Vládní balíček: Cena roční dálniční známky vzroste o 800 korun na 2300 korun

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Cena dálničních známek se bude automaticky valorizovat, podobně jako je to v Rakousku. Změny mají být zaokrouhleny na stokoruny.

165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JirkaK

Kolik že peněz z našeho společného rozpočtu už spolkla ta pseudoválka za hranicema?

Anonymus

Dokud russko neprohraje, nebude klid. A stary ceskoslovensky pseudosocialisticky stat pod nadvladoi moskvy tu snad nikdo pricetny nechce. Takze ukrajine podporit a i dalsi zeme typu moldavsko, pokud bude treba

ovi1

Do té bezedné zkorumpované díry si dávej sám…po Evropě se fláká miliony ukroušů a mají nějakou válku u (_I_) …

Jan Boleslav

Lid bude platit víc za rozmlácené silnice, viníci rozmlácených silnic se dál budou podporovat. Kontrolovat je, to stát neumí a ani možná nechce – moc práce. Je to jak s pokutami. Kdo má peníze nemusí platit nic, ti ostatní, slabí, platí jak mourovatí. Ale hlavně se hledají výmluvy proč to nejde (nejsou lidi – když lze automatizovat, nejde internet, není zájem)

Jarda

tak to se nám dálnice vyprázdní a všichni to poženou přes okresky, skrz města a vesnice, aby se vyhnuli dálnicím.

Igor Mauricio

To je klasický český přístup. Ale budiž – pro nás ostatní budou alespoň ty dálnice volné.

medvěd

S zdražením souhlasím o inflaci. Asi potřebují peníze na úpravu ŘSD….. (škoda že neudělali Rakouský model). Zadání za 5 – mělo být satelitní mýto = ujeté km a dle hmotnosti auta s nákladem ! Fábie ošoupe dálnici méně než kamion s 30 tunami nákladu.

David

Kdyby se to zvedlo o inflaci od roku 2012, od kdy se platí 1500, muselo by se zdražit o 1000.

Karel IV.

Kumulovaná inflace za roky 2012-2020 byla jen 17% (tj. adekvátní zdražení o cca 250 Kč). To až postupně od covidu začala vystřelovat tak nahoru. A pokud i letos bude 15%, tak se kumulovaně dostanete na cca 65%. Jen si nejsem jist, jestli zaměstnavatelé teď poslední 2 roky přidávali min. po 15%. I Škoda auto přidává letos „jen“ cca 10% a to je co říct.

Anonymus

Nikdy jsem nepochopil, ze se cena nezvedla uz driv. Klidne postupne po treba jen stovce. Ted bychom byli tam jako ted, ale nebyl by to takovy velky financni skok.
Snad se vybere vic penez, ktere se ale vrati do infrastukury. Jinak to moc smysl nedava.

ABC

cena je už dávno na maximu co povoluje současný zákon

Anonymus

Tomu moc nerozumim? Jsem myslel, ze cenu dalnicnich znamek neurcuje zakon, ale proste jen nejaky rozjodnuti ministerstva nebo rsd bez ohledu na zakon. Kdyby chteli dat deset tisic cenu, tak preci klidne muzou…

Pavel

Lidi, kolik platíte za roční rezidenční kartu, ať můžete parkovat u svého bydliště? A nakonec zjistíte, že není kde parkovat a stojíte jinde. Nejsou to dražší náklady?

Ale chápu, český člověk je tvor trvale nespokojený, tzn. vše je drahé …

Karel IV.

Jsem rád, že kromě valorizace ceny dálniční známky jako v Rakousku už máme také lepší dálniční sít a výši platů než u nich, když už je tou cenou známky překonáme.

A to jsem si říkal, že bych je mohl i podpořit, když už tu 4 pruhovou vymoženost začali stavět blíže k nám a hrozí, že bych ji mohl využít více než jen několik km párkrát za rok. Bohužel. Jsou věci, kdy se mi předbíhat své jižní sousedy už nevyplatí. Ale stát na tom nejspíše vydělá, takže mi to ve výsledku nemusí nijak zásadně vadit.

David

V Rakousku (a podobně ve Švýcarsku) se narozdíl od nás platí daň z osobních automobilů a dělá to cca 500EUR za rok.

František

Také se dočkáme. EU zavedla uhlíkovou daň i z aut.

Martin

A kdo chce příští rok ušetřit zdražení dálniční známky tak si ji kupte 31.prosince za starou cenu a bude vám platit celý příští rok.Tak bych to neřešil; 😉

MaT

Prý by mělo stačit do konce února…

Petr

Taky bude ta automataická valorizace upravená, jako důchodová? Prostě každému jiným metrem, za to už Karel IV máčel ve Vltavě. 😀

Georg

mne by zajimalo, jestli jses opravdu tak blbej, nebo to jenom delas…

Alibaba

Jenom na 2300 Kč?

