Vlaky na úzkokolejce by mohly jezdit od června, zájem má i zahraniční dopravce

JHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

O budoucnosti úzkokolejek bude ve středu rozhodovat věřitelský výbor.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Vlasák

A teď tu o Budulínkovi, prosím…

ficus

KOlik měli spotřebu nafty, kolik zaplatili z nafty daní? A kolik ostatních daní? Kdyby se to sečetlo, a stát jim to vrátil, co jim sebral, tak by možná byla daleko lepší ekonomika provozu, a k žádnému kolapsu by už nedošlo. Záleží i na vedení, myslím, že ti si vejplaty a prebendy nenechali ujít…. Začít u vedení, a kouknout do daňových zátěží.

rudlafara

Ať tam jezdí, ten kdo bude mít platnou licenci a dá této dráze opět pořádek a řád. Vede nádhernou krajinou a v Nové Bystřici je nádherné muzeum Amerických veteránů. Navíc Kaproun (i když teď po polomech ztratil trochu kouzlo). Co k tomu dál? Opravdu nádherná příroda České Kanady. Moc rád se s vnukem vrátím….

rudlafara

Samozřejmě, musím dodat, že jako dopravní obslužnost, či součást nějakého dopravního systému je to nesmysl, stejně, jako provoz dobrovolníků, šotoušů atd….. Prostě jako historická, rekreační železnice….myslím, že když tato země má miliardy na rozdávání příspěvků na bydlení lidem, kteří si vydělávají a jezdí denně do zaměstnání autem, vozí autem děti do školy atd…měla by mít i na toto. Popravdě, byla li by možná nějaká diverzifikace daní, na toto rád přispěju.

Trumway

“ Zájem jezdit na úzkokolejce má vedle firem Gepard Express a WTT i jeden zahraniční dopravce, řekl správce.“

Já tedy nevím, ale proč mi to přijde jako když se supi slétají na mršinu ? Jen ať tam zase jezdí JHMD.

Trumway

Wikipedie říká:
„Jindřichohradecké místní dráhy jsou tak jedním z prvních soukromých provozovatelů veřejné železniční dopravy v České republice.“

Je otázkou jestli kdyby se tato trať nedostala do soukromých rukou jestli by oněch skoro 30 let vůbec přežila a dnes z ní nebyla cyklostezka.

jal

Kdyby byla normálně rozchodná, byla by tam cyklostezka a většina šotoušů by to tak chtěla.

vladki

Šotouš který chce zrušit trať? To je snad protimluv, ne?

Marek Kubík

Bohužel není, i takový exoti existují…

M1M2

Z doplněného věřitelského návrhu na reorganizaci plyne, že provoz bez veřejných prostředků prostě není ekonomicky udržitelný. Tedy osud má v rukou SFDI a oba kraje. Představa, že 80 km regionálních drah udržují šotouši na brigádnické bázi a na tom jezdí nějaká šotouší firma je z říše snů šoroušů a taktoušů. Taková dob a je pryč. A rozhodně by to dlouho nefungovalo. ZDO se těžko vrátí, i když v úseku JH – Kamenice by to možná i fungovalo ale za cenu výrazně vyšší než autobusový km. Na úzkokolejku je nutno pohlížet jako na regionální turistický fenomén a chce-li jí společrnost, ponese… Číst vice »

Pražan

Návštěvnost zmíněného zámku byla před covidem 70 tisíc lidí. Ale nebylo třeba 88 zaměstnanců a desítek tisíc litru nafty k provozu. Je to hezká atrakce, snad si jí ještě užijete, ale když jsem potřeboval z Hradce do NB, buď jsem jel autobusem nebo pro mě přijela teta. 3-4 minuty na km je nesnesitelné už po cestě z Prahy

M1M2

Tak proto říkám turistická atrakce. Stejně jako zámek v JH. Rozhodně to nebude 80 zaměstnanců. A pak kdyby to uchopil někdo s tahem na branku, nemusí se živit jenom dráhou.
Na normálním rozchodu SFDI bez mrknutí oka financuje dráhy, kde je provozovatel SŽ, kde je rozsah třetinový proti tomu co jezdily JHMD, byť se o smysluplnosti rozsahu výkonů můžeme bavit.
Pointa je v tom, uchopit to jako byznys v turistickém ruchu, pokud tedy samospráva uzná, že regionální atrakci chce. A pak to nemusí stát na provozu víc, než ten zámek.

