Vládní slevy na jízdném se šíří do MHD, města budou stát desítky milionů navíc
Slevy pro seniory, děti a studující mládež do 26 let, jejichž zavedení v meziměstské dopravě od 1. září nařídila vláda,
Slevy pro seniory, děti a studující mládež do 26 let, jejichž zavedení v meziměstské dopravě od 1. září nařídila vláda, ve velkém dobrovolně přejímají i města. „Velká část měst se rozhodla k systému připojit, ale ne všechna. Zapojují se zejména ta, kde MHD slouží často i pro dopravu mezi městy,“ podotkl Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků. Podle něj takové opatření zvýší prokazatelnou ztrátu, kterou budou muset města dopravním podnikům doplatit.
Na vlnu slev naskočilo před několika dny například Brno. Tamní městská rada schválila změny v tarifu MHD, které odpovídají 75procentním vládním slevám pro studenty a seniory. Město odhaduje, že kvůli tomu bude muset připlatit dopravnímu podniku zhruba 20 milionů korun ročně. Podobně k věci přistoupily i České Budějovice, Ústí nad Labem nebo Liberec. Další města, například Ostrava, jsou teprve ve fázi rozhodování. „Zatím nelze říci, jak bude nový tarif vypadat,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.
Zavádění slev se přitom zdaleka netýká jen krajských měst. Schválila je už například Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Turnov nebo nejnověji Orlová. Některá města přitom jdou nad rámec vládních slev a dětem (do 15/18 let) i seniorům (nad 65/70 let) odpouští jízdné úplně. Příkladem může být Havířov.
Hromadné dopravy ve městech se přitom vládní nařízení netýká, což znamená, že stát na vzniklou ztrátu městským dopravním podnikům v zásadě nepřispěje. Přesto některá města s vládní podporou počítají. K proplacení chtějí uplatnit linky, které vyjíždějí za katastr města. „Budeme se snažit převést co nejvíce linek do příměstské dopravy. Spousta linek končí na okraji města, můžeme je protáhnout o kus dál,“ navrhuje například náměstek libereckého primátora Tomáš Kysela. Otázkou ovšem je, jak s tím naloží ministerstvo dopravy. K podobným „kulišárnám“ mohou sáhnout i další města, čímž by se státem původně předpokládané šestimiliardové náklady výrazně navýšily. Naopak, jiná města se změně tarifu brání. Argumentují mimo jiné tím, že vybrané skupiny jsou už dostatečně zvýhodněny. To je případ Hradce Králové.
Ke kritikům současné vlny slev patří i prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Politici by se měli snažit veřejnou dopravu, a tedy i tu městskou rozvíjet k spokojenosti všech obyvatel tak, aby byla atraktivní, pohodlná, dostupná, nabízela dostatečný komfort, a jízdní řád odpovídal potřebám mobility obyvatel. Z tohoto důvodu je potřeba rozšiřovat nabídku služeb pro cestující, zvyšovat kvalitu veřejné dopravy, stejně jako více investovat do zajištění čistoty ve vozidlech a na zastávkách. Ani jedno z toho další slevy na jízdném nepřináší,“ říká Vyka.
Vládou nařízené slevy od 1. září v meziměstské dopravě
Děti do 6 let – zdarma
Cestující od 6 do 18 let – sleva 75 procent (do 15 let není třeba žádný doklad, od 15 do 18 let se nárok na slevu prokazuje oficiálním dokladem)
Žáci a studenti od 18 do 26 let – nárok na slevu 75 procent se prokazuje studenstkým nebo žákovským průkazem
Cestující nad 65 let – sleva 75 procent, nárok se prokazuje osobním dokladem
Změny tarifu v MHD vybraných měst
Praha – návrh na další výrazné slevy pro studenty neprošel radou města, senioři nad 65 let jezdí už delší čas zdarma
České Budějovice – od září výrazné slevy pro děti do 15 lety, rozšiřují se slevy pro seniory od 65 let
Liberec – MHD od září zlevní všem, nejvíce dětem, studentům a seniorům
Ústí nad Labem – sleva pro děti, studenty a seniory bude od září kopírovat vládních 75 procent
Brno – kopíruje vládní politiku, děti od 10 do 15 let a senioři budou mít nově výraznější slevy
Plzeň – od září budou v Plzni jezdit zdarma děti mezi šesti až 15 lety (s Plzeňskou kartou)
Ostrava – zatím není výsledný tarif jasný
Pardubice – senioři nad 70 let zdarma
Hradec Králové – beze změny
Olomouc – beze změny
Jihlava – od září beze změny, rozšíření slev pro seniory už od července