Vlakem ze Záhřebu do Prahy: Na kolik vyjdou varianty a co vše umí maďarská aplikace

Odstupující slovinská lokomotiva v žst. HodošOdstupující slovinská lokomotiva v žst. Hodoš

V závěru putování po "blízké železniční exotice" zhodnotíme dvě varianty cesty z chorvatské metropole.

V prvním díle svého cestopisu popsal David Ryšánek putování vlakem zejména po maďarském venkově. Ve druhém pokračování se zaměřil hlavně na Chorvatsko. V závěrečném pokračování pak nabídne dvě varianty cesty ze Záhřebu do Prahy a odpoví na dotazy čtenářů.

Je pátek, šest hodin ráno a v hotelu přímo naproti záhřebského nádraží se začíná podávat snídaně. A (ne)překvapivě rozhodně není prázdno. V 7:05 totiž odjíždí EC 158 Croatia, což je jeden z klíčových spojů pro všechny cestovatele směr západ Evropy.

Ale funguje i jako přípoj na vlak směr Budapešť, což je výhodné pro cestující, kteří nechtějí čekat až na odpolední IC 201 Agram jedoucí do Budapešti přes Koprivnicu. V tomto díle se tedy podíváme na dvě možnosti cesty ze Záhřebu do Prahy a zároveň na rekapitulaci celé cesty.

Varianta 1 – ze Záhřebu přes Graz do Prahy

Přesvědčivě nejrychlejší možnost, kterou jsem i pro návrat z této cesty použil. Vozy směr Graz jsou řazené v zadní části vlaku. Paní na přepážce měla samozřejmě pravdu – vozy jsou prakticky prázdné. V sezóně jsou však podstatně vytíženější.

V Záhřebu na západním nádraží už probíhá rekonstrukce v plném proudu. Na tomto nádraží zastavoval i RegioJet se svými vlaky do Chorvatska, a to hlavně z důvodu, aby nemusel úvraťovat „na hlaváku“, ale mohl přímo pokračovat spojkou směr Ogulin.

Trať směrem na slovinskou Dobovu je už po rekonstrukci a 50minutová jízdní doba ze Záhřebu je s obrovskou rezervou. Do Dobovy totiž přijíždíme s náskokem 15 minut. Tady se vlak rozdělí na dvě části.

Přední část soupravy po přepřahu pokračuje směr Villach jako EC 212 Mimara a my v zadní části vlaku pokračujeme, taktéž po přepřahu a odjezdu EC 212, dál směr Graz.

Tentokrát nás však musí přestavit na jinou kolej skrz vyřazování chorvatského vozu na EC 212. Oba vlaky pokračují ještě chvíli po stejné trati, až do stanice Zidani Most, kde se trať dělí. My jedeme směr Celje a Maribor. Milovníci přírody si přijdou na své: okolí je kopcovité a část cesty vede kolem řek Sáva, Savinja a v Mariboru se přejíždí ještě přes most přes Drávu. Trať je po rekonstrukci, nicméně rychlost vlaku se pohybuje kolem 100 km/h.

Ve stanicích po cestě nastupují a vystupují pouze jednotky cestujících, a tedy pokud jste sami v kupé ze Záhřebu, tak až do Rakouska máte pravděpodobně vystaráno.

Přijíždíme do Mariboru, kde stojí mimo jiné i Pendolino, které v několika spojích denně spojuje Lublaň s Mariborem. Odsud směr Spielfeld aktuálně finišují práce na rekonstrukci trati zahrnující například výstavbu nového tunelu Pekel či viaduktu Pesnica bezprostředně za Mariborem. Zároveň oprava obnáší i zvýšení traťové rychlosti až na 120 km/h a další činnosti.

Trať je od Pesnice až na státní hranici jednokolejná a již po rekonstrukci. Ve Spielfeldu proběhne přepřah a zároveň přistoupí značný počet cestujících. Dva vozy tu sotva stačí i nyní mimo sezónu.
Do přijíždíme Grazu o půl dvanácté. Ideálním přípojem směr Praha je rj 78, kterým jste ve čtvrt na osm v Praze a cesta trvá tedy 12 hodin. Včasná jízdenka ze Záhřebu do Prahy vyjde na zhruba 1 300 korun.