Honza

Nelíbí? Tak si kupte dvě…

Alibaba

Já přemýšlím jestli si ji vůbec koupím, ale teď co nám u Pardubic otevřeli D35 se mi možná i vyplatí.

Anonymus

🙂 tak jsou treba firmy, kter maji desitky aut nebo i rodiny majici vice nez 1 auto. Tam uz se ten financni narust projevi vyrazneji.

Peeetr

Už jsem došel na to, co by výhodně pomohlo spravedlnosti pro málo jezdící. Dálniční známka za polovinu, co by platila jen pá-so-ne a státní svátky (plus možná pardon pro dalších 10 dnů ročně), bylo by to i logické, když ve většině té doby mají naopak zákaz kamiony.

Libcha

Na tom nápadů je dobré akorát to v závorce. Neboli nějaký balíček 10 nebo 20 jednodenních známek by byl fajn.

flinta19

Bude jednodenní známka.

Georg

to bude raketa.

kix

jednodenní známka, pro někoho kdo potřebuje jet třeba 50 km po dálnici je nesmysl, i napříč republikou to za 200 není žádné terno, ale to už se vyplatí. Dálnice budou drahé pro sváteční dálniční jezdce, naopak pro denní jezdce zůstanou extrémně levné..kamarád denně dojíždí a ujede po dálnicích okolo 25tis km za rok, já využívám příležitostně a ujedu tak okolo 300 km za rok, oba nyní platímestejně roční známky za 1 500..za 2300 už se na známku asi vykašlu..

Bob

Na to je jediným řešením zrušení známek a zavedení mýta i pro osobní auta. V mnoha zemích to tak funguje.

Vlakem s kolem

V zásadě souhlas, tahle cena pro nikoho, kdo jezdí autem často, neni pohroma, stači rozpocitat to na měsíc a jde o pakatel vedle toho jak zdražily potraviny nebo energie. No a kdo jen dojíždí 20km do práce a chce ušetřit, tak ho jet mimo dálnice zase tak nezdrží. Navic bych si drze dovolil konstatovat, že kdo na venkově dojíždí do práce, ten většinou jede ve směru kde dálnice nejsou. Protoze honit se k dálnici, aby jste po ní popojeli 10km a zase jeli od ní, nemá smysl. Dálnice většinou využívají lide na delší cesty nebo na cesty do velkých měst… Číst vice »

Lumiere

Jenze právě ti denní dojížděči, co si kvůli zdražení už známku nakoupí a radši těch 20-30 km pojedou po okreskách, znepříjemní život ve všech obcích na jejich trase. Hlavně v okolí velkých měst může být nárůst dopravy dost velký, vždyť tam po dálnicích z okolí dojíždějí desítky tisíc lidí.

libor

tak to je pěkná blbost, že někdo, kdo jezdí denně 20-30 by si nepřiplatil 800,- ,aby mohl jezdit po dálnici + kdykoliv během roku někam jet po dálnici bez omezení….

Jiřik

Jako že bude někdo jezdit z Turnova do Boleslavi nebo z Boleslavi do Prahy po klikaté a nesmyslně vedené II/610, aby ušetřil 192 Kč měsíčně na známce, zatímco projede o 300 Kč více na palivu a ztratí na každé jízdě 20 až 30 minut času? 😀
Jako jo, možné to je, že se pár takových blbců najde. Ale fakt jen pár.

Georg

to je v poradku, tady je spousta myslitelu, kteri vytvareji uplne nove svety s novymi pravidly a paralelni logikou…

Anonymus

😁😂

Michal 460

Extrémnější příklad jste si vybrat nemohl…

Abych to trochu upřesnil, ne, hlavní problém bude třeba na D56 u Ostravy. Tam ta jízdní doba i vzhledem k věčné rozkopanosti a opravám zas tak odlišná není, a množství objížděčů tam už teď není úplně zanedbatelné.

El Barto

To hlavně nikdy neměla být dálnice, mohla zůstat rychlostkou a bez poplatku, jako silnice 11 na Opavu. Ale to by se nehodilo do politiky přeznačování rychlostek na dálnice, abychom měli papírově delší síť.

adamgolias

hk – pha , silnice 11 . tu je nutno zpoplatnit aby tranzit jezdil po dalnici. proto je postavena .

