Vlaky jako horké vězení. ČD musely odstavit kvůli poruše klimatizace mezinárodní expres
Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy
Mimořádně vysoké teploty přináší komplikace i do cestování vlakem. V modernějších vozech nejde otevřít často okno a při poruše klimatizace
S tím počasím se nic neudělá to by se muselo zase zalesnit tak 50% území aby to ochladilo a nebo dělat klimu jako pro africký státy. Tudíž by bylo nejlepší dělat vozy se stahovacími okny s tím, že by to bylo zamčený a když by vypadla klima, tak by to četa mohla jednoduše odemknout a problém by byl vyřešen. Dokud se u nás nebude jezdit 200+ tak by to takto šlo řešit.
Zlaté koženky, otevřeš okno a je chládek. Nyní prd a ořech , jo pardón, WiFi to je základ……
Chládek, to pobavilo. 🙂
,,Staré“ dobré vozne radu Aee (140,142) a Bee (238), v ktorých je síce klimatizácia hlučná ako na letisku, no za to je v skutku po väčšine účinná 😀
Jednou jsem takhle jel do Brna peke jednickou roztazenej na ctyrce s lahvinkou vinka na stolecku, v celym vagonu tak 10 lidi, jenze nekde u Kolina k nam nastehovala pruvodci asi 30 lidi z vedlesji dvojky, kde nesla klima. Ke me si sedly dve absolutni socky a hned zacaly pyskovat. Ze si mam dat nohy dolu ze sedadla, pak na pruvodci, ze chtej odskodny, proste des. Tak jsem jim pekne od plic vysvetlil, ze na vypadku vydelaly a odskodny bych mel dostat ja. Nakonec to pruvodci vyresila tim, ze mi vydala potvrzeni, ze ve vlaku nebyl razen vuz prvni tridy,… Číst vice »
A vy jste měl 4 jízdenky pro celou čtyřku? Protože si platíte jen to sedadlo na kterém sedíte a kam koho a s jakou jízdenkou posadí průvodčí, do toho vám nic není, to je věc dopravce.
Ja mel pochopitelne jednu jizdenku, ale pocital jsem, jsem, ze vuz bude temer prazdny, jako vzdycky. Za prvni tridu neplatim kvuli kvalite vozu (casto byva nizsi nez nektere dvojky), ale prave z duvodu socialni segregace. A to, ze koho a kam da dopravce je jeho vec? Je to stejny, jako kdybych si koupil single luzko do Pesti a dopravce mi tam ulozil dalsi dva spolucestujici, co si zaplatili dvojku na sezeni.
Jenže ty jste neměl zaplaceno celé kupé, pane vyžirko.
vyřešeno to bylo vcelku logicky. Mimořádná situace si vyžádala mimořádnou slevu z poplatku za 1. třídu. Nic lepšího se v tu popisovanou chvíli asi dělat nedalo.
Mně osobě nejvíce vyhovuje klimatizace v Railjetu. Je neuvěřitelně výkonná a přitom cestujícího nijak neofukuje. To je holt jiná liga. 😉
Jo , mojí paní bylo v RJ do Vídně až zima…přeci jenom ženy často mají raději o stupínek větší teplo než muži,
Opět se ukázalo, jak „správně“ byly vozy vybrány. ČD potřebují odborníky a pořádný zázemí, ne zakázky pro kámoše. Za chvíli nebude s čím jezdit a místo reklam by se mohlo kupovat každý rok 30 nových vozů.
No já bych to zase krotil. Ve vozech DB jsem zažil rovněž výpadky a bylo to peklo.
Každopádně je zajímavé, že třeba většina autokarů s klimou obecně problémy nemá a i staré šunky dělají co mají.
Tak on autokar co je stará šunka je v drážním pojetí moderní vozidlo. Technologie jsou jinde. Zároveň i objemy a normy. Je výrazně jednodušší si koupit klimatizaci na autobus. Výrobců je více a nejsou svázání tak přísnými normami.
Ale vždy je potřeba mít na paměti, že klimatizace je jen stroj. Poruchu může mít i ten nový a dokonce i u DB. Zrovna ICE měly výrazné problémy s klimatizacemi a je to jeden z důvodů proč v novém ICx už nejsou od Liebherru ale od Faiveley.