Ranní Záhřeb s EC158HŽPP6112 po příjezdu od Dugo SeloNa odjezdu ze Zagreb zapadni kolodvorProbíhající rekonstrukce stanice Zagreb zapadni kolodvorEC158- přímé vozy. Do Dobovy jede vlak spolu s EC212 Mimara. Vůz vlevo dojede do Villachu, vůz vpravo do GrazuStaniční záloha v Dobově vyřazuje poslední vůzod EC212EC212 Mimara po rodělení od EC158 Croatia v žst. DobovaInteriér slovinského vozu na EC158 do GrazuŘada 510 Slovinských železnic ve směru Lublaň. My sjíždíme směr MariborZ cesty směr MariborMost přes řeku Dráva v MariboruTěsně před tunelem Pekel na modernizovaném úseku z Mariboru směr SpielfeldPendolino z Mariboru do LublaněStanice MariborÚdolí řeky Sáva těsně před žst. Zidani MostPřepřah v žst. SpielfeldOdstupující slovinská lokomotivaNádražní budova ve SpielfelduToto není vyfoceno v Maďarsku, nicméně v Rakousku

Varianta 2 – ráno ze Záhřebu, v podvečer v Budapešti, v noci v Praze

O dost pomalejší, ale určitě zajímavější varianta je cesta přes Budapešť. Stačí taktéž jet EC 158 a nastoupit do přední části vlaku, do přímých vozů směr Villach a buď vystoupit ve stanici Zidani Most, případně, jako jsem učinil já, risknout 10 minut na přestup a dojet až do Lublaně k MV 247 Citadella. Tím opět údolím Drávy dojedete přes Zidani Most až do Pragerska, kde se trať dělí buď směr Maribor a Graz, nebo směr Hodoš a následně Budapešť.

Trať na Hodoš byla v roce 2016 zrekonstruována, rychlost se zvýšila až na 160 km/h a především prošla elektrifikací. V Hodoši proběhne následně přepřah a další čtyři hodiny se jede Maďarskem až do Budapešti. Odtamtud se dá stihnout EN 476, kterým můžete být v případě jízdy přímými vozy na nj 456 před třetí hodinou ranní v Praze.

Jízdenku se tady určitě vyplatí dělit. HŽPP nabízí lístek „Ljublana special“. Ze Záhřebu do Lublaně v tuto chvíli cesta vychází na devět eur, na běžný lístek kolem 20 eur. Z Lublaně do Budapešti začínají jízdenky na 22 eurech a z Budapešti do Prahy je cena 600 korun a výše. Za zhruba 1 500 korun se tedy dá absolvovat i taková cesta, kdy za 24 hodin projedete pět různých zemí včetně Česka.

Jedna z fotek cestou do Budapešti.Čtyřvozová souprava MV247 CitadellaJedna ze stanic u Hodoše na renovované tratiLaminátka v žst. Hodoš Maďarského dopravce CRSMaďarská lokomotiva najíždějící na soupravu MV247 CitadellaNa Maďarské straně je vlak prakticky plný.Odstupující slovinská lokomotiva v žst. HodošPohraniční přechodová stanice HodošOdbočka u ZalaegerszegPříjezd do ZalaegerszeguTraťová rychlost u PragerskaSlovinský vůz od MV247 v Budapešti Déli, kde je zároveň konečná stanice tohoto vlaku

Maďarská aplikace

V diskusi zazněl zájem, abych trochu víc rozvedl, co vše aplikace MÁV nabízí. Aplikace funguje na mobilech s iOS a Androidem. Po založení uživatelského účtu se dostanete do menu, kde lze vyhledávat spojení a už od první chvíle lze vidět velmi dynamickou cenotvorbu MÁV.

Zároveň lze koupit právě i celodenní lístky nejen na vlaky a autobusy, ale také na MHD v Budapešti. Celá aplikace je v angličtině, ačkoliv příležitostně se objeví sdělení, které je pouze maďarsky. Co se týče tarifu právě na cestování po Maďarsku, tak doporučuji nové webové stránky Ujtarifa.hu, které jsou i v angličtině a do jisté míry sjednocují informace o tarifech v Maďarsku, především na časové jízdenky.

