Vlakem ze Záhřebu do Prahy: Na kolik vyjdou varianty a co vše umí maďarská aplikace

Odstupující slovinská lokomotiva v žst. HodošOdstupující slovinská lokomotiva v žst. Hodoš

V závěru putování po "blízké železniční exotice" zhodnotíme dvě varianty cesty z chorvatské metropole.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
soumar

Děkuju, moc krásný cestopis (stejně jako předešlý), jen tak dál!

malá poznámka – naproti se pojí se třetím pádem, něčemu, tedy “ hotelu přímo naproti záhřebskéMU nádraží“
je to nesmírně častá chyba a mě dráždí 🙂

David Ryšánek

Díky moc za sledování 🙂A k poznámce- určitě se budu snažit tomu vyvarovat, ale nemůžu nic slíbit 😀

Tom

V e-shopu ČD mi vyskočila nabídka s odjezdem 8.5.2024 z Brna do Záhřebu za cenu 1084,- Kč ve druhé třídě (Včasná jízdenka Evropa). To se mi zdá dobrá cena (pouze s jedním přestupem v Grazu) až si říkám jestli tam není nějaký háček :D.

David Ryšánek

Háček tam není žádný. Prakticky jakýkoliv termín, pokud nekupujete v den odjezdu, je na vybrané vlaky takto levný 🙂

Jaroslav Beránek

Cestování po Maďarsku železnicí je celkem levné a na hlavních tratí i pohodlné a podobně rychlé jako v Česku. S MAV jsem cestoval z Budapešti k Balatonu, kde jsem pobyl na velikonoční svátky a objevoval krásy Balatonu. A skvělé pro milovníky železnice je, že můžete okolo Balatonu vyrazit vlakem. Dá se to zvládnout i za den, ale doporučuji si okružní poznávací jízdu rozdělit na více dni i protože okolí Balatonu má rozhodně co nabídnout. Tohle jezero není jen pro dovolenkaře u vody 🙂 Takže přesuny u Balatonu jsem uskutečnil s MAV a poslední den i cestu z Balatonu do lazeňskeho… Číst vice »

David Ryšánek

Určitě i okolí Balatonu mám v plánu 🙂Nicméně vzhledem k milionu dalších plánů a skutečnosti, že jsem zaměstnán na HPP, tak všechny tyhle cesty jsou vždy trochu časově omezené. Díky za sledování každopádně a fajn komentář.

Twix

Mimarou jsem párkrát jel, i služebně, tehdy ještě jezdila oddělena od Croatie. Bývala to komplet souprava ÖBB, což ale bylo protože ve Villachu celá přecházela na EC 112/113 Klagenfurt – Frankfurt, dokonce v Lublani na pragotronu psali rovnou ten Frankfurt. Stejně tak Croatia, dokud jezdila do Vídně, byla tvořena převážně ÖBB vozy. Podaří se někdy odstranit ty přepřahy v Dobově, když už je Chorvatsko v Schengenu, nebo ty vlaky nadále budou mít „brenu“ na 24 minut jízdy? Ve Spielfeldu ten přepřah také není ideální. Mají do Záhřebu i Grazu jezdit Flirty SŽ? Taurusy a Vectrony už z Celje do Pragerska… Číst vice »

Marcel Štancl

Pokud vlak Praha – Zagreb bude za 3000 korun s přestupy a Flix Bus za cirka 1100 bez přestupu tak je asi něco špatně? Ceny vlaků na úroveň busu může privátní dopravce třeba Regiojet, ale tomu už asi došla trpělivost……

David Ryšánek

Jak píšu- z Prahy se do Záhřebu za 1300 vlakem dostanete, přes Graz, na jeden přestup. A pak už je to vždy a pouze o tom jestli se spíš trefíte do časové polohy vlaku, nebo autobusu.

Kuba

Z Maďarska mě zajímají pouze lesní železnice, které už mám projeté. Jinak Maďarsko není můj šálek kávy. Jsem specialista na Švýcarsko, ale projezdit Švýcarsko není nic složitého, cestopisů na toto téma se dá najít spousta.
No ale pokud někdo napíše o cestování železnicí po Rumunsku nebo státech bývalé Jugoslávie, rád si přečtu a už se na takové články těším.

David Ryšánek

Chápu, pro Švýcarsko mám taky slabost, ale přesně jak píšete- cestopisů je na to spousta. Před rokem jsem jezdil měsíc po západní Evropě vlakem a kromě stávky v Itálii a Francii se vlastně nic zvláštního nestalo. Proto mám blíž k východu a proto i tady budu prezentovat především cesty po Balkáně a obecně východních státech. Díky za sledování.

panda

Ještě bych pro Maďarsko doporučil tuhle stránku https://jegy.mav.hu/

Nose Peak

Překvapuje mě, že na dané trase je vlak časově i finančně celkem konkurenceschopný vůči autobusu. Akorát to teda není zrovna nízkoprahová aktivita. Tohle zákazníky Flixbusu nepřetáhne…

Panu autorovi díky za inspirující reportáž!

M19

Jedu tím co jede když potřebuji za akceptovatelnou cenu. Už jen to myšlení, že se přesahuje vlak s busem je zvrácené a omezené.

Nose Peak

No jo, ale tady jedete tím, na co si zvládnete koupit lístek…Velkou zelenou věc s nápisem Flixbus viděl každej a není žádná raketová věda, najít si tu správnou stránku na internetu. A teď si zkuste koupit lístek na vlak podle itineráře v článku…

M.R.P.

Jízdenku Zagreb-Praha na spojení, o kterém se v článku píše, vám za těch 1300 Kč vydá eshop ČD klidně v aplikaci Můj vlak. Jel jsem přesně takhle a pořídit si jízdenku mi trvalo asi tak 2 minuty. Takže zrovna v případě tohohle spojení neplatí, že je koupě jízdenky nějaký rébus.

