Vlaky přes Vysočinu čeká půlroční stopka, Správa železnic zavede nickolejný provoz
Původně mělo dojít k zastavení provozu na dvou úsecích, mezi Přibyslaví a Pohledem ale vlaky budou jezdit dál.
Správa železnic příští rok na zhruba půl roku zcela přeruší provoz na trati z Kolína do Brna přes Vysočinu v úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov. Důvodem bude modernizace trati. Zastavení provozu má přinést rychlejší průběh prací než během provozu. K zastavení provozu mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem dojde od 1. března do 30. září příštího roku.
Od původních plánů na dva takzvané nickolejné provozy Správa železnic po dohodě se sdružením železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz ustoupila. Ve výlukovém plánu počítala i s uzavřením trati v úseku Přibyslav – Pohled. To se ale nelíbilo nákladním dopravcům. „Dohodli jsme se, že tato akce proběhne vždy s výlukou jedné koleje,“ uvedl náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. Nákladní dopravci se obávali odříznutí zejména stanice Žďár nad Sázavou od zásobování vlakem.
Od nickolejného provozu si Správa železnic slibuje rychlejší průběh modernizace než za provozu. Pro cestující to bude znamenat, že vlaky přes Vysočinu budou v části trasy přerušeny a nahradí je autobusy. Trať slouží jako hlavní odklonová trasa pro spojení Prahy s Brnem.
V době nickolejného provozu na úseku přes Vysočinu by ale hlavní koridor přes Českou Třebovou měl být po hlavních modernizačních pracích, které provoz na něm dosud omezují. Pokud by se příští rok na koridoru něco stalo zejména mezi Prahou a Českou Třebovou, prakticky nebude možné po české síti dojet vlakem z Prahy do Brna. Průjezd do Brna nebude možný ani po jednokolejce přes Jihlavu. Příští rok má být zastaven provoz i v úseku Střelice – Zastávka u Brna na trati Jihlava – Brno kvůli elektrizaci.
Vyzkoušeno mezi Brnem a Blanskem
Správa železnic nickolejný provoz navrhla po zkušenostech s podobným modelem mezi Blanskem a Brnem v loňském roce.
„Odpadají tím totiž stavy s pomalými jízdami kolem pracovního místa, provizorními zabezpečovacími zařízeními a výlukovými opatřeními na trakčním vedení, jako jsou „stahovačky“, hákovnice a beznapěťové úseky. Právě tyto provozní anomálie vedou často ke vzniku mimořádností či poruch s dopadem do plynulosti a spolehlivosti dopravy,“ řekl v březnu mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj přerušení provozu na delší dobu přinese i vyšší kvalitu a rychlost prací. „Pro zhotovitele je mnohem snazší a rychlejší naplno rozvinout stavební činnost bez omezení provozem po sousední koleji,“ dodal Gavenda.
Na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem nemusí jít o jediný rok se zastavením provozu. Správa železnic podobné opatření zvažuje při rekonstrukci úseku mezi Kuřimí a Řikonínem.