Vlakem z Česka do Londýna? Levná možnost zmizí, DB končí spolupráci s Eurostarem
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
V době více než deseti letů denně mezi Prahou a Londýnem je to sice spíše rarita, přesto zajímavá a někdy
Ja som cestoval 18.4.2019 London-Brussel-Frankfurt-Wien-Bratislava. Takže sú aj reálne takí cestujúci…
DB končí holport s Eurostarem, protože chce tunelem jezdit s novými Velary sama. To je celé. (Teda asi bude dost záležet na brexitu, jak dlouho se bude odkládat.)
To už „chce“ snad 10 let, ale plán je myslím stále u ledu.
A důvodem není brexit, protože hraniční kontroly musíte dělat už dnes, ale spíše problémy s kompatibilitou a schvalováním vozidel.
Jel jsem vlakem z Londýna do Žitavy za 70 EUR, v Berlíně ujel přípoj, takže 50 % kompenzace, cesta za nějakých devět stovek a o zážitku nemluvím 🙂
Tam letadlo z Pardubic za 250 korun, taky dobrý. Na Stansted a pak dráž než za cenu letenky do Londýna. Taky zážitek.
Vlak měl romantiku, letadlo rychlost, ostatně jako kamkoli 🙂
Praha-Londýn letecky za 1.050Kč a dvě hodiny letu. Tolik k „levným“ vlakům. Škoda, že nelze zjistit, kolik běžných platících cestujících cestu vlakem z ČR do Londýna kdy využilo:)
Praha – Londýn letecky i za 550Kč, ale bez zavazadla dvě hodiny před odletem na letišti a přistání na Stanstedu či Lutonu, což je minimálně dvacet liber k tomu a další +/-2h do centra. Ano vlakové spojení není to pro každého ale na druhou stranu asi to svůj segment na trhu našlo.
Prosím ukažte mi jednoho člena tohoto segmentu.
Třeba tady http://www.lpiro.eu/?p=21 .
Ale ne každý musí o tom psát blog, že ano.
V Londýně jsem byl s přítelkyní zatím 3x a vždy vlakem. Vozíme vždy hodně věcí a proti autobusu je to mnohem větší pohoda. Letadlo kvůli zavazadlům nepřipadá v úvahu. Letos v červnu jedeme po čtvrté. Tak asi k tomu segmentu. Protože pak ještě jezdíme po UK, tak jedeme na interrail a do Eurostaru je místenka za 35eur.
A blog nepíšem…
Co s sebou taháte (víc jak 20 kilo), že letadlo nepřichází v úvahu kvůli zavazadlům?
rizky, lancmit, svickovou v zavarovackach, ponornej varic, dvanact plzni v plechu…
Hraju jako dj, takže si tam vždycky nakoupím hromadu desek. Váží to určitě víc než 10kg. To je jenom jedna věc, pak taky, když v tom mám nemalý peníze, tak nemám zapotřebí aby mě s tím někdo někde házel…a nahoru do letadla je to dost neskladné. Strejdovi vezeme vždycky nějakej Fernet, v UK to narozdíl od tý Plzně nesežene. Pak českej lesní med vod známejch. Oblečení na 14 dní do hor i do města. Je toho víc. Stačí? Nebo mám pokračovat. Ono se to nasčítá, ale primárně jsem to začal řešit kvůli těm deskám, a díky tomu, že jedeme vlakem… Číst vice »
Ja som cestoval 18.4.2019 London-Brussel-Frankfurt-Wien-Bratislava. Takže sú aj takí cestujúci…
Doprava ze Stanstedu rozhodně nemusí stát 20 liber, jezdili jsme to autobusem (minibusem) a když se to koupilo online předem, tak v pohodě se dalo i za míň jak 10 liber. Na Victoria station to trvalo o něco méně než 2 hodiny.