kix

by mě zajímalo kudy by musel člověk jet aby z Turnova do Boleslavi najel o 20-30minut a projel 300 na palivu (to nevím jestli měsíčně či ročně) déle, ale např. do škodovky je to po dálnici 30km a mimo dálnici 29km, spotřeba na dálnici je navíc všeobecně vyšší, takže naopak na tom palivu se proti dálnici ušetří..a zrovna z Bolky do Prahy je ještě horší příklad, když zpoplatněná dálnice je jen mezi Bezděčínem a Starou Boleslaví, exity 14-39, což je 25km, které je potřeba objet, 610 tam vede souběžně, jen mezi Tuřicemi a Starou Boleslaví je to trochu objížďka, protože… Číst vice »

PetrM

přesně tak, a přesně to je už z principu špatně. poplatek za použití dálnic vůbec nemá existovat – dálnice se přece staví proto, aby se lidi co nejvíce vyhýbali obcím, takže motivovat je tím, že na to zavedu poplatek je úplně absurdní

none

Pokud je to pro nekoho z vas likvidacni, zacnete si kazdy den davat do kasicky dvoukorunu.

Jméno.m

730 Kč

ABC

jistě. a taky dvojkorunu na daň z nemovitostí, další dvojkorunu na dražší teplo / vodné / stočné / léky, další na abyste si šetřili na důchod a tak můžem pokračovat že.
ale pravda, budete si moc koupit levnější knížku

Petr

A Playboje.

Igor Mauricio

Všichni víme, že současný stav je dlouhodobě neudržitelný. Jedna z možností je to, co včera vláda prezentovala. Asi se to nelíbí nikomu, ale ve výsledku to tak horký stejně nebude.

Petr

Máme málo dnů. Chce to jinou planetu.

kix

v mnoha případech nejde o likvidačí jako spíše o nesmyslnost..kdo projede po dálnicích nižší stovky km, tak to má mýtné na km v obrovských částkách a zváží jestli ty peníze mu za to pohodlí na dálnici stojí..mě osobně to vychází po zdražení jako mýtné cca 8 Kč/km..to je už slušně ujetý

Martas

V podstatě nejhorší na tom je ten skok o víc jak 50%. Podobně je to u všch poplatků, které má na starosti stát a obce a čekám, kdy to jednou dopadne v Praze s MHD, že to skočí na dvojnásobek, místo aby to lezlo o inflaci. S inflací si to člověk dokáže spočítat a zařídit si buď větší příjem, nebo najít úspory, ale na 50% se opravdu nepřipravíte, byť je to oznámené půl roku dopředu.

PetrH

800 korun za rok je fakt velký a nečekaný výdaj, nechcete přispět?

Martas

A proč takto skokově musí zdražit třeba odvoz odpadů, voda, ve spoustě obcích se po deseti letech zvedla cena MHD? Kdyby se to zvedalo průběžně, mohlo se to letos odpustit a inflace by byla někde jinde.

Ale chápu, tady nedávalo na základce pozor, a neumíme číst: „Podobně je to u všech poplatků, které má na starosti stát a obce“ 😉

Peeetr

Protože centrální banky příšerně manipulují s oficiálním výpočtem inflace, aby obyčejní lidé nepožadovali každoroční nárůsty platů podle skutečného znehodnocování peněz.
Hlavním prvkem v posledních desetiletích, bylo podhodnocení podílu nákladů na bydlení, a maximální rvaní nově tištěných peněz právě do zdražování nemovitostí. Teprve teď se změnil model, a zdražování se soustředilo na energie, vodu, potraviny a další základní životní potřeby, kterým se obyčejní lidé nemohou vyhnout, ale začnou přemýšlet o stávkách.

Georg

anooo! budeme stavkovat, aby nam litali peceni holubi do huby! schvalne po kolika dnech zacnou!

Anonymus

Divate se na to optikou jednoho cloveka jednoho auta. Jsou rodiny i firmy majici viceto aut a tam uz se to financne projevi. Souhlasim s Martasem, ze se melo zdrszovat uz drive a to treba jen o stovku ci dve postupne.

Mech

Pokud pro někoho s více auty je zdražení dalnicky problém, měl by se zamyslet nad tím, zda nemá aut příliš.

PetrH

je mi opravdu líto chudých rodin s několika auty, neuděláme sbírku?

Jiřik

Mno, o cenách pražské MHD raději pomlčte.
3650 Kč ročně na všechny druhy dopravy? 10 Kč denně? S běžnými odjezdovými íntervaly 3 až 15 minut? O tom se může lidem ve zbytku republiky jen zdát.

Georg

asi tak. hodnota te permice je 2-3 nasobek.

Anonymus

V pze cekam navyseni mhd taky. A treba na 5 tisic, coz ale hodne lidi nerozdejcha…

PetrH

Pochybuju. Populistická ODS si to netroufne, rok před volbami byli proti. Peněz na rozdávání je pořád dost. Spíš se bude omezovat provoz, stejně je nedostatek řidičů.

