Vlaků využívajících maximální rychlost přibývá, hlavně díky novým vozidlům
Na české železniční síti přibývá vlaků, které mohou využít tuzemské rychlostní maximum 160 kilometrů v hodině. Trend je přitom dán
Na české železniční síti přibývá vlaků, které mohou využít tuzemské rychlostní maximum 160 kilometrů v hodině. Trend je přitom dán především modernizací vozového parku dopravců, délka úseků umožňujících tuto rychlost se v posledních letech zásadně nemění.
České dráhy podle vlastních propočtů vypravují letos každý den 324 vlaků, které se mohou dotknout rychlostního maxima. Vedle příhodné tratě k tomu potřebují adekvátní hnací vozidlo a vagony, případně jednotku. „Nově byla rychlost 160 kilometrů v hodině zavedena třeba na rychlících Praha – Ústí nad Labem – Cheb nebo u rychlíků Praha – Luhačovice,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Z celkového počtu připadá u ČD 237 vlaků na dálkovou dopravu, zbytek na regionální (osobní a spěšné vlaky). V roce 2016 vypravovaly dráhy 207 vlaků s rychlostním maximem 160 kilometrů v hodině, loni to bylo 289 vlaků. Počet nejrychlejších vlaků by přitom měl u ČD růst i nadále, v polovině září dráhy například oznámily, že si na pět let půjčí 15 lokomotiv Siemens Vectron. Má jít o dočasné řešení, než si dopravce pořídí nové rychlé lokomotivy do majetku.
Nespí ani konkurence, kterou představuje především RegioJet. Ten letos přidal k již dříve zapůjčeným vectronům čtyři lokomotivy Bombardier Traxx. Nové stroje nasazuje primárně na jižní směr Praha – Bratislava/Vídeň. „Všechny spoje na těchto relacích obsluhují výhradně vectrony nebo traxxy,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj. Podíl vlaků využívajících rychlost 160 kilometrů v hodině tak u žlutého dopravce dosahuje téměř 50 procent (20 ze 42 dálkových spojů). RegioJet aktuálně provozuje pět lokomotiv Siemens Vectron, čtyři lokomotivy Bombardier Traxx a devět starších lokomotiv Škoda. Plánuje přitom nákup dalších nových strojů. Vagony má už dnes na rychlost 200 kilometrů v hodině.
Třetím ve skupině dopravců využívajících české rychlostní maximum je Leo Express s pěti jednotkami Stadler Flirt. Další dopravci včetně všech nákladních jezdí po českých kolejích pomaleji. Na některých vlacích se přitom z oběhových důvodů vyskytují kombinace hnacích vozidel na rychlost 160 kilometrů v hodině a 140 kilometrů v hodině, ještě pestřejší složení mívají vagony. Takže v některé dny může jet konkrétní vlak nejvyšší rychlostí a v jiné dny nikoliv. „Obecně lze konstatovat, že pokud dopravce nasadí na vlak hnací i tažená vozidla schopná dosáhnout této rychlosti, pak ze strany SŽDC na tratích, kde je tato rychlost dovolena, nic nebrání předpisově ani technologicky vlaku jet touto rychlostí bez ohledu na jeho druh,“ doplnila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. Rychlost 160 kilometrů v hodině lze v tuzemsku využít na zhruba 400 kilometrech sítě. U některých úseků SŽDC zvažuje zvýšení limitu až na 200 kilometrů v hodině.