Vlak a autobus vedle sebe. Heřmanův Městec začal budovat dopravní terminál za 90 milionů

Vizualizace terminálu Heřmanův MěstecVizualizace terminálu Heřmanův Městec

Součástí výstavby je i velká rekonstrukce Tylovy ulice.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

V diskuzi se objevuje, že jsou to vyhozené peníze, ale není vše o dopravě, ale také o urbanizaci města: Dopravní uzel na náměstí skutečně nepatří, není to město-tvorný prvek z hlediska architektury a urbanizace města. Navíc skoro celou stavbu zaplatí EU. Gratuluji k této akci. Výborný počin.

kpeet

Zapojit místního odboráře Rychnovského a všechno bude

Zbyněk

Hlavně, že bude kde parkovat. Auta.

LKB

Trat Valy u Prelouce – Hermanuv Mestec nechapu. Chybi ji napojeni na hlavni trat Kolin – Pardubice smer Pardubice, coz je v rozporu se spadovosti do Pardubic jako krajskeho mesta. Jako laik predpokladam, ze se musi jet smer Prelouc a pak nekde otacet. Obdobny anachronismus je v Chrudimi s chybejici odbockou z Hermanova Mestce v Chrudimi. A pritom chybi/by se musely dostavet jen kratke useky…

Dominik

Napojena na hlavní trať je právě v Přelouči, kde je zajištěn připoj na obě strany (Pce i Kolín), trať je Přelouč – HM – (Prachovice), ne jenom Valy – HM.

Pišta

Myslím si že nikdo z HM do PCE vlakem necestuje. Bus je daleko rychlejší a pohodlnější.

Dominik

Bus není daleko rychlejší, vychází to plus mínus stejně (2-4 minuty), jako kombinace R + Os, za předpokladu, že nebudou ucpané Pardubice (což taky není zas tak neobvyklé).
No o pohodlnosti bych se taky přel, i když jasně 810 není zrovna moderní vozidlo, ale to už záleží na každým, jak to má nastaveno, a já osobně pojedu raději pojedu 20 minut v 810, jak půl hodiny v autobuse, ten beru až jako poslední možnost, pokud jinak existuje volba.
I když je pravda, že tratě jako je HM – Přelouč, Holice – Moravany, by si zasloužily něco lepšího.

Jarda Š.

Čistá jízdní doba je sice zhruba stejná, ale vlakem musíte v Přelouči přestupovat, kdežto bus jede bez přestupu.

Dominik

Ano, tento důvod slýchám často (u různých tratí), i když tedy osobně nechápu, co v tom je za problém, ale to asi bude tím, že jsem zvyklý takto cestovat.
Na druhou stranu, stále tu je průjezd, centrem Pardubic, který bývá kolikrát spíš neprůjezd, a vznikají tím zdržení, ne železnici toto prostě není, pokud není MU nebo nějaká výluka.

Pišta

A zpoždění na trati Kolín – Pardubice není nic neobvyklého

Dominik

Tvořit ve Valech triangl nedává vůbec smysl.
1) V Přelouči sídlí významný zaměstnavatel – Kiekert.
2) Ztráta dobrého přípoje na R směr Morava.
3) Zavedením přímých vlaků do Pce by došlo jen k zhoršení situace s kapacitou dráhy.

Pokud bychom se teoreticky měli bavit o přímém spojení HM – Pce, tak by to spíš chtělo vybudovat novou přeložku trati do Chrudimi, kdy místo na město by vzniklo nové napojení z trati mezi Medlešicemi a Chrudimí, kdy by teoreticky mohl existovat triangl, aby se dalo jezdit oběma směry.

Petr

Aby to nedopadlo jako v Berouně, autobusové nádraží, kam některé spoje ani nezajedou.

pedro74

Do Berouna přijedete vlakem co hodinu či půlhodinu a z nádraží Vám o víkendu a večer nejede pro jistotu nic. Přestup hrana hrana je realizován od vlaku pokud možno zastavujícího co nejdál, přes horskou dráhu podchodu, na autobusové nádraží, které má odjezdová stání také pro jistotu co nejdál od budovy.