Ono i když spočítám ty 2 hodiny předem (což není bezpodmínečně nutné) + let + dopravu do Londýna, tak pořád je to cca třetina času než ten vlak. Pomalu i ten autobus je rychlejší než vlak mám dojem.
To určitě ne. Autobus (StudentAgency) to jede 18 a půl hodiny.
Kdežto nejrychlejší současné spojení vlakem nalezené na stránce DB je 13 hodin.
A hypotetický přímý vlak by to ujel cca za 10 hodin (samozřejmě pokud by existovalo vozidlo, kompatibilní s celou trasou a vůle ho zavést).
Jizdenka busem z STN ci LTN do centra stoji od £2 takze zadne £20…
Těch lidí je jistě mnohem méně a spíš železniční nadšenci. Já sám osobně jezdí vlakem do Londýna 2x až 3x ročně. Jezdím ze Žitavy. Lístky kupiji za oněch 70 eur přes internet DB. Pro mně je to zážitek.
Obávám se, že FIPka u Eurostaru neplatí buď vůbec nebo jen doplatkem, který může být klidně ve výši ceny celé akční jízdenky, takže zase tolik FIPkařů bych tam neočekával.
Před už mnoha (určitě více než deseti) roky vycházel doplatek k „FIPkám“ pro cestu z Paříže do Londýna tunelem na více než tisíc Kč – kolik to tehdy bylo přesně, to už si nevzpomínám, ale cena ležela někde (spíše níže) v intervalu 1000 – 2000 Kč.
No jo, ale tohle místní „budovatelé“ VRT nikdy nepochopí.
Jel jsem před 3 lety Praha-London a zpět vlakem a byl to dobrý zážitek, samozřejmě uznávám, že pro časté služební a pracovní cesty člověk využívá dnes hlavně letadla, přesto v rámci dovolené či většího volna bez časového pressu je tato pozemní možnost dopravy naprosto vynikající a pohodlná. Stálo mne to tehdy tam a zpět 2950,- a bylo to se čtyřmi přestupy EC, IC, ICE, Eurostar a včetně rezervace v rámci akčních jízdenek. Naštěstí nebyla žádná velká zpoždění a vše navazovalo. Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo… Číst vice »
Je to pravda, jen se ovšem domnívám, že rušení dálkových nočních vlakových spojů začalo ještě o dost dříve, než se na scéně objevil FlixBus.
Včasnou jízdenku do Bruselu jsem našel jen z Chebu. Ví někdo o jiném nástupním místě, nebo jsem blbě koukal?
Z Prahy 2.7. 498 Kč
Tehdy se musel zadávat Cheb jako stanice „přes“
Přes Cheb je nejnižší cena 550 Kč.
Cenu 498 Kč je třeba hledat přes Drážďany, ale protože přes Schönu je zájem o cestování vlakem oproti Chebu celkem velký, tak jsou nízké ceny dříve vyprodané.
To si neumíte najít sám?
Nějak tu mizí příspěvky… tak se zeptám znova: v kolik hodin budu s tou jízdenkou za 498 ve čtvrtek v Bruseli?
Už jsem vám napsal, že si to můžete najít sám.
Tak jem si to našel: 18:32 z Prahy, luxusní přestup ve dvě ráno ve Frankfurtu Hbf a 03:21 – 06:43 vágusení na lavičce tamtéž na letišti, než pojede první ranní ICE do Brusele… A to se vyplatí, ušetřím dokonce i za nocleh!
Nikoliv. Bylo to tam s odjezdem 10:45 příjezdem 21:35. Přes Cheb.
Teď už to tam není, teď je tam 550 Kč na tuto sobotu.
