Kamzík, lanovka, kroje či písmena. ZSSK vybírá podobu nových vlaků pro Tatry

Stadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler RailStadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler Rail

Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) odhalila pětici finálních návrhů polepů na nové jednotky pro tatranské ozubnicové železnice od Stadleru. Z pětice

Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) odhalila pětici finálních návrhů polepů na nové jednotky pro tatranské ozubnicové železnice od Stadleru.

Z pětice vybere odborná porota definitivního vítěze 8. května. Podle mluvčího ZSSK Tomáše Kováče vybírali z třinácti relevantních návrhů.

ZSSK oznámila loni v říjnu, že podepsala kontrakt na dodávku pěti elektrických jednotek a duální lokomotivy pro provoz v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ).

Typ vychází z konceptu GTW – jednotek s pohonem uloženým v motorovém díle jednotky. S tím už má ZSSK zkušenost – dieselové i elektrické jednotky stejného konceptu provozuje na jiných tratích kolem Vysokých Tater. Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku. Podobný model je již v provozu ve Francii a Švýcarsku. Ve výbavě bude klimatizace, wifi a informační systém.

Zájem o cestování na tratích TEŽ neustále roste, od roku 2014 stoupl o více než třetinu, stávající kapacity už nestačí. V roce 2017 přepravily vlaky v Tatrách 2,589 milioji cestujících.

Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit jak na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso, tak i na ostatních tratích TEŽ. Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, může jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh. Je možné ji ovládat také na dálku. Kabina strojvedoucího bude klimatizovaná

Nové vlaky mají začít jezdit od roku 2022, ZSSK za ně zaplatí celkem 38,8 milionů euro.

Popisy finálních návrhů

Návrh č. 1 – motivy: 1. folklór, kroje (Ždiar); 2. zima, zimní sporty; 3. fauna a flóra (kamzík, plesnivec); 4. lanovka na Lomnický štít; 5. Štrbské pleso

Návrh č. 2 – přírodní krásy a cestovní ruch Vysokých Tater (plesnivec, kamzík, lanovka, medvěd, horský nosič)

Návrh č. 3 – každé vozidlo obsahuje jedno písmeno slova TANAP, kterému zároveň přikládá nový význam v anglickém jazyce (tradition, adventure, nature, architecture, panorama);

Návrh č. 4 – vzácná zvířata Tater

Návrh č. 5. – pět výjimečných méně známých vrcholů Vysokých Tater: Ganek (2462 m), Kostolík (2262 m), Stredohrot (2441 m), Bradavica (2476 m), Vysoká (2560 m).

Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh č. 1Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh č. 2Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 3Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 4Soutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 5

[yop_poll id=20]

Tagy Stadler Tatranské elektrické železnice (TEŽ) Top Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
22 komentářů