Tak ano, na to jsem narážel. Drážní klíma má komín certifikátů, ale nakonec shazuje jističe a vypadává. Zřejmě též záleží jaká je rezerva výkonu, jak spolehlivý výrobce/typ se vybere atp. Nedělám si iluze, že se nejde po ceně na prvním místě.
Staré dobré koženky… Otvorené okno a ‚naturklíma’….
35 st. C vicht ve 140 km/h při 100 dB, lomcování přepážkami a bočnicemi, toť pravý cestovatelský zážitek. Na konci vyleze z vlaku dehydrovaná nahluchlá troska s bolehlavem. 😀
to jako že v té kožence má sedět jak pipenka a ve 30 stupních veder neotvírat okno ?? No tak to si každý asi vybere po svém, jestli dýchat průvan nebo nedýchat vůbec….
Ne, to jako že „koženky“ resp nucené větrání na expresy nepatří. Někde na lokálce OK, ale jinak je to peklo.
Tady není co řešit. I vozy s klimatizací by měly mít stahovací okna. Tečka. A je po problémech. V neděli jsme jeli EC Sobieski do Gdynie a díky bohu, že Poláci poslali jeden vůz se stahovacími okny. Ale nejlepší klima byla v jidelaku-divný (P.S. pivo ve WARSu sice drahý ale to černé pivo bylo super-dal jsem 3 kusy a v Gdyni jsem se motal po perónu) 😂
Přesně tak. Klidně uzamykatelné, aby to cestující neotevírali, pokud vůz normálně funguje..
Jak se dá se „stahovačkami“ zajistit tlakotěsnost vozu?
No nijak…
Tlakotěsné jsou jen railjety a pendolina
a vozy Bmz, Apmz, WRmz, WLABmz od Siemesu
Okna můžou být výklopná jako u nových tramvají s klimatizací.
Tak v tom budapešťském cirkuse je to normálka. V létě horko, v zimě mráz, zpoždění nezávisle na ročním období vysoké, wi-fi existuje jenom na reklamní samolepce…
Minulou středu to samý, EC z Pešti skončil v Adamově, vedro jak sviňa, dle průvodčího v těchto soupravách klima moc nefunguje. Co se musí stát aby to na mezinárodním EC fungovalo? Kvalita WC ve vagonu první třídy děsná, ať se jdou ČD bodnout s odškodněním 10€.
Následný RailJet chladil dobře, tak si jeden řekne – ÖBB to umí nakoupit a Siemens vyrobit, zatímco ČD a ten co vagony rekonstruoval jsou amatéři.
Tak schválně, bude MD (nebo kraje) v soutěžích požadovat dimenzování klimatizace do +40 °C s tím, že nefunkční/omezená klima = totéž co nezařazený vagon s příslušnými sankcemi?
Tak schválně jeslti to pak zaplatí? Já taky přijdu pro nový auto a pozaduju klimu do +50, nizkou spotřebu, vzhled limuzíny, 5 zonovou klimu jak jsem říkal, kožený sedačky, kufr na dva kočárky a high quality audio video system. A mam na to na dřevo 370 000. A ted se o me automobilky poperou.
No jenže ČR má v dopravě přinejmenším 6 miliard přebytečných, takže jde spíš o to, jestli se chce. 🙂
Automobilky asi ne, ale většina bazarů ano V této cenové kategorii se velmi slušně vejdete u VW do 100 tis km a přídavkem to ještě může jezdit na CNG takže navíc ušetříte.
U ČD měl být velkoprostor s klimou a wifi, venku 36, přistaveno bylo s 15 minutovou sekerou kupečko na místě místenek (asi se sestavovatel soupravy pořádně zapotil to splácat v depu do kupy). Paní průvodčí, prej větrat a ukazovala na zataženou oblohu, z které jsme dle předpovědi věděli, že nekápne a vedro 4,5 hodiny. No připomnělo mi to slunce, seno… Pravda takhle vyměněná byla jen třetina soupravy, člověk se šel chladit a na wifinu do vedlejšího velkoprostoru. Evidentně se s vozama na ČD hrají stále větší šachy. Pravda, když vypadne klima v celém nevětratelném vlaku, tak jde i o život.… Číst vice »
Včera jsem jel EN Slovakia v tom slovenském velkoprostorovém voze a taky bez klimatizace. Naprosto k chcípnutí a to bylo půl jedenáctý večer. Což o to, já jel jen 35 minut, ale pán, který seděl vedle mě, v tom měl jet až do Michalovců. Chudák. 🙁
V Btx763 a Btax780, všichni nadávali, že to nevětrá, co by za ta pidi okna, cestující dali.
