LOT 3a leaderboard

Vlaky jako horké vězení. ČD musely odstavit kvůli poruše klimatizace mezinárodní expres

Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhyLokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy

Mimořádně vysoké teploty přináší komplikace i do cestování vlakem. V modernějších vozech nejde otevřít často okno a při poruše klimatizace

Mimořádně vysoké teploty přináší komplikace i do cestování vlakem. V modernějších vozech nejde otevřít často okno a při poruše klimatizace tak může dojít k mimořádně nebezpečným situacím. V Polsku dokonce ve vlaku před několika dny zemřel kvůli nefunkční klimatizaci cestující.

České dráhy kvůli tomu musely například včera večer v Břeclavi odstavit spoj EC272 z Budapešti do Prahy. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nejde letos o první případ.

V těchto extrémních teplotách dochází k většímu zatížení klimatizací, a pak u nich může být nižší účinnost nebo může dojít v důsledku přetížení k úplnému vyřazení z provozu nebo k  závadě. Za extrémně vysokých teplot, které ve stínu dosahují kolem 35 stupňů a na sluníčku překračují 40 stupňů, může být povrch vozů rozpálen i na více než 50 stupňů. To jsou skutečně velmi vysoké teploty. Dlouhodobý pobyt ve vlaku, kde nelze otevřít okna s ohledem k jeho konstrukci, je za takové situace zdraví ohrožující,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Podle něj při poruše klimatizace u menšího počtu vozů přesadí cestující do jiných vagónů nebo jim poskytnou vodu. „Pokud však dojde k výpadku chlazení ve většině vozů a cestující tak není možné přesunout do klimatizujících vozů, přistupujeme z bezpečnostních důvodů i ke zrušení vlaku. Samozřejmě se postupuje individuálně podle denní doby, obsazenosti, počtu vozů a dalších skutečností. Je to krajní ale s ohledem ke zdraví a bezpečnosti cestujících v některých případech nezbytný krok,“ řekl Šťáhlavský. To byl i případ včerejšího vlaku Metropolitan.

Nejde letos o první případ, kdy došlo ke zrušení vlaku kvůli poruše klimatizace. „ Závady se objevují u různých typů vozů i u zahraničních souprav. Došlo tak už také ke zrušení spojů vedených soupravou MÁV-START. S ohledem k bezpečnosti osob je to postup, který aplikují i zahraniční železnice,“ dodal Šťáhlavský.

Na problémy s nedostatečně výkonnou klimatizací si pravidelně stěžují v létě zákazníci RegioJetu. Ani letos nejsou cestující ve žlutých vlacích tohoto problému ušetřeni, jak ukazují příspěvky zákazníků na facebookovém profilu RegioJetu.

https://www.facebook.com/regiojet/posts/10156754148216429

 

Tagy České dráhy klimatizace poruchy klimatizace RegioJet Top
73 komentářů