Bram

Na příspěvky na údržbu infrastruktury je nárok jen tehdy, když je určitý rozsah osobní dopravy. Před zastavením provozu byl rozsah takový, že na trati JH – Obrataň dostaly JHMD úhradu nákladů na údržbu infrastruktury od SFDI ze sta procent, na trati JH – Nová Bystřice to bylo už jen padesát procent. To jen pro představu, kolik je třeba, aby jezdilo osobních vlaků a trať šlo udržovat v provozu i do budoucna. Takže na nějaký sezónní víkendový provoz dvou až čtyř párů vlaků z JH do Nové Bystřice lze zapomenout. Rozsah provozu musí být takový, jaký byl před jeho zastavením.

watslaw

A pokud bychom peníze daňového poplatníka počítali jako celek (ten příspěvek SFDI nepadá z nebe), tak při pouze turistickém provozu ta údržba dražší nebude (přírovní vlivy a čas budou stejné, část způsobená opotřebením bude o málo menší), a nebudete muset platit naftu a vlakovou četu na pracovní dny, a údržbu hašišbeden (ty se nehodí ani na dopravu, ani na turistiku, jen na to vykazování rozsahu dopravy).

Trumway

„Z doplněného věřitelského návrhu na reorganizaci plyne, že provoz bez veřejných prostředků prostě není ekonomicky udržitelný.“

Sedivíte? To není nic nového když: „Provoz úzkokolejky byl ztrátový i pro České dráhy“

Tomáš Záruba

Za předpokladu údržby tratí a nějakých aspoň vzdáleně přijatelných vozidel (tj. ne hašišbeden) je ZDO úplně v pohodě obhajitelná až po Černovice (tam třeba konkrétně je nádraží umístěné zcela ideálně). S přimhouřením očí i po Malý Ratmírov. Hlavní omezení přitom plynou hlavně z polohy nádraží v JH, pokud by se nějak podařilo to protáhnout aspoň o kus blíž centru, šlo by v daných směrech úplně nahradit busy. Z Kamenice do Černovic to tak i fakticky bylo (před „velkým průšvihem“).

Průvodce původní Aleš

Nevím, jestli jsem Vás pochopil správně, ale provoz zámku v Českém Krumlově a hradu Karlštejnu je dotovaný?

Helena Bosačková

Dle mého vsechny zamky, hrady jsou dotovány statem.zeptejte se šlechtic. Rodú ty vam odpoví. Poslouchala jsem Modrou krev konkrétně Kinského Františka ten to potvrdil.

Eva

Hurá hurá těším se už na dovolenou že uslyšíme vlak v Jindr Hradci .

král j

Jediné řešení je, aby trať převzaly České dráhy. Je to přece ve veřejném zájmu.

libor

když už, tak Správa Želenic a Nemovitostí, s.o. (zkratka SŽ)

Liposh

Mám z toho zlý pocit. Nevidím na konci toho tunelu světlo. Popsané kroky neřeší vůbec nic, jen se bude moct říct, že „uzkokolejka není mrtvá“

vladki

Hmm zahraniční zájemce. Žeby ČHŽ?

Martin

😂

Pipkin

Nalejme si čistého vína. Osobní doprava v rámci ZDO je už v čudu, lidi jezdí busem nebo auty. Nákladní doprava skončila,jediný zákazník se přestěhoval jinam. Takže to max skončí u víkendového výletního vlaku.

dantex

Pár výletníků tuhle drahou turistickou atrakci nezachrání.