Proč poruchove? Protože poddimenzovne. Ne ani tak instalovanym výkonem jako materiály, bytelnosti součástek, provedením spojů a způsobem chlazení.
A jaktoze to není bytelne, jednoduché a funkční? Protože by to bylo dražší. A dokud se bude rozhodovat jen podle pořizovací ceny nikdy to jiné nebude.
Údržba jistě, mohla by být lepší, jenže co chcete opravovat na věci která je levně vyrobená? Co s tím když se to třeba neustále prehriva, vypaluji se jističe, selhává řídící elektronika, neustále selhávají výrobně levná čidla všeho možného… Co s tím jako údržba budete dělat?
dnes se nenosí „předimenzované konstrukce“ který něco vydrží. Všechno se dělá naknop (aby bylo co opravovat, neb i servisem jsme živi – zářný případ jsou moderní auta) a pak to takhle vypadá. Není problém mít klimu, která jede až do 80°C vstupního vzduchu (chladivo R227) nebo do 55°C (Chladivo R134a). Dokonce je vyrábí česká firma. Jenže pokud se nakupují díly do vozu … Jediné hodnotící kritérium je cena… tak pak je to holt těžký.
No jo, když kapitalismus je systém, kde spotřebitel – normální člověk, je až na posledním místě.
blbý je že v socialismu byl ještě hloub, než na posledním místě…
A co teprve za císaře pána 😀
to nevím, to jsem nezažil.
Na cenu se soutěží, protože je to nejjednodušší. Abyste přidal další kritéria, musíte na to mít odborné znalosti a pak to ještě obhajovat když se ten neúspěšný odvolá.
No potom je cosi shnilého v státě českém,ale to jsem asi neobjevil Ameriku
Ano přesně tak. Pak to holt nefunguje protože fyzika se uplatit ani ukecat nedá. Čili to fungovat nebude a nebude, bude tam na chcipnuti. Jaktoze v nakupakach to funguje a taky jedou na čistě komerční bázi? Možná proto ze nemají ve vedení bandu politicky dosazenych nymandu.
protože si uvědomují, že ten dav lidí je živí. tznnejde klima, nejsou lidi, zkazí se zboží máme po výdělkách. tato linie příčin a následků mnohým u dráhy není jasná, mj. z toho důvodu, že jsou často placeni bez přímeho vztahu na přepravovaný lidi.
Dalibore proč u dráhy ? Objednávku dnes nastavují Kraje + MD , kde bohužel hlavní kriterium je většinou cena za vlakokilometr.
slovní spojená „u dráhy“ bylo bráno jako celek. neděláím to na jednotlivosti. Mít mizerný vozy s mizernou (nejlevnější) technologií uvnitře ale patřičnou cenou, aby zbylo na provize, top je česká cesta. Objednávat přepravnbí kapacity bez vazby na reálnou vytíženost spojů (tj něktreý tradičně praskaj ve švech, některá tradičně vozej vzduch) je taky Česká cesta. prost ěje to tak jak to je, Ne že by to technologicky nebylo možné, ale prostě se NECHCE – přičemž tento výrok platí napříče celým odvětvím od zadavatele přes dopravce až po správce dopravní cesty. A o tom to je.
Většina klimatizací ve vlacích jede v režimu +30/-30 °C. Problém je, že pokud je 35 °C, tak klimatizace je schopná chladit prostor tak na 28 °C, pokud to někdo nastaví na 20 °C, tak vypadne a nepůjde vůbec.
Přesně tak, dokonce i v interním časopisu drah je připomínka , že nelze chladit na 22C když je venku 35 , výpadek klimatizace je jen otázkou času. Ale cestující by to měli také tak pochopit , že lepší mít 26-27 stupňů a fungující výměnu vzduchu než nic.
