinanaci doplní obrazy vrcholů Ganek (2462 m), Kostolík (2262 m), Stredohrot (2441 m), Bradavica (2476 m), Vysoká (2560 m). Vítěze vybrala odborná porota Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK), která vítězný návrh zveřejnila na svém facebookovém profilu.

Vieme, ako budú vyzerať nové tatranské 🚋 zubačky ;-)Porote sa najviac páčil návrh Jakuba Rusnáka, inšpirovanýpiatimi…

Gepostet von ZSSK am Mittwoch, 8. Mai 2019

V anketě deníku Zdopravy.cz se návrh označený číslem pět umístil na druhém místě, s velkým náskokem vyhrál návrh číslo 2.

Nové vlaky od společnosti Stadler Rail mají začít jezdit v roce 2022. Kontrakt počítá s dodávkou pěti elektrických jednotek a duální lokomotivy pro provoz v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ). Celkem za ně ZSSK zaplatí 38 milionů eur.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit jak na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso, tak i na ostatních tratích TEŽ. Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, může jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh. Je možné ji ovládat také na dálku. Kabina strojvedoucího bude klimatizovaná.

Zájem o cestování na tratích TEŽ neustále roste, od roku 2014 stoupl o více než třetinu, stávající kapacity už nestačí. V roce 2017 přepravily vlaky v Tatrách 2,589 milionu cestujících.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Design i hybridní pohon budou určitě přínosem. Ale chtělo by to taky investovat do tratí. Jasně, je to vlak pro kochání, ale 20 km/h mnohde už je fakt málo. A bohužel, když řada vlaků je v sezóně přeplněná, tak to plazení a kvílení pohonu obzvlášť pije krev.

Dragoo

Kromě toho, ŽSR vyhlásili obstarávání na zhotovitele rekonstrukce zubačkové trati: https://imhd.sk/tatry/doc/sk/18472/Trat-ozubnicovej-zeleznice-sa-docka-komplexnej-rekonstrukcie

Nutno ovšem říct, že místo zlepšení provozních parametrů (zvýšení kapacity, reorganizace kolejiště na Štrbském Plese, komplexní obnova zastávek) dojde jenom k odstránění havarijního stavu – a to za pouhých přes 17 milionů €…

Tomáš Záruba

To se plánují tranzitní vlaky skrz Štrbské Plesko, nebo to je „jen“ kvůli provozní efektivitě (zaměnitelnost jednotek v oběhách, společné zálohy atd)?

Dragoo

Ano, plánují. Takhle dopředu ovšem ještě ani v ZSSK nemějí ponětí, jak přesně bude provoz vypadat a jak budou nastaveny jízdní řády.

Tomáš Záruba

šmarjá teď koukám na to k… Samozřejmě „Pleso“, pardon. 🙂

R.L.m.

Dobré.
Každá jednotka má dvě „bočnice“, na druhých stranách můžou být ty známější štíty. ;o)
(osobně bych název a nadmořskou výšku umístil spíše pod vyobrazením na středním článku)

Ľadová kráľovna

To akože z jednej strany bude Bradavica a z druhej Gerlachovský štít. To by bola dobrá schíza 🙂

A.R.

Tohle byla jedna ze dvou variant, které jsem volil. Volil jsem písmena, ale ani tohle nevypadá zle.