Mimořádné události Železnice

Vlak narazil do zdravých stromů, ukázalo vyšetřování loňské nehody

Náraz osobního vlaku mezi Holýšovem a Staňkovem do stromů. Foto: Drážní inspekce
Náraz osobního vlaku mezi Holýšovem a Staňkovem do stromů. Foto: Drážní inspekce

Jen dva dny poté, co senátoři odmítli novelu zákona o dráhách dávající Správě železniční dopravní cesty větší pravomoci pro kácení stromů, zveřejnila Drážní inspekce závěrečnou zprávu o loňské nehodě na trati z Plzně do Domažlic, kdy vlak narazil do stromu. Jak ukázalo vyšetřování, šlo o zdravé stromy. Inspekce doporučuje státu, aby umožnil více kácet stromy v ochranném pásmu dráhy.

Jde o nehodu z 21.9. loňského roku, ke které došlo mezi stanicemi Holýšov a Staňkov. Škoda přesáhla 2,5 milionu korun, nikdo nebyl zraněn.  Podle zprávy strojvedoucí viděl čtyři stromy na zhruba 150 metrů, po aktivaci rychločinné brzdy vběhl do strojovny. Zpráva konstatovala, že všechny stromy (akát, dub, modřín) byly zdravé a rostly ve vzdálenosti 8,83 m – 12,54 m od provozované koleje. „Při provedeném ohledání bylo zjištěno, že spadlé stromy byly vyvrácené, uvnitř zdravé, normálně olistěné a na povrchu nejevily známky plísně, hniloby ani trouchnivění,“ uvádí inspekce.

K nehodě došlo v úseku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí 70 km/h, ta nebyla překročena. Důvodem pádu stromů byl silný vítr, který ten den panoval. Vyšetřování ukázalo, že předchozí vlak před nehodou v úseku najel do popadaných větví, nic se ale nestalo.

Drážní inspekce na základě vyšetřování sama doporučila ministerstvu dopravy, aby iniciovalo změnu legislativy. Podle názoru Drážní inspekce by aby vlastníci a správci pozemků v ochranném pásmu dráhy měli zákonnou povinnost udržovat stromy a keře v takovém stavu a výšce, aby svým případným pádem neohrozily provozování dráhy ani její součásti a neomezily bezpečnost a plynulost drážní dopravy a zároveň aby tato povinnost byla zákonem vymahatelná sankcemi při jejím nedodržení. Podle dosavadní legislativy může SŽDC kácet jen staré a nemocné stromy v pásmu dráhy.

Drážní inspekce eviduje od roku 2008 do loňské nehody celkem 736 podobných událostí, výsledkem bylo 26 zraněných osob a škoda 84 milionů korun.

78
Diskuze

avatar
13 Komentáře
65 Reakce na komentáře
38 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
39 Autoři komentářů
PetrJaaaPřemeknowasLeinad Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

V Dánsku mají vysázeny podél tratí mohutné křovinné pásy, které jsou pravidelně udržovány sekáním. Pochopitelně tam jsou z jiného důvodu než je téma článku. Inspirací může ale být to, že místo stromů budou bezprostředně u trati (min 5 m od koleje) tyto křoviny a až za nimi ve vzdálenosti své vzrůstové výšky stromy. Mimochodem, husté křoví je spolehlivá bariéra pro zvěř i nenechavce. Opravdu to přemýšlení tak bolí?

Václav
Host
Václav

Když si přečtu diskusi, tak si nedovedu představit, jak se veřejnost stavěla k železnici v době parních lokomotiv, kdy byl udržovaný pás kolem trati kvůli požáru od jisker

Petr
Host
Petr

Dost špatně, ale nebylo to kvůli stromům, ale kvůli nutnosti nahradit došky, nebo šindele pálenou krytinou, která byla drahá a v době stavby parostrojních železnic i málo běžná. Ostatně o tom svědčí některé nelogičnosti vedení tratí a například i to, že byla nádraží daleko za městem.

Leinad
Host
Leinad

Zásadní otázka – jak často se to stává? Není statisticky významnější najetí do nemocného stromu?
Jinak i tyto případy by měl platit majitel lesa, ten by měl nést odpovědnost i když mu kytkolog najde výmluvu.

Jaaa
Host
Jaaa

Za vichřici nelze nést odpovědnost. Stejně jako nenesete odpovědnost za odnesenou střechu, byla-li dostatečně zajištěna.