Cestující vyžadují uvnitř „mrazák“, což je celkem obvyklá situace. Je-li venku 35, měla by být klima nastavena na max. o 6 až 7 stupňů méně než venku. Kde tomu tak je 😀
Nesmysl, tyhle stále dokola papouškované rozdíly ve °C. pokud bude venku + 39 tam má být v uzavřeným prostoru 33°C? to asi nemyslíte vážně, že ne. Komfortní teplota pro lidi je mezi 22°C a 26°C, takto se obecně nastavuke „klima“, je na to dost, velmi funkčních a platných, metodik. Při 21°C bude mít sedící cestující pocit že mu je zima, zvláště pokud bude na jeho místě citelné proudění vzduchu, 27°C je teplota, při které se sedící cestující může už začínat potit, zvláště pokud na jeho místě nebude citelné proudění vzduchu případně bude jeho místo osluněno (jedná se o typického vnitrozemského… Číst vice »
Rakouské vozy mají klimatizací Friedmann a Liebherr , myslím že v době osmdesátých let fungovala dobře. Ale ty teploty jsou mimořádné. Mimochodem platí totéž co u topení že každý další stupeň je náročnější .
Tady nejde o ohrožení zdraví, ale života. Je to jak nechat dítě zavřené na parkovišti v autě. A jak to dopadá, už z mnoha případů známe…
Po zkušenostech třeba ze City Elefantu, kde se klidně jezdí jen s jednu funkční jednotku (takže v polovině vozu klimatizace nefunguje) je otázka, nakolik jsou to teplem podmíněné poruchy… a nakolik nedostatečná údržba, která se v teple projeví nad únosnou mez.
Je to tak, klimatizace v elefantech špatně chladí trvale, jen díky vlídnějšímu počasí se nedostatečné větrání dá přetrpět, v extrémním horku už se projeví naplno. Zato vně jednotky je řev větráků snad stále větší. Je potřeba generálka těchto souprav, nejen přečalounění sedaček.
Nejlepší je ta výheň na představcích, ještě jak to tam topí z té skříně.
V „městském slonu“ je dost často leden v červenci, aneb rozum uletěl. Mrazáky jsou někdy i tramvaje, kde je to tedy o mnoho větší problém, protože jedete zpravidla krátkou dobu a šok pro tělo je to parádní a min. hned dvakrát. O hlučných vnějších jednotkách elefantů, zejména u starších jednotek, vč. řešení, jak to napravit, se psalo před lety v ŽM, v době přibývajících stížností na hlučnost, jenže ČD to prostě neřeší, stejně jako hlučnost Regionov.
jaký šok tělo zažívá když v zimně z vytopeného bytu na např 23°C vylezete ven, kde je -15°C? podle této teorie šoku by se sauna dala používat k vyhlazování lidí… Co takový chudák v Saudské Arábii když z venkovních příjemných +46°C vleze do obchodu/hotelu kde je mrazák nastavenej na 25°C? Že by všichni okamžitě uhynuli do šokou???
V článku se to hemží slovy extrémní a mimořádné nějak moc často. Jako jasně, je vedro, ale mimořádné? Mě to přijde naprosto normální, jak může být něco každý rok mimořádné?
Spíš podceněná údržba, když to při větší zátěži tak často kleká. Nebo nedostatečně dimenzované, když i mírně vyšší teplota, jako je 35 stupňů ve stínu má hned za následek výrazně menší spolehlivost.
Letošní červen je nejteplejší od roku 1961. Včetně nejvýše naměřené červnové teploty v historii měření. Slovo mimořádné je zde na místě.
V ČR jsou teploty kolem 36 st. C ve stínu opravdu mimořádné, což potvrzují padající rekordy. I když možná se stanou standardem, když sleduji průběh posledních lét.
Ne, tyto teploty jsou mimořádné v měsíci červnu, v měsíci červenci už tak mimořádné nejsou, to snad klimatizace neřeší ne?
ČHMÚ: 30. červen 2019 se zapíše do historie měření probíhajícího již od roku 1775 novým absolutním rekordem maximální teploty…. Dnes odpoledne tedy bylo v pražském Klementinu nejtepleji za posledních 244 let.
Vozy ve střední Evropě jsou konstruované na teploty do 40 stupně. Především pak ty starší to už nezvládají
no já bych si na teploty nehrál. prostě je hyc. a bude hyc. tj konstrukce by tomu měla odpovídat i s patřičnou rezervou. Doma mám klimu která chladí do okolní teploty +45°C. když bude nejhůř posunu ji o 5°C vejš – mám tam chladivo 134a, takže mohu ještě posouvat nahoru. Takže zatím doma dobrý!