Martin

Já myslím, že si musíme přiznat, že ten provoz na úzkokolejce nemáme takový, jak jsme si slibovali, ale já bych to neviděl tak černě. Ten celkový obraz, jak nám je předkládán není samozřejmě nijak růžový, ovšem a to nesmíme přehlížet, jsou tu už zárodky toho pozitivníh. Mám na mysli třeba tu dílnu, která každý měsíc prodělává 200 tis anebo toho hezkého pana Fikáčka z Brna. To jsou dvě první vlašťovky!!!

OndraS

Tak podívejte se, já vám tam teda provozovat vlaky budu. Ale běda vám, BĚDA VÁM jestli mi to nepude. Běda vám!

David Pecina

„Třeba by se toho mohl ujmout Hujer. Založil by si na řízení JHMD nový sešit“

Martin

Hujer už tam byl….jmenoval se Boris

Pražan

Můžu se zeptat, kdo byl poslední zákazník a jak probíhala obsluha, a

Pražan

Pardon.. vyběhla reklama a klikl jsem na odeslat. Prostě něco bližšího k té nákladní dopravě. Proč se treba nevozí kalamitní dřevo

Jiří Kocurek

Protože by se to muselo překládat? Oplen na to má ruku, ten se přeloží sám, ale úzké vagony ji nemají. Takže by byla potřeba technika navíc.

Netuším jak je na trať s únosností, zda by mohl normálněrozchodný vagon na podvalech a ložit do plna. Těch 15 km do Obrataně, nebo do Jindřichova Hradce oplen dojede hravě, aby to ložil rovnou na normálněrozchodný vagon, pokud se to má naložit na vlak.

Cargo

Vozba vozů Eas na nákladu šrotu v Kunžak-Lomy je tedy nenávratně pryč ?

Martin

Tak ať se vám to zítra otvírá….

Martin

Co se zase mínusujícím nelíbí? Ať se vám to otvírá přál jeden lampasák nějakému mlaďochovi, který skončil kurz a rozhodl se pokračovat u zelených dál….i když je to samozřejmě nějaký zelený nesmysl, tak z kontextu jsem pochopil, že to bylo pozitivní přání ..

Jakub

Jestli se na to Swietelsky nechystal delší dobu. V roce 2021, pokud se nepletu, zakoupil od Správy Železnic dlouhodobě odstavenou úzkorozchodnou ASP 08-75, která stála spousty let na OTV v Bohumíně.

Jiří Kocurek

A možná mají zájem o zakázky na opravu tratí v Rakousku. Korelace nemusí znamenat kauzalitu.

Fsp

Věřitel je v současnosti v pokročilé fázi jednání se společností good thing s.r.o., IČ: 177 75 108, jako
strategickým investorem, a dále probíhají jednání se spolkem Jindřichohradecká úzkokolejná dráha
z.s., IČ: 191 83 747, nebo jednotlivými dotčenými územními samosprávnými celky ohledně nabytí
nemovitostí k provozu úzkokolejky na základě reorganizačního plánu a se společností
SWIETELSKY Rail CZ s.r.o., IČ: 283 32 202, ohledně dlouhodobé spolupráce v oblasti zajištění
správy a údržby dopravní cesty, dále s Krajem Vysočina a Jihočeským krajem ohledně záměru a
potřebě obnovy prvozu úzkokolejky a dalšími subjekty.

Helena Bosačková

Pojede úkokolejka do Nové yBystřice letos v r. 2024??

Josef Nový

V Rakousku je jiná. Tahle je po částečném repasu už v Hněvicích na depu. Je to takovej sranda stroj.

Krachbumente

Čajánek stále hraje poker. Trojnásobná cena za JMHD je pouhou iluzí. Pravděpodobně nedostane žádné peníze. To je jeho smůla! Teď je to na věřitelích. Důležité je, aby se podnik znovu rozjel. Je dobré, když se části infrastruktury převedou na kraj. Insolvenční správce jedná prozíravě. 👍🏻

Fsp

Tak jestli to ještě kraj bude chtít.

Martin

Proč by ne….chceš úzkokolejku? Vem si úzkokolejku…

Fsp

a hlavně jí zrekonstruuj a udržuj 🙂

Granja

No, jo, jenže on tím autem zajel s Otíkem na sídliště a pak ho řediteli vrátil. Navíc ty kraje jsou ve hře dva.

