Vlak jako alternativa k zacpané D1 okolo Brna. Kraj prodlouží další linku, aby lidé nemuseli po dálnici
Modernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: Skanska
Modernizovaná trať do Zastávky u Brna přinese zásadní změny v organizaci dopravy kolem D1.
Jo vlakem potahnu přes republiku mladou, dvě krosny, batoh, tašky a donedávna ještě kočárek. A ještě trnout co se po cestě stane, kdy dojedeme, zda neujedou připoje, zda bude kam sednout a kdo bude dělat estrádu i v dětském oddíle, jako minulý týden nějací fanoušci co řvali ve vyhrazeném voze jak opice a ani průvodčí neměl koule jim něco říct – jeden tam pak dost hlasitě se zpovídal na celý vůz, že se cítí být fašista a na napomenutí od jiného cestujícího reagovali odrhovačkou o policii…. to chcete za ty prachy.
A budou konečně přestupy v zastávce Stary Liskovec, nebo i nadále všichni do FN Bohunice, Kampusu MU a těch firem kolem budou muset přes hl.n.?
Bohužel nebude, to závisí na šikovnosti města Brna, jak rychle vykoupí pozemky a postaví přestupní terminál. Nádraží v polích tam je už 3 roky.
Pro začátek by potěšilo, kdyby vznikl alespoň chodník přímo do ulice U Leskavy a bylo možné část navazujícího sídliště obsáhnout i pěšky. Dnešní stav, kdy je nutná zacházka několik set metrů přes Šoustalovu a Čermákovu, činí tuto zastávku téměř nepoužitelnou, přestože v docházkové izochroně žije hodně potenciálních cestujících.
Točvolanti stejně nepojedou sockou, jak by vypadali? To budou raději popojíždět a nadávat. Proč se dávají peníze do železnic, když jsou potřeba na silnice.
Jestli to byla ironie, tak se moc nepovedla.
Povedla a hodne. Diagnoza točvolant je bohuzel porad jeste celkem obvykla….
Čučet na otravné spolucestující, nic moc.
Myslíte spolucestující ve vedlejším autě? Šalinou a vlakem se jezdí proto, že to je doprava rychlejší než statická řada plechovkářů a na nějaké čučení tam není čas.
Šalinou to rychlejší často je, vlakem ani blbou náhodou pokud počítáme cestu dveře – dveře, ne nádraží – nádraží.
Ve vlacích jsou všude zrcadla?
Už vidím jak jedete přes republiku ověšený batohama, krosnou, tašky pomalu na krku a krok zpět pitschujici manželku tahající kočárek nebo caparta za ruku.
Trochu se divím pořadí spojů na prodloužené 430 – http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L728430_241215_387616.pdf – většina spojů pojede od Ketkovic k zastávce Rapotice, škola, pak se vrací k Rapotice, žst. a pak směrem na Vysoké Popovice a Zastávku projede znovu těsně kolem zast. Rapotice, škola. Kdyby je obsloužila naopak, tak ušetří tak 1,2 km jízdy. Teda pokud se v Rapoticích hodně využívá možnost popovézt se k nádraží, tak to trochu dává smysl, ale teď s tím přestupem navíc se nejspíš stejně svezou až do Zastávky.
Zkuste si to nakreslit do mapy, ja tam ty zavleky vidim pri cestach do Lesniho Jakubova. Tam to ma logiku.
Hm, takže i ve špičce to pojede až do Zastávky aneb časový souběh s vlakem.
Ale i to je pochopitelné – aby lidé ze Sudic/Ketkovic/Čučic nemuseli při cestě do Brna přestupovat v Rapoticích a pak ještě v Zastávce.
… a tím pádem si dovolím odhadnout dvě věci:
– že lidé jedoucí z Vysokých Popovic do Brna budou o to víc využívat do Zastávky bus než vlak, protože bus-zastávka je blíž větší části domů než vlak-zastávka (a výhoda vlaku, tedy přímá jízda bez přestupu, bude pasé)
– totéž by platilo pro Rapotice, kdy (a to už je spíš spekulace) možná proto nebudou ty autobusy zastavovat na návsi, aby ještě o to víc lidí nejezdilo od Brna do Rapotic právě s přestupem v Zastávce na bus a ne na vlak.
Zastávka Starý Lískovec bude nově obsluhována mnohem větším počtem vlaků. Včetně několika spěšných. Byť na znamení.
Pro cesty z přilehlé části Lískovce (část staré zástavby + ti ze sídliště u Leskavy, kteří se nebojí punkových řešení) do centra to bude určitě o něco zajímavější oproti stavu, kdy v ranní špičce (5-9) jede 5:22, 5:52 a pak až 8:53. Nově dvakrát za hodinu (X:13 S4 a X:52 S41)
To je výborné. Zejména, když už někdo hodil kus dřeva přes potok a na tuto zastávku je možné se dostat i bez brodění.