Nose Peak

Asi máte lepší Můj vlak. Mi to našlo cenu 2877 Kč. Ale děkuji za tip, nenapadlo by mě hledat to v Můj vlak…mimochodem, je to jedno spojení z pěti….

David Ryšánek

Bohužel FlixBus a podobní mají skvělé aplikace a jsou globální, zatímco železnice moc ne. V tu chvíli kdekdo uvažuje spíš nad autobusem. Navíc vlak je u spousty lidí brán jako dražší varianta a tyhle akce se kolikrát schovávají hluboko pod milionem záložek na webu. Dokud bude tohle, tak kdekdo radši pojede do Prahy autobusem, než vlakem. Ač už třeba hodina na přestup v Grazu je super.

Nose Peak

Ne “bohužel, Flixbus má jednoduchou aplikaci”, ale “bohužel, dráhy na to kašlou”. Flixbus to dělá dobře…

aaa

Aha, takže Orbánova měsíční jízdenka za 1200 je populismus, ale Scholzova za 49 EUR pro 4x větší Německo populismus neni. Důležitý je si do Orbána kopnout za každou cenu.

David Ryšánek

“ Jde o mírný populismus vlády premiéra Orbána. Na druhou stranu v době KlimaTicktetů bych cenu jízdenky nezavrhoval” – já si myslím, že jsem to napsal celkem srozumitelně. Nikde do Orbána vyloženě nekopu, to poslední co chci tahat do cestování je politika, respektive, názory na ni.

aaa

Sice nechcete tahat politiku do cestování, ale jak vidno, tak se vám podařilo jí tam zatáhnout 🙂

David Ryšánek

Když myslíte… Jestli je tohle největší problém celého článku tak mohu v klidu spát 🙂

Spocenej cyklista

Jako vlakový nadšenec mohu pro Maďarsko doporučit i aplikaci VonatDroid. Kromě osobní dopravy jsou v aplikaci vidět i nákladní vlaky (ne všechny samozřejmě), lokomotivní vlaky a příležitostně i soupravové vlaky. Jediný háček je v tom, že je celá aplikace v maďarštině, což však není větší problém, jelikož je apka uživatelsky přívětivá a mapu s vlakama najdete i bez nejmenších znalostí maďarštiny.

David Ryšánek

Díky za super doplnění. Poloha nákladních vlaků veřejně je u nás stále ještě sci-fi… O to lepší vidět, když to někde funguje.

Mojmír

Na aplikaci MÁV jsem loni přišel náhodou, když jsem kupoval jízdenky na cestu do Budapešti, vždycky tam s přítelkyní na pár dní zajedeme. Já jsem důchodce, takže jsem musel koupit jízdenku Brno-Břeclav a Břeclav-Kúty (to vychází lépe než Brno-Kúty). Kúty-Štúrovo za euro rychlíkem přes slovenskou apku se slovenskou důchodcovskou průkazkou, pak myslím 2,70 eura Štúrovo-Szob a na maďarském území stačí občanovi EU nad 65 let mávnout občankou a jede zadarmo. Ale pro přítelkyni, které ještě 65 není jsem koupil přes MÁV jízdenku Brno-Budapešť a zpět podstatně levněji, než bych tu stejnou jízdenku koupil přes můj vlak. Trvala na tom, že… Číst vice »

DaKo

Jednotka Končar v Bosně jezdí a to na osobních vlacích mezi Sarajevem a stanicí Pazarić. Minimálně v létě 2023 takto jezdila.

David Ryšánek

Já tam právě loni vychytal jen Talgo a to jsem se tam tomu dost pověnoval. Tak super- o důvod víc se tam vrátit a víc pátrat. Díky

Igor Mauricio

Talgo jezdi Sarajevo – Mostar (Ploce) a osobaky Sarajevo – Visoko. Koncar pak osobaky Sarajevo – Pazaric, behem letoska cast vlaku snad az do Bradini. Na Mostaru jsem potkal jednotky denního provedeni, na Visoko naopak i nocni provedeni. Stav 8/23. U mne na webu mam i aktualni JR (kdo chce najde, uplne samovat reklamou nechci).

Igor Mauricio

Pro zajemce bych vystrachal i fotky, ale cestopis psat nebudu, na to nemam vlohy

David Ryšánek

Ploče-Mostar-Sarajevo jsem projel a tam bylo Talgo, to sedí. Sarajevo-Visoko mi jelo taky Talgo a ano, v nočním provedení a vlakvedoucí nám tehdy i ochotně ukázal celý vlak. Sarajevo-Pazarič jela 415. A Končar jsem právě neviděl a to jsme šli i do depa v Sarajevu a ani na předměstí Sarajeva (směrem na Visoko) nic… A to byl červenec 2023. Každopádně díky za doplnění. Bosně se chci určitě ještě věnovat.

Igor Mauricio

Tak 415 jsem pro zmenu nepotkal ja – ackoliv o svezeni bych mel zajem, nebot doba techto vlaku mne ponekud minula. Kdyz jsem tam byl, jedna jela na rannim obratu Sarajevo – Zenica, ale popravde, vstavat kvuli tomu ve 4 rano, to se mi moc nechtelo.

Dan82

Velký dík za články!

David Ryšánek

Není doslova zač, dlouhodobě jezdím neobvyklé destinace a je super vidět kolik lidí to baví.

Gunduľ neubiješ

Taky děkuji. Super cestopis!

Jarda

Super, tyhle cestopisy mě baví.

David Ryšánek

Já děkuju za pozitivní zpětnou vazbu.