Vlaky na Slovensko zrychlí, začala rekonstrukce trati u Valašského Meziříčí
Nádraží Lhotka nad Bečvou. Autor: Palickap [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
Správa železniční dopravní cesty dnes slavnostně zahájila projekt s názvem „Zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad
Výhodou je, že naši předci nebyli takoví blbci jak za Klause. A a velká část přejezdů na této trati je řešena mimoúrovňově nadjezdy.
Doufám, že se na tom rovném úseku bude jezdit aspoň 140 ne-li těch 155. Ucelené soupravy by s tím neměly mít problém.
Ps: Včetně „Polních přejezdů“.. Tak byli důslední..
Jeden nebo dva
V jakem pisemnem dokumentu ma SZDC napsano, ze ma uprednostnovat stavajici stopu zeleznicni trate? Protoze to narozdil od jinych statu dela az urputne…
Že by například v rozpočtech, které jim na častější opouštění stávající stopy neposkytují dost finančních prostředků?
Je to financích, ale třeba na IV. koridoru do ČB se nyní staví momentálně na 4. místech v nové stopě: Sudoměřice – Votice, Soběslav, Praha, a před ČB bude rovněž dlouhý úsek v nové stopě.
Není to ve financích, u miliardových staveb jsou výkupy pouze v desítkách milionů to je poměrně zanedbatelné. Problém by bylo projednání , zpravidla změna ZÚR kraje ( to je tak na 3-5 let), dále změna územního plánu obce to jsou další 3-5 let a dá se očekávat , že s tím minimálně jedna obec nebude souhlasit tak to vše bude ještě na dýl. Dokud se u nás nezmění zákony tak budou přeložky těžko.
Jinými slovy neschopnost dělat svojí práci pořádně.
A co tunel Hranice – Teplice nad Becvou, ten je v jake fazi? Už se alepson udělal studie proveditelnosti?
Aktuálně probíhá aktualizace SP, výsledky by měly být známy někdy v prvním nebo druhém kvartále příštího roku.
Což je stavba, která mi moc smysl nedává..
Ale minimálně máme na to dohodu se Slovenskem, význam této tratě se bude postupně zvyšovat.
Tuší někdo celkové zrychlení modernizaci Žilina-Hranice?
Tyhle české opravy plus přeložky na Slovensku… nebál bych se úspory 15 minut.
A kdyby se k tomu někdo odvážil přestat zastavovat „expres“ v prdelní Horní Lidči…
Kdyby expres nezastavoval v prdelní Horní Lidči tak:
– By se stal nedostupným pro jižní Valašsko (Valašské Klobouky, Brumov-Bylnice). Jde o přestupní uzel.
– Personál ČD a ZSSK by si nemohl předat vlak, nebo by se předání muselo uskutečnit jinde.
Lideč se dá ještě pochopit. Co nechápu jsou díry jménem Kúty a obzvlášť Bad Schandau.
Také by šlo prodloužit obslužné vlaky do větších center, klidně i přes hranici. Posun předání tamtéž by možná uvítali i zaměstnanci, pokud by jim tam vycházela pauza. Otázkou je, zda by byl místní vlak vedený ideálně lehčí jednotkou využit tak, aby jeho provoz znamenal úsporu oproti zastavení soupravy expresu s lokomotivou.
Expresní vrstva tady není od toho, aby zastavovala všude, kde se připojuje nějaká lokálka…
Tak to přejmenujte na rychlík, se zastavovací politikou Choceň, Přelouč, Moravičany (!) a Lideč to žádný expres není…
Pro klopidla 160, pro klasiky 155.
..alespoň tak je to v projektu. Odkud je informace o 135, nerozumim
To jsou zase „domovní čísla“ – ať žije standardizace. 🙂
Tomu moc nerozumím, naklápěcí vlaky přeci není žádný trend, myslím, že na Slovensku nejezdí vůbec, tak prostě ať se to buduje na 160 pro všechny vlaky. Ale asi jsem hloupý ??
