Vláda slíbila krajům 750 milionů korun na ztráty z veřejné dopravy
Cestující v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Kraje žádaly o téměř čtyři miliardy korun, stát jim slíbil podstatně méně.
Kraje žádaly o téměř čtyři miliardy korun, stát jim slíbil podstatně méně.
Patrně pan Kolovratník začne konzervovat, protože co se jednou rozhodne, to se musí udělat, peníze na vytrhání kolejí půjdou jistě z jiné kapitoly, bude pak zřízen úřad se stovkami úředníků s nadprůměrnými platy a služebními auty i koly na zřizování potřebných cyklostezek a nikdy jinak.
Nejenže to je spíš výsměch než reálná pomoc od vlády, ale ještě problém dále prohlubují zbytečným udržováním rouškové povinnosti = odháněním lidí do IAD… :-((
Ted uz je to ale problem lidi samotnych. Stale poslusne jako spraskani psi dodrzuji evidentni nesmysl, ktery jim navic nici zdravi. Kdyby to proste prestali nosit, nic by se nestalo, agresivnich kovidovych svedku je malo, to se da prezit.
Pro „lidi“ je pochopitelně (obvykle) jednodušší jet prostě tím autem. Proto si myslím, že kolem obchodů (a nedávno škol) byl/bude větší řev…
No jasně, ač nerad, dělám to taky tak.
Úvodní fotografie zcela zjevně není z doby pokoronavirové, jak tvrdí její titulek.
Úvodní fotografie je z loňského konce května, krátce po pandemii.
Do Českých drah se sypou miliardy ročně a podpořit jakoukoli formou čsa to vadí.
Furt lepší než to sypat Leoškovi a tím nějaké bance… 😀
Jak to souvisí s úhradou objednaných (a krajům státem doporučených nesnížených) dopravních výkonů? Tedy kromě toho, že akcie ČD jsou ještě vlastněny českým státem, zatímco ČSA by pomalu mohlo znamenat Čínské státní aerolinie…
…aneb zaplatí to daňový poplatník – náš bezedný zdroj
Odježděné výkony, které lidem platícím daně objednala jimi volená správa, si pochopitelně tito lidé zaplatí. Za mě lepší platit všem dopravu než jen některým parkoviště, byť některé výkony mohly být po zvážení účelnosti při omezeních stornovány, s tím bych problém v zásadě neměl.
Volil jsem STAN, nicméně pan Borecký asi nebude člověk na svém místě. To je přesně to zpátečnické uvažování – musíme zdražit a omezit spoje, abychom nebyli ve ztrátě, čímž se ale sníží atraktivita a dostupnost veřejné dopravy a mnoho lidí pak po čekání tři čtvrtě hodiny na Masarykově nádraží po deváté večer příště raději dojede autem na Černý most a do centra dojede metrem. Pak si na to zvyknou a už si neprodlouží kupón do pásma svého bydliště ale zaplatí si pouze kupón pro Prahu. Znám několik případů lidí z okolí, co si sehnali během Covidu auto a už je… Číst vice »
Když „po deváté večer příště raději dojede autem na Černý most a do centra dojede metrem“, tak je to zcela v pořádku a výhra pro dojíždějícího i veřejný rozpočet, odstraněním zvlášť ztrátových spojů.
Hlavně po deváté večer si soudný člověk najde své spojení, a pokud není mimořádnost, na Masarykově nádraží rozhodně tak dlouho čekat nebude.
OK, ale co tedy mají ty kraje dělat, když ty prachy nemají a půjčit si na „prožrání“ problém jen odsouvá?
Co mají dělat? Stačí se nebránit tomu, co navrhuje MD. Je to tak jednoduché. Když na to nemám, tak se o to prostě nebudu starat a je to.
Aha, takže přesunem kompetence z krajů na MD dojde ke vzniku nějakých nových peněz? Nedojde, zato objednávka se stáhne do Prahy a odtrhne od autobusů. To není řešení.
A MD chce objednávat i autobusy?
Pomalu zvyšovat jízdné, minimálně o inflaci. (Ne o Krndinu inflaci z 4750 na 3650)
Nebránit soukromníkům, nedělat naschvály v podobě paragrafů(zákaz cest v obvodu…)
Přimět k placení (nedávný zážitek na S7 do Berouna – v první třídě nešla klimatizace).