Požadavky, které kladete na vlastníky, jsou nepřiměřené.

Petr
Host
Petr

Tak na to zapomeňte, každý vlastník nemovitosti nese odpovědnost za způsobené škody jeho nemovitostí. Proto je pojištění odpovědnosti vlastníka nemovitosti.Ono totiž tu vichřici musíte dokázat, aby to byla vyšší moc.

Karel
Host
Karel

Prostě železnice provozovaná tím způsobem, že se vlak naslepo řítí krajinou a nedokáže zastavit před jakoukoliv překážkou, je z principu nebezpečná – zvěři, krajině, cestujícím, pracovníkům dopravce… Tedy navrhuji kompletně zrušit. Stejně jako leteckou, silniční a vodní dopravu, které na tom nejsou s bezpečností o moc lépe. Nemůžeme riskovat, že se někomu něco stane.

roman
Host
roman

Já si myslím že bude stačit člověk který půjde z praporkem před vlakem

Karel
Host
Karel

A co když na toho člověka spadne strom nebo most? Anebo s ním ujede násep nebo se na něj sesune půda z nějakého svahu? Pokud jsou nebezpečné všechny zdravé stromy, tak jsou určitě nebezpečné i všechny mosty a náspy, ať jsou v sebelepším stavu.

malý bobeš
Host
malý bobeš

tak mohl by alespoň běžet, ne?

V.N.
Host
V.N.

Já bych zrušil i sníh a mráz. Protože vlak může vykolejit i díky těmto příčinám.

Karel
Host
Karel

Jestli vlak narazil do zdravých stromů, tak není jiné řešení, než vykácet všechny zdravé stromy v celé republice a okolí. Ještě by nějaký mohl na někoho spadnout. A do zákona napsat, že nebezpečný je každý takový strom, který by v případě pádu spadl.

Hans
Host
Hans

No konečně názor. A až budeme mit republiku bezpečnou od stromů, bylo by fajn se podívat na volně žijící zvěř. Furt to skáče pod auta je to nebezpečný. Do zákona dáme ze každý volně žijící zvíře schopný poškodit auto bude zastreleno. Bezpečnost zvítězí!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak pozor, psi skáčou pod auta taky. Někteří se dokonce se štěkotem vrhají zakousnout tu potvoru pneumatiku. A to i na pneumatiku fúriku/koleček/kolečka∕táčěk či jak se tomu v daném kraji říká.

Hans
Host
Hans

Tak. A kdy uz konečně zakazeme mosty???
Jsou pěkně nebezpečný, muzou kdykoliv spadnout, podivejte se na statistiku od roku 2008!
8 mrtvých a 95 zraněných. Stamilonive škody.
Mosty jsou tedy daleko větším ohrožením bezpečnosti dráhy než nějaké stromy. Proto zkrátka nemají nad kolejemi co dělat. Tečka.

Haha
Host
Haha

Já bych zakázal Hanse, užitek by to očividně mělo… Nebo?

Hans
Host
Hans

Všimli jste si, že nejblbejsi příspěvky k jakémukoliv tématu začínají slovy „Ja bych“?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Není nutné mít kolem tratí poušť. Pouze by bylo zapotřebí dbát na to, aby žádný strom, rostoucí v její blízkosti, nebyl tak vysoký, aby při pádu mohl zasáhnout do průjezdného profilu trati.

Hans
Host
Hans

Coz je hezká teorie. Jako ze 5m od kolejí bude nejvíc 5m strom, 20 m od kolejí 20 m strom a takhle?

Dominik
Host
Dominik

To ne, 5m od kolejí tak 3m strom, protože 5m by zasáhl z kraje do koleje

Hans
Host
Hans

Myslim že 5 m od kolejí by mohl mít strom povoleno i 3,82 metru…

Rejow
Host
Rejow

Přesně takto to mají v předpisech Němci. Tzn. do 5m od osy 0m a pak pod úhlem 45°

Karel
Host
Karel

Takže v Praze u tramvajové trati na Mariánských hradbách vykácíme alej a zasázíme bonsaje. Dobrý.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Což bude vcelku realizovatelné na rovině, ale kolem Sázavy, Svratky a v jiných zařezaných údolích (Bezpráví sem patří taky) to bude poněkud větší patálie.