Jaké máte zkušenosti s rezervací míst ve vlaku přes Německo? Dá se projet bez místenky, případně spíše koupit přes web ČD nebo nějak přes DB? 🙂
DB nabízí poměrně dobrou funkci v rezervačním systému, že ukazuje, jak bývá vlak plný. Lze projet bez místenky, pokud nejedete v nějaký extrémní den, kdy se přesouvá polovina země. Rozhodně kupovat přes DB – bere si jen poplatek za rezervaci bez ohledu na počet osob, u ČD to je za každou osobu. U DB za jízdenku do Bruselu zaplatíte za rezervaci 9 euro (tedy tolik mě to stálo loni pro 4 lidi)
Ja jel ted v dubnu do Bruselu. Z Frankfurtu to melo zrovna zpozdeni a hlasili ze vlak do Londyna neceka, ze lidem plati hotel a prebookuji na ranni vlak.
Rezervace DB se mi moc libila, sice 4,5 eura os ale vlastne na tri vlaky (nebo pocet vlaku na trase). Clovek rozklikne a vybere konktetni misto, takze jsem v ICE koukal firovi pres zada na trat pri 300 km/h 💕
Včasná jízdenka do Bruselu je opravdu výhodná, když se za stejnou cenu dá běžně v naprosté pohodě a bez nervů z nezajištěného přestupu dostat až do Londýna 😀 …. Opět další krok pro leteckou dopravu, stávkující děti už určitě chystají další plakáty na podporu klimatu 😀
Cestovat do zahraničí vlakem připadá v úvahu prakticky jen při splnění třech podmínek:
1) jízdenku do cílové stanice lze koupit na eshopu ČD
2) jízdenka nesmí být dražší než letadlo, resp. srovnatelná s cestou autobusem
3) musí jet vlak z Prahy bez přestupu a tedy rizika ujetí přípoje v zahraničí
Bod 3 z mojho pohladu vobec nie je nutny ak je to cele na jednom doklade a teda o cestujuceho sa v pripade straty pripoja stara dopravca. Predstava ze by som cestoval len tam kam sa da ist bez prestupu mi pride znacne usmevna a medzi prestupom doma a v zahranici nevidim vobec ziaden rozdiel (ak teda odmyslime to ze zapadoeuropski dopravcovia sa vacsinou staraju ovela lepsie ako tunajsi).
Pro mnoho lidí je problém i přestup v rámci cestování po ČR, natož aby podstupovali riziko, nervování a dohadování se průvodčím v zahraničí (jazyková bariéra, neznalost prostředí, ceny). Drtivá většina lidí proto pojede raději levnějším a přímým letadlem, resp. autobusem.
Takoví jistě jsou, ale to jsou ti, co raději veřejnou dopravou nejezdí vůbec. Vždyť přestup je tam většinou i z MHD na vlak, že.
Mnohé tratě jsou na přestupech založeny a bez přestupu by ztratily smysl. Třeba ve vlaku z Chlumce směr Ostroměř a Staré Paky jsou lidi, co přestoupili z rychlíku, v převaze.
Pokd bude přestup zaručen podobně jako u letadla, kde lidi přestupovat umí (a ne letišti je to do druhého letadla dál než na nádraží), tak nevidím problém.
To zase ne, protože Včasná jízdenka za těch cca 500 Kč do Bruselu je o poznání dostupnější než let do Londýna za 500 Kč.
Například ji lze koupit dneska na tento čtvrtek a téměř kterékoliv pozdější datum.
Zatímco budete-li chtít dnes koupit letenku do Londýna na čtvrtek, bude to stát nejméně 1200 Kč (a to je Rynair, kde si připlatíte i za kabinové zavazdlo, zdrama mají jen 20l minibatůžek).
Úsek Brusel-Londým samozřejmě jiná věc, tam už je vlak přímou konkurencí letadlům, kde oba konce jsou v metropoli v bohaté zemi a tomu odpovídá jeho cena.
„Včasná jízdenka za těch cca 500 Kč do Bruselu je o poznání dostupnější než let do Londýna za 500 Kč“
Hm, asi by mi teda docela vadilo skončit v Bruselu, když bych měl namířeno do Londýna.
Ale hlavně že je to levnej vlak, to je jasný.