Ta trať nemá žádná specifická vylepšení pro pendolina. Ta zvýšená rychlost pro ně je z toho důvodu, že pendolina dokážou všeobecně každým obloukem projet o něco rychleji. Toto je vlastnost, která pendolina prakticky definuje.
Bohužel to někdo, ale asi zapomněl říct Polákům… :O
Myslíte ta polská Pendolina, co nejsou vybavena naklápěcím mechanismem?
Ano polská nependolina, to je tak když chce někdo šetřit.
…a jak moc obloukovité tratě v tom hornatém Polsku mají? A kolik času by tím naklápěním ušetřili? (Bylo by to napříč Polskem alespoň tolik, kolik se u nás reálně „ušetří“ mezi Prahou a Ostravou?) Ale ano, když nechtěli „klopidlo“, mohli si koupit něco, co lépe využívá obrys pro vozidla; wo tom žádná…
Třeba na linii nr 9 (Wwa-Gdańsk) propadů rychlosti není zrovna málo: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2018_2019/02.07.2019/N_ZAL_2.1A_20182019.pdf
Ano tím směrem tak trochu narážím. Proč si kupovat pendolino bez naklápěcí skříně, když to je právě jedna z hlavních předností pendolina oproti jiným rychlovlakům.
Asi stačilo tomu neříkat pendolino. 🙂
proč to tedy nazývat ty PL pendolinem když se to nekýve 🙂 ??
Pendolíno je docela zavedená značka a běžný smrtelník rozdíl v klopí/neklopí stejně nezachytí.
Tak když tomu moc nerozumíte, tak nemyslete, nedávejte kategorická doporučení a namísto dotazů směrem k Vaší potenciální hlouposti si k tomu zkuste něco nastudovat. Klíčovým pojmem zřejmě bude „odstředivá síla“. A také by prospělo zamyslet se nad tím, co pro trasování tratě znamená možnost jezdit 160 km/h „pro všechny vlaky“ a co možnost využívat tuto rychlost jen při jízdě s vyšším nedostatkem převýšení. A samozřejmě je dobré uvažovat to v širším kontextu místních poměrů apod.
A vy se nevyjadřujte jako Ferenc Futurista, když už..
SŽDC ráda uvádí vždycky tu „numericky nejvyšší“ traťovou rychlost a taktně zamlčuje, že to není traťová rychlost pro nenaklápěcí vozidla, která by z té zatáčky 🙂 při té rychlosti taky možná vylítla anebo by to aspoň ty lidi uvnitř pěkně odstředilo. Je to trošku jasnější, nebo opravdu musím říct oblouk, abyste to pochopil?
Za házení perel se Vám zde dostalo patřičné odpovědi od diletantů. Příště si ušetřete námahu, je to marné.
Asi jste špatně chytal. Nějaké vám popadaly do koryta.
My vůbec neradi na tratích přidáváme převýšení, mi přijde. Onehdy jsem se díval do nějaké německé tabulky a srovnával s naší, měli tam i hodnoty u nás již neuvedené. Tak jestli to nebude tím. Ale možná to má nějaký důvod, netuším.
Diskutuji zde proto, abych se dozvěděl více, respektive aby jste mě nasměrovali k dalším článkům, ne abych tady rozdával nějaká dogmata.
8 kilometrů? To bude mazec. 135 km/h bude po 4 kilometrech rozseknuto nějakým rychlostním propadem tipuji. Ale do Uničova z Olomouce budem svištět 160km/h
hlavně že plánují za hranicema směr žilina prakticky novostavbu s tunelem mimo stávající trať co? kde rozhodně bude 160 km/h pro klasiku
Ano, ale to už je na trati Žilina-Bratislava, což je na Slovensku nejdůležitější tah.
Pardon myslel jsem za hranicemi na Moravě..
Za hranicemi jde ale o ekvivalent Praha-Ostrava, tedy o dost významnější trať než pro nás 280.
A zachovají i obsluhu, nebo bude muset víc lidí (případně věcí) dojíždět po silnici?