V jakém že jsme století? 😀
Nene, ted uz je tam dokonce asi pul metru siroka drevena lávka. Taky svépomocí. Vyzkouseno asi pred dvema tydny….
Před nějakým časem dokonce existovala železná lávka, postavená svépomocí, kus proti proti proudu. Hodně rychle zase zmizela.
Od kdy?
Velkým a nově vzniklým bezpečnostním rizikem je zde ovšem autoblok s kratičkými oddíly (hustý sled vlaků) dle poslední módy bez přenosu kódu návěsti na hnací vozidlo. Nutno se modlit a držet palce, aby se někdo v provozu třeba pod vlivem únavy chvíli nezamyslel a neprojel to. Stejně tak ježdění za mlhy nebude žádný med.
Úplně jsem nepobral, proč prskticky nová trať není rovnou vybavena ETCS…
Přeci vzor Pardubice.
Protože dotace ? A tím pádem samostatný finanční „chlívek“ a samostatné papírování a schvalování Plho ?:-))
už je vypsaná veřejná zakázka na ETCS
„už“ vypsaná? Takže to bude tak za tři roky?
myslím že za 3-5 let.
Jenže tam nejsou právě žádné kratičké oddíly – 700 m je vždy pouze mezi předvěstí autobloku a vjezdem…jinak je tam klidně 1200-1300 m jak u normálního autobloku se zábrzdnou vzdáleností 1 000 m – takhle to pochopil projektant a takhle se to realizovalo:-). Navíc vlaky tam jezdí obvykle na AVV (= řada 750.7, řada 842 atd.), takže to neprojetí Stůj stejně hlídá technika:-))
Přinejmenším mezi Heršpicemi a Střelicemi je délka oddílů mezi 700 a 900 metry, návěstidla běží dost těsně za sebou. Zábrzdná vzdálenost činí 700 metrů, takže to „není problém“. Kód VZ není, jak se tedy AVV doví, co na návěstidlech venku svítí? Kamerovým okem umělé inteligence?
Dozví se to od fíry z manuálního zadání přes AVV-klávensici (dočasně) a když fíra nebude reagovat, tak holt AVV zastaví, ale nic se neprojede a to je hlavní. Až bude zapnuto ETCS, tak si AVV načte data z ETCS – jako mmch. už dneska to tak funguje v rutinním provozu ETCS na Olomouc – Uničov atd. A ETCS by mělo být zprovozněno někdy 2025/2026. Čili holt ten jeden rok se bude muset nějak vydržet:-)
To jsem zvědav, jak bude fíra manuálně zadávat návěst „Stůj“, kterou přehlédl nebo když ztratí vědomí. Zabezpečovač typu Kocourkov.
To právě nemusí, protože AVV automaticky zastavuje a on tu informaci musí ručně „přepsat“ ze Stůj na Volno = v tom je ten vtip, když ztratí vědomí nebo neuvidí Volno, tak AVV vlak zastaví.
Tak za prvé AVV není zabezpečovací zařízení. Za druhé, nic nenutí strojvedoucí to používat, naštěstí, protože kromě mnoha výhod to má i nevýhody, stačí například nesprávná data. Já osobně AVV nepoužívám a nejsem zdaleka jediný. Tak tady přestaňte fantazírovat..
Na AVV tam jede naprosté minimum vlaků.
Jasně, dneska.Ale od GVD to má být 99,5 % nebo kolik až tam budou jezdit Regiopanteři všechno v osobce plus 750.7 rychlíky a od 2029 má být výhradní provoz ETCS navíc.
A všechno bude růžové a krásné a zalité sluncem …🤮
Bydlím v Rosicích, pracuji v Králově Poli. Autem mi cesta trvá 20 minut (jezdím v 6 ráno, než jsou kolony na D1, cesta zpátky není problém). Aktuálně se autobusem dostanu i z cestou na zastávku na přibližně 50 minut. Radu, že mám jezdit 423 na vlak do Tetčic, beru jako nejapný vtip. Zajímalo by mě, kolik to bude trvat vlakem. Bohužel ani web idsjkm mi zatím neumožní najít si spojení po 15.12.2024. Aspoň přes idos jsem našel, kolik by trvala samotná jízda vlakem Rosice – Královo Pole nádraží. Takže odhaduju, že by to mohlo trvat dveře dveře takových 65 minut.… Číst vice »
Nic Vás nenutí, jsem téměř 7 křížků bez auta a žiji. V pohraničí.
Jezdím do Brna z Tetčic, bohužel už 3 měsíce musím autem. Před tím jen vlakem nebo busem 406. Autem je to rychlejší, ale je to hrozný opruz, kdy furt musím přepočítávat trasy na Waze, na dálnici být připravený na prudké brždění do kolony a výrazně dražší než vlakem a MHD, když jsem měl roční jízdenku na 4 zóny.
Autem se dá dojet z Rosic do Tetčic na parkoviště u nádraží a pokračovat vlakem.
