lot
Infrastruktura Silniční nákladní doprava Zprávy

Vláda schválila snížení silniční daně o čtvrtinu, fond dopravy přijde o miliardu

Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Vláda dnes schválila balíček daňových úprav, se kterým přišlo ministerstvo financí. Jeho součástí je i snížení silniční daně o čtvrtinu u nákladních aut s hmotností nad 3,5 tuny, a to zpětně od začátku roku.

„Pokud poplatníci daně nevyužili takzvaného generálního pardonu, kterým byla odložena povinnost platit zálohy na silniční dani, a zaplatili zálohu na dani silniční v původní výši, použije se rozdíl mezi jejich starou a novou výší k zaplacení zbývajících záloh v tomto roce. Nebudou tak znevýhodněni proti těm, kteří možnosti odložit placení záloh využili,“ uvedla v tiskovém prohlášení ministryně financí Alena Schillerová.

Příjemcem veškerých výnosů silniční daně je Státní fond dopravní infrastruktury, celkový roční výnos  přesahuje šest miliard korun. Vládní úpravou by fond podle zdrojů Zdopravy.cz přišel letos zhruba o miliardu. Věc ještě musí projít parlamentem.

Silniční dani podléhají automobily, které využívají firmy i fyzické osoby k podnikání. Sazba se určuje u osobních aut podle obsahu motoru a objemu válců v motoru. V případě nákladních aut daň závisí na hmotnosti vozidla a počtu náprav. Daň se platí ve čtyřech čtvrtletních zálohách. Ministerstvo už u záloh odložilo splatnost.

Rozpočet SFDI počítá letos s více než 114 miliardami.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Takže dopravě, která si platí minimum a víc škodí než něčemu slouží, se ještě snižují platby? Nemělo by toto být posuzováno jako trestný čin? Naopak, kdy konečně si silniční doprava bude muset hradit všechny náklady a škody?

Miroslav

„Sazba se určuje u osobních aut podle obsahu motoru a objemu válců v motoru.“ – není to náhodou jedno a to samé?

Zlámalík

Tak jen doufám, že se obdobně sníží poplatek za použití dopravní cesty.

Brzdič zániku

To zrovna bohužel nehrozí.

PatriK

Nedávno tady pan Oldřích Sládek/Žesnad tvrdil: „Kromě prodloužení splatnosti faktur za DC máme od Správy železnic ještě další drobnější úlevy a za pár dní budeme opět jednat s ministrem o dalších podporach.“ Tak asi se holt nepovedlo, nepřekvapivě….

Oldřich Sládek

Jednáme dál, nebojte.

Sitgestravel

Kamionaci maj celek schopnou lobby. Nesystemove, zbytecne.

Brzdič zániku

1. Ne 2.Ano

left-libertarian

Odpustit lidem dálniční známku ne, ale firmám pomůžeme. Ach jo :-/

K.S.

Doufám že v případě škrtů bude škrtnuta jedna miliardy pro silniční infrastrukturu a ne pro ostatní typy, tedy pokud nedošlo i u nich k úlevě.

Vlaczech

Jen bych k tomu dodal že dopravci od letoška platí nové mýto kde se zpoplatnila navíc většina hlavních silnic I. třídy, což jsou pro ně celkem podstatné vícenáklady oproti minulému roku

Honza

Doporučuji se podívat na příjmy SFDI, přímo přispívá jen silniční doprava, ale výdaje jdou i na ostatní typy infrastruktury. Takže není důvod, aby byla škrtnutá miliarda pro silniční stavby.

Radim

Příjmy SFDI v mil. Kč rozpočet 2019: převody výnosů silniční daně: 6 300 převody podílu z výnosů spotřební daně: 8 400 poplatky za užívání dálnic a rychlostních silnic: 5 100 převody výnosů z mýtného: 9 700 dotace ze státního rozpočtu: 35 996 Výdaje SFDI v mil Kč. výstavba, modernizace, opravy, údržba nebo správa silnic nebo dálnic: 28 128 výstavba nebo modernizace drah……: 30 247 vodní cesty: 1 447 opatření ke zvýšení bezpečnosti nebo plynulosti dopravy : 460 výstavba nebo opravy cyklistických stezek: 200 zavedení nebo provozování systému elektronického mýtného 2 590 telematické systémy 1 546 výstavba, modernizace, nebo opravy místních… Číst vice »

Alda

mohl ste tam dát podtrženo sečteno, teď sem si to musel přepočítat. Kam teda ty 2 mld šli?