Anonymus

Tezko rict. Pry si v pze spocitali, ze diky levnejsi mhd na tech 10kc denne ubylo cernych pasazeru. Na druhou stranu ostatni mesta ale i jednotlivi dopravci jako treba ceske drahy svoji prepravu zdrszuji. Praha zdrazila jen jednorazove jizdenky, na permice nesahla. Je to proti trendu?

Jaroušek

Obecně v celém Česku platí, že kvalita odpovídá i cenně. Máme 4. nejhorší silnice v EU, měli bychom se zaměřit na to jak zkvalitnit silniční resp. dálniční síť. Možná by to chtělo více soukromých subjektů ale to by bylo zase všude mýto.

Kebab

Obecně ne, třeba na železnici se dějí věci. Zaflikují kus nějaké vlečky a cena jako za kosmodrom.

Původní Pražák

Říkám si, jakou cenu asi tak mohla mít vaše češtinářka.

Georg

nejakou cennu utechy 🙂

Pavel

4. nejhorsi? Podle jakeho zdroje? Z mych zkusenosti jsou silnice ve slusnem stavu.

Dalnice

Naprosto v poradku. Jedenapul nasobek ceny nadrze benzinu. Pokud na to nekdo nema, at sedi doma na pr*eli…

Kebab

Reálně ovšem sedět doma nebude, ale objede to přes obce.

Juraj

Nee. Teda, pár takových se určitě najde, ale je to ekonomická úvaha na úrovni sběru plastových víček nebo lidí, co trávili hodiny denně účtenkovou loterií.

Platí ale napsané výše – jsou to ani ne dvě plné nádrže. Kdo toto neunese, ten by měl přehodnotit svou dopravní strategii.

adamgolias

jo? tak si stoupnete v nehvizdech k silnici. jiz nyni je plna tranzitnich nakladnich aut .

Digi

No to spíš vy požadujte ať tam stojí policie a kontroluje, ne? Neprizpusobivy řidiči ať jdou tam kam patří ne?

Otto

A odkdy jezdi kamiony na dálniční známku? Zajímavé, že na mýto se ani nesáhlo a to ho máme nejlevnější široko daleko.

Rychlé Eso

No mě teda plná stojí 2400, takže ani to ne.

adamgolias

a nemohl vy by jste jet do prd…? tohle doporucovani co ma clovek delat kdyz s necim nesouhlasi , kdo jste ze mate tu drzost? jeste jste zapomnel dodat aby se nesouhlasici odstehovali na kubu nebo severni kereje . a doufejte , ze nebudete muset nikdy resit cenu jeden a pul nasobku nadrze benzinu.

Patrik

Pořád málo, přidat aspoň dvě nuly, aby si autíčkáři svůj fetiš rozmysleli.

Honza

Máte vynikající smysl pro humor 👍🏻

Martin

Já bych zase nedotoval hromadnou dopravu,to by pak u jízdenek taky přibyla nula 😉

kodl

Nevi nekdo, od kdy maji byt zavedeny 1 denni dalnicni znamky? Dekuji

Penca

Měly by být zavedeny v prvním kvartálu příštího roku. Cena nesmí překročit 9% ceny ročního kuponu, takže tipuju, že bude za 200 Kč.

Kebab

Já bych dokonce tipoval, že to byl i jeden z faktorů zdražení toho ročního, respektive právě těch 2300,-Kč. Jednodenní známku totiž stejně budete potřebovat dost často dvakrát (sobota tam, neděle zpátky), takže i tak skončíte u desetidenní, čímž se ve finále nic nezmění. Klasicky se vlk nažere, ale koza zůstane celá.

kix

i 10denní má limit od EU a bude stát 270,- při současných cenách by ty krátkodobé stály docela pěkné částky

Milan86

A ještě by to chtělo dorovnat několik let podřimující cenu lítačky na pražskou MHD. Držet ji je sice líbivé, ale zvýšení ceny nikoho z MHD nevyžene a rozpočtu DPP by to pomohlo. Nakonec to stejně platí všichni občané Prahy nepřímo, tak to pojďme trochu víc narovnat.

Vlakem s kolem

A jak to řeší státní rozpočet? Kromě toho je v Praze dost draze i bez zdražení ročního kuponu. Zdražení daně z nemovitosti zasáhne Pražany dost.