„Parkoviště“ s cca 15 parkovacími místy.
prý se má rozšiřovat
O. K., nicméně i tak zůstává otázka, proč by měl někdo z Rosic mířit (jakýmkoliv způsobem) na vlak ne do zast. Rosice u Brna, ale do Tetčic.
i u rosického nádraží se má dělat menší parkoviště pro tuším cca 15 aut.
Zrovna KrPole je dost specifický cíl, kam z Tetčic jede vlak dost velkou oklikou. Do jiných částí Brna to může jiným vyhovovat mnohem líp.
Ahoj zlato,
ta 423 jako svoz na vlak směr Tetčice má smysl pro Rosičáky žijící kolem Brněnské a na Kamínkách, kteří to mají daleko na vlak v Rosicích.
Pro lidi z Rosic pracující na severu Brna znamená vlak končící na Hlavním nádraží další přestup a zdržení. Chybí tu nějaký přímý spoj z naší oblasti na server Brna.
Ještě nejsou k nalezení časové polohy busu 423, ale žádná z variant nevychází ideálně: – buď ta linka dál pojede z Rosic směr Ivančice – Mohelno bez prostojů v Tetčicích, ale tím pádem bude mít delší přestupní dobu od Rosic na Brno (mimo špičku cca 35 min.) – nebo ta linka bude vyloženě roztržena v Tetčicích (časový nesoulad cca 35 min.) jo, kdyby byl zaveden slibovaný 30min. interval celodenně, pak by to vycházelo – spoj z Rosic přijede do Tetčic cca v X:14 h a bude mít přípoj od Brna směr Ivančice, tak i bude přípojem od Rosic směr Brno.… Číst vice »
Já bych si spojení asi našel. Přestupovat z vlaku lze na více místech. Doporučuji aplikaci POSEIDON.
No, a není to věc každého, kde bydlí a kde pracuje?
Nové cestovní doby Rosice – Brno:
1/ zrychlený vlak 2x/h ve špičce do centra – 22 min.
2/ zastávkový vlak každou hodinu i o víkendu – 25 – 29 min.
3/ bus 405 mimo dálnici k Nemocnici Bohunice – 21 min. mimo špičku bez kolony
4/ bus 406 po dálnici k Nemocnici Bohunice – 14 min. mimo špičku bez kolony
Ano, toto mi prijde v podstate luxusni.
Horsi takova cesta ze Zbraslavi. Prvnich cca 30 minut ztratite cestou autobusem se zavlekem pres Pribram a naslednym casem na prestup. Moje idea je jet autem na Zastavku a potom moct vyuzit vlak jedouci tak casto, ze se nebudu muset zabyvat jizdnim radem, nebudou me trapit kolony na D1 a reseni parkovani ve meste.
Jen mam obavu, zda bude na Zastavce kde parkovat…
Pokud by se zlikvidovalo to šrostiště tam, tak leda. 🙂
Konečně po těch cca 20 let příprav, blokování stavby spolkem Voda z Tetčic, rozkouskování celé stavby na 2 úseky budou jezdit vlaky z Rosicka do Brna normálně a snad bez chronických zpoždění, kdy tam byla jen jednokolejka.
Obávám se, že ty připojne busy budou vlaky zpoždovat, neb doprava na silnici, zejména ráno, je katastrofální. Takže zpoždění je a bude. Bohužel.
Jistě veliký pokrok a splněný železniční sen. Nicméně čtyřkilometrový úsek mezi zhlavím Státní silnice a hlavním nádražím zůstává jednokolejný, takže o stabilitě jízdního řádu si nedělejme velké iluze.
Bohužel takto může jen posun: https://mapy.cz/s/gatotovomu
Ono by ledacos šlo, kdyby se chtělo…
Mezi hl. n. a HH lze ve směru z hl. n. použít „břeclavskou“ kolej (což tedy šlo i předtím).
Teoreticky ano, ale v praxi těch volných chvilek moc není.
Je tam 4min. mezidobí, takže při až 7 vlacích za hodinu od Brna směr Hrušovany u Brna je potenciálně ještě 8 tras (resp. i kdyby jen z několik z nich k využití) volných.
(Případné křížení směrů při posunu od Hornbachu k nástupištím či opačným směrem se děje jak u této koleje, tak i u střelické koleje, tzn. irelevantní.)
Představujete si to extrémně jednoduše, ale tak to není, do hry tam vstupuje mnohem víc faktorů, než jen jízdy vlaků.Zjevně jste v tomto laik a bohužel bez podrobné znalosti místních poměrů nejste schopen správně vyhodnotit situaci. To neznamená, že jste hloupý, nicméně nemáte pravdu…
Vy pro změnu nejste schopen věcně argumentovat.
Přineste tedy argumenty – proč po té „břeclavské“ koleji nemůže jet víc než 7 vlaků za hodinu?
Srov. i např. s úsekem hl. n. – Židenice a až 12 (!) spojích za hodinu, které po té koleji jedou.