3PO
Host
3PO

Kácet 50 metrů od kokejí nikdo fakt nechce,nepotřebuje a nevyžaduje.Ale aby člověk hledal předvěst,návěstidlo,rychlostník,nebo cokoliv potřebného ve větvích,křoví a džungli,to je teda sakra daleko od bezpečnosti.Na druhou stranu:“Ale vždyť to vždycky tak šlo a vy to tam,kluci,přece znáte.“

Jerry
Host
Jerry

3po souhlas. SŽDC na to sere . Kolem sloupu tv se to vyřeže až je to větší, prý je čas.na podzim je to taky loterie jestli člověk vyjede na listí.

Leinad
Host
Leinad

Souhlasím s tím, že by návěsti měly být vždycky dobře viditelné z dálky.
Kdo tu trať jede poprvé, měl by ji projet hodně podobně jako ten kdo ji zná.

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

Poslanci přehlasují ten senátní paskvil.

Mirek
Host
Mirek

Bohužel tohle je prostě normální a předcházet tomu vykácením veškerých porostů okolo železnice je nesmysl. Stejně jako nelze všechny zachránit před nemocemi, úrazy nebo nehodami, nelze předejít všem pádům stromů do kolejiště. Vždyť tratě co jsou v národních pracích, nebo CHKO vedou hustými lesy a je nepředstavitelné, že by na každou stranu bylo vysekáno 50m stromů. Jak by ta krajina panebože vypadala? Holt se prostě jednou za čas takováhle nehoda stane a to je asi tak vše.

J.L.
Host
J.L.

Kde jste přišel na 50m?

Mirek
Host
Mirek

To aby alibisti měli ještě 10m k dobru, co kdyby náhodou nějaký ten zlý strom spadl a ještě poposkočil.

Karel
Host
Karel

Tak on při silném větru většinou fouká vítr…

IGCT
Host
IGCT

Kdybyste měl tyhle škody platit ze svých peněz, hned byste začal mluvit jinak.

AAA
Host
AAA

nebo kdyby při ní zemřel … no pravda, to už by moc nemluvil ….

Mirek
Host
Mirek

Alibisto. Kolik, že zemřelo za posledních několik desetiletí na dráze díky spadlému stromu lidí? Zajímaly by mě ty počty. Pokud vůbec někdo, tak na to budou stačit prsty jedné ruky. Nepřijde Vám to neadekvátní? Co tedy vykácet všechny stromy, protože třeba ve Zlíně spadl strom na malého chlapce a ten to nepřežil. Měly by se vykácet všechny lesy, protože jsou potencionálně nebezpečné pro turisty, lesníky a všechny co se v nic vyskytují. Ve vašem světě imaginárních problémů a přehnaných bezpečnostních opatření, kdy se všechno dělá pro případ co kdyby bych nechtěl žít ani minutu. Každý musí přijmout riziko života, neboť… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Které škody teď myslíte – ty na krajině a na stromech?

Mirek
Host
Mirek

A to kácení tisíců kusů stromů bude platit kdo?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Kdybyste měl všechno to kácení platit ze svých peněz, mluvil byste jinak.

Leinad
Host
Leinad

Ať to platí ze svého majitel stromu/pozemku. A ten ať si to zařídí jak chce.

MiKi
Host
MiKi

Další intelektuál, který radí od klávesnice ze své pracovny. Doporučuji si tuto situaci zažít na vlastní kůži. To pak budete mluvit jinak.

Dominik
Host
Dominik

Není potřeba vykácet planiny, ale odstupňovat maximální výšku stromů od průjezdného průřezu, tedy tak, aby případný pád neohrozil bezpečnost provozu a zdraví.
Říkáte to jakoby se při těch nehodách skoro nic nestalo. Co natom, že je tu až ohrožení života, pro Vás to je evidentně málo.

Mirek
Host
Mirek

V ohrožení života jste, když se narodíte. Řekl bych dokonce, že v ohrožení života jsou všichni co nesedí napojeni na přístroje ve skleněné kukani a nečekají vyděšeni na smrt z toho co by se případně mohlo stát. Neměl byste třeba jezdit autem. Každý den zemřou v ČR 3 lidé. Tolik lidí nezemřelo díky pádu stromu na trať několik desetiletí. Takže vocogo? Zakázal snad doteď někdo auta? Ne, na to tady je přílišná závislost a nich a taky silná automobilová lobby. Ale myslete si dál, že stromy u tratí jsou tou největší hrozbou na dráze. To jsou totiž lidi sami a… Číst vice »

Leinad
Host
Leinad

Při kolika nehodách? Jednou za třicet let nečekaný pád zdravého stromu, letos bez zranění?