Jiřik

Milý anonyme, vytáhl jsi někdy paty z Prahy a jel na nákup do nějakého pětitisícového městečka? Pak bys zíral, za jaké ceny nakupujeme potraviny, palivo či oblečení my z nePrahy. Dodneška mám v paměti ty vytřeštěné oči jedné lufťácké rodiny, která zabloudila na nákup do Tesca v Jilemnici a u každé druhé položky skřehotala, že tohle je o čtvrtinu, tohle o polovinu dražší než u nich v Globusu a že příště musejí udělat velký nákup už před odjezdem. A já zase zíral, když jsem jel nakupovat do velkého Tesca v Trutnově, že tam byl sortiment jídla snad pětkrát větší a… Číst vice »

Vlakem s kolem

Milý taky anonyme, je mi líto, že závidíš lidem v Praze cenu jízdného. Musím tě však zklamat, Praha si MHD dotuje ze svého, takže zdražení ročního kuponu nemá žádný efekt na státní rozpočet. Tedy snad kromě DPH. A ceny potravin v Praze, natož v restauracích, mi nízké nepripadaji. Zmiňovaný Globus má nízké ceny akorat v jídelně, potraviny v něm stojí jako všude jinde. A mají v něm párek v rohlíku za 20 Kč. Hmm, už ne, zdražil na 22. Do nejbližšího Globusu to jako člověk bez auta mám jen hodinu cesty MHD, což se určitě vyplatí, že? Ona celá Praha… Číst vice »

Bob

Náklady na dálnice jsou vyšší než náklady na pražskou MHD, takže podle této logiky by dálniční známka měla stát ještě více než pražská lítačka za 3650 Kč.
Stavbu a údržbu dálnic také platí nepřímo všichni ze svých daní, i když je vůbec nepoužívají.

Milan86

Ted jeste v Praze sebrat odvahu a hejbnout cenou tramvajenky. Sice to pusobi pekne, ale nove cestujici to neprilaka ani neodezene a ceny se za posledni leta zmenily, litacka by tomu mela odpovidat.

Bob

Pokud stavba a údržba dálnic stojí pětkrát víc než MHD v Praze, tak by dálniční známka měla stát pětkrát víc než tramvajenka.

Zakon kaze

Konecne

Jan

Ve Švýcarsku stojí roční známka už mnoho let 40 CHF, což tam zhruba odpovídá ceně jednoho levného oběda v restauraci. Marně přemýšlím, jestli máme tak drahé dálnice, nebo levné obědy…

Andrej

V Chorvatsku za toľko človek ani neabsolvuje jednu cestu do od slovinských hraníc k pobrežiu. Marne premýšľam, či majú ešte drahšie diaľnice alebo obedy?

To s tým nemá zjavne nič spoločné.

Drvivá väčšina rozpočtu na výstavnu a údržbu diaľníc je hradená zo štátneho rozpočtu. Diaľničná známka je len doplnkový príjem, kde sa pri určovaní jej ceny bavíme o tom, či vodiči osobných automobilov takto priamo uhradia 9% alebo 13% celkových nákladov.

Manduka

Tím spíš, když už to všichni zaplatili, to mají nechat bez poplatku, aby nejezdila auta po okreskách přes města.
Neříkám že zdarma, stejně to platí všichni v ceně za benzín.

Otakar

A přitom dálnice horší, než my (aspoň okolí Zagrebu). Týden zpět jsem tama jel a až ten nový úsek k Šibeníku a dál směr Dubrovník je dobrý.

Otakar

Ale to pepíci neví, ti se tak dolů neodváží s dvojkovýma ofcema doloženýma paštikama a Braníčkem.

Twix

Spíš levné obědy. Ve Švýcarsku je pozice dálnic trochu jiná, tvoří tak trochu „základní síť“ prakticky bez jiné alternativy. Buď je to v hustě zastavěné oblasti, kde se jinak jede naprosto bez přerušení padesátkou přes obce a kruháče, a nebo je to někde v horách kde se můžu pětinásobně dlouho klikatit po úzkých silničkách, neleží-li pod sněhem.

Jan z Rokycan

(Jinak teda máme levné obědy. Neznám v Evropě zemi, kde by bylo hotové jídlo tak levné v poměru k nákupu např. v supermarketu.)

Kebab

Zkuste ještě poměr toho nákupu k mediánové mzdě😉

adamgolias

no a prepocitat to na cenu fabie , pak to bude dokonale

David

Ta cena je ve Švýcarsku nastvena tak aby prostě platili jen turisti. Podobný systém mají i na železnici, kde turisti platí 2x tolik. Zrovna Švýcarskem bych se v tomhle moc neinspiroval.

zdeva

Potvrzuji 1996 40 CHF…

Jan

Já to znám až od roku 2015, to jim to teda časem dost zlevnilo…

Georg

zvedlo se to v roce 1995 ze 30 chf

Vlakem s kolem

Oběd 800? Jinak u nás nemá veřejná doprava kvalitu Švýcarska, takže si tak levné dálnice dovolit nemůžeme.

adamgolias

ve svycarsku se tresta parkovani na chodnicich , odhazovani odpadku , hluk v nedeli , …. marne premyslim co mame spolecneho se svycarskem

David

Ve Švýcarsku se ale také platí daň za každý osobní automobil je to cca 500CHF (kanton od kantonu a auto od auta). Ta známka je hlavně pro turisty.