Regoval jsem na Petra, který psal „Včasná jízdenka do Bruselu je opravdu výhodná, když se za stejnou cenu dá běžně v naprosté pohodě a bez nervů z nezajištěného přestupu dostat až do Londýna“. Což prostě není pravda. Včasná jízdenka do Bruselu je prostě z hlediska dostupnosti více „běžná“, než letenka do Londýna za 500 Kč. Ono se není čemu divit, protože jen odletová taxa na pražškém letišti je 571 Kč. Takže když vidíte letenku za 486 Kč, je jasné, že na takové letence aerolinka prodělává a levnější by pro ni bylo vézt vzduch a takové letenky existují jen v omezeném… Číst vice »
„je jasné, že na takové letence aerolinka prodělává“
… zatímco na jízdence za pětikilo do Bruselu má dráha děsnej vejvar a vůbec to není omezené množství coby reklama 🙂
(Dostupné i na tento čtvrtek je to jen proto, že to ani tak téměř nikdo nekupuje.)
U takové jízdenky nelze přímo prodělek stanovit, protože ve vlaku je obvykle „místa dost“, nejsou to povinně místenkové vlaky, součástí jízdenky ani není místenka a velká část cesty jsou vlaky objednané státem, které by „stejně jely“.
Kdežto u letenky je prodělek jednoznačný. Protože ta odletová taxa se platí jen za skutečné cestující. Pokud by tu letenku neprodaly, neplatily by ji.
Achjo… Mediální zkratky ala „Ryanairem jenom s kabelkou“, zdá se, dobře fungujou 🙂 Takže pro vaši informaci, velikost zavazadla zdarma je 40x20x25 cm, což může být slušná desetikilová kráva…
40x20x25 cm = je právě ten max. 20 litrový batoh, jak jsem psal.
Zatímco u naprosté většiny ostatních evropských společností je v ceně „standardní“ kabinové zavazadlo, tj. 55 x 40 x 23 cm, tj. max. 50 litrů (mělo-li by optimální tvar).
A opravdu neznám moc můžů, kterým by na výlet do Londýna stačil 20l batoh. A ženu vůbec žádnou.
https://batohy.heureka.cz/deuter-bike-20l-steel-midnight/
Tento rok jsem letěl 3x s Ryanem do Londýna a oni ten rozměr zas tak nehrotí, věřte mi. Měl jsem pokaždé výrazně větší batoh a nikdo nic neměřil ani nezkoumal. Co jsem vypozoroval, tak chtěli doplatek jen po pár lidech, kteří si nezaplatili nic navíc a měli víc než jedno zavazadlo. A do batohu si vezmu věci klidně na týden pobytu jako turista. Ne jako byznys, košile a sako bych tam nemačkal 🙂
Že vy víte, „jak to chodí“, neznamená, že si ostatní to zavazadlo nezaškrtnou. Podobně si lidi raději koupí v Praze jízdenku i někde v autobuse na kraji města, i když tam není příliš pravděpodobné, že by ten rezvizor přišel.
Navíc přístup pracovníků odbavení se liší podle letiště. Viděl jsem jak případy, kdy to do té klece dávali, tak kdy to neměřili. Záleží i na tom, zda se zrovna spěchá nebo ne.
„opravdu neznám moc můžů, kterým by na výlet do Londýna stačil 20l batoh. A ženu vůbec žádnou“
Vy toho očividně ještě neznáte… Spíš neznám chlapa krom metroušů, který by potřeboval větší batoh. (Jo, teď vlastně ještě toho dýdžeje s medem.) A i kdyby, tak je to za šest (!!!) euro.
Ale šotoagitace dobrá, jen vám to holt kazí ta noc na lavičce ve Frankfurtu na letišti (jak symbolické).