To říkáte pouze „A“ a chybí Vám tam to „B“:-))
A to „B“ je to, že úsek Brno – Zastávka u Brna bude dálkově řízen z RDP Brno a budou aktivovány nejrůznější vymoženosti typu GTN, automatické stavění vlakových cest (ASVC) atd.
Čili obecně to řízení provozu se dostane na úplně jinou úroveň. Navíc až tam bude ETCS L2, tak strojvedoucí uvidí min. 7,5 km před čelo vlaku, čili to, že na vjezdu do Heršpic má na „Stůj“ uvidí už v zastávce Střelice-Dolní.
Tak to je pak něco jiného, za deset let to bude šlapat úplně jinak.
Poněkud si všechno idealizujete. ASVC nemá na bezpečnost žádný vliv, navíc bych ho chtěl vidět a realizace ETCS se plánuje v roce 2029. To je dost času na velkou hromadu.
Zapomněl jste na zdržení Bártovou „superkoncepcí“, na to že prapůvodní verze (cca 2007 – 08) nepočítala s druhou kolejí Zastávka – Střelice (takže ji potopil přímo JMK), dále ignorantství orgánů veřejné správy vůči Tetčicím obecně (a po námitkách upraven projekt na nízké PHS + na nový přejezd na západním konci nástupišť). Totéž s tou výjimkou z EIA, kterou shodil i soud.
Nemůžete. Díky Vodě z Tetčic měli pozornosti fakt hodně. Naopak vlaky by tam měli pouze projíždět…
Ovšem, když se Vodě z Tetčic přičítalo i to zdržení, za které buď vůbec nemohla, anebo šlo o překročení úředních lhůt, pak ano.
Jen doplním, že žádost o územní rozhodnutí (upraveného – již 2 koleje Střelice – Zastávka) projektu 31. 12. 2009, i tak Bártovic „superkoncepce“ až od léta 2010 (co se dělo ten půlrok?), Bárta padl 4/2011, pak veřejné projednávání územního řízení na rosickém úřadě v 5/2011 (skoro 1,5 roku po žádosti). Voda z Tetčic v tomto vůbec nefigurovala.
Jinak k tomu co jsem napsal výše viz např. https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/soud-pozastavil-pripravu-zdvoukolejneni-trati-brno-zastavka-319416
Tak ještě prodloužení do Jihlavy a terminál ve Starém Lískovci, děkuji.
Není zač, tohle nikdy nebude.
Jako tomu terminálu už snad nic nebání ne ? Majetkoprávní vypořádáná je už snad hotové, nebo se pletu ? Na čem to vlastně visí Na přepočtu nákladů na stavbu ?
Realistickou odpověď nabízí nedávný článek: https://zdopravy.cz/terminal-liskovec-brno-tri-roky-po-otevreni-zastavky-nevi-jak-propojit-vlaky-s-mhd-226858/. Upřesňuje se koncepce, což v podmínkách Brna může trvat i desítky let.
Pokud se plánuje VRT Jihlava – Brno, tak přestavovat starou trať do Jihlavy nedává smysl.
Stále tu ovšem je relace Jihlava-Okříšky- Třebíč/Znojmo a Třebíč-Náměšť-Brno. Takže i stará trať má stále potenciál pro regiony. A IAD na té první relací se stane velmi rychlou vzhledem k zobchvatováním městeček a vesnic kvůli Dukovanům. Takže investovat…
“ Do budoucna by se kraj rád dostal na čtyři vlaky za hodinu, to ale zatím neumožňuje kapacita brněnského nádraží.”
A proto si nádraží zase odsuneme, aby to nebylo potřeba.
A proto jej o kousek posuneme, aby příjezd.na něj nebyl tak komplikovaně zdlouhavý, aby tam.bylo víc kolejí ,které umožní nasazení více spojů, což na současném.nádraží je nesplnitelné!
To nádraží buď je nebo není v bezprostřední blízkosti centrálního uzlu MHD. Pokud není, tak už je jedno, jak moc.
Zrovna od jihu není ani komplikovaný, ani zdlouhavý, je to rovina jako když střelí, ale není možné tam cokoliv vylepšit nad instalaci ohřevu výměn.
A protože nekončíme a nezačínáme na nádraží, tak se nám dost hodí přestup na MHD co nejkratší.
A cože přesně je komplikovanýho na rovné koleji?
To je alibismus, část vlaků může klidně jezdit na Dolní nádraží, kde jsou tři nástupní hrany, spojka ze Státní silnice je již elektrifikovaná.
Nejezdily tam ani teď o víkendu 30. 11., kdy byla vyloučena spojka mezi HH a ZSS…
Zato tam není žádné napojení na MHD ani na ostatní vlaky. Drobnost, pochopitelně, v Brně jste, tak mazejte pěšky.
