Vlak jako alternativa k zacpané D1 okolo Brna. Kraj prodlouží další linku, aby lidé nemuseli po dálnici

Modernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: SkanskaModernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: Skanska

Modernizovaná trať do Zastávky u Brna přinese zásadní změny v organizaci dopravy kolem D1.

Železnice v okolí Brna má být se změnou jízdního řádu od 15. prosince ještě atraktivnější alternativou k dojíždění do krajského města po dálnici D1. Kromě zprovoznění modernizované trati z Brna do Zastávky u Brna a navýšení počtu spojů Jihomoravský kraj nově prodlouží část spojů linky S2 až do Holubic. Dosud končí v Křenovicích.

Je to reakce na časté kongesce na D1. Vlak se ukazuje být rychlejší a spolehlivější variantou,“ řekl Jiří Horský, šéf krajského organizátora dopravy Kordis JMK.  Pravidelné kolony nastaly na D1 v souvislosti s pracemi na jejím rozšíření na 3 +.3 jízdní pruhy.

K prodloužení do Holubic a zpět dojde u spojů ve špičkách pracovních dnů. V Holubicích bude zajištěn přípoj linkou 720, která bude přes Holubice pokračovat do Pozořic. První dva ranní vlaky linky S2 v pracovní dny budou vedeny jako výchozí už z Vyškova, poslední dva z Brna naopak až do Vyškova.

KORDIS rozšiřuje seznam alternativních tras pro cesty do Brna, při dojíždění se tak lze vyhnout zácpám

Výrazně atraktivnější než dosud se stane dojíždění do Brna po železniční trati Jihlava – Brno. 23 kilometrů dlouhý úsek ze Zastávky u Brna do Brna prošel kompletní modernizací, elektrifikací a zdvoukolejněním. Ve špičce zde budou vlaky jezdit až třikrát za hodinu, mírně se zkrátila také jízdní doba.

České dráhy na trať nasadí dvou- a třívozové jednotky RegioPanter. Vlak se stane rychlejší alternativou k autobusům i autům: například z Ostopovic dojede na hlavní nádraží za deset minut. „Železnice se stane velmi atraktivní volbou pro obyvatele,“ podotkl Horský.

Cestující musejí počítat první dny s omezenějším provozem kvůli takzvaným konsolidačním jízdám které probíhají po dokončení nové trati.

Kraj kvůli očekávanému nárůstu počtu cestujících na této trase zvažoval i nasazení souprav s dvoupodlažními vozy, České dráhy ale nabídly jen desítky let staré vozy Bmto.  Kraj proto zvolil raději modernější jednotky. Do budoucna by se kraj rád dostal na čtyři vlaky za hodinu, to ale zatím neumožňuje kapacita brněnského nádraží.

Zahájení provozu na modernizované trati přinese zásadní změny v konceptu obsluhy celého území. Vlaky budou páteřní linkou.

Přehled změn v souvislosti s obnovením provozu na trati Brno – Zastávka u Brna

Ze Zastávky směr Třebíč a Jihlava budou navazovat motorové vlaky vedené jako linka S42 Tarif IDS JMK v nich bude platit stejně jako dosud až po Náměšť nad Oslavou.

Protože vlaky budou z Brna směr Rosice a Zastávka a zpět páteřní linkou, dojde ve špičkách pracovních dní k omezení intervalu souběžné autobusové linky 405 (Zastávka – Rosice – Brno, Nemocnice Bohunice), která bude ve špičkách pracovních dní jezdit v intervalu 30 minut a mezi Brnem a Rosicemi bude nově trasována přes Popůvky a Brno, Bosonohy s obsluhou zastávek po trase.

Linky 406 se změna trasy netýká. I nadále bude mezi Brnem a Rosicemi vedena po dálnici.

Linka 401 bude nově celodenně a celotýdenně vedena mezi Brnem a Ostrovačicemi po dálnici D1. Linka 401 tak nebude obsluhovat zastávky v Brně, Bosonohách a Popůvkách (nahradí ji linka 405) a také Rudku a Litostrov, jejichž obsluhu zajistí linka 423.

Vybrané spoje linky 423 (Mohelno – Oslavany – Ivančice – Rosice) budou prodlouženy z Rosic do Litostrova přes Rudku do Domašova, příp. do Javůrku. V úseku Litostrov – Domašov (-Javůrek) tak nahradí linku 410, která bude zcela zrušena. Linka 423 tak nově zajistí spojení od vlaků linky S4 v Tetčicích směr Rosice a opačně a také zajistí spojení Domašova, Rudky a Litostrova do Tetčic a Rosic, příp. do Ivančic. Občané Domašova, Rudky a Litostrova tak budou mít nově zajištěno alternativní spojení do Brna přes Tetčice s přestupem na vlak a opačně.

Cestujícím z centra Rosic pro spojení s Brnem doporučujeme využívat spoje linky 423 s přestupem v Tetčicích na vlak do Brna.

Vlaky linky S4 nově zajistí častější spojení Ostopovic s Brnem, čímž dojde k omezení autobusové linky 403 a přetrasování linky 404.

Ve špičkách pracovních dnů bude zajištěna návaznost v Troubsku na vlakové zastávce mezi linkou 403 a vlaky S4, cestující z Omic a vzdálenější části Troubska tak budou moci popojet autobusem na rychlý přestup na vlak do centra Brna, odpoledne obdobně i ve směru z Brna.

Linka 404 bude nově vedena mezi Troubskem a Brnem přes Brno, Bosonohy do zastávky Brno, Nemocnice Bohunice. V zastávce Střelice, dolní žel. st. bude ve špičkách pracovních dní zajištěna návaznost na vlaky linky S4 do Brna a nově bude zajištěna návaznost z vlaků linky S41 ve směru od Moravského Krumlova k Nemocnici Bohunice. Odpoledne pak bude obdobný režim fungovat při cestě zpět.

Linka 430 bude v pracovních dnech prodloužena z Rapotic přes Vysoké Popovice do Zastávky u Brna, aby cestující jedoucí ze směru Čučice a Ketkovice nemuseli cestou do Brna 2x přestupovat. Dojde tak ke zrušení linky 424. Vybrané spoje linky 430 obslouží Lesní Jakubov.

Tagy České dráhy elektrizace trati Brno - Zastávka u Brna IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK rozšíření D1 u Brna S4
167 komentářů