Skupina PPF dnes vstoupila na svůj 25. trh, když završila akvizici polovičního podílu v tureckém výrobci autobusů Temsa Ulaşım Araçları. Nákup už schválili regulátoři a smlouva je podepsána. Druhou polovinu firmy si ponechal turecký Sabanci Holding.
Do skupiny PPF patří i Škoda Transportation; a právě pro ni má být vstup do tureckého výrobce autobusů „příležitost pro rozvoj moderních a ekologických produktů“. PPF to uvedla na twitteru. Škoda je největší evropský výrobce trolejbusů.
PPF o svém plánu v Turecku informovala už v únoru, kdy obě strany podepsaly takzvaný Letter of Intent. Završení procesu bylo tehdy podmíněno úspěšným provedením due diligence, tedy hloubkové kontroly stavu firmy. K potvrzení transakce došlo v květnu, byla ale stále podmíněna „získáním souhlasů odpovědných regulátorů a dohodou s bankami o budoucím financování“.
Sabanci chtěla prodat autobusovou firmu už loni, tehdy se dohodla se švýcarskou společností True Value Capital Partners. Turečtí vlastníci ale obvinili nové partnery, že z firmy vyvádějí majetek. Temsa kvůli sporům na přelomu roku zastavila výrobu a Sabanci si vzala firmu zpět pod svá křídla. Výroba je soustředěna do Adany, zaměstnává přes 3000 lidí.
Temsa byla založena v roce 1968. Ročně vyrobí přes 10 tisíc autobusů a lehkých nákladních aut. Autobusy Temsa se prodávají v téměř 70 zemích včetně Spojených států, Velké Británie, Francie či Německa.
Právě jsme získali poloviční podíl v tureckém výrobci autobusů @temsaofficial. Druhou polovinu vlastní Sabanci Holding. Pro PPF je to vstup na 25. trh světa a pro naši @SkodaPlzen_CZ příležitost pro rozvoj moderních a ekologických produktů.
— Skupina PPF (@SkupinaPPF) October 23, 2020
To zase bude další šrot do rodiny dopravců.
V jakém ohledu je prosím Škoda „největším evropským výrobcem trolejbusů“? Já bych sázel spíš na Bohdan nebo Solaris…
Solaris dost těžko, ostatně i velká část trolejbusů prodávaná pod brandem Solaris má elektrovýzbroj Škoda a zkompletována byla v Plzni
Coz na veci nic nemeni. Je to pod znackou Solaris, tak je to Solaris.
Jenže Solaris žádné trolejbusy nevyrábí. On si je nechává vyrábět mj. ve ŠE.
To není pravda, výzbroj od Medcomu nebo Kiepe montují přímo ve fabrice v Bolechowu, už od roku 2008.
Turecké hospodářství padá do hlubin, nákup je OK. Kéž by Kellner pochopil, že je třeba kvalitativní a ne kvantitativní růst.
Tak když už je Škoda napevno namočená v autobusech, tak by mohli konečně provést i spojení s domácím SOR, ať rozprostřou vývojové náklady a nemusí dokupovat od Solarisu.
Logická myšlenka. naší produkci by to prospělo. Ovšem SOR je součástí jiného klanu.
Proč? Vždyť Temsa dodává i městské autobusy. Podle mě brzy ŠE představí trolejbus na platformě Temsa City.
SOR společně se svojí firmou Rail Electronics je poslední zbytek tuzemské konkurence, která Škodě zbyla. Už teď Škodovka zhusta využívá své pozice na trhu a prodává za draho.
Budeme mit v CR a minimalne ve stredni Evrope novou znacku autobusu. Divim se, ze PPF nekoupilo Solaris, kdyz bylo na prodej.
Ano, doteď člověk Temsu neviděl ani z rychlíku…
Taky je potreba rict, ze PPF posilo nakupem na Balkane, Turecku, Rusku a celem blizkem vychode.
Coz jsou ale rizikove zeme, muze na tom hodne prodelat,… tedy pokud nechcete celou CR smerovat na vychod…
Jenze Kellner tam jiz sve podnikani ma, takze bude mit i kontakty a silu se prosadit.
To neni tak uplne pravda, ta sila zmizi s lidmi od Zemana… a pokud to bude dal zkouset pres ovlivnovani verejneho mineni placene cinou, tak si moc reputaci neziska, spise naopak…
Celkove to pak muze padnout na celou CR,…
Politicka scena se muze zmenit, ani lidem se nemusi libit smerovani na vychod a prosazovani cinskych zajmu… natoz u politiku…
Dodnes mam z toho keplu husi kuzi. Kdyz se 2005 objevila flotilka v NL, tahali jsme sirky, kdo toho cernyho petra odtaha. Do dvou let bylo po nich. Ale strategicky se to od Bulharska na vychod asi vyplati.
to je IMO moc stručné (alespoň pro mne) – nemohl byste prosím rozvést souvislosti? A kůži husí konkretizovat, nejste-li pod NDA?
Klidne, zfusovane na tom bylo naprosto vsechno. Spatne svary, nedolehajici panely, cokoliv pohybliveho bylo vecne nefunkcni, spatna elektroinstalace, otresny interier, pro sofera naprosto neergonomicka a horka kabina, spatne jizdni vlastnosti…Zavrete oci a ukazte prstem na cokoliv… Tenkrat to do Evropy opravdu nepatrilo, dnes nemuzu soudit.
Jsem zvědav na spolupráci Temsy a Škody.
S Turky dělat obchod, no nevim. PPF má ale taky dost ostré lokty a v tom si můžou podat ruce. Jinak obecně to spojení dává smysl.
Tak Kellner už podniká v Rusku a Číně, takže zvládne i Turecko.
Spojení smysl dává, jen pokud bude Škoda dál expandovat v Turecku, a koupí tam i nějakou továrnu na výrobu tramvají či vlaků, nebo pokud se chce globálně slučovat ještě s nějakou další větší autobusovou firmou nebo více menšími.
Spise bude posilovat regoinalne na trzich, ktere zna, kde je vysoky potencial rustu a zaroven nepotrebuje technologii posledni generace pro VRT, maglev atd protoze ty Skodovka nema a mit jen tak nebude. Pochybuji ze by Almstom, Siemens aj krachovali jako Temsa a byl je schopny koupit.
Temsu nekupuje Škoda, ale PPF. Tedy k žádnému spojení nedochází, pokud se tam nějaká synergie najde (věřím, že ano), tak k nějaké spolupráci jistě dojde. Ale smyslem investičních firem jako je PPF je zhodnocení investice, tedy levně koupit (Temsa má problémy), stabilizovat, zvýšit profitabilitu, inkasovat dividendy a ve vhodném okamžiku prodat.