PetrH

A taky se platí daň za auto v Německu, kde dálniční známka není. Jenže tohle naši lidi nevidí. A budou křičet, že to je komunismus, stejně jako daň z nemovitostí.

Kamui

Pořád je to málo. Buď má být dálnice prémiová služba za prémiovou cenu (tj. těch 2300 Kč by měl být poplatek za měsíc), nebo to nemá být prémiová služba, a pak nechť se poplatek platí automaticky z každého auta (silniční daň).

Kebab

Co by na standardu druhé poloviny minulého století mělo být prémiového?

Alibaba

Dálnice jsou nadstandard, standard na dopravu jsou silnice (I.,II.,III., atd) , ty propojují všechna místa. Dálnice fungují jako nástavba pro větší rychlost = luxus, a nechcete-li platit za luxus, můžete jezdit stále po silnicích, zatím osobní auta pro soukromé účely ani silniční daň neplatí.

ABC

tak ovšem ať se ten nadstandard staví paralelně, ne že se silnice první třídy změní na dálnici a mimo ní zbyde krkolomné kličkování po vesnicích.

Alibaba

Moc silnic I. třídy se na dálnici nezměnilo. Naopak se I. třída mění na II.
A stále dálnice je nadstandard, jinak právě můžete kličkovat bez symbolického (oproti kilometrickému tarifu) příplatku.

Lomb

Ty seš prémiový klaun 🤡

Joe

Fajn, až budou všechny dálnice odpovídat nějakému standartu, dám klidně i 3k. Za standard ale nepovažuji stav, kdy třetina je sjízdná, třetina polorozpadlá a třetina omezená kvůli opravám.

none

Kdyby se neopravovala, nebyla by chvili sjizdna.

Alibaba

Ale vždyť dálnice odpovídají standartu dálnic v ČR.
A mělo by to spíš začít obráceně, zaplať a ŘSD se ti pokusí dálnice vyspravit, za 1500 Kč dosud ŘSD sotva stačilo provozovat.

Obecně je chyba, že se cena dálniční známky nezvedala průběžně každý rok alespoň právě o inflaci a o poměr nově otevřených úseků.

Patrik

I tak je to málo. Zpoplatněné mají být všechny silnice, autíčkáři si na nich obsazují veřejný prostor a za jeho pronájem neplatí. Těch 2300/měsíc by měla být částka pro rezidenty v obci (v Praze obvodu), kde bydlí, jinak pěkně mýto podle použitých kilometrů silnice.

Původní Pražák

V domácnostech s autem žije 85% obyvatel Česka a drtivou většinu zbytku tvoří důchodci a sociálně slabí. Otázka za 100 bodů. Kdo tedy vlastně ty silnice platí?

none

My

Alibaba

obecně je chyba, že je zrušená silniční daň z automobilu pro soukromé účely. Tady všichni vychvalují jak hezké silnice mají Němci, ale ono to bude i právě částečně proto, že tuhle daň tam mají, a funguje k financování silniční dopravy (jako další balíček peněz).

ABC

je zrušená silniční daň z automobilu pro soukromé účely

ta u nás nikdy neexistovala

Alibaba

Každopádně ji nemáme.

Jméno.m

V ruce 2023 nazývat dálnici prémiovou službou….. Pane bože

superhero

To, že by poplatek mohl být i vyšší si umím představit. Někdy kolem 3000Kč-3500Kč by asi nebyl problém, ale 2300Kč měsíčně to už je i na mě, jako člověka snažícího se konstantně upozorňovat na neřešené externality IAD úlet. To si spíš umím představit, že se to navýšení o externality projeví na více frontách: parkování, povinné ručení, poplatku za registraci auta, vytvořit legilastivní možnost pro obce zavést poplatek za auto podobně jako je poplatek za psa, obnovit silniční daň, výrazném navýšení pokut a trestů, přesunutí recyklačního poplatku do nákupní ceny místo na konec řetězce u lidí, kteří autu ještě prodlužují jeho… Číst vice »

Kebab

Proč by se mělo za vyšší výkon platit víc, když pravidla silničního provozu jsou pro všechny stejná?

superhero

protože riziko nehod(škod) spojené s vyšším výkonem roste. výkon elektrokol a elektrokoloběžek je omezen ze stejného důvodu.

Kebab

A jak je to možné, když výkonnější auto lépe brzdí, je ovladatelnější a stejně nesmí jezdit rychleji než to slabší? Spíš je to takhle: Máš na lepší? Tak máš i víc na pojistku. Pak už se to jen nějak okecá.