Proč se všude píše o rychlosti pro klopidla, která tam nejspíš nikdy jezdit nebudou?
Aby to vypadalo cool přeci. Neznala veřejnost pak jásá i když se jejími penězi plýtvá.
Tak. SŽDC má totiž smysl pro černý humor. Například z Prahy na Plzeň se v jedné zatáčce asi u Hořovic taky jezdí s klopením až 160 km/h. 🙂
…mimochodem, co že je to na železnici ta „zatáčka“? 😉
Co?
Pán naráží na poněkud otřepaný problém, že na železnici nejsou zatáčky, ale oblouky. Sice je to všem úplně ukradený, ale ortodoxní „železničáři“ na tom hrozně bazírují 😉
Už jsem bohužel měl tu čest pocítit jeho nevraživost. 🙂 Ale je hodný, že mi aspoň odkaz na wikipedii vyhledal, přestože nejsem koloťuk. 🙂
Mezi Prahou a Plzní Pendolino již několik let jezdí…
A „klopí“ – a nejen u zmíněných Hořovic …
A z toho plyne, že expresy a osobáky tam můžou jet stejně rychle jako pendolino.
Ne, naopak – „pendolíno“ ve skutečnosti vlastně jezdí jen stejně rychle jako expresy, což plyne z toho, že někdo vymyslel tu pitomost, že jednotka s omezenou kapacitou míst (kterou technicky nelze zvýšit) je debilně nasazována do tras „taktových“ vlaků (jejichž frekvence je navíc větší, než pro jakou je ta jednotka koncipována), takže aby byl „takt“ zachován, může i „pendolíno“ jet jen v „taktových“ jízdních dobách. To „naklápění“ ale aspoň umožňuje více a lépe krátit zpoždění, která jsou na trati Praha – Plzeň – Cheb bohužel zcela normální každodenní záležitostí …
mohly by jezdit pendolina i do Budějovic až dostaví 4 koridor 🙂
Když tak tak do Lince, tam se to klikatí…
Ale Rakušáci neumožňují klopení..
…protože na tom vašem komentáři je důležité to „všude se píše“. Ono kdyby se napsalo, že trať umožňuje při využití nedostatku převýšení tolik a tolik traťovou rychlost tolik a tolik, tak se obávám, že by tomu většina čtenářů nerozuměla. (Pomiňme teď to, zda by to byl schopen běžný novinář – byť třeba na dopravním serveru – dát vůbec dohromady.) Já třeba spíš nechápu, proč byste zakazoval (resp. neumožnil) na rekonstruované trati rychlejší jízdu, když to de facto fyzicky znamená jen osazení příslušných rychlostníků a možná nějakou zkušební jízdu. Představte si třeba, že až bude ETCS, tak třeba takové LEO flirty… Číst vice »
Můžete mi to někdo přeložit do srozumitelného jazyka?
…pokud o tom nemáte ani šajnu, tak bohužel asi ne. Nebo přesněji – určitě ne v rámci rozsahu běžného diskusního příspěvku. Nicméně pro nějaké základní pochopení můžete použít alespoň wikinu:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Průjezd_obloukem
…přičemž nedostatek převýšení, ke kterému jsou právě vázány příslušné rychlostní profily (dolní rychlostníky do 100 mm, horní rychlostníky do 130 mm, naklápěcí rychlostníky do 270 mm), si můžete dopočítat jako rozdíl teoretického převýšení (to je to „h“ v odkazovaném článku) a převýšení skutečného…
Prosím vás, co to je ta wikina? To je podle vzoru mikina?
Zatím jsem neporozuměl tomu, jak souvisí výpočet optimálního převýšení s tím, co jsem uvedl na adresu SŽDC, totiž že při optimalizacích/modernizacích záměrně uvádí traťovou rychlost pro naklápěcí soupravy, nikoli pro klasické soupravy, přestože takouvouto rychlostí klasické soupravy jet nemůžou.
no a to je chyba SŽDC? ať si dopravce nasadí klopidla a může fičet.
Ano, je to chyba SŽDC.