Autobusy Trolejbusy Zprávy

Vlaky a autobusy pod jednou střechou. PPF završila akvizici v tureckém výrobci autobusů Temsa

Samořiditelný autobus od Temsy. Foto: Temsa
Samořiditelný autobus od Temsy. Foto: Temsa
Zařazení výrobce autobusů do skupiny má pomoci i plzeňské Škodě Transportation.

Skupina PPF dnes vstoupila na svůj 25. trh, když završila akvizici polovičního podílu v tureckém výrobci autobusů Temsa Ulaşım Araçları. Nákup už schválili regulátoři a smlouva je podepsána. Druhou polovinu firmy si ponechal turecký Sabanci Holding.

Do skupiny PPF patří i Škoda Transportation; a právě pro ni má být vstup do tureckého výrobce autobusů „příležitost pro rozvoj moderních a ekologických produktů“. PPF to uvedla na twitteru. Škoda je největší evropský výrobce trolejbusů.

PPF o svém plánu v Turecku informovala už v únoru, kdy obě strany podepsaly takzvaný Letter of Intent. Završení procesu bylo tehdy podmíněno úspěšným provedením due diligence, tedy hloubkové kontroly stavu firmy. K potvrzení transakce došlo v květnu, byla ale stále podmíněna „získáním souhlasů odpovědných regulátorů a dohodou s bankami o budoucím financování“.

Sabanci chtěla prodat autobusovou firmu už loni, tehdy se dohodla se švýcarskou společností True Value Capital Partners. Turečtí vlastníci ale obvinili nové partnery, že z firmy vyvádějí majetek. Temsa kvůli sporům na přelomu roku zastavila výrobu a Sabanci si vzala firmu zpět pod svá křídla. Výroba je soustředěna do Adany, zaměstnává přes 3000 lidí.

Temsa byla založena v roce 1968. Ročně vyrobí přes 10 tisíc autobusů a lehkých nákladních aut. Autobusy Temsa se prodávají v téměř 70 zemích včetně Spojených států, Velké Británie, Francie či Německa.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlk

To zase bude další šrot do rodiny dopravců.

libcha

V jakém ohledu je prosím Škoda „největším evropským výrobcem trolejbusů“? Já bych sázel spíš na Bohdan nebo Solaris…

Pražák

Solaris dost těžko, ostatně i velká část trolejbusů prodávaná pod brandem Solaris má elektrovýzbroj Škoda a zkompletována byla v Plzni

Broge

Coz na veci nic nemeni. Je to pod znackou Solaris, tak je to Solaris.

Pražák

Jenže Solaris žádné trolejbusy nevyrábí. On si je nechává vyrábět mj. ve ŠE.

Arthur

To není pravda, výzbroj od Medcomu nebo Kiepe montují přímo ve fabrice v Bolechowu, už od roku 2008.

leviathan

Turecké hospodářství padá do hlubin, nákup je OK. Kéž by Kellner pochopil, že je třeba kvalitativní a ne kvantitativní růst.

Peeetr

Tak když už je Škoda napevno namočená v autobusech, tak by mohli konečně provést i spojení s domácím SOR, ať rozprostřou vývojové náklady a nemusí dokupovat od Solarisu.

leviathan

Logická myšlenka. naší produkci by to prospělo. Ovšem SOR je součástí jiného klanu.

Pražák

Proč? Vždyť Temsa dodává i městské autobusy. Podle mě brzy ŠE představí trolejbus na platformě Temsa City.

Ondra

SOR společně se svojí firmou Rail Electronics je poslední zbytek tuzemské konkurence, která Škodě zbyla. Už teď Škodovka zhusta využívá své pozice na trhu a prodává za draho.

Vladimir

Budeme mit v CR a minimalne ve stredni Evrope novou znacku autobusu. Divim se, ze PPF nekoupilo Solaris, kdyz bylo na prodej.

Kernteriér

Ano, doteď člověk Temsu neviděl ani z rychlíku…

Vladimir

Taky je potreba rict, ze PPF posilo nakupem na Balkane, Turecku, Rusku a celem blizkem vychode.

Martin

Coz jsou ale rizikove zeme, muze na tom hodne prodelat,… tedy pokud nechcete celou CR smerovat na vychod…

Vladimir

Jenze Kellner tam jiz sve podnikani ma, takze bude mit i kontakty a silu se prosadit.

Martin

To neni tak uplne pravda, ta sila zmizi s lidmi od Zemana… a pokud to bude dal zkouset pres ovlivnovani verejneho mineni placene cinou, tak si moc reputaci neziska, spise naopak…
Celkove to pak muze padnout na celou CR,…
Politicka scena se muze zmenit, ani lidem se nemusi libit smerovani na vychod a prosazovani cinskych zajmu… natoz u politiku…

Theone

Dodnes mam z toho keplu husi kuzi. Kdyz se 2005 objevila flotilka v NL, tahali jsme sirky, kdo toho cernyho petra odtaha. Do dvou let bylo po nich. Ale strategicky se to od Bulharska na vychod asi vyplati.

nedulezite

to je IMO moc stručné (alespoň pro mne) – nemohl byste prosím rozvést souvislosti? A kůži husí konkretizovat, nejste-li pod NDA?

Theone

Klidne, zfusovane na tom bylo naprosto vsechno. Spatne svary, nedolehajici panely, cokoliv pohybliveho bylo vecne nefunkcni, spatna elektroinstalace, otresny interier, pro sofera naprosto neergonomicka a horka kabina, spatne jizdni vlastnosti…Zavrete oci a ukazte prstem na cokoliv… Tenkrat to do Evropy opravdu nepatrilo, dnes nemuzu soudit.

noerf

Jsem zvědav na spolupráci Temsy a Škody.

Martin K.

S Turky dělat obchod, no nevim. PPF má ale taky dost ostré lokty a v tom si můžou podat ruce. Jinak obecně to spojení dává smysl.

Xaver

Tak Kellner už podniká v Rusku a Číně, takže zvládne i Turecko.

Peeetr

Spojení smysl dává, jen pokud bude Škoda dál expandovat v Turecku, a koupí tam i nějakou továrnu na výrobu tramvají či vlaků, nebo pokud se chce globálně slučovat ještě s nějakou další větší autobusovou firmou nebo více menšími.

Vladimir

Spise bude posilovat regoinalne na trzich, ktere zna, kde je vysoky potencial rustu a zaroven nepotrebuje technologii posledni generace pro VRT, maglev atd protoze ty Skodovka nema a mit jen tak nebude. Pochybuji ze by Almstom, Siemens aj krachovali jako Temsa a byl je schopny koupit.

Pražák

Temsu nekupuje Škoda, ale PPF. Tedy k žádnému spojení nedochází, pokud se tam nějaká synergie najde (věřím, že ano), tak k nějaké spolupráci jistě dojde. Ale smyslem investičních firem jako je PPF je zhodnocení investice, tedy levně koupit (Temsa má problémy), stabilizovat, zvýšit profitabilitu, inkasovat dividendy a ve vhodném okamžiku prodat.