Vlakem do práce skoro nikdo nejezdí, říká starosta Dobříše
Autobus z Dobříše zvládá cestu do Prahy výrazně rychleji než vlak.
Do debat o zachování či omezení provozu na středočeských lokálkách promluvil veřejně jeden ze starostů města, kterého se plánovaná redukce týká. Podle starosty Dobříše Pavla Svobody (Pro Dobříš) lidé vlakem do práce téměř nejezdí. Jeho slova jsou v kontrastu s tvrzením ministra dopravy Karla Havlíčka, který tvrdí, že jsou vlaky vytížené.
„Za Dobříš konstatuji, že vlakové spojení využívá denně k cestě do práce skutečně velmi malé množství obyvatel,“ uvedl starosta téměř devítitisícového města na městské facebookové stránce.
Podle něj jim kraj nabídl možnost definovat vlakový spoj, který by byl v týdnu využitý a který by mohl zachovat. „Za podmínek, že si daná obec bude hradit 100 % nákladů spojených s tímto provozem. Finanční náklady jednotlivým obcím spočítá Středočeský kraj na základě zaslaných informací z jednotlivých obcí,“ uvedl Svoboda.
Právě v Dobříši ministr Havlíček zahájil svůj boji proti Středočeskému kraji a za zachování provozu. Ve svém videopořadu za peníze daňových poplatníků tvrdil, jak jsou vlaky vytížené. Na konci jeho pořadu přijíždí i vlak z Prahy, z kterého vystoupili celkem čtyři cestující.
Na trati z Prahy do Dobříše má dojít k zastavení provozu v pracovních dnech, vlaky budou dál jezdit o víkendech a v turistické sezóně.
Spojení z Dobříše do Prahy je vzorovou ukázkou toho, jak je v řadě relacích železnice nekonkurenceschopná. Autobusům trvá cesta 28-38 minut na stanici Smíchovské nádraží, vlak na hlavní nádraží 91 minut.
Havlíček při páteční cestě lokálkou z Mladé Boleslavi do Mšena uvedl, že bude požadovat zachování provozu. „Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl Havlíček.
Kraj vysvětluje omezení provozu velmi nízkou poptávkou. Nahrazení vlaků autobusy má přinést roční úsporu 70 milionů, z toho 20 milionů bude stát provoz autobusů, reálně tak kraj ušetří asi 50 milionů. „Je to podle mě střet emocí a racionality,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. Řadu lokálek chtějí lidé podle něj zachovat z nostalgie. Dotčené lokálky podle něj obsluhují 1,5 procenta cestujících v kraji.
Přehled vytíženosti trati jsme přinesli zde.