Dascher

Důležité je, aby to vůbec vyjelo ! Postupně se to může rozrůstat a přidávat spoje a celkově se to může dostat dál, ale nemůžeme chtít všechno hned ! Podstatné je to, aby to znova vyjelo na koleje, aby bylo vyřešeno finacování a další podstatné věci.

David

Jako považovat za standartní dopravní obslužnost 2 páry vlaků, to mi v dnešní době nepřipadá úplně normální. A hlavně v létě, kdy ty vlaky jezdili do konce provozu plné.

Pozorovatel

Nemůžete chtít všechno hned. Ono je totiž otázka, jestli JHMD jsou aktuálně technicky schopny zajistit větší rozsah provozu. Vyžadovalo by to dostatečné množství provozuschopné techniky a zaměstnanců. Provoz se dá koneckonců navyšovat postupně.

Konečné slovo samozřejmě budou mít objednatelé, v tomto případě asi standardně kraje.

Martin

Oni cestující počkají…vydrželi dva roky, co nejezdilo nic, tak proč by nepočkali ještě déle…a potom až se vlak uráčí přijet, tak se všichni houfně sebereou, prodají auta a vrátí se na chvíli opět do něj..že?

svojsin

Tak na NB – JH o žádnou obslužnost ZDO nešlo.

Martin

Ano, jenom se ale díky ní platila údržba trati…

Fsp

předat aktiva k tomu nezbytná do rukou veřejnoprávního subjektu, čímž bude zaručená dlouhodobá udržitelnost

Já teda nevím ale fakt myslíte že o to bude mít Česká televize zájem? 🙂

Honza R.

Televize asi ne, možná ČTK – provozovat to pak můžou pod dceřinou značkou Čajánkovy tiché koleje 😉
P.S. veřejnoprávních subjektů je víc než jen televize nebo rozhlas

Ladislav Boháč

Myslím si, že by měl zájem Český Rozhlas – mohl by provádět zkoušku rozhlasu :-). A možná by se rozšířilo vysílání Zelené vlny ;-).

Pozorovatel

Veřejnoprávním subjektem může být třeba kraj, obec nebo svazek obcí.

Jaaa

Nebo SŽ. 😉 😉 😉

jal

Jedině nějaký větší celek. Tedy minimálně kraj.
Svazek obcí – po volbách se může stát, že někdo z některé obce upřednostní peníze na kanalizaci a už se to začne sypat.
I když bude na kraji nějaký „Borecký“ rušič, dá se ho donutit, případně se domluvit na pokračování i rozvoji provozu.

(jak se ostatně stalo jinde)

flinta19

A jak byste si to představoval, to „předání aktiv“? Z čeho byste potom uspokojil věřitele?

Fsp

To se neptejte mě, ale pána věřitele Kysely, který to navrhl.
Odkaz máte v článku, tedy pokud nečtete jen nadpis a diskuzi.

55p

Jinými slovy, reorganizační plán firmy spočívá v tom, že ji od něj koupí stát/kraj/obec… Hm, zajímavé, takže bychom ty dluhy z neefektivního hospodaření zaplatili všichni pracující, žejo :))

Fsp

No, skoro. Že to nekoupí to už asi pochopili: „Tím dojde k vyčlenění úzkokolejky z majetku dlužníka do majetku veřejnoprávního subjektu bez toho, aniž by bylo nutné z veřejných zdrojů vynaložit jednorázově obvyklou cenu nemovitých věcí dle znaleckého posudku v řádu desítek milionů korun českých. “ Ale i tak, když by to kraj převzal zadarmo, opravil a udržoval no a oni mu budou platit pár korun za dopravní cestu a provozovat komerční výletní vláčky…. taky není úplně špatnej byznys (pro někoho) v rámci zbývajících možností „Na základě smlouvy o využití dopravní cesty bude strategický investor hradit poplatek za využití opravní… Číst vice »