V aplikaci MÁV v sekci Mapa taktéž vidíte polohu jednotlivých vlaků, jejich rychlost, zpoždění, stanice, ve kterých zastavují, a další informace. Pro ty, které zajímá, čím jedou, je skvělá taky záložka Specifikace, kde se lze dozvědět základní informace o vozidle.

Mapa však funguje pouze u vlaků. Autobusy do tohoto zahrnuty nejsou. V sekci Jízdenky naleznete všechny současné, ale i minulé jízdenky, které jste přes aplikaci zakoupili. Jízdenky nejdou screenshotovat. Samozřejmostí je i možnost vyhledávání jednotlivých stanic a odjezdů z těchto stanic. Zároveň to i informuje a aktualizuje data o nástupištích, ze kterých vlaky odjíždějí. V záložce Více je i sekce MÁVINFORM, kde jsou v maďarštině aktuální informace o zpožděních a dalších mimořádnostech.

Celkově aplikaci mohu určitě na cesty po Maďarsku doporučit. Působí trochu archaickým dojmem, oproti třeba naší aplikaci Můj vlak, nicméně vše podstatné se v ní dá zařídit a zjistit.

Aplikace v případě zpožděného vlakuJízdní řád náhodného vlaku a čísla násupišť ke kterým přijedeMapa v aplikaci MÁVNa úvodní straně je pro změnu typu jízdenky vždy nutné rozbalit možnosti. Ikonka vlevo nahořeOdjezdy vlaků z náhodné staniceSeznam nalezených spojeníU každého vlaku lze zjistit i základní technické údajeVyhledávání spojení na úvodní stránce aplikaceCesta po Maďarsku. Mapa: Maximilian Dörrbecker / Wikimedia Commons

Celkové vyúčtování cesty od Sátoraljaújhely přes Záhřeb do Prahy

Jízdenky: celkem 2 930 korun

1 200 Kč – síťová jízdenka MÁV na 30 dnů
470 Kč – jízdenka Pécs-Záhřeb
1 260 Kč – jízdenka Záhřeb-Graz-Břeclav

Ubytování: celkem 3 729 korun

Gyula: Hotel Corvin 1 380 Kč
Sasd: Fitt Panzió 499 Kč
Záhřeb: Hotel Central 1 850 Kč

Za nějakých 8 000 korun i s jídlem tak lze vyrazit na pětidenní cestu po Maďarsku a Chorvatsku.

Dotazy a odpovědi

Samozřejmě, jak jsem slíbil, přijde i na pár vašich dotazů. Ještě bych rád na závěr uvedl, že v galerii je mimo jiné i mapa sítě MÁV, kde je žlutou barvou znázorněno, co jsem v Maďarsku projel během této cesty. Nejsem grafik a tomu odpovídá i kvalita, nicméně informační hodnotu to má.

Xaver: Vyrábí ještě Končar tyhle jednotky? Nebo vůbec nějaké? A kupuje to někdo jiný než Chorvatské dráhy?
Odpověď: Jednotky 6112 jsou stále vyráběné. Jeden exemplář je s označením 4412 i pod Bosenskými železnicemi. Nicméně v provozu jsem ho tam nezaznamenal a osud jednotky je tak neznámý.

Aaa: Měsíční jízdenka za 1 200 Kč?
Odpověď: Jde o mírný populismus vlády premiéra Orbána. Na druhou stranu v době KlimaTicktetů bych cenu jízdenky nezavrhoval. Určitě pro cestující, kteří mají v plánu objevovat Maďarsko je to skvělá volba.

Adamgolias: …bude Rumunsko, Bulharsko? Děkuji.
Odpověď: Bulharsko jsem v loňském roce projel při dvou návštěvách celé, takže bych tu určitě rád i toto časem uvedl. Rumunsko plánuji výhledově.

Děkuji všem za konstruktivní nápady, co zlepšit a co vás zajímá. Určitě to postupně zohledním ve zpracování dalších dílů z jiných cest.

Tagy Budapešť Graz Lublaň MÁV Na vlastní kůži Záhřeb
37 komentářů