Dachs

Dáme to s hrdým pocitem, že zachraňujeme státní rozpočet 🙂 Když je to s očekáváním nových dálničních km, ale i vědomím, jak strašně dlouho se s cenou dk nehýbalo, snad se nikdo neuchýlí k protestsongům a jinému kvičení, že je to drahé.

Manduka

Je to pořád málo. Zdražit aspoň na trojnásobek by ji měli, abychom pak dostali 3x lepší dálniční síť, bez těch chyb, které na nich jsou teď.
Nebo ne?

Pišta

Ale jo….

MaraSourak

No, nevím o víkendu jsem jel po D8 a těch děr opravdu velkých, že bych si zničil pneu bylo až moc…pochybuju, že po zdražení se údržba dálnic zlepší…

Andrej

Možno sa ešte viac nezhorší?

Obecne mi ale príde, že vzhľadom na tu záťaž sa v ČR opravujú ďiaľnice opravujú pomerne solídnym tempom v poslednej dobe a sú v relatívne dobrom stave. Čo rozhodne neplatilo ešte pár rokov spátky.

Lomb

Na dálnici i vzhledem v vysoké rychlosti nemá být žádná závada. Ne že někde to jde a občas je tam díra o kterou hrozí proražení pneu.

MaraSourak

Zkuste se projet po prvních km od Prahy směrem na Ústí a už od Letňan jsou tam takové výmoly, že jsem tomu ani nevěřil…

Jan z Rokycan

Správně. Dosavadní ceny byly neúměrně nízké. Každý soudný řidič navíc uzná, že se na dálnicích nebývale maká. Tak teď ještě pohnout s cenou kupónu v Praze (a pro rýpaly: ano, nahoru).

Blume

A co treba platit za ujety kilometr?

Kebab

Mně by se to sice hodilo, ale za ujetý kilometr se platí spotřební daň a DPH z paliv, což je v tomto případě daň z daně.

PetrH

Jenže ta DPH ze spotřební daně takhle funguje i všude jinde. Prostě ta spotřebka je součást ceny a k té se dává DPH. Mohli byste mít klidně vyšší spotřebku a bez daně z daně.

Alibaba

Spotřební daň slouží k tomu, že si všechen zisk z prodeje paliv a maziv neodveze naftový šejk.

Josef

No to se zastancum prestane libit presne ve chvili, kdy se ukaze, ze to je jeste drazsi. Kdyz to vezmete treba pres celou Francii, tak vas to vyjde tak na 2500 a to jste jel jeden den. Tady si koupite denni znamku za dve stovky a pohoda. Obecne nechapu plac nad cenou znamky, rocni naklady na auto (ztrata ceny, servis, pojistky, benzin) jsou tak vysoky, ze nejaka znamka o tisicovku drazsi to fakt nevytrhne.

mic

Nejde o to jestli se to někomu líbí. Výkonové zpoplatnění je prostě spravedlivější.

Josef

Bohuzel vetsine tech bojovniku za “spravedlnost” jde nakonec spis o tu cenu. Ve vysledku to vyjde draz vsechny. I ty co si mysli, ze kdyz pojedou dvakrat do roka 200km po dalnici, tak vykonovym zpoplatnenim usetri.

Andrej

To bude o mnoho drahšie pre vodičov, o mnoho náročnejšie na administratívu, o mnoho pomalšie (zastavovanie u mýtnych bran), a o mnoho viac motivujúce šoférov k tomu aby jazdili cez obce a po okreskách, čo necheme. Radšej nie.

PetrN

Naprostý souhlas, až na to zastavování u mýtných bran, to je zpátečnickámetoda.. Zcela jistě by to bylo obdobně jako pro nákladní auta tj. již „bezkontaktně“. Ostatně v Chorvatku po vstupu do Schengenu chystají nový systém již bez zastavování u mytnych bran, aby odstranili i tu poslední brzdu… A není k tomu potřeba ani žádná OBU jednotka viz. příklad Norska, kde pokud nejste registrovaní tak vám podle RZky přijde faktura s měsíčním souhrnem

Pavel

Dálniční síť se příští rok mimořádně rozroste, cena známek byla strašně dlouho stejná. Pořad je to ekvivalent 1-2 tankování. Za mě toto ok, pokud to pomůže udržet stávající tempo investic.

Brumla

@Pavel Němci už mají taky za peníze povinné dálniční známky? Vždyť je můžeme mít taky zdarma/vůbec, ne? Nebo jako švýcaři, mnoho let stejná cena, ne? Co je na tom špatně? Že teď chybí peníze v rozpočtu, který se celé roky rozkrádá, místo aby se rozvíjela železnice a další základní infrastruktura? Proč bych měl zalepovat díru rozkradeného a prošustrovaného rozpočtu?

Studý chudent

Němci mají autosteuer

Tomariero

Němci ale mají silniční daň i pro fyzické osoby, my jen pro OSVČ a firmy.