A co by tam ti lidi v tom brownfieldu asi tak dělali? 😀
Může, ale budou jezdit poloprázdné. Krásně to bylo vidět před zahájením výluky kdy, pokud to ve Střelicích vyšlo, nacpala se drtivá většina cestujících do vlaku na hlavní a na Dolní jelo pár lidí. Mám zato, že ježdění na Dolní bylo i příčinou mizerného využití vlaků na zastávce Ostopovice…
Jednak – nebylo to „před zahájením výluky (Střelice – Zastávka“, protože ta s tím vůbec nesouvisela.
Os-240 jezdily na dol. n. většinu GVD 2022/23 kvůli nesjízdnosti „střelické“ koleje – a ejhle, R + Os-244 se na „břeclavskou“ kolej vešly (ba i vč. křížení směrů při jízdě od Střelic do Brna), srov. s polemikou výše.
A zpět ke Střelicím – je logické, že když jede Os-244 jen pár minut před Os-240 směr Brno, tak většina lidí jede v něm. Totéž i v bezvýlukovém stavu.
Zase jsem se poučil. 🙂
Odborný výraz „kongesce“ zní z úst pana řídícího Horského mnohem elegantněji a dodá jeho výroku větší vážnost, než kdyby použil obyčejné výstižné slovo „zácpa“.
😀 trosku s krizkem po funuse ne? na jare tu d1 otviraj a dal uz nepokracuji, pac si po roce vsimli ze to zpusobuje kolony 😀
Blbost. Naštěstí se bude v rozšiřování D1 pokračovat. Viz tisková zpráva ŘSD: „Příprava rozšíření dálnice D1 od Kývalky po Holubice pokračuje dál, v této chvíli nic nezastavujeme. Projekty běží tak, abychom dálnici dokázali rozšířit v co nejkratší době, protože si uvědomujeme, že situace je tam opravdu kritická. Už v příštím roce bychom chtěli zahájit stavbu křižovatky D1 a D2, říkáme tomu křižovatka Brno jih. Nyní vyhodnocujeme nabídky a v prvním čtvrtletí roku 2025 bychom měli být schopni uzavřít smlouvu se zhotovitelem. Zároveň budeme připravovat celou zbylou trasu na rozšíření. Chceme se zabývat technickým řešením. Je potřeba první etapu prací (Brno-centrum… Číst vice »
„Naštěstí se bude v rozšiřování D1 pokračovat.“
Tak rozšiřování silnic to je opravdové štěstí.
Spíš mi přijde, že s nevšimli nebo zapomněli, že ty kolony tam byly i před tím než se začalo s rozšiřováním, resp. přestavbou mostů.
Atraktivní to bude dokud v Brně neodsunou nádraží
mínusáři se opět snaží přepsat zákony fyziky🥰🥰
To by nové nádraží museli postavit na místě Tesca, k čemuž se Brňáci zjevně nechystají.
Proč by to dělali, když mají pozemky vyšmelené jinde?
Momentální nádraží je naopak velmi neatraktivní – příměstské vlaky se tam nevejdou na počet, dálkové na délku.
Stačilo by jej rozšířit (v současné nebo mírně posunuté poloze pod Petrovem).
ODSunuté nádraží sice bude mít lepší (ale ne ideálníú kapacitu, ale bude to z něj kamkoliv po městě dál.
V dnešní době už jaksi není kam nádraží ve stávající poloze rozšířit.
Diametr.
To se říkalo do doby, než se rozhodlo, že Tesco půjde k zemi. Brňákům je to jedno, nebo vítají nové nádraží. Vlak ale využívají především ti, co do Brna dojíždí a těm vesměs vadí, že budou mít všechno dál
Protože tam stojí Tecso, které se má bourat?
Nebude to kamkoli dál. Nemáte pravdu. Na toto téma byla vypracovaná studie, která tvrdí skoro opak..
Áno, na tramvaj to bude blíž, bylo to vylepené v MHD.
Také jsme se dočetli, že tramvaj jedoucí takto: https://mapy.cz/s/monacokofu bude na na nádraží rychleji. V součastnosti je to 1,1 km a nemusí odbočovat „za roh“.
Studie tvrdí, že dostupnost se zhorší jen o trochu.
Stávajíci není kam rozšířit a mírně posunutà varianta pod Petrovem nic nevyřeší. To je jen vysněná blbost popíračů rozumného rozvoje.
Mezi Tesco a stávající hlavní (23 metrů šířky) by se vešel peron a 3 koleje navíc.
Plus diametr.
A pod tím Petrovem by to nějakým zázrakem neskoupili spekulanti?
Stejný problém řešili v Praze, ale z nějakého fyzikálně-matematického či snad legislativního důvodu přistavěli 3 perony na Hlavním nádraží, došlo i na zkapacinění příjezdu.
Zrovna od Jihlavy se vejdou úplně v pohodě, problém je akorát chybějící druhá kolej odsud na St. Silnici. 😉
Atraktivní to naopak bude, až odsunou nádraží. Do té doby nebude to stávající mít kapacitu.