A co maj dělat, když kasa je po minulým vedení kraje nejspíš úplně prázdná? Zázraky? Šetřit a hledat cesty ke zvýšení příjmů budou muset, i když to samozřejmě není populární. Jo, zrovna na hromadný dopravě by se určitě nemělo šetřit drasticky, naopak je potřeba ji rozvíjet, protože díky ní kraj může dost ušetřit jinde, ale to rozhodně neznamená, že nemá smysl ušetřit tam, kde se v systému najdou drahý spoje, který jsou prakticky k ničemu. Zrušení takovejch téměř nevyužívanejch spojů fakt vnímání spolehlivosti PID nenaruší. Zejména pokud jde o zbytečný souběhy různých linek, takže dopravní obslužnost obcí veřejnou dopravou zůstane… Číst vice »
Hlavně by to chtělo návaznosti, ne někde jezdit po 10 minutách krátké vlaky a na každý vázat přípoje někde jinde, pročež se zahltí trať a mezi některými místy bude stejně blbé spojení (a tedy v důsledku poloprázdné spoje). Plus revidovat možnosti snížení finanční náročnosti a na druhé straně nedělat hyperlevné tarifní nabídky, jejichž protipólem je relativně předražené obyčejné jízdné. Co když někdo nepotřebuje jezdit denně…
S prodlužováním taktu opatrně. Pražské příměstské vlaky vozí vesměs lidi, kteří by klidně mohli jet autem, kdyby jim vlak nejel. A cesta autem znamená další externality na veřejné rozpočty.
Nejvíc vzduch vozí auta obsazena pouze řidičem, ale o tom pssst, to není korektní, on si to přeci platí sám..Už je to trapné stále podsouvat, že někde vozí malý vlaček vzduch, i několikavozové metro vozí před Letňany či Černým Mostem vzduch, takže by se to mohlo utnout na Palmovce a Holešovicích ,že? A na Háje na Kačerově?
To je krásné, takže autobusoví zájezdoví dopravci mají už druhý dotační program v řádu miliard, a tady se pošle 750 milionů, což je vzhledem k celkovému rozsahu dopravy opravdu nic.
Tiše jste pominul fakt, že celý systém závazkové dopravy je na dotacích založený „business“. S tím nelze srovnávat zájezdové dopravce, kteří fungují čistě na komerčním principu.
„zažádali na ministerstvu dopravy o 985 milionů “
To nejsou milirady, to jsou destíky miliard!
A potřeboval bych vysvětlit, proč je potřeba platit výpalné i zájezdovým dopravcům…
Co na tom chceš vysvětlovat? A výpalné ve tvém chápání lze nazvat spíše závazkovou dopravu
https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otoc%C3%ADrkev
Nejhorší Jihočeský kraj a Kuba tomu ještě šéfuje za ostatní kraje. To je komedie co nemá obdoby. A ve skutečnosti jsou to všechno peníze státu, kterýma se pak kraje chlubí jako svými.
Nemám iluze zrovna o Kubovi, ale stát krajům nařizuje se o leccos starat, tak jim na to musí taky dát přiměřený prachy. Říct postarejte se o velkou část školství, zdravotnictví, dopravní infrastruktury a veřejný dopravy a další věci a nedat jim pak na to ani korunu by zkrátka nešlo…
Peníze z daní, které z důvodu státního nastavení RUD jdou státu a ne krajům.
Rozpočtové určení daní: https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_2021.pdf
Takže kraj zdraží, poté dostane od státu část, nebo časem i celé kompenzace a drahé jízdné zustane. Hezky vymyšleno, muze se ve velkém rozhazovat dál a zaplatí to cestující. Veřejná doprava už davno není o tom, dostat lidi z mista A do místa B. Dnesni vozidla jsou plná zbytečného vybavení viz třeba 3 LCD v busech. Vlastně i celá vozidla se pořizují s cílem nahnat politické body a protože teď frčí ekologické téma, budou se porizovat vsude předražené elektrobusy, nebo vodík. Politici se poplácají po ramenou, občan zije v domění jak moc eko to celé vlastne je, ale celou tuhle… Číst vice »
Veřejná doprava není pro chudý!
Vezměte to z druhé strany. Kolik stalo jízdné v roce 2000 a jaký byl náklad na km u dopravců. Dnes objednatelé platí větší část tržeb dopravců. Mimochodem například u ČD je poměr tržeb ku dotacím méně než 0,3. Tržby z jízdného v Praze pokryjí sotva pětinu nákladů. Před dvaceti lety byl příjem z tržeb významně vyšší v poměru k nákladům.
„Vláda přitom při pandemii vyzvala kraje, ať dopravu neomezují.“
To byl prvotní výkřik někdy v březnu 2020.
Vzápětí se ukázalo, že omezení po dobu covidových omezení je jednoznačně na místě, protože těch lidí jednoznačně jezdí o poznání méně (zejména na tom jaře 2020).