Dan

Trochu škoda, že i když se bude překopávat celá ulice, nepovedlo se dostat nástupní hranu pro vlaky a autobusy do jedné roviny, viz. obrázek https://www.hermanuv-mestec.cz/data/editor/377cs_17_big.jpg?gcm_date=1474608036
A při pohledu na další vizualizace a výkresy se nejde zbavit pocitu, že projektant hromadnou dopravou docela opovrhoval. Ze znázorněných vozidel Regionova je OK, na jiném obrázku je motorák o slušných pár desítek let starší a ještě červeno-krémový. A ty vyobrazené autobusy, to jsou vůbec veteráni…

Alibaba

Se zvyšováním nivelety silnice je problém pak tu silnici napojit ji na okolní vjezdy a garáže. Navíc utopení baráků taky dělá problém, stéká tam voda.

Jiří Kocurek

Je klidně možné, že projektant veřejnou dorpavou jezdí. Ale za ty modely se platí a možná mu ty nové modely firma nekoupila. A nebo tam nechtěl vrazit ICE, jak je občas k vidění jinde.

Dan

Akorát že v tomhle případě to jsou jen fotky a ne 3D modely. A opatřit fotku současných dopravních prostředků by zas takový problém být neměl 😉

Vojtěch Suchan

Většinou do vizualizací my architekti dáváme co je hezký nebo to nějak upoutá pozornost. Takže to, že je tam 831 a historickej autobus je prostě taková „sranda“ – lidem to většinou přijde milý. A ty cad bloky v 2d výkresech bude prostě to, co měl autor zrovna při ruce. Nástupní hrana a ulice pro busy výš by znamenala vymýšlet už celkem složitý odvodnění okolních domů, plus by to bylo zbytečně drahý. Rampy tam určitě budou – musí být a na schodech se dá v lětě sedět.

Dan

Nezlobte se, ale dávat tam něco, „co měl autor zrovna při ruce“ nebo „co je hezký nebo to nějak upoutá pozornost“ i když je to úplně mimo místu, to není zrovna známka profesionality. Naopak mi to docela připomíná Pejska a Kočičku, jak dělali dort. Dobrá vizualizace by znázorňovanou situaci neměla dělat záměrně líbivější nebo škaredější a neměla by ani záměrně odtahovat pozornost jinam. Tady vizualizace nedělá škaredější stavbu, ale hromadnou dopravu, ale je to stejný princip.

Jiří Kocurek

Proč teda mají v Praze i Brně historickou linku tramvají?

Člověk tam totiž může nakreslit cokoliv a vždycky se najde někdo, kdo si najde, nebo rovnou vymyslí důvod, že takhle je to špatně.

Dan

A ta historická linka se také nějak pravidelně objevuje na vizualizacích nebo jak to tady s tím tématem souvisí?

Jan Petrus

Škoda, že vedení Heřmanova Městce současně prosazuje dopravní terminál u nádrží a s ideálním přestupem vlak/bus systémem hrana/hrana a zároveň dělá všechno proto, aby tam těch vlaků jezdilo co nejméně. Z tratě do Chrudimi chtějí dělat úplně nesmyslnou cyklostezku, vlaky do Prachovic už prakticky taky nejezdí (zato bus prakticky každou hodinu), doprava do Přelouče zkomírá… Terminálu fandím, ale takhle to budou jen vyhozené peníze.

Švarc

Souhlas, také mně to přijde jako nesmyslná investice.

Jiří Kocurek

A ty vlaky do Prachovic má zaplatit radnice Heřmanova městce?

Joe

A můžete mi říct, co by se kromě vzduchu na té trati z HM do Chrudimi mělo vozit? Ta trať pro cestující naprosto postrádá smysl, autobusem jste z HM v Chrudimi za necelou čtvrthodinu. Za tu dobu se šukafon sotva začne drápat do kopečka u Rozhovic. Chápu že místní lokálkáři mě sežerou, ale už se smiřte s tím, že většina tratí kdysi stejně vznikla hlavně kvůli obsluze průmyslových podniků a ještě v době, kdy automobilismus a busy nebyly tak rozšířené. Podniky zkrachovaly a busy jsou rychlejší, není co vozit = trať se zruší, koloběh života se uzavře.

Jiří Kocurek

Zatánci lokálek budou chtít někoho na druhém konci reubliky odpojit od elektřiny 230 V, protože nemá spotřebu jako měnírna v Chuchli.

Miloš

Proč těm zastávkám říkají terminál??

Vojtěch Suchan

Terminál je jakýkoliv místo, kde měníte mezi různými způsoby dopravy. V tomhle případě to bude auto K+R a P+R, vlak, a bus.

Kuba

Ne, terminál je místo, kde dochází k terminaci, tedy ukončení něčeho, v tomto případě autobusových nebo vlakových spojů.

Miloš

Vypadá to lépe jak v Pardubicích

Damián

Tak teď ještě obnovit vlaky do Prachovic a do Chrudimi 😛

Kamui

Do Chrudimi se to jeví být logické, ale trať je příliš pomalá a zakroucená, a navíc jízda HM – Chrudim – Pardubice by znamenala tři úvratě. A na nějakou novostavbu nikdo peníze nedá

Jelen

Trať je sice zakroucená, ale obcím se nevyhýbá, Klešice, Rozhovice i Bylany obsluhuje celkem dobře. S těmi úvratěmi do Pardubic je to horší, ale pro dojíždění do Chrudimi by to fungovat mohlo.

Alibaba

Místo vlaků do Chrudimě by se hodily vlaky do Pardubic, ale to by bylo potřeba v Chrudimi u Transporty triangl a v Markovicích zastávka (pro propojení s MHD).

2084

No, řekl bych, že by to bylo zbytečné. Vzdálenostně je lokálka do Přelouče i Chrudimi podobně dlouhá, rychlost bude na obou max. 60. Ale poté, co se napojí na hlavní trať, tak trať Chrudim-Pardubice-Hl. n. zvládne Sp bez zastavení za 16 min. U trati do Přelouče je sice přestup, ale R Svitava to trvá 10 min. na Pardubice-Hl.n. Takže časově to vyjde cca nastejno (když to dobře navazuje, což také není vždy). Navíc u trasy přes Přelouč je lepší spojení na Prahu. A z hlediska financí, když pomineme opravu trati, tak počet vlkm bude celkově u varianty přes Chrudim vyšší… Číst vice »

Alibaba

Ta rychlost 60* nemusí být navždy, obzvlášť na trati do Přelouče, která má TZZ.
Aby se to nemuselo plazit přes Chrudim město a hlavní, proto navrhuji triangl. Tyhle vlaky by byly prostě navíc (vlaky do Přelouče by kvůli přípojům na Prahu zůstaly), pravděpodobně vedené regionovou, a obsluhovaly by hlavně obce mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí (Markovicemi), jestli by pak dál stavěly směrem do Pardubic-Rosic je na debatu.

* je na trati Přelouč – Heřmanův Městec vůbec tato maximální rychlost?

2084

Pravda, na HM-Přelouč je 50 km/h

Jiří Kocurek

Má to jednu nevýhodu: Kdo by potom chtěl do Chrudimi, nejel by vlakem.

Alibaba

Ano, to si uvědomuji. Pak by byla otázka, jak by MHD v Markovicích (v pracovní dny jezdí minimálně každou hodinu) hned navazovalo a kam by lidi v Chrudimi vozilo, současná linka jede tak nějak přes celé město, ale je to hroznej vymeták.
Další možnost by bylo zapojení do tratě do Chrudimě na hlavní a na zastávce by se úvraťovalo, tam by pak mohly být i přestupy na vlak na hlavní.

Růža

Do Prachovic by mohl jezdit vlakem Kájínek.

Franta Palkoska

Bylo by to pěkné a trochu si zafantazíruju. Trať z Prachovic následně protáhnout do Třemošnice, než mě tu někdo ubije mínusama dodávám, že tenhle nápad je z katergorie šotosen

Lopid

A daleko větší města v regionu jako Pardubice a Chrudim a popř. Vysoké Mýto…. Nemají pořádný nebo nový autobusový nádraží desítky let… Pardubice i Chrudim mají terminály pro autobusy pro ostudu

Facepalm

A on někdo jejich radnicím brání, aby si ho postavili? nebo měl vzít HeřMěstec svejch 90 míčů a poslt je Pardubicím, seznav, že tam ho potřebujou víc?

