Dopravci Železnice Železniční průmysl

Kamzík, lanovka, kroje či písmena. ZSSK vybírá podobu nových vlaků pro Tatry

Stadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler Rail
Stadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler Rail

Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) odhalila pětici finálních návrhů polepů na nové jednotky pro tatranské ozubnicové železnice od Stadleru.

Z pětice vybere odborná porota definitivního vítěze 8. května. Podle mluvčího ZSSK Tomáše Kováče vybírali z třinácti relevantních návrhů.

ZSSK oznámila loni v říjnu, že podepsala kontrakt na dodávku pěti elektrických jednotek a duální lokomotivy pro provoz v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ).

Typ vychází z konceptu GTW – jednotek s pohonem uloženým v motorovém díle jednotky. S tím už má ZSSK zkušenost – dieselové i elektrické jednotky stejného konceptu provozuje na jiných tratích kolem Vysokých Tater. Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku. Podobný model je již v provozu ve Francii a Švýcarsku. Ve výbavě bude klimatizace, wifi a informační systém.

Zájem o cestování na tratích TEŽ neustále roste, od roku 2014 stoupl o více než třetinu, stávající kapacity už nestačí. V roce 2017 přepravily vlaky v Tatrách 2,589 milioji cestujících.

Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit jak na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso, tak i na ostatních tratích TEŽ. Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, může jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh. Je možné ji ovládat také na dálku. Kabina strojvedoucího bude klimatizovaná

Nové vlaky mají začít jezdit od roku 2022, ZSSK za ně zaplatí celkem 38,8 milionů euro.

Popisy finálních návrhů

Návrh č. 1 – motivy: 1. folklór, kroje (Ždiar); 2. zima, zimní sporty; 3. fauna a flóra (kamzík, plesnivec); 4. lanovka na Lomnický štít; 5. Štrbské pleso

Návrh č. 2 – přírodní krásy a cestovní ruch Vysokých Tater (plesnivec, kamzík, lanovka, medvěd, horský nosič)

Návrh č. 3 – každé vozidlo obsahuje jedno písmeno slova TANAP, kterému zároveň přikládá nový význam v anglickém jazyce (tradition, adventure, nature, architecture, panorama);

Návrh č. 4 – vzácná zvířata Tater

Návrh č. 5. – pět výjimečných méně známých vrcholů Vysokých Tater: Ganek (2462 m), Kostolík (2262 m), Stredohrot (2441 m), Bradavica (2476 m), Vysoká (2560 m).

Jaká varianta se vám líbí?

22
Diskuze

avatar
11 Komentáře
11 Reakce na komentáře
17 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
Bon-CuGeorgStandaDRABADURAželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bon-Cu
Host
Bon-Cu

Tak uz mame vitaza, porota vybrala navrh c. 5

Standa
Host
Standa

Sem si rikal, kdy nějakého chytrého napadne nahradit tu krásnou retro zubačku nějakým hranatým hnusem od Stadlera..
Električky a lanovku na Hrebienok už se jim designově z*** provedlo

Georg
Host
Georg

asi tu zubacku nemeni z pleziru… jezdi tam skoro 50 roku, to je na elektrickou jednotku dost.
krome toho kapacitne nestaci, coz se melo resit mnohem drive…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Dal jsem přednost 1. variantě, protože jako jediná neobsahuje hnusnou šedou. Souhlasím, že se těžko hledaj dveře 🙂 Stejně by mě zajímalo, kde vznikla ta železničářská láska k hnusné šedé (když nevím, tak tam fláknu nějakej odstín šedé a je to … na blití) – to maj snad všichni žel. dopravci, kromě, díky bohu, českých drah v poslední verzi Najbrta.

jan
Host
jan

Nebýt TEZ, tak koridor má má mnohem méně zákazníků, kteří přestoupí na tez. Autobusem by tam nikdo nejel.
Tatry by měly méně návštěvníků. Smrdělo by tam více aut, které by se tam ani nevešly. Navíc z toho mohou profitovat menší ubytovatelé mimo hlavní centrum Tater. Samozřejmě, tez stojí i nějaké peníze..

Georg
Host
Georg

tez zas tak casto nejezdi, takze my co nemame rezijku jedeme tim, co jede driv. autobus, pokud jede, je rychlejsi a asi i lacnejsi, da se tim obcas usetrit dost casu…

jan
Host
jan

Hlavně, že lokálky bez tsi jsou na nic 🙂 A elektrifikovat už vůbec.. 2.5 milionu cestujících.. wow.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

TEŽ ovšem ani zdaleka není „klasickou“ lokálkou – blíží se spíše jakési MHD (Vysoké Tatry jsou ostatně formálně jedno město) nebo „meziměstské tramvaji“.

czhunter
Host
czhunter

Tak rozhodně je to úplně jiná liga, než soutěž grafických návrhů v Brně.

Tady jsou v podstatě všechny dobré – některé výrazné (1,5) jiné decentní (2,3,4), ale v podstatě všechny kvalitní.

Georg
Host
Georg

skvela zprava je ta o prepravnich vykonech, treba by se na zaklade toho mohla zsr hecnout a trochu tezku zmodernizovat – vyprelozkovat ty nejstrasnejsi oblouky, zrychlit to, udelat tam doz…

Tronda
Host
Tronda

ŽSR plánují vybudovat DOZ na všechny tratě, který přežijí, ve kterém století dojde na TEŽ se ovšem neví.

Alibaba
Host
Alibaba

Měli by si s tím hecnutím pospíšit, než se jim to tam znova zalesní. A vůbec co na takové přeložky budou říkat TANAPáci?

Georg
Host
Georg

i kdyz je to na uzemi tanapu tak mista, kudy vedou koleje nejsou z pohledu ochrany zivotniho prostredi nicim zajimava, je to normalni les tvoreny do orkanu smrkovou monokulturou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když to ŽSR aspoň nějak nepřipravily hned po té vichřici, kdy by i nějaké menší přeložky bylo možno udělat součástí relativně snadno projednatelného „odstraňování havarijního stavu“, tak je hodně nepravděpodobné, že by o tom někdo byť třeba aspoň jen „reálně“ uvažoval nyní …

Georg
Host
Georg

tezko muzete v ramci odstranovani havarijniho stavu prekladat zeleznici v narodnim parku…
naopak realne je na to ted prostor, penize i prepravni poptavka.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Záleží na rozsahu těch přeložek a na vzájemné součinnosti v přístupu všech k jejich smyslu a potřebě – budování stovek metrů trati ve zcela nové stopě samozřejmě na odstraňování havárie „napasovat“ nelze, ale třeba u kratších oblouků by někde jejich posun o metr „dovnitř“ pro zvětšení poloměru pomoci mohl, a to už by leckde pod „odstraňování havárie“ schovat šlo, byla-li by společná vůle všech zúčastněných. Na rozdíl od Vás naopak rozsáhlou přestavbu v dohledné době jako příliš reálnou nevidím – ale mohu se mýlit, což by mi rozhodně vůbec nevadilo, zejména byla-li by chytrá a nevznikl-li by její vinou jen… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Za mne tedy návrh 4, ale váhal jsem mezi 2 a 4, nicméně mi přijde že nějakou kilkatou (zde silueta hor) čáru má dnes na vlaku kde kdo a je to až trochu prvoplánové. U 4 bych možná volil trochu jasnější červenou než tu mírně vybledlou.

tbalada
Host
tbalada

Určitě vyberou první návrh, protože to je jediný, který se mi vyloženě nelíbí 🙂

TPal
Host
TPal

Mně se zas vyloženě líbí. 🙂

Dragoo
Host
Dragoo

U mě vyhrává třetí návrh – elegantní, dobře využívá motivy zkratky TANAP. Na druhou stranu, první je příliš přeplácaný a protože aplikace nebude řešena polepem nýbrž nátěrem, mnoho detailů by zaniklo.

A.R.
Host
A.R.

To je rozumny duvod. Vahal jsem mezi 3 a 5 a zvolil jsem 3.

Romanero
Host
Romanero

Nechtěl bych být cestujícím při variantě 1 a hledat dveře..

Partneři