Vlak narazil do zdravých stromů, ukázalo vyšetřování loňské nehody

Náraz osobního vlaku mezi Holýšovem a Staňkovem do stromů. Foto: Drážní inspekceNáraz osobního vlaku mezi Holýšovem a Staňkovem do stromů. Foto: Drážní inspekce

Jen dva dny poté, co senátoři odmítli novelu zákona o dráhách dávající Správě železniční dopravní cesty větší pravomoci pro kácení

Jen dva dny poté, co senátoři odmítli novelu zákona o dráhách dávající Správě železniční dopravní cesty větší pravomoci pro kácení stromů, zveřejnila Drážní inspekce závěrečnou zprávu o loňské nehodě na trati z Plzně do Domažlic, kdy vlak narazil do stromu. Jak ukázalo vyšetřování, šlo o zdravé stromy. Inspekce doporučuje státu, aby umožnil více kácet stromy v ochranném pásmu dráhy.

Jde o nehodu z 21.9. loňského roku, ke které došlo mezi stanicemi Holýšov a Staňkov. Škoda přesáhla 2,5 milionu korun, nikdo nebyl zraněn.  Podle zprávy strojvedoucí viděl čtyři stromy na zhruba 150 metrů, po aktivaci rychločinné brzdy vběhl do strojovny. Zpráva konstatovala, že všechny stromy (akát, dub, modřín) byly zdravé a rostly ve vzdálenosti 8,83 m – 12,54 m od provozované koleje. „Při provedeném ohledání bylo zjištěno, že spadlé stromy byly vyvrácené, uvnitř zdravé, normálně olistěné a na povrchu nejevily známky plísně, hniloby ani trouchnivění,“ uvádí inspekce.

K nehodě došlo v úseku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí 70 km/h, ta nebyla překročena. Důvodem pádu stromů byl silný vítr, který ten den panoval. Vyšetřování ukázalo, že předchozí vlak před nehodou v úseku najel do popadaných větví, nic se ale nestalo.

Drážní inspekce na základě vyšetřování sama doporučila ministerstvu dopravy, aby iniciovalo změnu legislativy. Podle názoru Drážní inspekce by aby vlastníci a správci pozemků v ochranném pásmu dráhy měli zákonnou povinnost udržovat stromy a keře v takovém stavu a výšce, aby svým případným pádem neohrozily provozování dráhy ani její součásti a neomezily bezpečnost a plynulost drážní dopravy a zároveň aby tato povinnost byla zákonem vymahatelná sankcemi při jejím nedodržení. Podle dosavadní legislativy může SŽDC kácet jen staré a nemocné stromy v pásmu dráhy.

Drážní inspekce eviduje od roku 2008 do loňské nehody celkem 736 podobných událostí, výsledkem bylo 26 zraněných osob a škoda 84 milionů korun.

Tagy drážní inspekce kácení stromů Správa železniční dopravní cesty zákon o drahách
78 komentářů