A já mám dojem, že přesně nevíte, co to je 20l batoh – doporučuju návštěvu nějakého obchodu. To je takový ten batoh, se kterým se chodí v městě do práce nebo jezdí po parku na kole, pro představu. A kufr se do těchto rozměru nevejde myslím žádný.
Letadlem jsem letěl už cca 100x a lidí, co by s sebou měli jen 20l zavazadlo, si moc nevybavuju. Typické paluní zavadlo je „wheelie bag“ a to fakt tyto rozměry nemá.
Vím naprosto přesně, co je 20l (25l) batoh, protože přesně s ním lítám nejen s Ryanairem. A že si někdo připlatí šest éček za standardní skořepiňák je furt logičtější, než se trmácet vlakem (minimálně si nemusí brát věci na další dva dny).
Co se vlastně snažíte dokázat – jaký to je super nápad jet do Londýna vlakem? No očividně tuhle pozici sdílí minimum lidí, když jsou „akční“ slevy k dispozici i na pozítří.
P.S. dotaz na majitele webu – podle jakých principů jsou cenzurovány příspěvky? Abychom nemarnili čas jejich psaním…
Co se snažím dokázat? Zaskrolujte si nahoru.
Dokazuju, že úvodní výrok „za stejnou cenu dá běžně v naprosté pohodě a bez nervů z nezajištěného přestupu dostat až do Londýna“ není pravdivý. Pak jsem vyvracel vaše názory o tom, že u Ryanairu nemá smysl uvažovat příplatek za kab. zavazadlo, protože ho snad nikdo neplatí nebo co. Platí, protože jinak by ho nezaváděli.
Netvrdím, že je něco lepší nebo logičtější. Jen vyvracím některé argumenty. Protože diskuse musí být férová.
„Pak jsem vyvracel vaše názory o tom, že u Ryanairu nemá smysl uvažovat příplatek za kab. zavazadlo“ Moje názory? Kde? No jo, ona ta „férová diskuze“ nějaký ten faulíček z vaší strany snese, že. Při skrolování nahoru jsem našel třeba teze o cestě do Bruselu místo Londýna, o nákupu za 498 na čtvrtek (s příjezdem v pátek a homeless pobytem ve Frankfurtu), o nevystačení si s 20l batohem ani u „můžů“… tak tomu všemu si dovoluju oponovat. No a naprosto nic to hlavně nemění na faktu, že i průměrný šotouš tuhle cestu vyzkouší maximálně jednou, takže se „akce“ dá sehnat… Číst vice »
Větu o tom, že lze koupit jízdenku na čtvrtek, jsem psal v úterý, kdy to šlo. Zároveň jsem našel i tu cenu nejlevnějšího čtvrtečního letu.
A myslel jsem tím těch 550 Kč přes Cheb a nikoliv přes noc, ale ve dne (s odjezdem 10:45 a příjezdem 21:35, ale většinou je na výběr i možnost o 2h a 4h dříve) – ostatně článek se zmiňuje právě o cestě před Cheb.
O tom, co je pro šotouše a co ne, se diskuze vůbec nevede. Já celou dobou pouze vyvracím lživé argumenty.
Pokud si kupuju jízdenku do Bruselu, chci v 99,999 % případů jet do Bruselu, takže je mi vcelku jedno, za kolik si můžu koupit letenku „až do Londýna“.
Vlakem do Londýna z ČR doteď nikdo nejezdil a odteď nebude jezdit už vůbec nikdo.
Nevím která ze dvou nul je větší, takže úvahu o stávkujících dětech nechám vyšumět do hloupa, kam patří.
tak to víte. Ekologická (čti letecká) doprava je na výslunní a eurokomisária si nabrousili drápky na dieselech, takže master of the lobbing is …..
Nejvyšší čas konečně a řádně zdanit letecké palivo i samotné letenky. Třeba se pak zjistí, kolik lidí potřebuje lítat opravdu, ale opravdu nutně…
Současný stav:
DPH u leteckého paliva: 0
DPH u letenek: 0