Nemanic

No, argumentovat zrovna tím, že přibývá kilometrů dálnic mi nepřijde úplně správné. Každý jednotlivý řidič většinou používá jen určité konkrétní dálnice a rozhodně během roku nevyužije celou dálniční síť.

Alibaba

Ano, bylo by lepší platit za ujetý kilometr.

Georg

a ze by si clovek poridil tu kamionackou krabicku a jezdil by podle ceniku pro OA, to by neslo?

Pavel

2300/rok je pořád pohoda … kdyby se cena zvedala o 800/rok každý rok, to by byl problém, ale takhle to je pohodička.

Těch 6,30 Kč/den je asi moc, co?

Kebab

On zdaleka ne každý jezdí po dálnici denně 100 km. Pak cena za den zatraceně rychle stoupá a nepomůže tomu ani jednodenní známka.

Pavel

Cena 6,30/den je bez ohledu, zda pojedu nebo nepojedu po dálnici …

A pokud se zdá někomu moc 2300, tak ať přesedne na BUS, vlak nebo chodí pěšky/kolo

Dle mě by bylo moc 10 000/rok. Sakra, ale že si nikdo nestěžoval od roku 2012, že 1500 je moc. Ano, vím – tehdy lidi dělali třeba za 15 čistého, dnes dělají za 30 a těch 800 navíc je OBROVSKÝ problém … ale že dají za cigára klidně i 3000/měsíc, to je v poho

Kebab

Na cigára se najde vždycky, holt děti budou míň jíst. Jste si jistý, že si od roku 2012 nikdo nestěžoval? Ono nakonec jde primárně o objíždění zpoplatněných úseků.

ABC

Až za cigára nedaj, to bude mít stát teprve problém. A kde si ho asi zahojí.

Luk

Kdyby jen 3000/měs. za cigára… Stěžovat si jistě budou i ti, kteří bez mrknutí oka za auto vysolí mega a víc. Hodně řidičů by si na zdražení známky v pohodě „vydělalo“ už jen změnou stylu jízdy – plynulostí místo tak často vídaného stylu „plyn-brzda“.

Georg

jenom pro upresneni, ja si nestezuju na zdrazeni (to je skutecne male), ale na kurevskou cenu kratkodobych kuponu. po dalnici jedu tak 10x do roka (zadna tu neni).
plus mezi uzivateli dalnicnich kuponu bude 10% lidi, co toho po dalnicich najezdi stejne jak ten zbytek. vykonove myto by bylo spravedlivejsi nez nejaky z prstu vycucany pausal.

Luk

Samozřejmě, že by výkonové mýto bylo optimální. S tím, že by se zrušila spotřební daň z paliv a mýto by se platilo všude – dálnice by byly nejlevnější (protože tam chceme stáhnout co nejvíc provozu) a místní komunikace nejdražší (aby si řidiči nezkracovali cestu přes města). Přináší to problém v podobě šmírování polohy vozidel. Jenže všechna nyní vyráběná auta už svou šmírovací krabičku mají (eCall – sice není připojený furt, ale lze to na dálku změnit) a většina takových aut navíc i teď šmíruje neustále (akorát že data posílají do automobily, ne státu). A ochrana proti šmírování by se dala… Číst vice »

Georg

tak jestli si muzu koupit pouziti dalnice za 6.30 Kc/den kdy ji pouziju, tak to beru.

Manduka

To nechceš. Musíš ji mít stále v zapalování. Nesmíš se rozjet, dokud nechytne signál, což není hned. I při stání každou chvíli pípne, stačí když se auto zhoupne. Záloha není nejmenší, a propadá, pokud neodevzdáš jednotku komplet jak byla, i třeba červené čepičky na konci zásuvky. Musí být na čelním skle s výhledem na nebe, samozřejmě brání ve výhledu, ale tady to státu nevadí. V jejím okolí nesmí být nic, co by ji rušilo, aspoň 30cm na každou stranu.

Georg

aha, tak to bude nejake specifikum ppf technologie 🙂
predpokladejme, ze se to da nejak vyresit a zjednodusit.

Josef

To fakt nebudete chtit, vyjde vas to ve vysledku draz nez ta pitoma znamka, treba ve Francii vas takova cesta z Prahy do Brna vyjde treba na 450 korun, to jeste rad budete kupovat jednodenni znamku.

Georg

tak snad ve francii je trochu jina kupni sila. a platim to tam rad, protoze to docela odsejpa a je to lepsi nez routes nationales se semaforama a kruhakama…

Josef

Ano, to je jina kupni sila, ale opravdu si myslite, ze to u nas bude stat treba tretinu? Nemyslim si, ze nase platy jsou tretinovy proti Francii.