Jirko, od Střelic to jezdí na kusé koleje, ty jsou 4. To by mělo pro 1 linku dostačovat. V nejhorším by se ze západní srany Malé Ameriky přistavěl peron a další 2 koleje. Zrovna směr na Jihlavu je nejmenší problém.
Těch už je aktuálně 5.
Zase tam bude moct být víc spojů a průjezdný model, takže rychle bez přestupu se bude dat dostat i jinam než na 5. nástupiště – do Černovic, Židenic, příp. Bílovic a dál. Ti co jdou na jedničku nebo na dvanáctku, tak na ni nasednou o 2-3 zastávky dřív, ale zas dojedou na to nádraží o něco rychleji nebo častěji. Pro ty co chodí pěšky do centra to bude poněkud zhoršení, ale neviděl bych to tak černě.
Z tohoto směru by to snad mohl zachránit diametr, nebo aspoň nějaký jeho zárodek.
Atraktivita polohy nádraží dost zásadně závisí na cíli cesty, což je značně individuální věc.
Jak příšerně chybí dvoukolejka Blažovice-Vyškov. Nezamyslice-Kojetín zas až tak moc nechybí, ale s výstavbou začínáme tady. Logicky.
A kdyby se s výstavbou Nezamyslice-Přerov počkalo, tak to něco zlepší?
Staví se ta část, na kterou se podařilo vyjednat povolení.
Holt první má stát přes 20 giga, kdežto druhá 7.
Jen k tomu zlepšení na Zastávku. Díky roztržení ramene v Zastávce bude denně „zpříjemněno“ cestování vyšším stovkám, možná i tisícům lidí od Vysokých Popovic až po Třebíč, kteří dosud jezdili přímo. Výsledkem zlepšení pro ně tedy bude stejná, nebo horší cestovní doba a dva přestupy denně…
Výsledek nesmyslných krajů, od Náměště je spád do Brna, ne do Jihlavy
Není to kraji, do Zastávky jede podle sčítání docela hodně cestujících, dál směrem k Náměšti to silně klesá.
Ani to není argumentem k zavedení přestupu v místě, kde začíná jízdu relativně nízké % lidí jedoucích směr Náměšť.
Mmch. uvádíte dosavadní stav, kdy „výrazné zrychlení“ vlaků mezi Brnem a Zastávkou (cituji oficiální zdroje) by mělo zvýšit i počet cestujících za Zastávkou (kdyby však nedošlo k časovým ztrátám a nepříjemnostem vzniklým přestupem).
P. S. Stejně jako není přestup mezi vlaky od/do Brna a do/od Křižanova v Tišnově; stejně tak i na t-260 je přestup až v Letovicích, tzn. poněkud dál od Brna než je Zastávka.
Co s tím mají společného kraje😆😆? Tady se bude přestupovat kvůli trakci. Na Vysočině se toto ve velkém odstranilo a tady to JMK zavedl😡
už je vypsaná veřejná zakázka na bateriové vlaky, které by měly jezdit z Brna přes Zastávku až do Třebíče. Pokud vše dobře dopadne, tak od 12/2029 nebude v Zastávce přestup.
Tušíte někdo, v jakém stavu je ta studie proveditelnosti o pokračování elektrifikace do Jihlavy?
Já bych přidal jiný dotaz https://www.novinyvm.cz/10819-koleje-na-vlakovem-nadrazi-v-trebici-uz-nenajdete.html V roce 2016 bylo uváděno, že „Na konci všech plánovaných investic okolo roku 2021 by měla být elektrizace úseku Brno Horní Heršpice – Okříšky a zkrácení jízdní doby rychlíků mezi Třebíčí a Brnem na zhruba 45 minut.“ Z jakého důvodu není elektrizace Zastávka – Okříšky již na začátku své realizace (resp. mohla být už před 3 lety, pokud by se modernizace Brno – Zastávka udělala zaráz hned v letech 2020 – 21) a proč se nyní vůbec dělá nová studie proveditelnosti? (v čem byla špatná ta, ze které vzešel ten plán na elektrizaci Okříšek… Číst vice »
Elektrizaci do Okříšek dosud neschvalilo Ministerstvo dopravy, tedy logicky nemohlo být připravováno natož postaveno.
Takže článek z roku 2016 uváděl neschválená vyjádření?
Proč to už tehdy – nebo kdykoliv během těch více než 8 (!) let – MD neschválilo?
(Tady proti tomu nebyly Děti Země ani Dědek z Tetčic, resp. případné námitky by stejně mohly dát až během řízení).
Protože si MD prostě zvolilo jiné priority.
