Pod Tatrami vyjely poprvé nové švýcarské jednotky s cestujícími. Zatím mimo zubačku

Nové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSK

Na ozubnicovou trať vyjedou nové jednotky příští rok, pak začne i zdvojený provoz.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes zařadila první dvě jednotky Stadler GTW do provozu na Tatranských elektrických železnicích. S cestujícími vyjely se zhruba půlročním zpožděním.

Jde o první dvě z pěti objednaných jednotek. Zatím budou jezdit pouze po konvenčních adhezních tratích, na ozubnicovou železnici ze Štrby na Štrbské Pleso zamíří až na počátku příštího roku. ZSSK musela čekat na ukončení technicko-bezpečnostních zkoušek a zkoušek kompatibility.

První jednotka vyrazila dnes ráno z Popradu do Tatranské Lomnice, šlo o jednotku s názvem Stredohrot. Jednotky zatím jezdí samostatně, plánovaný zdvojený provoz nastane se schválením provozu na ozubnici. Nové švýcarské jednotky doplní 15 elektrických jednotek řady 425 z počátku tisícíletí, u kterých dopravce plánuje modernizaci.

Zpoždění nastalo při zkušebním provozu, který odhalil některé technické problémy, které musel výrobce ještě odstranit. ZSSK nové jednotky pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů. Jako první na trať vyjela Bradavica. ZSSK si od Stadleru kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu za 38 milionů eur.

Kromě Bradavice budou pod Tatrami jezdit ještě jednotky s názvy Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, bude moci jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh a ovládat ji také na dálku.

ZSSK postupně nasadí všechny jednotky pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Nové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNové jednotky pro provoz na Tatranských elektrických železnicích. Foto: ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
Tagy Stadler GTW Tatranské elektrické železnice Tatranské elektrické železnice (TEŽ) TEŽ Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
32 komentářů