Jaaa
Host
Jaaa

Tohle je snaha předcházet problém ze špatné strany.

Evidentně byl velmi silný vítr. Tak asi zpomalím, když vím, že na mne něco může spadnout, ne?

Apollo17
Host
Apollo17

„že by na každou stranu bylo vysekáno 50m stromů. “

Že to někteří mentálně slabší nechápou je smutná pravda.Fakt to nenařizuje vykácet na každou stranu 50 metrů.Deset metrů od koleje můžou být stromy do 10 metrů,20 metrů od koleje stromy do 20 metrů,30 metrů od koleje do 30 metrů….Že to nechápou ani někteří senátoři je tragédie.Ti by měli mít alespoň nějaké IQ.

Mirek
Host
Mirek

Pane kolego, tak neseďte za tím rajčákem, když se tak bojíte a běžte dělat nějakou bezpečnější práci. Nebudou vás ohrožovat kamiony na přejezdech, kolegové v protisměru co zapomněli, že se mají křižovat, sebevrazi, spadlé stromy a spousty dalších nástrah. Jak se říká, kdo se bojí nesmí do lesa. Já se taky denně pohybuju po trati s tím že mě může přejet vlak, spadnout na mě strom, zabít nějaká část vagonu odlétnuvší z něj – brzdový špalek či jiná část nějakého vagonu, vlak může vykolejit a vysypat se přímo na mě, když stojím vedle trati a s tím nejspíš nic neudělám,… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

A jak toho chcete dosáhnout? Dáte stromům příkaz? Nebo cedulky, aby si přečetly, jak vysoké mohou být?

nowas
Host
nowas

Pila už byla vynalezena.

malý bobeš
Host
malý bobeš

zkuste se pozorněji zadívat na několik starších pohlednic – myslím na ty z období krátce po dokončení stavby (v podstatě libovolné) dráhy… krajina před nedávnem vypadala právě tak.
Poté se podělte o své postřehy:
1) kolik stromů poblíž dráhy jste viděl
2) jestli na vás ty 120 – 150 staré snímky působí odpudivě anebo tak spíš nějak idilicky

Manitou
Host
Manitou

Najel do toho, naštěstí, brejlovec.
Jak by vypadal šukafon, to si raději nepředstavuji.

J.L.
Host
J.L.

Šukafony mají v tomto úseku jezdit až od nového GVD.

Jiří 2
Host
Jiří 2

A to na tom jako něco změní?

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

26 zraněných a škoda 84 miliónů korun za 11 let nejsou pro český senát natolik zajímavé, aby to s nimi hnulo. Otázkou je, při jaké výši škod a počtu zraněných nebo mrtvých už to pro senát bude zajímavé.

Cyklista
Host
Cyklista

ani násobně větší škody u silniční infrastruktury nikoho nedonutily, aby změnili cokoliv… Max jsou na kritických úsecích značky „pozor nehody“

Moza14
Host
Moza14

Pro Senát, jako instituci, nebo pro senátory, kteří hlasovali pro vrácení zákona do Sněmovny?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

No ještě aby tak marginální čísla s někým hýbala. Nebo zakážem cokoli, co zraní 2.4 člověka ročně?

Petr
Host
Petr

Bohužel doporučení DI, jsou bezzubá a netýká se to jen stromů. DI by měla mít podobné pravomoci jako hygienici a v případě neprovedení doporučení do určitého termínu, zastavit provoz.

Cyklista
Host
Cyklista

Ano jsem pro to, aby se nebezpečné úseky a části železniční infrastruktury klidně na dobu do vyřešení kritického problému zavřely na doporučení DI, ale nemohu souhlasit s prohlášením, že veškerá vegetace kolem tratí může být označena za nebezpečí a mohla být rázem vykácena.

Martin V.
Host
Martin V.