Je to ale zvláštní i tak – i kdyby to MD v roce 2017 schválilo, tak pak by se dělal projekt, pak EIA, územní řízení, stavební řízení. Úsek dlouhý 52 km a to chtěli mít hotovo do roku 2021. Zvláštní. A MD „mělo jiné priority“ kontinuálně 2016 – 2024, tzn. i za různých vlád. 🙂 P. S. z 12/2015 https://www.namestnosl.cz/modernizace-zeleznicni-trate-brno-jihlava/d-3704 „Dále byl představen záměr elektrizace a zdvojkolejnění úseku Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna, a také technicko-ekonomická studie na elektrizace úseku Zastávka u Brna – Třebíč. “ Co na té studii bylo špatně, že se nemůže jet podle ní… Číst vice »
Kraj se chystá tam koupit bateriové vlaky.myslim že podmínky tendru už jsou v běhu , takže to snad není na desetiletí.takze se od zastávky na Třebíč bude pokračovat bez přestupua a na elektřinu
Ať žijí baterky v situaci, kdy na dohled je jaderná elektrárna Dukovany… Dlouhodobě impotentní vztah kraje Vysočina k elektrizaci je velmi mrzutý.
Cože? Vysočina protlačuje dráty kde jenom může, včetně třeba Nového Města na Moravě nebo Velkého Meziříčí. Žábou na prameni je (stejně jako v jiných případech) stát. Byť lze doufat, že kolem TR se snad blýská na lepší časy.
Ten samý stát, který vypustil VRT-stanici u Velkého Meziříčí a namísto toho přišel s „náhradou“ (aneb investoři z Prahy tam pojedou přes H. Brod s přestupem v Osové Bítýšce https://vrtky.cz/o-projektu/prace-a-regiony) v podobě spojky u Svin a elektrizace do Velkého Meziříčí coby součástí „VRT Vysočina II“, je „žábou na prameni“ v elektrizaci Velkého Meziříčí? 🙂
To zrušení zastávky VRT Vel.Mez. je potvrzené? Narazil jsem jak na informace že bude i že nebude. Pokud nebude, tam my z Třebičska budeme dál do Brna i Prahy jezdit autem.
Snad SŽ…
Spíš MD.
Právě naopak – bateriové vlaky = potenciální argument, že „tam není potřeba elektrizovat“.
P. S. Ještě chybí 21 (!) minut zkrácení jízdní doby rychlíků, aby to bylo těch 45 minut. Jsem zvědav, jak se té průměrné rychlosti 84 km/h (při 63 km) dosáhne.
Já spíš netuším, jaký bude přínos elektrizované jednokolejné trati s Vmax 65 km/h s rampami 2,5%.
Že se tam těch 80 km/h taky doopravdy pojede: https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=49.18616347743053&lon=16.285815238952637&zoom=14
Myslím, že to není priorita.
Bohužel to je realita plánování SŽ. Místo kvalitního propojení krajských měst se řeší kdejaká lokálka.
https://zdopravy.cz/prehledne-19-miliard-do-elektrizace-trati-ktere-useky-a-kdy-ceka-zadratovani-154758/
https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2024/07/elektrifikace-trati-mapa-1024×654.jpg
Ještě že tak dělat na této trati prostou elektrizaci by bylo na přes držku.
Chtělo by to sjezd z dálnice a P+R u Ostopovic. Jenže to by se muselo dohodnout ŘSD, kraj, obec a SŽ a to spíš dočkáme létajících aut.
Ten sjezd bude u stanice Brno-Vídeňská. Už za cca 10 let. Obdobně tak u Velké Bíteše (odkud část aut směr Brno jede) – pro ten jediný (velkomeziříčský) pár vlaků za hodinu, které tam budou zastavovat.
Mmch. to zastavení „zrychleného“ vlaku v Ostopovicích taky nebylo ve studii proveditelnosti. Jen vlivem toho tam zastavují aspoň 3 páry vlaků za hodinu.
V tom prostoru u Ostopovic se planuje krizeni D1 s “dalnici” smer Moravska Trebova a koridor pro VRT. Jinak by se samozrejme slusne umistene P+R s dobrou dojezdovou vzdálenosti do centra hodilo. To, co vzniklo u hrbitova s navaznosti na tramvaj c. 2 s vyletem pres Vaclavskou a Hybesovu je totalne neatraktivni.
„Protože vlaky budou z Brna směr Rosice a Zastávka a zpět páteřní linkou, dojde ve špičkách pracovních dní k omezení intervalu souběžné autobusové linky 405 (Zastávka – Rosice – Brno, Nemocnice Bohunice), která bude ve špičkách pracovních dní jezdit v intervalu 30 minut a mezi Brnem a Rosicemi bude nově trasována přes Popůvky a Brno, Bosonohy s obsluhou zastávek po trase.“ Zajímavá dvojakost – na jednu stranu i zde se objevily názory, že 30min. interval vlaků mimo špičku (uvedený i ve studii proveditelnosti!) nebyl nakonec zaveden kvůli neexistenci návazností u zast. Brno-Starý Lískovec, takže se tam od vlaku nedá dostat… Číst vice »
„Výrazně atraktivnější než dosud se stane dojíždění do Brna po železniční trati Jihlava – Brno.“ … kdy počet spojů zůstává stejný vyjma zmíněného 3. páru Os vlaků Brno – Zastávka, nicméně naopak přestup mezi všemi Os vlaky v Zastávce. To IMHO není „výrazně atraktivnější“. „23 kilometrů dlouhý úsek ze Zastávky u Brna do Brna prošel kompletní modernizací, elektrifikací a zdvoukolejněním“ – cca 4km úsek Brno hl. n. – Brno-Horní Heršpice Zhlaví Státní silnice neprošel v rámci této stavební akce ničím, vyjma „prosté elektrizace“ koleje směrem ke Zhlaví Státní silnice. – 9km úsek Zhlaví Státní silnice – Střelice byl modernizován už… Číst vice »
Odhaduji, že to poveze odpoledne a večer do Holubic v průměru 2-3 lidí a zpět 0,2.
Sám jsem zvědavý, kolik lidí dá přednost před 601, která nejede po dálnici, 106 nebo autem.
No celý nápad Holubice Vyškov je totální úlet … vždyť to právě kvůli tomu, že to jezdilo prázdné před léty zrušili. Holubice bych ještě pochopil … ale nevěřím tomu, že lidi budou raději jezdit vlakem než autem po dálnici …
Před 20 lety bylo všeho méně. Dojíždějících, satelitů ve vesnicích, kamionů na silnicích. A budete se divit. Silniční dojíždění do Brna od východu je v takových sračkách, že už dnes se snaží autaři dostat k nádraží do Blažovic a dál pokračovat vlakem.
Kteří?
To budou docela výjimky.
Byl jste někdy v Blažovicích??
Ti z Pozořicka. V Blažovicích se parkuje všude, kde se dá, byl jsem tam.
Tomu chybí už jen zpřístupnění vlečky z Blažovic do cementárny Mokrá (která prochází Sivicemi a okrajem Pozořic) pro osobní dopravu a každých 30 minut vložit přímý vlak do Brna. Ale asi by to kapacitně nezvládla Černovická spojka.
Neodhadujte a vyzkoušejte zácpy autem na Brněnsku. Mimochodem v takových situacích dochází k totálnímu rozvratu autobusových linek. Proč? Protože se zácpy týkají logicky také staré silnice na Vyškov. Na dálnici u Rohlenky je ve směru na Brno parkoviště a stará silnice popojíždí krokem. Otázkou je, zdali ty tři avizované pruhy na dálnici do Holubic budou za 10 let stačit a cestující budou mít alternativu v nové dvoukolejce s kapacitními parkovišti P+R.
Děkuji za poučení, ale mezi Vyškovem, Slavkovem a Brnem jezdím docela často a dlouhodobě a to všemi druhy dopravy. ,Např. linkou 601tento týden apd.
Takže si odhadnout klidně troufnu.
Uvidíme už brzy, kdo se trefil.
3 pruhy na D1 samozřejmě rozdíl budou.
3 pruhy na D1 v Brně mezi Vídeňskou a D2 za pár let stačit nebudou, na tom se už dnes shodnou dopravní odborníci. Tento krátký úsek se měl rovnou stavět na 4 pruhy. Odhaduji že za 15-20 let se to zase bude bourat a stavět znovu.
Nějak nechápu jaké jiné dvoupodlažní vagony si kraj představoval, že mohou ČD nabídnout 😀
Toho jsem si při prvním čtení článku vůbec nevšiml … tak to už je ten náš kraj totálně vymletej ale … jestli si představovali, že tady budou jezdit pražské dvoupatráky, tak to fakt ne … to by je ČD musely dualizovat … a ač jsem šotouš, tak BMTo fakt ne … v létě je v patře totálně k nevydržení a okno se dá otevřít je na 10 centimetrů …
Nevím jak dlouho dopředu to řešili, ale třeba nějaké push pulky, jako Ostrava Frýdlant Frenštát. Ale asi si vzpomněli na poslední chvíli. Každopádně by škoda měla začít patrovou jednotku aspoň slibovat, kolem velkých měst budou potřeba.
Proč slibovat něco, co už existuje? Tím spíš na 25kV. Stačí letmý pohled do Bratislavy nebo Budapešti.
A tím letmým pohledem zjistíte co, že chtějí nějaké použitelné vlaky prodat?
tak ještě, že to nedopadlo
turnus pro 5 jednotek, když jezdí 3 tak je to výhra, stavá se že jezdí i dvě
„stavá se že jezdí i dvě“ – Ano, zrovna například dnes, zbylé tři soupravy jsou buď 2x 814 nebo klasika Bdt + AB. Že by jich vyjelo všech 5 v jeden den se stalo možná dvakrát od jejich uvedení do provozu.
tak DB může prodat, v minulosti se dokonce ČD hlásily do aukce o 10 dvoupodlažních
Spíš se už dávno měly kupovat EMU400.
Ze Škodovky. O Stadlerovi si nechte zdát.
Bmto nic?
ČD mohou nabídnout Bpjo, stojí v Kralupech 300m od hnízda sbětačů mědi.
Taky mě to od kraje, který byl zarytě proti patrákům, překvapilo.