Nikoliv, dle norem EN 14750 nebo EN 13129, dle kategorie vozidla se HVAC navrhuje pro střední Evropu na +35st, zóna II léto. Na +40st se navrhuje pro typický letní přímořské státy, zóna I. Ale nikdo nebrání zákazníkům si specifikovat vlastní podmínky, nebo jinou klimatickou zónu (s vyššími požadavky), než daný stát dle norem spadá. Někteří provozovatele, co mají rozum a zkušenosti, toho velmi rádi využívají. Dimenzování je jedna věc a provozuschopnost druhá věc. Dobrý výrobce zvládne, aby vlaková HVAC, jakožto železniční vůz, byl funkční i při teplotě +65st, a HVAC běžela-chladila s ohledem na tlaky chladiva apod. Co vše mají… Číst vice »
Na EN 14750 a EN13129 z vysoka prdím, je to nepoužitelný paskvil. Udělat si podle nich klimu doma, zaplakal bych nad výsledkem. Dimenzoval jsem si ji tak, jak bych ji dimenzoval v hutním provozu pro chlazení velínů. A mám jistotu, že pokud se sem nedostanou hycy nad 55°C tak budu mít klimudoma funkční. Jo stálo to pár kaček navíc (ne zas tolik, abych na to neušetřil), ale dělám to pro sebe a svou rodinu. Doufat, že nějaká ENka bude „kvalitní“ v parametrech – nenechte se vysmát. Současný normy jsou snůška obecnejch alibistickejch žvástů, ještě k tomu nezávazunejch. BOHUŽEL. Doba, kdy… Číst vice »
Tak on je dost velký rozdíl mezi: udělat si doma klimu – mít schválený vůz drážním úřadem dle platné legislativy A díky bohu, že tady ty normy máme. Nerad bych jezdil vlakem, který si někdo udělal na koleni protože usoudil, že to co je schváleno je paskvil. (samozřejmě to paskvil může být ale to je jiná debata) Zásadní problém je vždy v zadání. Zadání definuje jaké má objednatel požadavky. A pokud někdo danému tématu nerozumí a definuje buď nesmyslné nebo nedostatečné požadavky tak to může skončit tak, že klimatizace v horku vypíná. To je příklad těch rekonstrukcí. Nikdo pořádně nezná… Číst vice »
M yslím si, že kdyby klimy dělal např. weishaar s chladivem 134A tak není problém. Vzhledem k tomu co tam je si myslím svoje. Kdyby si tam konstruktéři a manadementi co o tom rozhodující měli dát to, co by jenechalo klidným, když by ve voze měli trvale zavřený pěkne na sluníčku svý děcka, pak by nebyly tyto články o častých poruchách . Pokud nekdo je ochoten se „podepsat“ pod konstukci, ke je vše to co říkáte „neznámé“ tak je to hazardér a idiot najednou. Projektovat a konstruovat takové zařízení bez znalostí hydraulických ztrát kanálů a výduchů může jen sebevrah. A… Číst vice »
Tady dochází k základnímu nepochopení. Novostavba – znám zařízení od začátku a mohu si dovolit kompromis tam kde je potřeba a doženu to jinde. Rekonstrukce – i když si myslím, že znám vše (čti – zadavatel mi řekl vše co věděl) tak je to ve skutečnosti jinak. Tady těch idiotů a hazardérů co jsou sebevrazi je spousta. Pracují totiž s pojmem „kvalifikovaný odhad“. Je bláhové si myslet, že konstruktér se bude snažit to někde odrbat protože jeho zaměstnavatel kapitalista si namaže kapsu. Ti lidé chtějí aby to fungovalo. Pak bude míň problémů. I Jančura určitě kupoval klimatizaci do vagónu s… Číst vice »
Milý Dalibore slovo hitz je německé , a počeštil bych jej do formy hic , jinak při osaní Hyc bychom mohli už psát i hyt hystorie a tak dále… ale koukám, že vaše čeština je i v této psané formě hodně lidová.
38 stupnu v cervnu je skutečně extremní a mimořádné vedro. Není to normální.