Podle mě, kdyby to neformulovali tak arogantně (že veškerá vegetace je nebezpečí), ale třeba tak, že do x metrů od trati můžou růst stromy jen je do výšky x metrů a dále se zohlední, v jaké výšce nad/pod tratí jsou, tak to mohlo projít. V tomto případě byly stromy 9-13 metrů od tratě (takže ne 50 m). No a prostě by v tomto pásu rostly jen stromy menšího vzrůstu odstupňované podle vzdálenosti od kolejí.

ene bene
Host
ene bene

A bude se tam pravidelně jezdit se zvláštní stromoobrysnicí, aby se zjistilo, jestli někdo moc nevystrkuje větvičky. Někde vede trať přímo pod korunami stromů a taky to jezdí. Nejde všechno kácet, někdo se tu pozastavuje nad 50 metry, to fakt vypadá jako hloupost, ale 30 m stromy u nás rostou běžně a takový pás kácet nikdo nemůže chtít. Navíc, úředníci co tvoří předpisy si přidají svůj „koeficient bezpečnosti“ a na těch 50 metrů se „ve jménu života, radosti a krásy“ dostanou jako nic. A další otázka: jak moc ohrožuje trať třímetrový stromek rostoucí výše nad tratí, poblíž kraje zářezu? A… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Bohužel spoléhání na zdravý rozum se v předchozích 30 letech neosvědčila, takže jediná možnost je taxativně vyjmenovat, co, jak daleko a jak vysoké může růst v ochranném pásmu dráhy. Ostatně třeba stále platí, že se nemají v ochranném pásmu skladovat hořlavé hmoty a podívejte se podél tratí.

Petr
Host
Petr

Na příjezdu do HK od PU je krásná alej kaštanů . Pokácení může prosazovat jen ignorant. V pomoraví jsou lužní lesy , pokácíš , odvodníš ,zničíš. Na silnici je spoustu stromů zasahujících do silnice , sniž rychlost . Na koridorové trati je to něco jiného stejně tak na dálnici . Vlak není středobod světa. Kácet u tratí se může i dnes a jak to dělají tak to vidíme. Tady vidím jen vyčůranost , jednoduchost a lenost a při fungování SŽDC těch avizovaných 20 , 30 , 50 metrů bude po prohlasování realita s tím že to jinak taxativně nejde. Vlaky… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Mějte mě třeba za ignoranta, ale opravdu svůj život nehodlám takto ohrožovat.

Petr
Host
Petr

Po silnici jezdíte , do parku chodíte , do lesa taky , po okny a střechou ve městě chodíte. Na silnici to je neoblíbené přizpůsobit jízdu stavu a povaze…..To stejné divoká zvěř . To je nemoc a nevylezl by jsi na ulici.

Dominik
Host
Dominik

Jinak ta alej tam byla vysazená (od Pardubic, pokud myslíme tutéž), právě z důvodu plánované druhé koleje (tak aby zůstal zachován prostor), takže stejně by byla pokácena.
Když vynechám fakt, že auto ani řidičák nemám, tak na silnici, v parku, atd…, mám mnohem větší šanci se překážce vyhnout.

Petr
Host
Petr

Ano to myslím. Klasické nádražní myšlení . Stavění dálnice kde stačí polní cesta. Zvláště pokud na odjezdu z PU je teď nová soustava silničních mostů kde při současné stavbě neuvažovali o druhé koleji a vůbec ne o přímé koleji asi na Chrudim
Myslím že za bezpečnost se tu schovává kde co , podobně jako za ekologii.
Myslím , že přírodní vlivy napáchají podstatně více škod v různých oblastech žití a to nepočítám mimořádnosti tím nijak nepochybňuji starost a údržbu kolem tratí . Naopak . Nicméně to jak je to dnes napsané je na hranici plundrování .