Výkřiky do tmy, fakt…

Alibaba

U Pardubic se to ví a právě se začíná stavět nové.
A nechápu co je v Chrudimi za ostudu? Co by jste tam ještě chtěl?
A Mejto? Tam je opravdu takový plácek o ničem, ale vzhledem k velikosti města tam možná chybí akorát nějaké zastřešení. P.S.: Do Mejta jsem snad autobusem nikdy nejel.

Miloš

Přelouč

Lopid

Tento terminál mi přijde jako úplné vyhazovaní peněz…. Hlavní přestupní bod je na náměstí ve městě…. Ale proč stavějí zbytečný a drahý terminál na okraji města u nádraží… A zajímalo by mě jestli si město zaplatí ty kilometry autobusové dopravy navíc… Bral bych kdy tam zajíždělo jen pár spojů v čase když byl přijel nebo odjížděl vlak ale tohle. Proč tam zajíždět s každým autobusem??

svojsin

Protože plno lidí u nás nechápe rozdíl mezi železnicí a železnicí…..

Márty

Protože náměstí nemá být parkoviště. Ani pro auta, ani pro autobusy.

Kuba

A co teda má být? Místo pro sousedské snídaně a farmářské trhy? S ponechanou I/17 tam stejně žádné krásno nevznikne, jen veřejná doprava zase trochu utře hubu.

Kuba

Hlavní přestupní bod už právě na náměstí nebude. Nevýhody jsou zřejmé: U průjezdných linek závlek (prodloužení jízdní doby, kilometry navíc), u končících jen ty jalové kilometry (teda snad nikoho nenapadne linky od Choltic ukončit na autobusáku bez zastávky na náměstí). A to vše kvůli hypotetickému přestupu na umírající lokálku, případně v zájmu budování krásna na náměstí – přitom ale I/17 tam zůstane.
Vypadá to jako snaha vystěhovat socku za město, aby nepohoršovala slušné lidi jezdící autem.

Šejdr

Víte, proč I/17 stále vede skrz Heřmanův Městec? Protože ani po 15 letech se nikdo není schopen závazně vyjádřit, co bude s tratí Chrudim-Heřmaňák. A právě tuhle informaci chce mít ŘSD dřív, než dokončí projekt obchvatu města. Nechce se totiž dostat do situace, že připraví projekt, projde přes EIA, vyřeší všechny výkupy, uspěje proti všem odvoláním, dostane územní rozhodnutí, získá stavební povolení a najednou se ukáže, že v projektu je mimoúrovňové křížení s tratí, kterou mezitím definitivně zrušili a ŘSD teď bude stavět za půl miliardy most nad obyčejnou cyklostezkou.

Vojtěch Suchan

Budete se divit, ale náměstí skutečně nemá být parkoviště pro autobusy okolo barokního kostela, a město si to samozřejmě uvědomuje. A nemá to být ani glorifikovaná křižovatka u kostela. a už vůbec ne přestupní bod. Lidi co jedou na náměstí na něj pojedou vesele dál, ale nebude zaplevelený těmi, co na něm nemají co dělat, ani velkejma plechovejma krabicema, a bude tak moct sloužit opět svýmu účelu. Heřmanův Městec je takovej odstrašující příklad devadesátkovýho uvažování, a je více než vhodný, všechny končící bus linky vymístit někam, kam patří, a na náměstí nechat průjezdnou zastávku. Věřte mi, že to dělali lepší… Číst vice »

Facepalm

Fakt si myslíte, že kdokoli z těchto myslitelů vůbec ví, co je to urbanismus, případně že věci mají řešit lidé, kteří jsou pro to fundováni?

Geo

A jak se urbaniste stavi k vymisteni cestujicich nekam na nehostinou perfierii, kde pro ne sotva budou k dispozici nejake sluzby?