Vláda: Vodní doprava má přednost před ochranou významných přírodních lokalit
Vláda na dnešním zasedání rozlouskla jedno dopravně-ekologické dilema. V rámci schvalování Koncepce vodní dopravy na příští léta rozhodla, že veřejný
Vláda na dnešním zasedání rozlouskla jedno dopravně-ekologické dilema. V rámci schvalování Koncepce vodní dopravy na příští léta rozhodla, že veřejný zájem na zachování vodní dopravy na Labi převažuje nad veřejným zájmem ochrany významných přírodních lokalit soustavy Natura 2000. Součástí koncepce vodní dopravy je totiž i výstavba plavebního stupně Děčín, která „významně negativně“ zasáhne do chráněných lokalit Labské údolí a Porta Bohemica. Výsledek jednání byl zveřejněn na stránkách vlády.
Bez nového jezu by ale lodní doprava na Labi podle ministerstva dopravy i rejdařů dále skomírala. Úsek Labe pod Děčínem je posledním od soutoku s Vltavou, kde je plavba závislá pouze na přírodních podmínkách. Kvůli nedostatku vody tak často stojí. Vláda přitom vodní dopravu považuje za ekologickou, energeticky nenáročnou a pro přepravu nadměrných nákladů nezastupitelnou. „Podmínkou ke schválení koncepce vodní dopravy je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Opatření, která by měla zmírnit negativní vliv stavby na přírodu, podle něj připraví správa národní parku České Švýcarsko. „Dnešní rozhodnutí je důležité pro samotné přežití vodní dopravy na Labi,“ komentoval to předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Až do konce roku 2015 přitom plán na stavbu děčínského jezu nebyl v rozporu s lokalitami Natura 2000. Ministerstvo životního prostředí ale tehdy pod tlakem Evropské komise rozšířilo lokalitu Labské údolí až do Děčína, s čímž například nesouhlasilo město. Přírodně významná je především oblast soutoku Ploučnice s Labem v centru Děčína, kde vznikají bahenní náplavy, které vytvářejí vhodné podmínky pro život vzácných rostlin (například drobnokvět) a hmyzu. Pod vzdutou hladinou tyto biotopy zmizí. Kompenzační opatření by proto mohla spočívat ve vytvoření podobných podmínek jinde nebo regulaci hladiny dle životního cyklu rostlin.
Ředitelství vodních cest má ke stavbě už přes dva roky připravenou mezinárodní dokumentaci EIA, po rozšíření oblastí Natura 2000 ji ale uložilo do šuplíku. Doplní ji až po definitivním schválení kompenzačních opatření a Koncepce vodní dopravy, což by se mělo stát do konce června.
O stavbě jezu pod Děčínem se mluví už desítky let, zahájení stavby se ale stále odkládá. Součástí pětimiliardového projektu je i vodní elektrárna a rybí přechod.