Karel z HK
Host
Karel z HK

A jedna řada těch kaštanů za 2 až 3 roky pokácena opravdu bude, a to se zdvoukolejněním úseku Opatovice – HK. Druhá řada bude mít po dobu stavby bednění kolem kmenů, aby nedošlo ke zbytečnému poškození. Na zmíněné zdvoukolejnění nedávno vyšlo kladné stanovisko EIA. Taky z toho kácení části aleje radost nemám, ale co naděláme…

Petr
Host
Petr

On je problém v tom, že většina ekologů, netuší, že je běžné, že se strom vysadí i to, že se strom pokácí, že udržet ho zdravého jde násobně hůř, když má kolem sebe beton, nebo asfalt, než když se vysadí nový o kousek dál, kde má lepší podmínky. Jen tak mimochodem, dnes máme největší zalesnění od Marie Terezie. Co by asi ekologové dělali v době když zde byl na celém území prales a jaká hrůza přišli naši předci a začali kácet a žďářit a tím získávat například úrodné Polabí. 😀 Bych se nedivil, kdyby chtěli přejmenovat všechny Ždáry, protože navádějí… Číst vice »

Apollo17
Host
Apollo17

“ Vlaky tady nejsou pro nádražáky , mají sloužit a usnadňovat život ne omezovat “

Vlaky jsou pro cestující a náklady.Pokud při každé bouřce,silnějším větru,sněžení,nebo na podzim při spadu listí je trať na několik hodin zablokována a nejezdí se, je nespolehlivá a neusnadňuje život.
Pak je otázka,zda nerozvíjet radši silniční dopravu.Ta spadlý strom lehce objede po jiné komunikaci.

qwasar
Host
qwasar

Tak především bývají v téhle kotlině při každé bouřce tratě zablokovány na několik hodin výpadky zabezpečovacího zařízení…

František
Host
František

Když tu železniční ořežete, tak holt není kudy objet. U silnic by to fungovalo úplně stejně. Nadto, počítač kdesi v Praze nebo Přerově holt nepůjde kamkoli do lesa prořezávat spadané stromy. To je jako kdyby veškerá policie hlídající silnice sídlila v jediném místě. Hledejte problémy tam, kde je sami vytváříte, ne jinde. 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Ono to vzniklo tak trochu historicky. Pamětníci parní trakce vzpomínají, že kvůli požárům bylo v té době ochranné pásmo udržováno bez stromů. Po přechodu na elektřinu a naftu to nikoho netrápilo, takže vegetace za 40 let přerostla no a teď se někde jezdí „pod korunami stromů“. I les se běžně mýtí, takže když se stromy nejblíž trati vykácí, tak je potřeba tam vysadit takové, které prostě nedorůstají velké výšky, aby se tam nemuselo s tou vaší stromo-obrysnicí. 🙂 A třímetrový stromek přefikne i šukafon. To bych zařadil do kategorie „křoví“ a vůbec bych se tím nezabýval.

Dominik
Host
Dominik

Může být, ale jakákoliv dřevina, která je vyšší jak vzdálenost od průjezdného průřezu je prostě potenciálně nebezpečná a tak se s tím i musí pracovat.

Karel
Host
Karel

Potenciálně nebezpečné je naprosto cokoliv a kdekoliv.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Tak se ty a ostatní podobně smýšlející smiřte s tím, že přes čtyřicet let nečinnosti na dráze (od konce provozu parních lokomotiv) se situace začíná řešit. Nářky, že zmizí lesy a podobně, to jsou úplné nesmysly. Zaměřte se spíš na to, aby se na lesních plochách postižených kůrovcem vysazovaly zejména jiné dřeviny, než jsou smrky a nedošlo k opětovnému šíření smrkových monokultur. Udělali byste pro přírodu daleko více, než svým přihlouplým kvákáním o (ne)kácení v ochranném pásmu dráhy. Nebýt příhody s kůrovcem, vzniklé díky lidské blbosti, kdy se stále sází smrky tam, kam nepatří, by lesů stále přibývalo a vůbec… Číst vice »

PedroKV
Host
PedroKV

Smrky máme, protože máme průmyslové lesy-určené k těžbě dříví a jeho zpracování. Smrk roste nejlépe (1 nerozdělený kmen) a nejrychleji, tedy je nejlepší adept.
Tím monokultury smrku neobhajuju, jen vysvětluju. Momentálně máme za barákem napadených přes 30 stromů, které se „experti“ snaží už 2 měsíce vykácet a vytahat. Přijde mi, že kůrovec někomu vyhovuje..

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

O smrcích ale již minimálně čtyřicet let víme, že bychom je tu v tak velkém zastoupení mít neměli a snad teď díky kalamitě dostanou někteří (bohužel ne všichni) rozum a zařídí podle toho odpovídající skladbu stromů v lese.

Jaaa
Host
Jaaa

100 let, od epidemie bekyně. A jak se to v ČR dělá, je tak nabíledni.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll